Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bør asylsøkere få oppholdstillatelse når de begår kriminelle handlinger?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-12-08, 13:57   #41
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bør asylsøkere få oppholdstillatelse når de begår kriminelle handlinger?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

I tillegg bør vi sende alle homofile til Finnmark.

Pokker. Da blir det tomt på hytta i sommerferien.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-08, 13:59   #42
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sånn er det dessverre, kan ikke gjøre alle til lags.

Gammel 16-12-08, 14:27   #43
Trixie
Bør lage seg en tittel selv

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Hva med denne da?
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=555549

Nå vet vi jo ikke om det er riktig mann som er tatt(mest sannsynlig) om han er asylsøker, norsk statsborger eller hva. MEN, om han er asylsøker da, og kansje psykisk syk, hva gjør man i ett sånt tilfelle? Og da tenker jeg på om dette er riktig selvsagt, at det var ett tilfeldig offer.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-08, 20:49   #44
Dinochef
Aktiv

Dinochef sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Dinochef er litt kulDinochef er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg synes ikke fosterhjem for barn og trusler om dødsstraff og tortur kan sammenlignes.

Hvis du leser HELE innlegge så er det også et poeng at det ikke kan sammenlignes.

Gammel 16-12-08, 21:42   #45
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Dinochef, her.

Ja, hvis de er klar over konsekvensene før de begår en straffbar handling så er det helt greit å sende tilbake.

Skal en aleneforsørger slippe fengselstraff fordi det vil medføre at barna blir plassert i barnehjem eller fosterfamilie ?

Det kan ikke samenlignes på noen måte, men det handler å ta og å være bevisst på konsekvensene, de er ulike fra person til person.

Utlendinger om de er flyktninger eller på ferie, fra U-land eller fra I-land som begår ALVORLIGE straffbare handlinger i Norge bør sendes ut og nektes innreise igjen på livstid.

Jeg er overhodet ikke rasistisk, jeg mener det bør gjelde alle utlendinger som ikke klarer å følge Norsk lov.

Har litt problemer med å følge tanken din om at konsekvensene er ulike fra person til person. Dersom en person begår et lovbrudd og blir dømt for dette blir konsekvensen fengsel. De få som kan slippe unna med eventuelle lovbrudd er de me diplomatstatus slik at fra et slikt ståsted er det kanskje forskjell fra person til person.

Det er heldigvis slik at man blir rettsforfulgt i det landet man har begått ugjerningen. Jeg må si at jeg ville fått flau smak i munnen dersom man sendte ut en lovbryter som igjen ble torturer til døde i sitt eget land (dersom vedkommende var en asylsøker), eller dersom turisten ble sendt ut og ikke en gang straffet for det den hadde gjort.

Dersom vi begynner å sende mennesker direkte ut av landet uten å tenke oss veldig godt om ville kanskje den norske stat underbygge systemer som ut fra et menneskerettighets standpunkt begår overgrep mot enkeltindividet.

Svar med sitat
Gammel 16-12-08, 22:05   #46
Dinochef
Aktiv

Dinochef sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Har litt problemer med å følge tanken din om at konsekvensene er ulike fra person til person. Dersom en person begår et lovbrudd og blir dømt for dette blir konsekvensen fengsel. De få som kan slippe unna med eventuelle lovbrudd er de me diplomatstatus slik at fra et slikt ståsted er det kanskje forskjell fra person til person.

Det er heldigvis slik at man blir rettsforfulgt i det landet man har begått ugjerningen. Jeg må si at jeg ville fått flau smak i munnen dersom man sendte ut en lovbryter som igjen ble torturer til døde i sitt eget land (dersom vedkommende var en asylsøker), eller dersom turisten ble sendt ut og ikke en gang straffet for det den hadde gjort.

Dersom vi begynner å sende mennesker direkte ut av landet uten å tenke oss veldig godt om ville kanskje den norske stat underbygge systemer som ut fra et menneskerettighets standpunkt begår overgrep mot enkeltindividet.

Jamen, jeg har da ikke nevnt noe om straff eller ikke, jeg har uttalt meg om utsendelse og innreisetillatelse på et senere tidspunkt.

En utsendelse må jo selvsagt komme etter en dom i en alvorlig straffesak som gir fengselsstraff og deretter utsendelse direkte fra fengsel etter endt soning.

Og jeg snakker også om asylsøkere, turister, gjestearbeidere osv.
En innvandrer som har fått permanent opphold og Norsk statsborgerskap er Norsk og kan selvsagt ikke utvises.

Diplomater kommer også under et helt annet regelverk og kan i denne sammenheng ikke sammenlignes.

Gammel 16-12-08, 22:05   #47
Tante Sofie
Bladibladiblaah!

Tante Sofie sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
Tante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Meget dagsaktuelt tema for min del. Snakka med ein meget fortvila flyktning igår. Han har budd og jobba i landet i fem år no, medan UDI har jobba med asylsøknaden hans (ja, dei klarar fint å bruke fem år på det...) I vår hamna han i slosskamp med ein bråkmakar på jobben, og fekk tre månader ubetinga fengsel for vold. No fekk han avslag på søknad om opphaldsløyve i landet pga denne voldsdommen. Denne mannen er skilt, og har ei lita jente på to år, som han er ein fantastisk pappa for. Mora derimot, er på ingen måte nokon god mor, men "god nok" i forhold til barnevernets kriterier. Denne jenta misser no pappaen sin "for alltid", og ho er verkelig ei pappajente altså. Har hatt dei på kontoret fleire gongar, og det er så rørande å sjå kontakta mellom far og datter. Vanskelig situasjon!!

