Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Skikk og bruk på fly?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-10-08, 13:41   #1
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skikk og bruk på fly?

Jeg har aldri hørt om et sånt forbud, og jeg flyr mye. Jeg legger stort sett bak setet med en gang det er lov (for å sove), og unngår dermed å smelle bak når det står juice og kaffe og balanserer bak meg. Og flytter det rolig bakover.

Det har sant å si aldri slått meg at noen kan sitte bak meg og irritere seg over at jeg legger ned MITT sete.

Gammel 07-10-08, 13:16   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når ungene er litt store, men ikke fyllt 2 år enda, så er det faktisk ikke plass til både magen min og unge hvis den som sitter foran legger setet sitt helt tilbake. Jeg er riktignok overvektig, men ikke vanvittig smellfeit (jeg får plass i setet).

Jeg har flere ganger opplevd at kabinpersonalet har oppfordret den som sitter foran oss til å ha seteryggen rett, for at det skal bli plass til oss bak. Jeg poengterer bare at jeg vil ha seteryggen foran rett ved takeoff og landing (og da er det tross alt påbudt).

Selv legger jeg ikke setet ned på kortere turer, men gjør det på langturer. jeg spør ikke den som sitter bak om lov først, men ser an litt hvor god plass det eventuelt er.

Barn som "invaderer" oss blir tilsnakket; først på en vennlig og så på en ikke fullt så vennlig måte. ref: den ungen som drev å dunket knerten i hodet med et magasin mens jeg forsøkte å amme han ved takeoff.

Gammel 07-10-08, 13:22   #3
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har opplevd at jeg har sittet med baby på fanget, flymaten er servert, og vips legger passasjeren foran meg setet bakover. Det er plagsomt, men jeg mener jeg aldri har spurt den foran om å la være, har heller byttet om på plasseringen av familien. Jeg tenker som så at dersom den personen foran legger ned setet er det fordi vedkommende trenger det, for slik er det med meg. Om jeg blir kjempetrøtt, uvel e.l. trenger jeg en bedre vinkel enn flysetet tilbyr i oppreist stilling.

Fake it 'til you make it
Kaprifol er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 13:27   #4
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har opplevd endel småbarnsforeldre på fly (både når jeg har reist med og uten barn selv) som forventer at alle andre skal ta hensyn til dem, samtidig som de stiller veldig lite krav til seg selv og egne unger. Jeg ble sparket i ryggen under en hel tur, uten at faren løftet en finger for å få jenta til å slutte - heller ikke så veldig etter at jeg hadde bedt henne slutte å sparke. Og jeg har også opplevd unger som får henge over seteryggen og smule kjeks og kaste leker uten å bli hindret.

Jeg syns folk generelt skal ta hensyn tilhverandre, unger eller ei.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 17:58   #5
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Jeg syns folk generelt skal ta hensyn tilhverandre, unger eller ei.

Veldig god leve-regel!

Ettersom jeg jobber ombord, så vet jeg at problematikken med seter ned eller opp, ikke er av de største irritasjonsmomentene eller problemene vi har ombord. Det er sjelden at det ikke lar seg fikse for å si det slik. Noen er slik at de skal ha det på sin måte uansett hvor de er, og uansett hvem som sitter foran eller bak, eller hvilke hensyn man normalt bør ta ombord i et såpass trangt lokale, som fly faktisk er. De fleste passasjerer tar hensyn til med-passasjerer som reiser med små barn, men noen gjør det ikke. Slik er det. Man kan ikke forvente å få særbehandling fordi man reiser med barn, men man kan kanskje forvente at folk er forståelsesfulle og hjelpsomme, men slik er dessverre ikke alltid virkeligheten.

