Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hva slags adventskalender hadde du som barn?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-11-08, 09:45   #1
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva slags adventskalender hadde du som barn?

Vi hadde (min søster og jeg) kalender med små plastfigurer som sto på en slags sokkel.
Elg, ekorn , hund etc.
Husker vi syntes det var stor stas.
Etterhvert broderte mor adventskalender hvor hun hang opp små pakker og twist. Hun bruker den fremdeles, nå med bare twist.

Gammel 21-11-08, 09:53   #2
Tåtti
klossemajor

Tåtti sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Æ ser Stjørdal'n
Tåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de fleste
Standard

Pakkekalender. Mor laget en da vi var små, en veggkalender med julekuler i filt og paljetter og en ring på hver til å henge pakker i. Det varierte om vi tre søsken fikk en pakke hver hver dag eller en hver tredje dag. Det var en god blanding av godis og lekefigurer og annet småtteri, og en liten papirlapp med en bokstav på hver dag som vi måtte pusle sammen for å finne ut hvor den siste gaven (årets julehefter) var gjemt.

En av de mest populære og brukte gavene gjennom tidene var nok en liten blyantspisser i plast med to bitte små terninger inni. "Rumle terninger" var et begrep i mange år når vanskelige avgjørelser skulle tas.

Kalenderen henger fortsatt på veggen hjemme hver jul (mor og far har brukt den selv etter at vi unga flyttet hjemmefra, da mest til flaxlodd og julemarsipan), og i år har jeg laget en nesten lik en som vi skal bruke hos oss.

Gammel 21-11-08, 10:11   #3
MissS
Like blid!

MissS sin avatar

MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Sjokoladekalender. Jeg var alltid sååå misunnelig på de som hadde pakkekalender!

Gammel 21-11-08, 10:01   #4
Anda
Smugleser

Anda sin avatar

Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sjokoladekalender, gjerne innkjøpt på en bensinstasjon 2. desember.

Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 14:59   #5
TBM
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Anda, her.

Sjokoladekalender, gjerne innkjøpt på en bensinstasjon 2. desember.

Ikke langt unna for meg - mine foreldre hadde dagligvarebutikk og kalenderne kom hjem dagen før den 1. desember.

Jeg er ganske sikker på at vi fikk hvert eneste år - så de tok vel av tre stk før det ble utsolgt. Tror jeg. Eller så bare sjangset de på at det gikk bra...

Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 10:37   #6
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sjokoladekalender eller en sånn plastdingskalender.

Gammel 21-11-08, 10:45   #7
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

En sånn dingse-dangs-kalender med små plastdyr/figurer. Jeg var dødsmisunnelig på de som hadde sjokoladekalender, men det kom ikke på tale.

Etterhvert hadde vi pakkekalender (mamma laget på kurs i strie og filt! ) til oss tre søsken, og vi fikk pakke tredjehver dag. Det var langt morsommere.

leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 10:57   #8
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Jeg hadde sjokoladekalender, plastdingskalender, donaldkalender og pakkekalender som pappa lagde. Det var en snor med 24 små poser som hang på gardinstanga. Inni var det litt forskjellig, husker spesielt sure føtter og kinaputter.

Gammel 21-11-08, 11:04   #9
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi hadde kalendere med bilder i. Flere var virkelig fine og forseggjorte. Jeg husker blant annet enn som ble brettet ut og satt på et bord. Den så ut som en stor bestefarsklokke og så var det mange nisser som danset rundt den. Lukene var ganske godt skjult.

Etter hvert ble det kalendere med små plastfigurer i lukene, de var helt ubrukelige. Vi fikk et par ganger også sjokoladekalendere, men etter at yngste broren min "raidet" alle tre et år, han var vel kanskje tre eller fire, så tror jeg det ble slutt på dem.

Pakkekalender hadde vi aldri, men det var en eller to av klassekameratene mine som hadde og det var veldig imponerende.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 11:15   #10
leliane
madmanized

leliane sin avatar

leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Vi hadde kalendere med bilder i. Flere var virkelig fine og forseggjorte. Jeg husker blant annet enn som ble brettet ut og satt på et bord. Den så ut som en stor bestefarsklokke og så var det mange nisser som danset rundt den. Lukene var ganske godt skjult.

