Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Får barna klær og utstyr som julegave, eller går dette utenom?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-11-08, 12:51   #41
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Får barna klær og utstyr som julegave, eller går dette utenom?

Jeg har selv alltid fått slike ting til jul og bursdag, og synes det er aldeles strålende at min mor kjøper vinterdress til podens bursdag. Nå har vi bare en og har fint råd til å kjøpe alt han trenger omtrentlig når som helst, men jeg synes det er fint å få slikt til jul jeg. I stedet for å bare få ting hele tiden.
Riktignok husker jeg noen år der jeg ble dritsur for å få ski til jul, men jeg husker også andre år der jeg ble overlykkelig for det samme. Det handlet muligens en del om hvilke ski det var.
Nå er jeg eldst i en søskenflokk på tre, så det er mulig jeg ikke har stemmerett. Likevel er jeg minst av oss tre, og har de siste 7 årene levd fint på at to stykk brødre vokste fra telemarkskiene sine og lot storesøster arve. Så slapp jeg den utgiften.

Min mor har for øvrig som regel at poden aldri får leker av henne i presang. Han får heller klær eller noe han trenger, og det i bøtter og spann. Han får nok leker som det er.

Gammel 23-11-08, 12:55   #42
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Både utstyr og klær er julegaver her hos oss.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-08, 13:15   #43
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Javisst får de det. Nå skal det sier at vi har stor familie, og det uansett blir en del småtteri/dill på hvert barn. Eldste er glad i klær, og minste bryr seg ikke om hva han får enda. Om vi kjøper noe fornuftig veldig vi en variant som barnet liker - barbiesengetøy, prinsessegardiner og så videre.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-08, 13:19   #44
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Synes praktiske ting som ski, skøyter, kjelke osv helt utmerket går an å gi som julegave.
Trenger man nye f.eks midt i sesongen kan det selvfølgelig være upraktisk å vente til jul/bursdag.
Ungene her får ski til jul i år regner jeg med.
Blir det skiføre før jul får de det før, men da med kun en liten gave julaften.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-08, 13:26   #45
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ski, skøyter, kjelke og sykkel er flotte gaver, synes vi. Og det synes Frøkna også. Jeg synes det er en trist verden hvis ungene ikke kan få ting til jul og bursdag som de hadde kommet til å få uansett, og særlig hvis det er ting de selv har lyst på.

Ellers er min erfaring at ungene setter like stor, og gjerne større, pris på å få praktiske ting enn leker. Frøkna (den gang fem år) ble ekstatisk over slalåmskiene hun fikk til jul i fjor, og det fineste Blobben fikk til toårsdagen sin var bestikk med Mummi-mønster på. Jeg husker ennå hvor utrolig glad jeg ble da jeg fikk "voksen" spark til jul da jeg var åtte eller ni og da jeg fikk klokke i syvårsgave.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-08, 13:37   #46
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Med veldig små barn sånn som jeg har (under 2 år) tenker jeg at det er ikke noe poeng å pakke inn vinterdressen og vinterstøvlene og legge det under juletreet. Særlig ikke når hun trengte det i oktober. Da gir vi heller det som trengs når det trengs og kjøper en liten leketing til jul. Når de blir større og ikke trenger tingene sånn NÅ med en gang så kan de godt få klær og utstyr i bursdags- og julegaver.

Gammel 23-11-08, 13:50   #47
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, klær og utstyr går som julegaver. Og bursdagsgaver. Det er alltid _noe_ fra ønskelista også, men ski og staver og skøyter og sykler er flotte gaver synes jeg. Dyre vintersko og vinterdresser kan også pakkes inn, det er også ofte et nytt antrekk eller to under treet. Jeg pakker ofte inn det de ville fått uansett den måneden.

Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-08, 16:29   #48
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg må forresten legge til at jeg er helt målløs over at enkelte ikke kan gi utstyr til ungene til jul.

Jeg må nok si at mitt svar er farget ut fra det at jeg ikke tenkte på ski, sykkel og skøyter som "nødvendig utstyr". Da tenkte jeg mer på stillongs og vintersko. Det er ikke verken bursdags- eller julegavemateriale, synes jeg.

