Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skikk og bruk når man selger ting på FP

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-10-08, 12:08   #1
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skikk og bruk når man selger ting på FP

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Hva mener dere kvalifiserer til å være "først til mølla" da?

Vanligvis at man bekrefter at man ønsker å kjøpe, men det synes jeg er en vurdering som det må være opp til selgeren og ikke opp til et kollektivt FP å bestemme.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 12:09   #2
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Vanligvis at man bekrefter at man ønsker å kjøpe, men det synes jeg er en vurdering som det må være opp til selgeren og ikke opp til et kollektivt FP å bestemme.

Så du synes denne diskusjonen er totalt unødvendig?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 12:15   #3
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Det vil vel uansett bli opp til selger hvilke føringer man vil legge. Noen er flinke til å være tydelige, setter tidsfrister og holder litt orden på rekkefølgen og slikt, andre er ikke så nøye. Men selv om man er først ute til å svare i tråden kan man jo ta litt hensyn til de andre som er interessert, og ikke dra ut beslutningen i lange tider.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 12:18   #4
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så du synes denne diskusjonen er totalt unødvendig?

En diskusjon trenger jo ikke ha et praktisk mål for å ha livets rett, men hvis du spør om jeg mener at vi trenger FP-regler for hvordan kjøp og salg skal foregå på FP, så mener jeg nei. Jeg mener det må være opp til selger hvem han eller hun vil selge tingene sine til.

Gammel 19-10-08, 12:19   #5
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

En diskusjon trenger jo ikke ha et praktisk mål for å ha livets rett, men hvis du spør om jeg mener at vi trenger FP-regler for hvordan kjøp og salg skal foregå på FP, så mener jeg nei. Jeg mener det må være opp til selger hvem han eller hun vil selge tingene sine til.

Absolutt. Felles FP-regler var heller ikke målet med denne diskusjonen. Om det kunne misforstås.

Gammel 19-10-08, 12:37   #6
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Jeg er enig med Zol.

Og så lurer jeg på om folk synes det er greit at man bruker FP som en plass for å tjene penger. Om man fek. finner ting på salg og kjøper inn noen ekstra og selger videre. Begge parter vinner jo på en måte i mange av tilfellene. Men jeg skal innrømme at jeg ikke liker at forumer brukes på den måten.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 12:18   #7
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Jeg synes det er veldig greit å forholde meg til selgere som setter tydelige føringer på forhånd.

Gammel 19-10-08, 12:21   #8
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Jeg synes det er veldig greit å forholde meg til selgere som setter tydelige føringer på forhånd.

Men det er jo ingen ting i veien for å favorisere selgere som gjør nettopp det. Og det er klart at man som selger tjener på å være tydelig, fremstå som noenlunde rettferdig og generelt yte god service overfor kundene. Det er selvsagt kundens rett å velge hvem man vil handle fra, på samme måte som det er selgers rett å sette premissene for hvordan salget skal foregå. Det er ikke det samme som at salget bør være styrt eller lovregulert.

Gammel 19-10-08, 13:10   #9
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Hvis noen har lyst til å kjøpe dobbelt opp på salg og selge videre, så må da det være opp til selger. Det er verken umoralsk eller ulovlig.

Her forleden var det for eksempel kjempesalg på Devold-trøyer, som vi er storforbrukere av, på en butikk på Vestlandet, men ikke i Trondheim. Hvis noen hadde kjøpt fem trøyer for 100 og solgt dem videre for 130 til meg, som måtte ha betalt 190 i Trondheim, så hadde jeg syntes det var helt strålende. Og selvsagt ville det vært greit at vedkommende tok litt fortjeneste for bryet.

Samtidig synes jeg også det er helt ok når noen går inn i en tråd og opplyser om at selger prøver å selge ting til overpris, for eksempel ved å vise til nettsteder der man kan kjøpe samme produktet billigere.

Gammel 19-10-08, 15:31   #10
kris
kross

kris sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
kris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg kjenner jeg er litt enig med de fleste her, jeg. Jeg kan se at en selger gjerne vil ha avgjort en handel fort - og jeg kan se at en kjøper som ikke rakk å følge opp føler seg snytt. Og så tenker jeg at dette kanskje er noe som vil regulere seg selv etter hvert? En som generelt oppfattes som en som ikke "følger reglene" vil kanskje få solgt/kjøpt mindre etter hvert?

kris er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 15:37   #11
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Om man har veldig lyst til å kjøpe noe er det jo greit å presisere det i tråden også, ikke bare spørre "hvor lange er ermene".

