|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bedreviter
|
Sv: Skikk og bruk når man selger ting på FP
Vanligvis at man bekrefter at man ønsker å kjøpe, men det synes jeg er en vurdering som det må være opp til selgeren og ikke opp til et kollektivt FP å bestemme. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Har fått viljen sin
|
Så du synes denne diskusjonen er totalt unødvendig? |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Skikk og bruk når man selger ting på FPDet vil vel uansett bli opp til selger hvilke føringer man vil legge. Noen er flinke til å være tydelige, setter tidsfrister og holder litt orden på rekkefølgen og slikt, andre er ikke så nøye. Men selv om man er først ute til å svare i tråden kan man jo ta litt hensyn til de andre som er interessert, og ikke dra ut beslutningen i lange tider. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Bedreviter
|
En diskusjon trenger jo ikke ha et praktisk mål for å ha livets rett, men hvis du spør om jeg mener at vi trenger FP-regler for hvordan kjøp og salg skal foregå på FP, så mener jeg nei. Jeg mener det må være opp til selger hvem han eller hun vil selge tingene sine til. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Har fått viljen sin
|
Absolutt. Felles FP-regler var heller ikke målet med denne diskusjonen. Om det kunne misforstås. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Skikk og bruk når man selger ting på FPJeg er enig med Zol. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Bedreviter
|
Men det er jo ingen ting i veien for å favorisere selgere som gjør nettopp det. Og det er klart at man som selger tjener på å være tydelig, fremstå som noenlunde rettferdig og generelt yte god service overfor kundene. Det er selvsagt kundens rett å velge hvem man vil handle fra, på samme måte som det er selgers rett å sette premissene for hvordan salget skal foregå. Det er ikke det samme som at salget bør være styrt eller lovregulert. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Bedreviter
|
Sv: Skikk og bruk når man selger ting på FPHvis noen har lyst til å kjøpe dobbelt opp på salg og selge videre, så må da det være opp til selger. Det er verken umoralsk eller ulovlig. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
kross
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Skikk og bruk når man selger ting på FPJeg kjenner jeg er litt enig med de fleste her, jeg. Jeg kan se at en selger gjerne vil ha avgjort en handel fort - og jeg kan se at en kjøper som ikke rakk å følge opp føler seg snytt. Og så tenker jeg at dette kanskje er noe som vil regulere seg selv etter hvert? En som generelt oppfattes som en som ikke "følger reglene" vil kanskje få solgt/kjøpt mindre etter hvert?
|
|
|
#12 |
|
Har tro på forbedring
|
Nå har du jo ikke satt opp noen retningslinjer, men i eksemplene dine, så gjør jeg slik som du på no vis forespeiler at er rett og rimelig. (slik jeg tolker det da...
|
|
|
#13 |
|
Ekvilist
|
Sv: Skikk og bruk når man selger ting på FPHar ikke lest nøye igjennom svarene. Jeg synes at det må være greit å selge til den første som sier "Jeg tar den!", på tross av at en annen har stilt spørsmål om varen. Stiller man spørsmål, bør man samtidig spørre om å få holde av til man har fått svar på spørsmålet. Synes jeg.
|
|
|
#14 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Skikk og bruk når man selger ting på FPJeg kom akkurat på at jeg for ca en måned siden lovte å ta bilder av noen sko... :klask på panne: Sorry- hvem du nå var... |
|
|
|
|
|
#15 |
|
kamelkonsument
|
Sv: Skikk og bruk når man selger ting på FPI en "ønsket"-tråd er det HI som skal ha førsteretten, med mindre det tar evigheter for vedkommede å bestemme seg (noe det trolig ikke gjør, siden det var en "ønsket"-tråd).
|
|
|
#16 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Skikk og bruk når man selger ting på FPJeg kunne blitt ordentlig muggen dersom noen kuppet min ønsketråd og snappet det foran nesen min. Jeg skjønner at det ikke er ulovlig, men jeg synes virkelig ikke at det er kosher. Litt som om en venninne forførte en fyr jeg datet.
|
|
|
#17 |
|
Aktiv
Hvor: Ved Sognefjorden
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Skikk og bruk når man selger ting på FPBurde nok skrevet et lengre innlegg her da punkt nr. 2 fra HI mest sannsynlig har opphav fra en av mine salgstråder inne på selges i går kveld. Etter å ha lest gjennom hele tråden blir det jeg har å si overflødig da Teo har fått fram mine synspunkt på en glimrende måte.
|
|
|
|
#18 |
|
Leser
|
Sv: Skikk og bruk når man selger ting på FPJeg har mistet mange ting her på FP fordi jeg har vært for sen. Og jeg synes det er OK. Surt, men jeg blir mer irritert på meg selv enn kjøper. Jeg skjønner utmerket godt at folk vil selge til den første som sier "Jeg tar det". Det første eksemplet ditt med at noen lager seg en ønske tråd er anderledes synes jeg, men hvis HI ikke svarer innen "rimelig" tid, så må man kunne selge til andre der også synes jeg. (Problemet her er vel hva som er "rimelig" tid, det er ekstremt stor forskjell på hvor ofte folk er innom og hva som defineres som rimelig tid.) At man skal holde av en ting fordi at folk spør om den er stor eller liten i størrelsen synes jeg er urimelig.
|
|
|
#19 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Skikk og bruk når man selger ting på FPMen hva ville f.eks. Snill & God og TBM ansett som greit nok til forkjøpsrett? "Jeg er interessert, men kan du måle innersålen?" "Jeg vil gjerne ha den, men jeg skulle gjerne fått målt livvidden for sikkerhets skyld"?
|
|
|
#20 |
|
Aktiv
Hvor: Ved Sognefjorden
![]() ![]() ![]() ![]() |
Forkjøpsrett for meg er om du har det laveste nummeret i boligbyggerlaget om du skal kjøpe hus eller leilighet, syns ikke forkjøpsretten gjelder for ett plagg eller et skopar inne på selges på FP.
|
|
![]() |
|
|