Både sykkel og klokke er ting det egentlig er stas å få, og derfor fine gaver. Ullsokker og vinterdress er forbruksvarer som man uansett kjøper. Barn skal selvsagt ikke bare få leker til jul, og de har ikke vondt av å få ting de trenger i gaver av og til, men vi kommer ikke til å slå flere fluer i en smekk på dette punktet. Til jul og bursdag skal ungene få noe de ønsker seg, og det kan godt hende at det er noe praktisk. Så kan de evt. få noe praktisk som de ikke ønsker seg i tilleggsgave eller fra noen andre enn oss foreldrene.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-08, 16:41   #49
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Helt enig!

Det eneste dumme med å vente til jul, er at det hender man trenger det før. her hvor vi bor er det f.eks. lite snø, men når det er snø, er det jo kjekt at de faktisk har ski og akebrett. Skøyting driver vi med hele vintersesongen, fra september-oktober av (innendørs). Da er det jo greit å faktisk ha skøyter.

Utstyret bør jo være på plass til sesongen/når det trengs, så er det ski som trengs og snøen kommer i november er det litt upraktisk å måtte vente til jul. Men i prinsippet sparer jeg gjerne de store tingene til ønskelista bursdag/jul, og deler gladelig ut tips til tanter, onkler, besteforeldre og faddere.
Som unntak og nødløsning har jeg ved enkelte anledninger latt kalenderpresanger være utstyr (f eks ski/skisko/skøyter), og heller tenkt at da kutter jeg litt på selve hovedpresangen til jul.
Heldigvis er både svigersfamilien og onkel-og tanteflokken flinke til å samle praktiske tips til gavehandelen, og barna her i huset har aldri blitt vant til bare leker til bursdag og jul. Svigers-gjengen er i tillegg såpass få at de pleier å legge en del kroner i presangene, så skal det bli leker og fjas til over to tusen kroner hver brsdag og jul blir det dyrt for oss å være foreldre når alt annet nyttig utstyr skal i hus.

KOnklusjonen er at ja, utstyr og klær gjerne er med i presanghaugen.

Jeg kan selv huske hvor lykkelig jeg ble over en dress jeg fikk til jul da jeg var 5 år. Jeg bodde ute nesten resten av den vinteren.

Gammel 23-11-08, 16:45   #50
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Jeg må nok si at mitt svar er farget ut fra det at jeg ikke tenkte på ski, sykkel og skøyter som "nødvendig utstyr". Da tenkte jeg mer på stillongs og vintersko. Det er ikke verken bursdags- eller julegavemateriale, synes jeg.

Frøkna fikk kåpe og pene støvletter til jul i fjor og ble veldig glad for begge deler.

Sitat:

Til jul og bursdag skal ungene få noe de ønsker seg, og det kan godt hende at det er noe praktisk. Så kan de evt. få noe praktisk som de ikke ønsker seg i tilleggsgave eller fra noen andre enn oss foreldrene.

Hvis ungene bare får én gave til jul, så ser jeg selvsagt poenget med at den godt kan være noe de ønsker seg, men hvis de, som er tilfellet med våre barn, får flere gaver under treet, synes jeg det er veldig greit om ikke alle gavene er leker eller ting som ungene har tenkt på selv.

Det er ikke alltid slik at det ungene ønsker seg mest er det de setter mest pris på i det lange løp. I alle fall ser jeg at min datter er slik: det hun ønsker seg, er ofte det som ser mest stas ut i lekekatalogen, mens det hun faktisk har størst glede av over tid, er ting som vi har funnet på for henne.

Gammel 23-11-08, 16:50   #51
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Forbrukerkverulant, her.

Utstyret bør jo være på plass til sesongen/når det trengs, så er det ski som trengs og snøen kommer i november er det litt upraktisk å måtte vente til jul.