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 15:47   #12
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvilke retningslinjer er det? :intrissert:

Nå har du jo ikke satt opp noen retningslinjer, men i eksemplene dine, så gjør jeg slik som du på no vis forespeiler at er rett og rimelig. (slik jeg tolker det da... )
Altså:
Om noen er lager en "ønsket"-tråd, så er det vedkommende som har laget tråden som på en måte får førsteretten.

Om jeg selger noe, så er det den første som viser interesse som på en måte har førsteretten - fram til vedkommende ikke svarer. OM det tar lang tid skriver jeg dette i tråden at turen går til nestemann/sender pm til vedkommende.

Om jeg legger ut noe og noen byr, så setter jeg nok opp en tidsfrist og lar vedkommende få det om ingen andre gir lyd fra seg. (Kanskje jeg sender vedkommende en pm)

Jeg blir forøvrig irritert om noen melder sin interesse for noe - får prisantyding og da ikke svarer på om de er vil ha det eller ikke. Så jeg er sikkert skikkelig kjerring på området.

- Sånn ellers så opplever jeg ikke at det skjer så mange ganger at noen blir forbigått, og at når det skjer vil det alltid få reaksjon.

Gammel 19-10-08, 16:29   #13
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har ikke lest nøye igjennom svarene. Jeg synes at det må være greit å selge til den første som sier "Jeg tar den!", på tross av at en annen har stilt spørsmål om varen. Stiller man spørsmål, bør man samtidig spørre om å få holde av til man har fått svar på spørsmålet. Synes jeg.

Apropos budrunder synes jeg kjøper bør avklare at det skal være budrunde, og ikke plutselig stelle i stand en når det er flere kjøpere. Har opplevd en gang at jeg var førstemann til å si "Jeg tar den", hvorpå selgeren mottok bud over fastsatt salgspris på PM og dermed gjorde det om til en budrunde.

Jeg tror jeg er litt på Teo sin linje i forhold til at det ikke er nødvendig med et regelverk i forhold til dette. Oppfører kjøper eller selger seg etisk ugreit (noe vi har sett eksempler på) så er det jo en pris å betale at man driter seg ut for et helt forum da. Som regel kommer det reaksjoner i tråden også.

Gammel 19-10-08, 17:06   #14
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kom akkurat på at jeg for ca en måned siden lovte å ta bilder av noen sko... :klask på panne: Sorry- hvem du nå var...

-og da var jeg gått igjen-

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 17:05   #15
Ami
kamelkonsument

Ami sin avatar

Hvor: Fjordland
Blogginnlegg: 74
Ami er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt likt
Standard

I en "ønsket"-tråd er det HI som skal ha førsteretten, med mindre det tar evigheter for vedkommede å bestemme seg (noe det trolig ikke gjør, siden det var en "ønsket"-tråd).

I andre tilfeller tenker jeg som Teofelia. Man legger ut ting for salg for å bli kvitt dem fort. (En for at jeg var treg, til MegaMie, er på sin plass her, forresten. )

Ami er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 17:31   #16
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kunne blitt ordentlig muggen dersom noen kuppet min ønsketråd og snappet det foran nesen min. Jeg skjønner at det ikke er ulovlig, men jeg synes virkelig ikke at det er kosher. Litt som om en venninne forførte en fyr jeg datet.

Ellers praktiserer jeg som selger at folk som sier de er interesserte, får forkjøpsrett innen rimelig tid. Evt. sender jeg PM, og hvis jeg ikke får svar på den, hadde jeg gått videre uten særlige kvaler. Et vagt spørsmål er i grenseland.

Som potensiell kjøper sier jeg alltid at jeg er interessert i den, og stiller evt. spørsmål samtidig. Da følger jeg opp raskt når selger svarer, og anser at vi har en prelimenær gjensidig avtale. Hvis det hadde gått lang tid før jeg fulgte opp, hadde jeg skyldt meg selv hvis den ble solgt til noen andre (og nok bedt om unnskyldning for manglende svar).

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 18:08   #17
Snill & grei
Aktiv

Snill & grei sin avatar

Hvor: Ved Sognefjorden
Snill & grei er populærSnill & grei er populærSnill & grei er populærSnill & grei er populær
Standard

Burde nok skrevet et lengre innlegg her da punkt nr. 2 fra HI mest sannsynlig har opphav fra en av mine salgstråder inne på selges i går kveld. Etter å ha lest gjennom hele tråden blir det jeg har å si overflødig da Teo har fått fram mine synspunkt på en glimrende måte.

