Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva gjør dere på halloween?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-10-08, 11:30   #41
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva gjør dere på halloween?

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg har ikke noe imot Halloween. I Norge er det barna som har adoptert feiringen og det syns jeg er helt greit. Om det er en feiring som hører hjemme i Norge eller ikke syns jeg er litt underordnet, ting trenger ikke å ha en dypere mening for at jeg skal like dem. Det er en anledning for barn til å lage litt fest og moro og være litt kreative. Vi har ikke vært plaget med nedgrising og sånt hos oss da.

Vesla er invitert til Halloweenfest hos en liten venninne. De skal kle seg ut og spise grønn grøt før de går en liten runde i nabolaget. Jeg blir antakelig med på runden og vi går dit vi ser Halloweenpynt og til de vi kjenner. Vi har ikke med egg eller tomater.

Ikke sant?

Det er umulig å tenke på motviljen mot å adoptere amerikanske tradisjoner (som jo igjen må bunne i nasjonalistiksk tankegang eller aversjoner mot handelsstanden?) når man ser hvor mye det fryder barna?

Jeg bryr meg null og niks om handelsstandens knep for å finne enda et påskudd til å tjene penger på barn. Sisntnevnte bunner i - som denne tråden viser utmerket, at det er vi som voksne som styrer hvorvidt Halloween skal påvirke våre barns kjøpelyst.

Når det gjelder å adoptere amerikanske tradisjoner, så er jo det et like naturlig ledd i utviklingen som alt annet. Tradisjoner kommer, tradisjoner forsvinner. Og livet trenger innslag av festligheter.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 11:34   #42
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Prøver å stå imot ungenes ønsker om å tigge godteri. De får lov å være med på fest hos andre, men de får ikke gå rundt på dørene til folk.

I år håper jeg vi kan reise på hytta, men tviler siden det blir første helga i november og da er det vel jakt tenker jeg.

Gammel 07-10-08, 11:38   #43
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg er det et oveordnet mål i mange sammenhenger å stå imot handelstandens adopsjon av feiringer. Vi ferier for eksempel ikke morsdag og farsdag utover litt god frokost og lett pjusking. På Halloween kjøper jeg litt godteri, men Veslas kostyme er hjemmesydd og vi pynter ikke med glorete gresskar og skitt fra Nille eller Pytt & Panne. Det er fullt mulig å gjøre hyggelige ting uten å bruke en masse penger.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 11:42   #44
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Angelique, her.

Vi gjør ingenting.
Har ingen tradisjon vedrørende feiring av Halloween og kommer ikke til å begynne med det heller.

Samme her.
Her vi bor er det heller ingen tradisjon for Halloween-feiring, men i år tror jeg storebror skal på Helloween-disco.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 11:42   #45
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

For meg er det et oveordnet mål i mange sammenhenger å stå imot handelstandens adopsjon av feiringer. Vi ferier for eksempel ikke morsdag og farsdag utover litt god frokost og lett pjusking. På Halloween kjøper jeg litt godteri, men Veslas kostyme er hjemmesydd og vi pynter ikke med glorete gresskar og skitt fra Nille eller Pytt & Panne. Det er fullt mulig å gjøre hyggelige ting uten å bruke en masse penger.

Glorete gresskar?
Det koster da ikke allverdens å kjøpe et gresskar og hos oss er det en fin tradisjon der de sitter med hver sin skje å spar ut, de har det kjempegøy og er veldig stolte når de viser besteforeldre hva de har laget.

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 12:00   #46
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Etter å ha snakket sammen med andre foreldre ble vi enige om å ta regien på hele greia selv og gjøre det til en fest for ungene rett og slett.
Vi har dermed stor fest sammen med tre andre foreldrepar. I år er det ikke vår tur til å ha det, heldigvis, med tanke på at jeg er syk.
Vi deler på oppgavene oss voksne, noen lager maten, noen baker og noen holder festen. Ungene kommer rett fra sfo/barnehage og spise middag sammen før de kler seg ut. De deles i to lag etter alder og går en fast rute i nabolaget til folk vi vet synes det er hyggelig. Etterpå samles alt godis på langbordet, sammen med edderkoppgele, muggmuffins,gresskarmuffer og annet stas.
Fjorårdets muffins.

Gammel 07-10-08, 12:17   #47
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Storebror hater dypt og inderlig å kle seg ut, så det blir nok i år som årene før der, vi sitter hjemme og har godis på lur til de som skulle finne på å ringe på hos oss.

Gammel 07-10-08, 12:44   #48
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ungene er ikke hjemme, så jeg stikker av til et eller annet sted hvor jeg ikke blir overfalt av sukkerhøye nabounger, tenker jeg.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 12:48   #49
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

glorete gresskar

Våre glorete (enormt store) gresskar er hjemmedyrkede, til stor glede for både barn og voksne i heimen, og for tre år siden kjøpte jeg en pakke med spindelvev og edderkopper til en 50-lapp på Nille. Også fyller vi en stor skål med godterier, setter de utskjærte gresskarene på trappa. Kler oss ut i kostymer (som visstnok er kjøpt, men til andre anledninger enn Halloween), og venter spent på at det skal banke på døren for knask eller knep. Til nå har det vært null knep her i gården.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 12:52   #50
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ingenting. Det er en helt vanlig dag.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 12:53   #51
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi gjør ingenting, dvs ungene går ikke og tigger, men hvis noen ringer på,får de en sjokoladebit.

