Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Barnesete: Bakover eller framover?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-12-08, 23:36   #41
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnesete: Bakover eller framover?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Men var det ikke snakk om at det skulle bli påbudt å ha ungene bakovervendt frem til 4 år nå?

Jo, det er snakk om det.

http://www.tryggtrafikk.no/?module=A...icShow;ID=3424

Gammel 07-12-08, 23:37   #42
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Flott, da husket jeg ikke feil. Synes det er veldig bra om dette blir påbudt, spesielt siden jeg har svigerforeldre som ikke synes sikring er så viktig ...

Gammel 07-12-08, 23:38   #43
Stikka
...

Stikka sin avatar

Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Men var det ikke snakk om at det skulle bli påbudt å ha ungene bakovervendt frem til 4 år nå?

Det har kommet et forslag om det ja, i eu. Men det vil nok ta mange år før det skjer, om det skjer. Her kan du lese mer.

Gammel 07-12-08, 23:39   #44
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, sukk. Sånne ting tar tid. Dessuten tviler jeg på at det hadde hatt noen effekt overfor svigers uansett.

Gammel 08-12-08, 01:19   #45
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Poden som snart fyller fire sitter fortsatt bakovervendt. Det fungerer foreløpig greit, men vi kommer nok til å snu ham i løpet av året han fyller fire.

Blir spennende å se når og om det blir påbudt å ha barna bakovervendt. Man kan vel plassere spedbarn forovervendt med loven i hånd per i dag, kan man ikke?

Gammel 08-12-08, 01:27   #46
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Barnesete: Bakover eller framover?

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

(..)
Man kan vel plassere spedbarn forovervendt med loven i hånd per i dag, kan man ikke?

Så lenge de er over 9 kg. Det er kun påbudt med bakovervendt til 9 kg., men det er jo veldig forskjellig når de når det da.
Jeg håper det blir påbudt med bakovervendt til 4 år.

Ville satset på et sete som går til 25 kg. bakovervendt, vi har bla. en lang 5 åring bakovervendt, i Britax Secura.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-08, 01:37   #47
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ok, takk Aminta. Jeg er litt glemsk.

Gammel 08-12-08, 09:13   #48
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cazandra, her.

Jeg er så glad for all info ang bakovervendt. Da jeg hadde de to første var jeg ganske grønn og uinformert. Snudde storesøster da hun var 10mnd og mellombror før 2år.
Lillesøster på snart 3 år sitter bakovervendt og kommer til å gjøre det en god stund fremover, ja.
Det er ikke mange av mine venner, naboer eller familie som praktiserer dette og syns fryktelig synd på lillesøster som må sitte den andre veien.

Ja jeg har fått kommentarer på dette siden snuppa var 2. Stakkars henne, liksom. Men da er det jo greit å svare at det er mer synd i henne om vi kræsjer og hun sitter framovervendt.

Gammel 08-12-08, 11:40   #49
Cazandra
Erfaren

Cazandra sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Egersund
Blogginnlegg: 10
Cazandra er populærCazandra er populærCazandra er populærCazandra er populær
Standard

Flott, da husket jeg ikke feil. Synes det er veldig bra om dette blir påbudt, spesielt siden jeg har svigerforeldre som ikke synes sikring er så viktig ...

De skjønner ikke hvorfor de to, som er så store, trenger pute OG rygg. De er 7 1/2 og 5 1/2 år. De er så mye styr med slike seter, må skjønne, også tar de så mye plass.

Dessuten gikk det jo bra med deres 3 barn.

Gammel 08-12-08, 11:45   #50
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Cazandra, her.

De skjønner ikke hvorfor de to, som er så store, trenger pute OG rygg. De er 7 1/2 og 5 1/2 år. De er så mye styr med slike seter, må skjønne, også tar de så mye plass.

Dessuten gikk det jo bra med deres 3 barn.

Her trenger ikke engang babyer å sikres.
Jeg skulle ha med minsten i svigerfar sin bil nylig, og da satte svigerfar inn Acta Graco-setet og skulle til å bare smelle igjen døren. Jeg sa at vi måtte jo for guds skyld feste det? Ånei, det stod da støtt og fint det?

*hysterisk anfall*

Gammel 08-12-08, 12:10   #51
Cazandra
Erfaren

Cazandra sin avatar

Hvor: Egersund
Blogginnlegg: 10
Cazandra er populærCazandra er populærCazandra er populærCazandra er populær
Standard

Da jeg var liten hadde jeg et "barnsesete" som var festet på toppen av seteryggen. Og det kun fordi jeg ikke skulle krabbe fram.