Åja! Jeg tror sannelig vi hadde den samme - den varianten hadde jeg helt glemt! Greia var å finne den rette luka! :mimre:

Det verste er at jeg er sikker på at mange småbarn ville vært strålende fornøyde med en slik variant den dag i dag. Hadde det ikke vært for rotteracet vi digger å være en del av.

Akk ja...

leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 11:17   #11
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pakkekalender var et ukjent fenomen i min omgangskrets da jeg var liten.

Før jeg startet skolen, fikk jeg kalender med små plastfigurer inni. Da jeg begynte på skolen, ble det vanlig med sjokoladekalender, så da gikk jeg over til det. Jeg hadde også en kalender fra søndagsskolen. Der la jeg på penger hver dag til en veldedig sak, et barnehjem et eller annet sted. Pengene havnet i en slags konvolutt nederst som vi klippet av og leverte til søndagsskolen etter jul.

I voksen alder har jeg bare hatt Flax-kalender.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 11:25   #12
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er oppvokst med en enkel sjokoladekalender hvert år fra jeg var 3-4 år gammel. Ett år stod jeg opp midt på natten og spiste opp hele kalenderen. Jeg regnet selvsagt med å få en ny. Vel, det gjorde jeg ikke, jeg måtte pent vente til neste år. Jeg gjorde aldri en sånn tabbe igjen.

Gammel 22-11-08, 00:09   #13
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg er oppvokst med en enkel sjokoladekalender hvert år fra jeg var 3-4 år gammel. Ett år stod jeg opp midt på natten og spiste opp hele kalenderen. Jeg regnet selvsagt med å få en ny. Vel, det gjorde jeg ikke, jeg måtte pent vente til neste år. Jeg gjorde aldri en sånn tabbe igjen.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 12:47   #14
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Itt'no. Det gikk bra med meg.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 12:54   #15
Nuppa
Superduperaktiv

Nuppa sin avatar

Nuppa er populærNuppa er populærNuppa er populærNuppa er populær
Standard

Sjokoladekalender og Donaldkalender hvert år.
Jeg husker også nisse som sprellet, venninna mi hadde sånn. Jeg ønsket meg sånn kalender med små ting inni som man kunne tre på en snor, men sånn fikk jeg aldri.
I sjokoladekalenderen var det alltid nissefjes eller bjelle på julaften.

Nuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 14:05   #16
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Mamma broderte advenskalender til meg og min søster (vi hadde hver vår).

Det var pakket inn forskjellige ting, noen dager godteri andre dager noe annet spennende.

Hadde sjokoladekalender i tilleg, i allefall når vi var hjemme i Norge. Bodde i utlandet mange av mine barndomsår og husker et år vi kom hjem for å feire jul. Tante og onkel hadde kjøpt en sjokoladekalender til oss (meg og søster'n) og siden det var langt uti desember allerede når vi kom hjem ble det mye sjokolade første dagen.

Nå har eldstemann arvet min kalender og jeg broderer til minsten. Har holdt på i 6 år og det ser ikke ut til at den blir ferdig i år heller, så inntil videre deler de den gamle min.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 14:33   #17
Maz
Pauset

Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde flere, deriblandt en blå pakkekalender. Den var ikke brodert men trykket. Alle søsken har hatt denne. Tror min søsters sønn arvet den.

Hadde dessuten tingkalender (plastikk figurer) og fikk vel også sjokoladekalender når det kom. :bortskjemt attpåklatt:

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 14:37   #18
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

hehehe... Det minnet meg om da valpen vår spiste sjokoladekalenderen til broren min en av de første dagene i desember. Noen hadde glemt å lukke døra til stua da vi gikk på skole/jobb, og det var ikke noen tvil om at det var hunden, og ikke broren min

Han fikk ny kalender da gitt....

Gammel 21-11-08, 14:41   #19
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Jeg kan neimen ikke huske at jeg hadde noen spes kalender.
Jeg husker at jeg av og til hadde kalender med luker og bittesmå ting inni lukene. Hadde sikkert sjokoladekalender også.
Av og til fikk vi gavekalender fra farmor og farfar med gave omtrent hver 3. dag.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-08, 00:02   #20
Hulda
Bør lage seg en tittel selv

Hulda sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Trondheim
Hulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg husker ikke hva slags kalender det var, men det var med sånne små figurere som man kunne lage kjede av. Elsket den kalenderen, hadde den i mange år.

Jeg også, det var bilder bak plastdingsene.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:54.