Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hvor - og hvordan feires julaften i år?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-11-08, 21:37   #1
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor - og hvordan feires julaften i år?

Vi feirer annenhvert år hjemme hos oss selv, og i Danmark hos mannens familie. I år er det hjemmejul, men siden vi får gjester (svigers) boende det meste av jula og jeg syns det er rimelig hektisk , har mamman min tilbudt seg å holde julemiddagen så da skal vi til mamma og pappa hele gjengen. Dit kommer også søsteren min med mann så i alt blir vi 10 stk. Det blir selvfølgelig ribbe, medisterkaker og julepølse, surkål og rødkål og mamms beste saus. Multekrem til dessert, stille og rolig pakkeåpning med kun våre to små, og så spiller vi musikk, våre nye CD'er, og det blir sikkert en omgang TP når ungene er i seng. Gleder meg!

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 21:10   #2
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi reiser til Bergen og feirer julaften med min mor og bror. Dit kommer også min tante, onkel og to søskenbarn (voksne) og ei jente som er like gammel som min eldste sønn.

Annethvert år er vi i Bergen og annethvert hjemme. Da komme svigers til oss (og min mor og bror).

Jeg kunne tenke meg å være hjemme, bare oss 4, men det går vel ikke...

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 21:12   #3
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Jeg kunne tenke meg å være hjemme, bare oss 4, men det går vel ikke...

Hvorfor ikke?

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 21:31   #4
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Hvorfor ikke?

Liten familie. Mannen har bare en søster og svigermor og svigerfar har ingen søsken.
Mamma er singel og min bror er singel. Vi vil ikke la noen sitte nesten alene på julaften.

Gammel 24-11-08, 21:14   #5
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi skal være hjemme hos oss selv; det er vi alltid. I år blir det bare oss fire, for mine foreldre skal være hos søsteren min. De er hos oss annet hver år.

Det blir en hyggelig og intim julaften, og vi skal ha pinnekjøtt til middag. Første juledag inviterer vi min søster med familie og mine foreldre på middag.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 21:15   #6
Karima
I tropene

Karima sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Hos oss. Med min mor og stefar, mormor og lillebror på besøk.

Og for første gang på fem år skal jeg få den ekte julematen på bordet: Pinnekjøtt.

Gleder meg faktisk mer til jul enn på mange år.

Gammel 24-11-08, 21:22   #7
IOA
WF: BNBE

IOA sin avatar

IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg skal som vanlig feire jul i Telemark på gården der jeg kommer fra. Massevis av tradisjoner og familiekos - både jeg og mannen liker det veldig godt. (Det er forresten en stor fordel med å være gift med en utlending: ingen diskusjoner om hvor vi skal feire jul, billettene til den Dominikanske republikk er så dyre i desember at det ikke lønner seg å dra dit da.)

Vi feirer med foreldrene mine og søsknene mine. De er single og barnløse alle tre. Bestemor, mormor og morfar og en barnløs onkel bytter på å være hos mamma og de andre to søstrene. Vi spiser ribbe på julaften. Andredag har vi stor familieselskap med der alle tanter, onkler og søskenbarn kommer på kalkun.

Gammel 24-11-08, 21:22   #8
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Vi feirer annenhver jul hos oss selv og mamma. I år blir vi hos oss. Mamma og tantes samboer kommer (Tante døde i vår) og en eldre enslig venn av familien.
Vi blir nok å dra i kirken som vanlig og tenner lys på pappas grav etterpå. Julemiddagen er Ribbe m tillbehør og Riskrem til dessert.
Jeg elsker å lage i stand til jul

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 21:29   #9
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi skal være hjemme hos oss selv, og får svigerforeldre på besøk. Det blir spennende. Vi tenkte å servere torsk. Til dessert skal vi ha riskrem med en saus jeg fikk smake hos Gaia, jordbærrøre med lime.

Det blir ingen barn blant gjestene i år, og det er mitt ankepunkt. Jeg klarer ikke å bestemme meg for om jeg tror det er best at treåringen er alene om oppmerksomheten eller om det burde vært noen lekekamerater (altså søskenbarn) der.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 21:30   #10
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Vi skal være hos mine foreldre i år, er annethvert år hos dem og svigers.
Synes det er en super ordning, deilig å slippe å styre med mat, rydding og
denslags på julaften og heller komme til ferdig dekket bord og deilig mat

Kommer til å ha det sånn til noen blir for gamle og ikke orker å ha det lenger

Vi spiser nissegrøt på dagen hos de vi ikke er hos på kvelden så får vi litt tid med begges foreldre!

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 21:25   #11
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

I år skal vi til min søster og familien hennes, og det skal pappa og.

De første årene etter at mamma døde feiret vi julaften her siden vi hadde småbarn. Nå har guttene blitt store og det er helt greit å reise bort, og nå har min søster en toåring og en baby så da er det mest praktisk at vi reiser dit.
Må ærlig innrømme jeg syns det er litt deilig å gå til dekket bord og...