Jeg ser at vi tenker litt ulikt på dette: Jeg synes ungene har utrolig godt av å oppleve å måtte vente på noe de ønsker seg. Parkdress skal de selvsagt ha i november hvis det er da vinteren kommer, men å måtte vente en måned på nye ski, synes jeg er noe som barn har godt av å oppleve.

Jeg synes alt for ofte at mine barn opplever å få behovene/ønskene dekket i det øyeblikket (eller helst året før) behovet oppstår, så jeg synes det er helt fint om ungene ikke kan stå på skøyter i desember hvis de gamle skøytene er for små. Det å vente på noe man ønsker seg (eller til en viss grad trenger), er også en viktig lærdom.

Gammel 23-11-08, 19:56   #52
IOA
WF: BNBE

IOA sin avatar

IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg sier meg enig med de fleste i tråden her: ski og skøyter går helt fint under treet her i huset. Og i år får Snuppa ullpysj av besteforeldrene, uten at noen av oss syns at det er feil. Vi vet at hun uansett får både leker og praktiske gaver. Dessuten bor vi i en leilighet som gjør at vi må begrense lekemengden en smule.

Gammel 23-11-08, 20:05   #53
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg må forresten legge til at jeg er helt målløs over at enkelte ikke kan gi utstyr til ungene til jul.

Er det noen som svarer det i denne tråden?

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-08, 20:06   #54
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Skiutstyr og sånt får de definitivt i gave ja.

Minsten får nytt slalåmutstyr i år til jul, selv om han trenger det syns jeg det er fint å passe på at det kan bli julegaven.

Men jeg setter vel grensen på ting jeg mener de får glede av. Skiutstyr får de definitivt glede av mens bilsikring etc. er det vel strengt tatt vi som får gleden av (misforstå meg rett).

Er også enig i at barna har veldig godt av å ønske seg ting. Spesiellt såpass dyre ting, jeg vil ikke at barna skal tro at det er så enkelt som at kommer det snø ja så kjøper vi ski.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-08, 20:43   #55
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det er ikke alltid slik at det ungene ønsker seg mest er det de setter mest pris på i det lange løp. I alle fall ser jeg at min datter er slik: det hun ønsker seg, er ofte det som ser mest stas ut i lekekatalogen, mens det hun faktisk har størst glede av over tid, er ting som vi har funnet på for henne.

Dette kan jeg skrive underpå. Katalogene lokker med glinsende papir og ting de "må" ha... (deilig i år å IKKE få reklame i postkassa, sluppet det maset)

Gammel 23-11-08, 20:47   #56
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Poden får absolutt klær og utstyr som julegave. I år får han f eks. Bergans Stallo-jakke. I fjor fikk han ullklær og sykkel.
Vi har to besteforeldrepar som synes det er greit å gi slike ting i gave, og et par som helst vil gi noe "gøy". Han har uansett flust med tanter og onkler som bare gir leker, og han får i alle tilfeller alt for mye...

Poden har også fått vintersko til bursdagen.

Gammel 23-11-08, 20:49   #57
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har heller aldri kjøpt bilsete i julegave. Men ski, skøyter og sykler er jo noe barna syns det er gøy å få.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-08, 20:52   #58
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Toåringen hadde blitt overekstatisk om det hadde vært et bilsete pakket inn under juletreet. Hun hadde kommet til å hvine høyt av begeistring, klatet opp i det og insistert på å få sitte der resten av jula. Også hadde hun kommet til å klappe begeistret på setet og sagt "MIN!" hver gang vi skulle ut med bilen det neste halve året.

Seksåringen derimot, ville nok ha blitt skuffet over bilsete til jul.

Gammel 23-11-08, 20:53   #59
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg tenker at de godt kan få nødvendigheter i julegave, så lenge de har et snev moro av det. At det er litt stas å få, som ski, skøyter osv osv. Jeg tror ikke jeg hadde kjøpt antiskimatte til badekaret, for eksempel, med mindre den var veldig morsom, da.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-08, 20:54   #60
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er sant. Jeg husker minstebarnet ble veldig begeistret da han gikk over fra babysete til større, ville sitte i det inne og var så happy.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:25.