For en uke siden hadde vi med en passasjer ombord som nektet å flytte seg fra sitt favoritt-sete, 8D. På 8E og 8F satt en mor med et barn som hadde skikkelig omgangssyke (oppkast og diarè) og som trengte å komme fort ut og inn av setet for å gå på toalettet. Vi tilbød passasjeren (en mann) å flytte til et annet D-sete, men det nektet han. Løsningen ble at vi flyttet om på x antall andre mer medgjørlige passasjerer enn drittsekken, for å hjelpe moren med sykt barn, og spanderte velvillig og raust på de som hjalp oss. Strengt tatt kunne vi beordret drittsekken om å flytte seg, men ettersom det ville tatt lenger tid enn å omrokkere de andre, så ble det nest-beste løsning.
Annen god skikk og bruk på fly er:
- selvsagt at man går til side når man har funnet plassen sin, og legger deretter opp bagasjen. Mange synes å tro at det er veldig vanskelig, og tar seg gooooooooood tid med stadig voksende kø bak seg, og klokke som tikker og går mot avgangstid. Hvis alle ombord i et fly hadde hatt en slik tankegang, ville samtlige fly vært forsinket.
- Annen høflighet er å forsyne seg med 1-en avis, ikke alle 3 typene bare fordi det gratis, som resulterer i at de passasjerer som kommer sist ikke får noen avis i det hele tatt.
- Ta bryet å si "hei" og "ha det!" tilbake til flypersonalet når man går ombord/stiger av.
- Rydde opp etter seg på fly-toalettet.... uuuææææ så bedritent uhygieniske enkelte blir når de entrer et flytoalett. Tiss på gulv og toalettring, vask fylt med skittent vann, og helst baby-bæsje-bleier uten pose rundt rett oppi søppeldunken. Det er IKKE rart at det lukter ille på fly-do.
- Unnlate å ta av seg svette stink-sko. Til stor sjenanse for medpassasjerer og flybesetning, heller ikke lakke tå-negler (slik en av landets håndballspillende landslagsjenter gjorde på et fly jeg jobbet på her forleden.....)
- Ikke skifte bleier på barn i setet der man sitter, men benytte stellebordet på toalettet. Det er greit at man ikke synes ens egnes barns bleier lukter så vondt, men andre passasjerer kan bli rasende. Svært ofte får vi tilsnakk av medpassasjerer som tilbakemelder om slik uhørt oppførsel.
- Gjøre forsøk på å rydde opp litt etter seg før man forlater flyet. Dvs. kanskje forsøke å plukke opp og ta med seg tegnesaker og stifter når man går, plukke opp matrester, kjeks og brukte bleier før man lander, slik at kabinpersonalet kan kaste det.
-Begrense håndbagasjen til tillatt medbrakt mengde. Altfor mange, har for mye håndbagasje med seg, og husk det neste gang det ikke er plass til mer i hyllen over der du skal sitte, så er det ikke fordi det er for små fly eller for liten plass, men fordi at en annen passasjer har hatt med seg mer enn nødvendig.

God tur!

Gammel 07-10-08, 18:07   #6
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Aviser?? Hvor?

Gammel 07-10-08, 18:15   #7
Elin

Elin sin avatar

Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Aviser?? Hvor?

SAS har aviser på alle sine avganger uten-og innenlands, bortsett fra på charter-avreiser FRA Norge. Så har du ikke fått avis, så er det vel en anne som har forsynt seg grådig..... Det er jo gratis...

Gammel 07-10-08, 13:26   #8
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det ikke lov?

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 15:19   #9
Sol
Skinner

Sol sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^3, her.

Er det ikke lov?

Har jeg aldri hørt om og jeg reiser ganske mye. Når jeg reiser tidlig om morgenen hender det ofte jeg sovner før maten serveres slik som Polyanna skriver. Har aldri slått meg at jeg ikke skulle det. Jeg blir heller ikke sur om den foran meg sover mens jeg spiser frokost.

For å svare HI så tar jeg så godt hensyn jeg kan. På de helt korte flyturene har jeg ikke ned setet i det hele tatt. Ofte sovner jeg faktisk før det er lov.

Gammel 07-10-08, 15:22   #10
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det sto i det info heftet som lå ved plassen vår i flyet, at seteryggen skal rettes opp under letting, landing og under måltider, slik at alle passasjerer får plass til spisebrettet.

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 18:05   #11
Elin

Elin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Og jeg har forresten heller aldri hørt om dette forbudet. Hvilke flyselskap er det som har det?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven75, her.

Men noen velger glatt å overse dette forbudet :hissig:

Opprinnelig lagt inn av Blomst, her.

Da bare sier du ifra til en kabinansatt.

Jeg har aldri hørt om et sånt forbud, og jeg flyr mye.

Det er ikke noe forbud mot å legge ned flysetet, selv ikke under matservering, men personalet spør de passasjerene som har setet nede om de kan være så vennlig å rette opp seteryggen mens man spiser, slik at det blir bedre plass til den som sitter bak. Noen fnyser da og blir irriterte, men de, og de aller fleste andre, retter da opp seteryggen sin.

