|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
inn i dimman
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Lager du noe annet til barnet hvis middagen ikke faller i smak?Ungene spiser det aller meste, så lager aldri noe eget hvis de spiser lite. Da blir det heller mer kveldsmat.
![]() |
#42 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Lager du noe annet til barnet hvis middagen ikke faller i smak?Nei, aldri. Det ville ikke falle meg inn, i grunnen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Ute på tur
|
![]() Sv: Lager du noe annet til barnet hvis middagen ikke faller i smak?Noen ganger lager jeg noe annet/ekstra andre ganger spiser han bare tilbehøret. Junior syns fiskepinner er stor stas, slik at han får dette noen ganger og da har vi heller noe annen fisk f.eks innbakt i noe greier eller i saus da dette er noe han ikke liker. Han er heller ikke så glad i mat som er blandet, så når vi har spagetti med kjøttsaus får han kjøttdeig og sopp uten saus, så jeg tar dette fra før jeg mekker sausen til oss andre.
![]() |
#44 |
Tenker fortsatt dobbelt
Hvor: Stjørdal
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Lager du noe annet til barnet hvis middagen ikke faller i smak?Nei det gjør jeg ikke.
![]() |
#45 |
I mål
|
![]() Sv: Lager du noe annet til barnet hvis middagen ikke faller i smak?Nei, gjør ikke det, men han tvinges ikke til å spise alt. Han oppfordres til å smake, og som oftest smaker han på det aller meste. Det varierer om det er grønnsakene, tilbehøret eller kjøtt/fisk det glir mest ned av. |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Lager du noe annet til barnet hvis middagen ikke faller i smak?Her må man smake på, men det er lov å ikke like. Liker man ikke, får man ikke annen mat før neste måltid.
![]() |
#47 |
I tropene
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Lager du noe annet til barnet hvis middagen ikke faller i smak?Det er sant. Når det er fiskepinner til middag får vi voksne ett fiskealternativ, siden vi ikke liker fiskepinner noe særlig.
![]() |
#48 |
Etylbarbital
![]() Sv: Lager du noe annet til barnet hvis middagen ikke faller i smak?Nei, men det er kun fordi den unge mannen spiser en god del av det som blir satt frem hvis han er sulten. Det er svært sjelden at han har behov for kvelds på toppen. (Det varierer hvor mye han spiser til middag.) Hadde det vært sånn at han virkelig ikke likte maten så hadde vi enten droppet å servere det (hvis det var få, spesifikke retter) eller funnet på alternativer til ham. (Jeg ville altså ikke sultet ham til kvelds av prinsipp.)
![]() |
#49 |
I tropene
![]() Sv: Lager du noe annet til barnet hvis middagen ikke faller i smak?Vi klarer forresten ikke å gjennomføre "må smake", heller. Pjokken blir helt fra seg hvis vi maser på han om smaking av nye ting, og slik har han vært siden han var baby. Veldig lite nysgjerrig på nye smaker og ny mat. En sjelden gang iblant smaker han på eget initiativ og veldig ofte liker han det han tester ut, så reportoaret utvides saaaakte, men sikkert. Vi har slått oss til ro med at han får bruke den tida han trenger.
![]() |
#50 |
Etylbarbital
![]() Sv: Lager du noe annet til barnet hvis middagen ikke faller i smak?Vi gjennomfører "må smake". Etter en periode med, øh, belønning fordi han tør smake så gjør han det nå på eget initiativ (rene hundeoppdragelsen, dette
![]() |
#51 |
Passiv
|
![]() Sv: Lager du noe annet til barnet hvis middagen ikke faller i smak?Nei, her spises den maten som står på bordet, med mindre jeg vet på forhånd at det er noe barna absolutt ikke liker. Da lager jeg et tillegg til den som ikke liker det vi skal ha. Men da skal det være litt sært egentlig. Vanlig, norsk mat nytter ikke "jeg liker ikke" på. Og smake må man før man kan si at man ikke liker. Har man smakt og fortsatt ikke liker er det helt greit. Uansett så må man vente til neste måltid. |
![]() |
![]() |
#52 |
I tropene
![]() Sv: Lager du noe annet til barnet hvis middagen ikke faller i smak?Hos oss hjelper ikke belønning. Han vil bare ikke. (Kanskje ville det hjulpet hvis vi høynet innsatsen til Den sorte dame eller en sparkesykkel, men det synes jeg ville være å dra det for langt.)
![]() |
#53 |
I mål
|
![]() Sv: Lager du noe annet til barnet hvis middagen ikke faller i smak?Vi har også hatt en lengre periode uten "må smake" ,rett og slett fordi det gjorde måltidene utrivelige, jeg vil ikke tvinge og jeg har sansen for god stemning rundt bordet. Nå har vi imidlertid kommet i siget med "bør smake" igjen og det faller i bedre jord denne gangen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
WF: Isbjorn
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Lager du noe annet til barnet hvis middagen ikke faller i smak?Samme middag til alle her i huset. Som regel går det bra, men innimellom hender det at et av barna spiser meget lite. Da spiser det desto mer til kvelds, som er ca 1,5 timer senere.
![]() |
#55 |
Nybegynner
Medlem siden: Oct 2008
![]() |
![]() Sv: Lager du noe annet til barnet hvis middagen ikke faller i smak?
Enig!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Lager du noe annet til barnet hvis middagen ikke faller i smak?Når jeg leser tråden, så kom jeg til å tenke på at dette ikke egentlig er noen problemstilling hjemme hos oss. Snuppa har hatt lengre perioder med middagsnekt. Men det har vært fordi hun ikke har villet ha mat, ikke fordi hun har vært sulten. Hun har jo nektet på mat hun egentlig liker. Så å gi henne noe alternativ ville ikke hjulet.
![]() |
![]() |
#57 |
Passiv
|
![]() Sv: Lager du noe annet til barnet hvis middagen ikke faller i smak?Har vi rødt kjøtt til middag, lager jeg noen fiskepinner eller fiskekaker eller scampi til TurboTrollet. Han klarer ikke smaken eller lukten av rødt kjøtt, og det kunne ikke falle meg inn å tvinge ham (egne traumer fra barndommen). Jeg vil ikke at han skal leve på bare brødmat, poteter, pasta og ris, og det tar to minutter ekstra å sørge for at han får et fullverdig måltid, så det gjør jeg. |
![]() |
![]() |
#58 |
Passiv
|
![]() Sv: Lager du noe annet til barnet hvis middagen ikke faller i smak?Jeg har aldri laget noe ekstra, tror jeg. Sist redigert av Kneazle : 29-10-08 kl 22:27. |
![]() |
![]() |
#59 |
Unik
|
![]() Sv: Lager du noe annet til barnet hvis middagen ikke faller i smak?Største kampen me har er igrunn situasjoner som dette.
![]() |
#60 |
Gal kattedame
|
![]() Sv: Lager du noe annet til barnet hvis middagen ikke faller i smak?Jeg lager en middag. Skal min ekstremkresne sønn ha noe annet får han smøre seg en skive brød eller spise bare potet/ris/pasta. Av 7 dager, spiser han middag max 2 ganger.
![]() |
|
|