Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Får barna klær og utstyr som julegave, eller går dette utenom?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-11-08, 12:40   #1
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Får barna klær og utstyr som julegave, eller går dette utenom?

Her får ungene både klær og utstyr i gave. Hvis ungene trenger noe klær i løpet av høst/vintermånedene så legger jeg det bort og pakker det inn.

Gammel 23-11-08, 12:51   #2
Ekorn
Studenten

Ekorn sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Tromsø
Ekorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi gir ting han trenger til jul. Første jula fikk han et prinseullsett, andre fikk han lego, og i år får han en disana-ulljakke. Vi er studenter begge to, og da er jo ikke økonomien på topp. Han har enda ingen store forventninger til jula, så jeg ser ingenting galt med å gi han noe han virkelig trenger til jul.

Gammel 23-11-08, 13:15   #3
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror jeg vil tenke at dersom barnet ønsker seg praktisk utstyr, så ja, da vil jeg gi det i julegave. Dersom barnet absolutt IKKE ønsker seg det til jul, vil jeg vel heller drøye til januarsalget med å kjøpe det dersom barnet uansett trenger det.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-08, 13:34   #4
Majsa
Quiet, please

Majsa sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Litt ekstra finne og dyre ting gir vi som bursdag- eller julegaver. Storesøster får langrennspakke til bursdagen sin neste uke. Skulle egentlig gi den til jul, men vi tenkte at det ville være greit å ha det klart hvis det blir skiføre før jul. Dyre klær benytter jeg ofte sjansen til å kjøpe til jul, iom. at jeg utenom jul har litt problemer med å betale mye for barneklær.

Gammel 23-11-08, 13:45   #5
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Nå er ikke guttene så gamle, men Junior fikk langrennspakke fra besteforeldrene i fjor og jeg syns det var en fin gave og han var veldig fornøyd. Jeg syns at det er leker over alt, og at det finnes mye ræl som bare blir ødelagt med engang, da vil jeg heller at de skal få f.eks ulltøy enn plastikkdings nummer 150. Junior har "ønsket" seg Janus Blåtopp ulltøy i julegave. Småen på 6 måneder har bare ønsket seg ulltøy (eller penger på sparekontoen, men det er tydeligvis ikke like godtatt av alle).

Møbler og sikkerhetsutstyr de trenger går ikke som julegaver, men blir kjøpt inn når vi trenger det. Samtidig så ser jeg for meg at når de blir store nok til å ha en formening om at de ønsker seg akkurat dette møbelet eller tven at det da kan bli en julegave/bursdagsgave i stedet for at de bare får det.

Gammel 23-11-08, 13:42   #6
Siri
seru

Siri sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: uren luren
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det synes jeg er helt greit. Nå er mine så små enda at jeg er litt bevisst på at de får begge deler, får de fornuftsgaver fra besteforeldrene får de gjerne leke fra oss, eller motsatt. Jeg synes godt julegaver kan være en fin blanding.

Siri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-08, 13:43   #7
Nuppa
Superduperaktiv

Nuppa sin avatar

Nuppa er populærNuppa er populærNuppa er populærNuppa er populær
Standard

Ski og skøyter er jo fine julegaver! Våre barn får en fin blanding, her blir det klær, leker, sengetøy og ulltøy under treet i år. Jeg synes det er fint å lære barna at man kan ønske seg noe man trenger, ikke bare leker og spill liksom.

Nuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-08, 13:44   #8
Siri
seru

Siri sin avatar

Hvor: uren luren
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ellers synes jeg Maximillia skriver mye klokt i denne tråden.

Siri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-08, 13:46   #9
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Eg skulle ønske ungane kunne fått vinterdresser til jul. Dei trenger det, og me hadde trengt litt hjelp med å kjøpe tre dresser. Men mammaen min som alltid maser om kva ungane trenger, var ikkje heilt med på det. Dresser som eg hadde hatt lyst på fekk ho sjokk over prisen på, og reflex dressen til 500,- var aaaalt for dyrt. Bortkasta penger fekk eg beskjed om. ( eg begynner å skjønne kvifor eg og broren min hater vinteren og forbinder den med våte og kalde dresser )

Men fine flotte kåper til jentene ( som dei ikkje trenger ) det kan ho kjøpe

Gammel 23-11-08, 13:51   #10
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har selv alltid fått slike ting til jul og bursdag, og synes det er aldeles strålende at min mor kjøper vinterdress til podens bursdag. Nå har vi bare en og har fint råd til å kjøpe alt han trenger omtrentlig når som helst, men jeg synes det er fint å få slikt til jul jeg. I stedet for å bare få ting hele tiden.
Riktignok husker jeg noen år der jeg ble dritsur for å få ski til jul, men jeg husker også andre år der jeg ble overlykkelig for det samme. Det handlet muligens en del om hvilke ski det var.
Nå er jeg eldst i en søskenflokk på tre, så det er mulig jeg ikke har stemmerett. Likevel er jeg minst av oss tre, og har de siste 7 årene levd fint på at to stykk brødre vokste fra telemarkskiene sine og lot storesøster arve. Så slapp jeg den utgiften.

Min mor har for øvrig som regel at poden aldri får leker av henne i presang. Han får heller klær eller noe han trenger, og det i bøtter og spann. Han får nok leker som det er.