Gammel 07-10-08, 19:24   #12
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Det er ikke noe forbud mot å legge ned flysetet, selv ikke under matservering, men personalet spør de passasjerene som har setet nede om de kan være så vennlig å rette opp seteryggen mens man spiser, slik at det blir bedre plass til den som sitter bak. Noen fnyser da og blir irriterte, men de, og de aller fleste andre, retter da opp seteryggen sin.

Kanskje ikke hos alle flyselskap, men det sto ihvertfall i et hefte som lå i setet vårt, men det er jo mulig det var en slags anbefaling men jeg tok det som at sånn var det.

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 14:15   #13
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Tar dere hensyn til folk som har med seg baby? Hvorfor/hvorfor ikke? I den grad det er naturlig å ta hensyn så gjør jeg det.

Skal du ha sete ditt bakover uansett? Nei, det er sjelden jeg tar det bakover.

Spør du den bak før du legger sete bakover? Nei, men gjør det stort sett aldri.

Slipper du folk frem i midtgangen eller gjør du deg ferdig med ditt først? Slipper folk frem stort sett, iallefall om det tar litt tid det jeg skal gjøre.

polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 14:41   #14
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Tar dere hensyn til folk som har med seg baby? Hvorfor/hvorfor ikke?
Har aldri hatt sete i umiddelbar nærhet av folk med babyer, men hadde nok tatt hensyn innen rimelighetens grenser.

Skal du ha sete ditt bakover uansett?
Jeg foretrekker å ikke ha setet bakover på turer kortere enn 6-7 timer.

Spør du den bak før du legger sete bakover?
Hvis jeg en sjelden gang ønsker å legge setet bakover spør jeg ikke, nei.

Slipper du folk frem i midtgangen eller gjør du deg ferdig med ditt først?
Har jeg innsjekket bagasje, så sitter jeg gjerne i flyet til midtgangen er fri. Ser ikke poenget med å knuffe seg ut av flyet så snart døra går opp. Må jo uansett vente en stund ved bagasjebåndet. Det samme gjelder forsåvidt hvis jeg kun reiser med håndbagasje eller skal i transit, flyet kan godt tømmes før jeg gidder å reise meg. Med mindre jeg har dårlig tid mellom flights.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 14:43   #15
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tar hensyn til folk som reiser med baby, ja. Jeg ser alltid bak meg før jeg vipper ned stolen, og sitter det noen med en baby der, vipper jeg den ikke bakover.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 14:54   #16
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes jeg tar hensyn til de rundt meg enten jeg har med barn eller ikke. Og jeg er veldig nøye på at mine unger ikke sitter og sparker, henger over/mellom seter osv. Vi hadde en mindre hyggelig hjemtur fra Gran Canaria i påsken, de foran oss/ved siden av meg var møkksure og kjeftet på ungene våre hele tiden. Og de gjorde svært lite ut av seg. Men den siste halvtimen av turen var minsten på 2 år veldig sliten og ikke så lett å ha med å gjøre. Han gråt litt og var survete, men vi hadde han i fanget. I det vi landet (ja landet på Gardermoen) snudde kjerringa seg mot gutta og skrek at de måtte holde kjeft..... Jeg kjenner at jeg ikke er så sugen på å å reise med det første igjen. For når folk klikker helt av vanlig unge"bråk" så blir jeg helt matt. Det ironiske var at de som satt bak oss kommenterte at gutta hadde vært så snille.....

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 18:27   #17
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er greit å vise hensyn sånn generelt. Det å legge setet bakover uten å se seg for ville jeg aldri gjort. Jeg har sett at det har blitt gjort en gang i en slik fart at personen som satt bak fikk kaffen sin i fanget.

Jeg synes også det å slippe barn fram i dokø på fly bør være en selvfølge (med mindre man er i ytterste nød selv).

En ting jeg skulle ønske at flere hadde tenkt på før de satte seg ombord i fly er mengden parfyme de øser over seg. Det hjelper ikke akkurat at mange dusjer seg med mange ulike typer i taxfree før take-off.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 22:02   #18
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tro hvordan forskjellen er mellom forskjellige flyreiser?
Jeg reiser som regel SAS innenlands, og Lufthansa, SAS, KLM utenlands og opplever at det er god plass og har egentlig ikke tenkt så nøye etter dette med å lene seg bakover for å ta hensyn til de bak og slikt Og jeg reiser.... tja, 20+ turer i året Kanskje det rett og slett er fordi jeg er vant til fly med (relativt) god plass, selv på de billigste billettene?

