Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Trenger oppskrift på gode kanelboller – NÅ!

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-06-10, 22:35   #41
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger oppskrift på gode kanelboller – NÅ!

Opprinnelig lagt inn av Silje sol, her.

Du kjevler ut to rektangulære stykker, slik som du for eks kjevler ut en pizza, smører på sukker/kanel/smør- blandingen og bretter dem deretter i to.

Jeg tror Poly mener tvistingen og ikke brettingen. Og jeg forstod ikke helt det jeg heller.

Gammel 09-06-10, 22:36   #42
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, altså etter at du har to tvinnede bein, hvordan får du dem til å bli en knute?

Og TAKK, Adrienne! :smask:

Gammel 09-06-10, 23:14   #43
Silje sol
Aktiv

Medlem siden: Mar 2010
Silje sol er litt kulSilje sol er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ja, altså etter at du har to tvinnede bein, hvordan får du dem til å bli en knute?

Og TAKK, Adrienne! :smask:

Å, hehe, beklager.

Jeg forstod heller ikke det da jeg skulle lage dem, men jeg bare snurret bena rundt hverandre og klemte enden under snurren. Forstod du det?

Gammel 09-06-10, 23:16   #44
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Snurret du med å svirre den i lufta, eller pent og pyntelig?

Gammel 10-06-10, 00:01   #45
Silje sol
Aktiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Snurret du med å svirre den i lufta, eller pent og pyntelig?

Jeg slang den opp som en pizza.

Hihi, neida.
Jeg bare la beina over hverandre, som en flette på en måte.
Så brettet jeg endene under slik at den ble en rund "bolle"/kanelsnurr.

Gammel 10-06-10, 12:36   #46
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Jeg må antagelig bare prøve.

Gammel 10-06-10, 14:10   #47
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Vi får gjøre noen forsøk og dokumentere dem ... Kan bli interessant!

Gammel 10-06-10, 19:00   #48
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kanelsnurrer

1 kilo hvetemel
100 g smør
1 ts salt
200 g sukker
1 pk tørrgjør/ søt tørrgjær
4-5 dl melk og kokende vann til 6 dl 37 C væske.

Bland alt det tørre, kjør smøret med melet (det er et magisk triks som gjør all gjærbakst mye lettere) og ha i væsken, kjør på lav hastighet først og deretter full guffe noen minutter. La den heve 40 minutter, slå den ned og hev en gang til, bak ut (denne deigen er super å kjevle) og etterhev i 40 minutter, pensle og stek på 225 C i 10-15 minutter eller varmluft 200 C. (Følg med, ovner er litt forskjellige)

Kjevle ut deigen, smøre smør på halvparten, strø på sukker og kanel.

Skjære i passe strimler (1,5 - 2 cm)

Ta deigstrimlen mellom tommel og pekefinger + langfinger på venstre hånd

Snurr strimlen rundt fingrene og opp til tomlen igjen, det skal være igjen noen cm deigstrimmel

Den siste deigstrimlebiten stappes opp i hullet av sirkelen fra undersiden.

Og voila:

Sist redigert av Harriet Vane : 10-06-10 kl 19:07.
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-10, 19:03   #49
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg så Silje Sol sin variant på et matprogram forleden. Hun gjorde det superraskt, og dumme meg hadde ikke programmet på opptak. Hadde vært kjekt å sett det igjen. Fant ikke noe på youtube heller.

Altså, man deler slik som på bilde 1, og tvinner de lo leivene rundt, men deretter? Skal de to tvunnede delene tvinnes sammen de og? Jeg skjønner ikke helt hvordan "beina" skal snurres sammen ETTER at de er tvunnet hver for seg, liksom. *dum*

Gammel 10-06-10, 21:08   #50
Silje sol
Aktiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg så Silje Sol sin variant på et matprogram forleden. Hun gjorde det superraskt, og dumme meg hadde ikke programmet på opptak. Hadde vært kjekt å sett det igjen. Fant ikke noe på youtube heller.

Altså, man deler slik som på bilde 1, og tvinner de lo leivene rundt, men deretter? Skal de to tvunnede delene tvinnes sammen de og? Jeg skjønner ikke helt hvordan "beina" skal snurres sammen ETTER at de er tvunnet hver for seg, liksom. *dum*

Hehe, stemmer det at de to tvunnede delene skal tvinnes sammen.
Deretter bretter du den i to på en måte; altså tar enden på de snurrede bena og legger under slik at det blir en snurr/bolle.
Vanskelig å forklare!

Gammel 10-06-10, 21:59   #51
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Aha, men da skjønner jeg.

Gammel 10-06-10, 23:09   #52
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Silje sol, her.

Hehe, stemmer det at de to tvunnede delene skal tvinnes sammen.
Deretter bretter du den i to på en måte; altså tar enden på de snurrede bena og legger under slik at det blir en snurr/bolle.
Vanskelig å forklare!

Du lager to snurrede ben og snurrer deretter slik jeg gjør?

Gammel 10-06-10, 23:35   #53
Silje sol
Aktiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Du lager to snurrede ben og snurrer deretter slik jeg gjør?

Egentlig ikke, jeg stapper dem ikke gjennom ett hull, bare legger de snurrede bena under slik at det blir en bolle. De blir like de på bildene jeg postet, men er usikker på hvordan hun gjør det.

Gammel 10-06-10, 23:50   #54
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Med andre ord; snurr, snurr, snurr og brett!!

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:13.