Gammel 07-10-08, 13:05   #52
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De som liker gresskar og ting fra Nille etc. kan gjerne ha det selv om jeg ikke har det. :raus:

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 14:53   #53
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg dreier ikke motstanden mot halloween seg kun om handelsstandens innvolvering eller at det er en amerikansk tradisjon, selv om det er en del av begrunnelsen for hvorfor jeg ikke liker halloween. Hovedmotstanden går på hvordan det faktisk blir gjennomført. Hvordan man gjør det i USA er forsåvidt ikke så interessant, så lenge det gjennomføres på en annen måte her? Vi foreldre har ikke vokst opp med halloween, og har kanskje ikke kunnskaper nok til å formidle en tradisjon vi selv ikke har vært en del av. Jeg undrer meg på hvor Blomst bor som aldri har hørt om eggkasting og skadeverk etter halloween. I vår lokalavis er det iallefall stappet med informasjon og sinte SMS fra folk som har opplevd skadeverk, eggkasting og lignende hvert eneste år. Vi har opplevd det selv to ganger, og har fortsatt merker på huset etter fjorårets halloween. Nå skal det sies at halloween sikkert oppleves og gjennomføres forskjellig ut i fra hvordan man bor og hvordan nærmiljøet er. Jeg bor i et drabantbyområde med rekkehus og blokker, og haugevis med unger. Man må nærmest sitte med fluktstol ved døra hele kvelden, for det ringer på i ett av unger som kommer på døra. Jeg synes rett og slett at det blir for mye til at det er gøy, og skal vi gi til alle som kommer må faktisk kjøpe inn enn god del mer enn en pose med fox altså.

Gammel 07-10-08, 14:57   #54
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Der vi bodde før, skjedde det ingenting i forbindelse med Halloween. Nå har vi flyttet til et sted med flere barn, men de fleste er på alder med mine og altså små.

Jeg håper at vi skal forbigå det hele i stillhet, men jeg antar at vi avtaler med de andre foreldrene i gården. Jeg håper at avtalen blir at vi ikke skal gjøre noen ting. Ingen kommer "ned" til oss hvis de ikke allerede bor der.

Gammel 07-10-08, 16:59   #55
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Jeg er selvfølgelig alltid med barna på Halloween. Kunne aldri falle meg inn og sende de ut uten at en voksen er med. Det gjelder når de blir eldre også. Vi går en fast runde i nabolaget, og kjenner de fleste, så det føles trygt og godt. Det er stort sett barnefamilier som bor i borettslaget vårt, og de fleste er innstilt på å få besøk. Vi respekterer selvsagt de som ikke ønsker det, og jeg har aldri opplevd her at barn har griset ned andres eiendom o.l på Halloween.

Gammel 07-10-08, 18:42   #56
Tertit
Stort sett blid

Tertit sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Halloween er en dag vi gleder oss til lang tid i forveien!
Jeg og ungene kler oss ut sammen og har det kjempegøy. Vi har pleid å feire dagen sammen med et vennepar og deres barn. Vi har gjort det slik at barna og vi mødrene har gått og spurt etter "knask eller knep", mens fedrene har vært hjemme og ordnet stor kvelds til oss. Vi byttet på og var annet hvert år hos hverandre. Huset er pyntet med edderkopper, utskåret gresskar og alt som hører til. Stor skål med snop er innkjøpt til de som kommer på døra. I år blir det litt annerledes. Jeg blir hjemme og ordner til kvelds, mens ungene går og spør etter "knask eller knep" sammen med venner. Ungene tar med vennene hjem på kvelds etterpå. Vi har aldri hatt negative opplevelser i forbindelse med holloween. Ungene er også lært opp til å ha forståelse for at ikke alle ønsker å feire halloween. Gleder meg til Halloween!

Gammel 07-10-08, 18:57   #57
Siri
seru

Siri sin avatar

Hvor: uren luren
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi kler oss ut og skremmer ungene i nabolaget.

Siri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 19:03   #58
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg sender ikke ungen ut på tiggerferd alene, men hun får gå begrenset "knask eller knep". Skulle gjerne hatt barnefest den dagen, men det går ikke i år når mor er så syk.

Allhelgensdag markerer vi på kirkegården.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 20:38   #59
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

I nabolaget vårt er det en uskreven regel om at de som har lys og halloweenpynt på trappen er med, de som ikke har er ikke med.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 21:39   #60
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg har ikke noe forhold til dagen. Her vi bor er det ingen som feirer - eller i hvert fall ingen som går rundt på dørene til folk - og det markeres ikke i barnehagen, så hverken jeg eller barna har noen forventninger til dagen. Og det synes jeg er helt greit. Jeg har ikke noe mot fest og moro i mørketida, men jeg synes det har vært underlig å observere hvordan dagen så fort har blitt noe man må forholde seg til enten man vil eller ikke og misliker den typen press. Hvis den dagen kommer at ungene begynner å ønske seg en feiring, kommer jeg muligens til å være med på det - vi får se. Allehelgenssøndag pleier jeg derimot å markere ved å tenne lys for "mine" døde slik min familie alltid har gjort.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:23.