Vi har ribbe og hele sulamitten når vi feirer med min familie, mens mannens familie feirer med pinnekjøtt. Jeg syns begge deler er like godt så jeg koser meg uansett.

Jeg er muligens litt rar, men tanken på å feiere julaften bare oss 4 er omtrent utenkelig for meg. Er liksom vant til at vi skal ha flere rundt oss.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 21:31   #12
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi skal være hjemme på julaften, og min far og hans kone (som har vært hans kone i godt over 20 år nå og er fullverdig bestemor til mine barn) kommer til oss og blir over til 1. juledag.

I fjor var vi hos dem, men da bodde vi i en bitteliten leilighet og hadde helt ny baby.

Siden både jeg og mannen har skilte foreldre er det en kabal å fordele oss, men i år takket mamma og svigermor nei til å komme hit så da har de valgt det selv.

Vi spiser risengrynsgrøt på formiddagen på julaften. På kvelden er det pinnekjøtt, og så er det STOR julefrokost på 1. juledag. Jeg gleder meg allerede til den gode maten.

Gammel 24-11-08, 21:32   #13
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Ja, pinnekjøtt i Bergen og svineribbe i Trondheim.

Gammel 24-11-08, 21:41   #14
Anda
Smugleser

Anda sin avatar

Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Vi skal være hjemme hos oss, og så tror jeg at Andamannens søster med mann og to barn kommer, i tillegg til svigerfar. Jeg gleder meg aller, aller mest til juleferie, jeg.

På julaften spiser vi ribbe, selvsagt. Og medisterkaker. Og pølse. Og surkål. Og hjemmelaget karamellpudding. Og multekrem. Og litt til.

Vi har julegrøt på formiddagen, med mandel og marsipangris. Andungen elsker den tradisjonen der, før vi drar til svigermors grav og tenner lys for henne.

Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 21:43   #15
Anda
Smugleser

Anda sin avatar

Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Det var forresten da jeg stod og saltet og pepret en svineribbe ved 03-tiden en natt til julaften for noen år siden at jeg forstod at jeg nærmet meg kategorien Voksen.

Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 21:51   #16
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Vi skal feire jul i det nye huset vårt. Dette var egentlig svigersjul, så de kommer hit og blir til tredje juledag. Vi har vanligvis reist annet hvert år til hver familie, men vi får se hvordan det blir fremover nå. Julematen i år blir ribbe siden dette er "mannens" jul, når det er min jul spiser vi rype.

Gammel 24-11-08, 21:51   #17
Señora
Bør lage seg en tittel selv

Señora sin avatar

Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

I år som de fire siste årene skal vi være her hjemme. Vi serverer pinnekjøtt til middag og riskrem til dessert. Mamma, pappa, søster, svoger og to nieser skal feire sammen med oss.

1. juledag blir det hummer, tradisjonen tro, hjemme hos mamma og pappa sammen med søster +familie.

2. juledag er åpen, men det gjør absolutt ingenting om det ikke blir noen invitasjoner den dagen. Søstera mi reiser tilbake til sin hjemby 1. juledagskveld, så det er muligens duket for en rolig 2. juledag med mindre svigermor inviterer oss da.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 21:52   #18
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi blir hjemme hos oss selv, og det har vi vært siden eldstemann kom i hus. Mine foreldre kommer også, og vi skal spise pinnekjøtt.

Gammel 24-11-08, 21:53   #19
Frantzen
Passiv

Standard

Jeg og barna skal til min bror og svigerinne og feire i deres nye hus på vestlandet. I tillegg skal svigerinnenes sønn med samboer og lille nurk feire sammen med oss. Jeg er jammen ikke helt sikker på hva vi skal spise, det kommer an på ungdommen, tipper jeg. Vi voksne sverger til pinnekjøtt, men mulig det blir ribbe på julaften og pinnekjøtt 1.dag.

Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 21:59   #20
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi feirer hjemme. Jeg har gitt beskjed til familien om at det blir hjemmejul mens vi har små barn, så får vi se hva vi gjør når de blir eldre. Jeg syns det er hyggelig at vi lager våre tradisjoner, som barna venner seg til, og at besteforeldre venner seg til å gå på rundgang.

I år kommer foreldrene mine og broren min. Til neste år er det vår tur til å ha svigermor og da kommer nok mannens eldste søster med mann og datter også. Siden det er vår tur til å holde 2. juledagsselskapet i mannens familie (10 voksne og 8 barn) syns jeg det er helt greit med en "lite" selskap på julaften.

Vi har pinnekjøtt på lille julaften. På julaften blir det derfor ribbe, sossiser, medisterboller, nøttestek, surkål, rødkål, kålrabistappe, mandelpoteter og restene av pinnekjøttet fra lille julaften. Til dessert blir det multekrem og riskrem med jordbær- og limesaus.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:04.