Gammel 23-11-08, 13:55   #11
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Både utstyr og klær er julegaver her hos oss.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-08, 14:50   #12
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, klær og utstyr går som julegaver. Og bursdagsgaver. Det er alltid _noe_ fra ønskelista også, men ski og staver og skøyter og sykler er flotte gaver synes jeg. Dyre vintersko og vinterdresser kan også pakkes inn, det er også ofte et nytt antrekk eller to under treet. Jeg pakker ofte inn det de ville fått uansett den måneden.

Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-08, 21:06   #13
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Skiutstyr og sånt får de definitivt i gave ja.

Minsten får nytt slalåmutstyr i år til jul, selv om han trenger det syns jeg det er fint å passe på at det kan bli julegaven.

Men jeg setter vel grensen på ting jeg mener de får glede av. Skiutstyr får de definitivt glede av mens bilsikring etc. er det vel strengt tatt vi som får gleden av (misforstå meg rett).

Er også enig i at barna har veldig godt av å ønske seg ting. Spesiellt såpass dyre ting, jeg vil ikke at barna skal tro at det er så enkelt som at kommer det snø ja så kjøper vi ski.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-08, 21:43   #14
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det er ikke alltid slik at det ungene ønsker seg mest er det de setter mest pris på i det lange løp. I alle fall ser jeg at min datter er slik: det hun ønsker seg, er ofte det som ser mest stas ut i lekekatalogen, mens det hun faktisk har størst glede av over tid, er ting som vi har funnet på for henne.

Dette kan jeg skrive underpå. Katalogene lokker med glinsende papir og ting de "må" ha... (deilig i år å IKKE få reklame i postkassa, sluppet det maset)

Gammel 23-11-08, 21:47   #15
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Poden får absolutt klær og utstyr som julegave. I år får han f eks. Bergans Stallo-jakke. I fjor fikk han ullklær og sykkel.
Vi har to besteforeldrepar som synes det er greit å gi slike ting i gave, og et par som helst vil gi noe "gøy". Han har uansett flust med tanter og onkler som bare gir leker, og han får i alle tilfeller alt for mye...

Poden har også fått vintersko til bursdagen.

Gammel 23-11-08, 21:49   #16
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har heller aldri kjøpt bilsete i julegave. Men ski, skøyter og sykler er jo noe barna syns det er gøy å få.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-08, 21:59   #17
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Jeg har ikke engang tenkt på at klær og utstyr ikke skal være gaver, jeg....Ski, skøyter, sykler og klær er jo gnistrende gaver! Men jeg ville ikke gitt niåringen KUN klær til jul -han er ikke så fryktelig oppttatt av sånt enda. Men ungene ønsker seg stort sett ski, skøyter og sånt til jul og bursdag.

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

De fleste barn i Norge har vel det de trenger og vel så det, av både leker, utstyr og klær. Jeg syns det er en trist holdning at ski, skøyter og sykler ikke kan være julegaver, fordi det er ting de likevel må ha.

I oppveksten hadde jeg grått av glede om jeg hadde fått en ny sykkel, slalåmski eller lignende. Ny sykkel hadde jeg aldri, og slalåmski har jeg ikke eid noen gang.

Noen ganger blir jeg litt overveldet av hvor godt vi (i hovedsak) har det her i landet. Selv om mange har råd til alt som trengs og litt til, så tror jeg som Teofelia sier at unger har godt av å vente litt. Lære seg å spare til ting de ønsker osv. Tanken om at nytteting ikke skal kunne gis til jul er veldig fjern for meg.

Gammel 23-11-08, 22:01   #18
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

I oppveksten hadde jeg grått av glede om jeg hadde fått en ny sykkel, slalåmski eller lignende. Ny sykkel hadde jeg aldri, og slalåmski har jeg ikke eid noen gang.

Noen ganger blir jeg litt overveldet av hvor godt vi (i hovedsak) har det her i landet. Selv om mange har råd til alt som trengs og litt til, så tror jeg som Teofelia sier at unger har godt av å vente litt. Lære seg å spare til ting de ønsker osv. Tanken om at nytteting ikke skal kunne gis til jul er veldig fjern for meg.

Samme her. Storesøster fikk forøvrig skipakke i bursdagsgave av begge sett besteforeldre her om dagen. Og klær fra oss + litt småstæsj som sminke, glitterpenner osv.

Gammel 24-11-08, 08:37   #19
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjøper også skiene/skøytene i november, dersom det er sånn at det kommer snø og de trengs før jul. Jeg vil ikke at de f.eks. skal gå glipp av skøytetur med skolen fordi jeg venter på jula. Men kan nesten ikke huske at dette har vært en problemstilling, med flere barn har vi som regel hatt brukbart utstyr i hus så det har vært mulig å kjøpe nytt i julegave.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-08, 21:52   #20
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Toåringen hadde blitt overekstatisk om det hadde vært et bilsete pakket inn under juletreet. Hun hadde kommet til å hvine høyt av begeistring, klatet opp i det og insistert på å få sitte der resten av jula. Også hadde hun kommet til å klappe begeistret på setet og sagt "MIN!" hver gang vi skulle ut med bilen det neste halve året.

Seksåringen derimot, ville nok ha blitt skuffet over bilsete til jul.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:19.