De fleste som selger her inne selger unna etter ryddeaksjoner, feilkjøp, for sent returnerte varer fra postordre/nettsteder osv. En er vel i grunnen ute etter å få raskt bort plaggene/tingene da rydding/fjerning er hovedmålet for å legge det ut for salg.

Jeg legger alltid svar på spørsmål, mål, forklaringer osv. som noen har bedt om ut i trådene mine, men har ikke som regel å vente på svar. Plagget/gjenstanden går til den første som melder 100% sikkert i fra at de skal ha det. Dette gjelder både selges og gis bort. Selv om det er sent lørdagskveld eller hvilken som helst ukedag avventer jeg ikke svar fra en som var interessert når en person som skal ha gjenstanden melder seg. Dumt syns noen men jeg har opplevd å vente lenge på svar fra interesserte, og har mistet andre potensielle kjøpere. Dette syns jeg er uheldig derfor har jeg laget min praksis på dette, noe jeg syns fungere helt fint. Om man virkelig er interessert i noe, venter man ikke til dagen etter med å svare. Jeg burde kanskje beklage om jeg har trødd noen på tærne med min salgspraksis, men jeg selger unna for å rydde/kvitte meg med overflødige gjenstander og er av den grunn interessert i å få ting raskt unna. Jeg er ikke ute etter å tene de store beløpene. Jeg rydder og selger ting rimelig unna. Blir glad for at andre kan ha nytte av ting jeg har gått lei, eller ikke har bruk for lengre. Jeg kommer nok til å fortsette med å gjøre det på samme måte, men det er et poeng å være tydeligere både som selger og kjøper. Det har jeg tatt notis av.

Gammel 19-10-08, 18:17   #18
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har mistet mange ting her på FP fordi jeg har vært for sen. Og jeg synes det er OK. Surt, men jeg blir mer irritert på meg selv enn kjøper. Jeg skjønner utmerket godt at folk vil selge til den første som sier "Jeg tar det". Det første eksemplet ditt med at noen lager seg en ønske tråd er anderledes synes jeg, men hvis HI ikke svarer innen "rimelig" tid, så må man kunne selge til andre der også synes jeg. (Problemet her er vel hva som er "rimelig" tid, det er ekstremt stor forskjell på hvor ofte folk er innom og hva som defineres som rimelig tid.) At man skal holde av en ting fordi at folk spør om den er stor eller liten i størrelsen synes jeg er urimelig.

Jeg har aldri solgt noe på FP, men har solgt på Finn. Og der praktiserer jeg "ut av døra så fort som mulig". Jeg selger jo like mye for å rydde og kvitte meg med ting som for å tjene penger.

Gammel 19-10-08, 18:28   #19
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men hva ville f.eks. Snill & God og TBM ansett som greit nok til forkjøpsrett? "Jeg er interessert, men kan du måle innersålen?" "Jeg vil gjerne ha den, men jeg skulle gjerne fått målt livvidden for sikkerhets skyld"?

Eller er det bare "Jeg tar den!" som holder? Jeg bare spør, altså, og mener selvsagt at selger har rett til å gjøre som h%n vil, men hadde blitt litt paff hvis interessen og spørsmålene mine ble ignorert og varen solgt til en annen sånn på minutter.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 18:33   #20
Snill & grei
Aktiv

Snill & grei sin avatar

Hvor: Ved Sognefjorden
Snill & grei er populærSnill & grei er populærSnill & grei er populærSnill & grei er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Men hva ville f.eks. Snill & God og TBM ansett som greit nok til forkjøpsrett? "Jeg er interessert, men kan du måle innersålen?" "Jeg vil gjerne ha den, men jeg skulle gjerne fått målt livvidden for sikkerhets skyld"?

Eller er det bare "Jeg tar den!" som holder? Jeg bare spør, altså, og mener selvsagt at selger har rett til å gjøre som h%n vil, men hadde blitt litt paff hvis interessen og spørsmålene mine ble ignorert og varen solgt til en annen sånn på minutter.

Forkjøpsrett for meg er om du har det laveste nummeret i boligbyggerlaget om du skal kjøpe hus eller leilighet, syns ikke forkjøpsretten gjelder for ett plagg eller et skopar inne på selges på FP.

Om noen tydelig ber om å få plagget/gjenstanden reservert tar jeg hensyn til dette og merker det av i tråden, f.eks reservert Scarlett en times tid.

Om noen ber om et innerbensmål regner jeg ikke plagget som reservert.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:29.