Godt det går fremover!

Gammel 08-12-08, 12:51   #52
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min yngste sønn sitter bakovervendt i den ene bilen ennå. Der er setet fra 9-25 kg og han sitter godt ennå. I den andre bilen hadde vi et sete som gikk bare til 18 kg, så der snudde vi ham omkring fireårsdagen. Han kjører like gjerne i den ene bilen som den andre og protesterer overhodet ikke på å sitte bakovervendt.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-08, 21:07   #53
Snuppa
Lengter etter sola

Snuppa sin avatar

Hvor: Trondheim
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sønnen min satt bakovervendt til han var 5 år og 7 mnd.
Jenta mi sitter også bakovervendt og kommer til å gjøre det så lenge det er fysisk mulig for henne.
babyproffsen sender, bebito sender, babyplaneten

Gammel 08-12-08, 21:35   #54
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Et annet tips: kjøp speil til å feste i midten bak, slik at dere kan se barnet med et raskt blikk i bakspeilet, og barnet kan se litt framover også. Anbefaler det som heter easyview, det kan stilles, og er vidvinklet.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-08, 21:02   #55
kattekvinne
Nybegynner

Medlem siden: Nov 2008
kattekvinne har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Et annet tips: kjøp speil til å feste i midten bak, slik at dere kan se barnet med et raskt blikk i bakspeilet, og barnet kan se litt framover også. Anbefaler det som heter easyview, det kan stilles, og er vidvinklet.

Det har vi hatt fra dag 1. Men absolutt et godt råd!!

kattekvinne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-08, 21:21   #56
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Hvor: Oslo
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Bare et lite innlegg ang. den litt lite nyanserte debatten rundt forover-vs.bakovervendt bilsete. Vi måtte sette Prinsessa vår forovervendt da hun var 2 år. Hun ble rett og slett bilsyk av å sitte bakovervendt - kastet opp. Så da fant vi det riktig å la henne sitte forovervendt. Det er få som synes å tenke på dette problemet. Etter vi gjorde dette tiltaket ble bilturen straks mer behagelig for henne.

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-08, 21:32   #57
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Storesøster har sittet forovervendt to ganger. Hun spydde begge gangene.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-08, 21:38   #58
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Hvor: Oslo
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Storesøster har sittet forovervendt to ganger. Hun spydde begge gangene.

Oi, hun er helt omvendt sammenlignet med Prinsessen. Det er første jeg har hørt om som blir kvalm av å sitte med kjøreretningen. Jaja, vi er forskjellige

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-08, 12:11   #59
Lykketrollet
Jeg ble frisk!!

Lykketrollet sin avatar

Lykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi måtte snu vår eldste da hun var 19mnd fordi hun kastet opp på HVER biltur etter 3km.
Snudde henne tilbake igjen etter 1 mnd. Siden har hun sittet bakovervendt, og aldri kastet opp. (Hun er 3 år nå.)

Lykketrollet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-08, 12:30   #60
*HH*
Frøken

*HH* sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Etter er større europeisk undersøkelse har det europeiske forbrukerrådet; ANEC, lagt frem et forslag som vil forby fremovervendte barneseter til små barn over hele Europa. Mer om dette her Påbudt med bakovervendt til fire år.

Hvis det er helt umulig for dere å få prøvd seter ville jeg sjekket opp hvilke bakovervendte seter andre har erfaring med i samme type bil som dere før jeg bestilte noe i alle fall. Blant annet på NybaktMamma ligger det drøssevis av tråder om type bil og barneseter.

Nettbutikker som selger barneseter:
Tøffeliten
MammaMia

Selv har vi vår gutt på 3 år og snart 4 mnd bakovervendt i Britax Two Way Elite i vår Golf. Han er litt over en meter høy og veier ca. 15 kg. Han har ingen problemer med å sitte slik og kommer til å sitte slik så lenge det lar seg gjøre. Jeg er 167 og mannen er 190 begge kan sitte i sete foran ham uten problemer.

Her kan du forøvrig se hvorfor det er anbefalt å sitte bakovervendt(kollisjonstesten er utført av det svenske forskings- og forsikringsselskapet Folksam):

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
bilsete

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:02.