Jeg vil tippe det er andre og trangere forhold på Ryan Air, kanskje Norwegian?, charterfly?

For ikke å snakke om widerøe

Kanskje det er derfor vi har så forskjellige erfaringer om dette?

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 22:13   #19
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Aviser?? Hvor?

Polyanna pleier sikker å komme sist ombord.

Når vi er ute og flyr både med og uten barn så prøver vi å ta hensyn til våre medpassasjerer, og jeg blir veldig glad når andre gjør det samme for oss. Ungene for lov å henge over seteryggen til de som sitter bak så lenge de ikke søler kjekssmuler eller drar dem i håret, eller plager dem på noen annen måte. Samme gjelder at de får titte forover, men da ikke henge på seteryggen siden den ikke er vår. I alle fall så lenge ikke de foran oppfordrer til det og vil snakke med dem.

Når det gjelder å oppholde seg i midtgangen så gjør vi det litt under flyturen når det ikke er mye annen trafikk der og vogner som skal frem og tilbake.

Når det gjelder seteryggen så legger jeg sjelden sete helt bakover, men et hakk er jeg helt avhengig av å ha det bakover. Jeg synes heller litt synd på de som sitter foran mannen min på flyet, for de får ikke setet sitt bakover en eneste millimeter. Han er så lang at beina står i spenn mot setet foran, og ut i midtgangen får han ikke ha dem (ikke fast i alle fall). Det er veldig behagelig å reise med rutefly istedenfor charterfly, for da er det ofte litt ledige plasser sånn at en kan breie seg litt.

Når det gjelder plassering, så har vi hatt helt borti natta plasseringen noen ganger, men stort sett ordner det seg. Eneste gangen det ikke ordnet seg var når mannen og jeg ble plassert i hver vår ende av flyet når vi var på tur alene, og jeg ble plassert mellom to andre som reise sammen. Jeg tilbød meg å bytte plass med en av dem, men nei da. De hadde det helt fint. Virket ikke som de var like gode venner etter ferien for å si det sånn det paret.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-08, 00:04   #20
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^3, her.

Jeg vil tippe det er andre og trangere forhold på Ryan Air, kanskje Norwegian?, charterfly?

For ikke å snakke om widerøe

Jeg reiser ofte Norwegian innenlands og kan ikke si jeg merker noen særlig forskjell på plassen der og på SAS. På Widerøe er det jo ikke noe problem: Der kan jo ikke setene legges bakover i det hele tatt.

Jeg forventer i grunnen ikke at andre passasjerer skal huske å ta ekstra hensyn til meg, enten jeg nå har med meg unger, er høygravid eller går med krykker. (Jeg har prøvd alle varianter.) Derimot anser jeg det for min oppgave å kommunisere mine behov til de jeg trenger hjelp eller hensyn fra. Hvis persjonen foran meg legger ned setet slik at jeg ikke får plass til ettåringen, ber jeg vedkommende så pent jeg kan om h*n kan tenke seg å holde setet oppe. Hvis jeg trenger hjelp til å legge bagen i bagasjehylla når jeg har et barn på armen, så ber jeg pent om vedkommende ved siden av meg kan gjøre det for meg. Jeg har til og med bedt medpassasjerer om å holde babyen min så jeg får satt meg og festet beltet (men da ser jeg folk an først og spør bare hvis jeg ser noen som ser ut som de egentlig kan tenke seg å tilby seg hjelpen, men ikke helt tør gjøre det).

Forretningsreisende er en egen rase, som ofte ikke er oppmerksom på så veldig mye annet enn at de er på vei hjem etter en lang og ofte ganske slitsom arbeidsdag. Mange av dem er mer opptatt av å ta igjen søvn enn å se så veldig nøye på folk rundt seg. Jeg forventer ikke at folk skal skjønne helt av seg selv at jeg trenger hjelp, og min erfaring er at man kommer veldig langt ved å smile og spørre pent. Og fungerer ikke det på medpassasjerene, fungerer det stort sett bestandig på kabinpersonalet.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:02.