Gammel 16-12-08, 22:09   #48
Dinochef
Aktiv

Dinochef sin avatar

Standard

I tillegg bør vi sende alle homofile til Finnmark.

Nei, det er umenneskelig behandling å sende homofile til finnmark - de vil jo fryse rumpa av seg.

Gammel 16-12-08, 22:21   #49
Dinochef
Aktiv

Dinochef sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tante Sofie, her.

Meget dagsaktuelt tema for min del. Snakka med ein meget fortvila flyktning igår. Han har budd og jobba i landet i fem år no, medan UDI har jobba med asylsøknaden hans (ja, dei klarar fint å bruke fem år på det...) I vår hamna han i slosskamp med ein bråkmakar på jobben, og fekk tre månader ubetinga fengsel for vold. No fekk han avslag på søknad om opphaldsløyve i landet pga denne voldsdommen. Denne mannen er skilt, og har ei lita jente på to år, som han er ein fantastisk pappa for. Mora derimot, er på ingen måte nokon god mor, men "god nok" i forhold til barnevernets kriterier. Denne jenta misser no pappaen sin "for alltid", og ho er verkelig ei pappajente altså. Har hatt dei på kontoret fleire gongar, og det er så rørande å sjå kontakta mellom far og datter. Vanskelig situasjon!!

Ser problemstillingen, men er noe som gir 3 mnd ubetinget fengsel en "alvorlig straffbar handling" i dette tilfelle er det en mer aktuell problemstilling.

Og at UDI bruker så lang tid (5 år) på å behandle en sak hvor personen har vært gift og har barn i landet vil jeg kalle innkompetanse, den asylsøknaden burde vært avgjort lenge før moren ble gravid med jenta.

Sist redigert av Dinochef : 16-12-08 kl 22:58.
Dinochef er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-08, 22:25   #50
Ekorn
Studenten

Ekorn sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Tromsø
Ekorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dinochef, her.

Nei, det er umenneskelig behandling å sende homofile til finnmark - de vil jo fryse rumpa av seg.

Hei, det er faen meg kaldere i Oslo enn i Finnmark. I alle fall vinterstid!

Gammel 16-12-08, 22:53   #51
Ekorn
Studenten

Ekorn sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Tromsø
Ekorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Har ikke lest hele tråden.
På dette temaet har jeg litt delte meninger. Jeg har stor forståelse for at personer som har opplevd krig og faenskap som kommer til Norge, stuvet inn sammen med 300 andre med like opplevelser som seg selv, ikke har det spesiellt bra. Og det kan føre til ulovelige handlinger. Her er det systemet som ikke er godt nok, derfor burde det forbedres før noen blir kastet ut av Norge.
Også har du dem som kommer til Norge uten å oppgi hvilket land de kommer fra (Som ikke kan sendes ut fra Norge), som ene og alene kommer hit for å begå kriminelle handlinger. Jeg mener de som blir tatt gang på gang for å begå kriminelle handlinger (hasjselging, sigarettran ol) burde bli fratatt friheten, puttet på arbeidsleir ( :shock: ) til de oppgir hvor de kommer fra. Og så sendes hjem.

Gammel 17-12-08, 12:56   #52
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Hvor: Oslo
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Sv: Bør asylsøkene få oppholdstillatelse når de begår kriminelle handlinger?

Opprinnelig lagt inn av Jentemamma, her.

Jeg sier meg enig ang. stavemåten. Videre forstår jeg at alle asylsøkere kommer fra vanskelige forhold.MEN; jeg mener også at vi må skille mellom de som f.eks flykter fra krigsområder og de som "bare" søker seg et bedre liv i Norge. Jeg har faktisk forståelse for sistnevnte gruppe - jeg ville vel trolig ønsket meg et bedre liv i vesten hadde jeg kommet fra et fattig og belastet land selv - men kan Norge ta i mot alle som søker seg dette? Har vi kapasitet til det? Er det vår oppgave? Mitt poeng er at vi må prioritere nettopp de som virkelig trenger det - de som flykter fra krig, tortur, dødsstraff etc. Jeg synes også det må være lov å påpeke at mange asylsøkere trenger akutt psykiatrisk oppfølging, og at det i så måte også er lite humant å ikke kunne tilby dette. Og ja, jeg synes heller ikke det er rett overfor samfunnet at mange traumatiserte mennesker går rundt som tikkende bomber. Jeg synes synd på disse som ikke får hjelpen de trenger, og jeg synes synd på de som kan være så uheldige å være på feil sted til feil tid. Derfor tør jeg også sette spørsmålstegn ved denne praksisen. Det er kanskje like mye et sleivspark til norske politikere som bevilger altfor lite penger til psykiatrien. Sagt på en annen måte; dersom Norge gir oppholdstillatelse til mennesker med behov for hjelp, så må vi også sørge for at de får akkurat den hjelpen de trenger! Og når jeg først er i gang, så synes jeg også at man bør opprette egne mottak for kvinnelige asylmottakere!

Med tanke på hva som nettopp har skjedd i Bodø, så har jeg utmerket noe jeg skrev i tidligere innlegg. Ufattelig tragisk at en uskyldig kvinne skal dø fordi en slik mann går løs. I say no more!

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-08, 15:46   #53
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og hvem sin FEIL er det? Skal vi sende staten ut av landet, fordi det ikke bevilges nok penger til psykiatrien?

Gammel 17-12-08, 15:49   #54
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og hvem sin FEIL er det? Skal vi sende staten ut av landet, fordi det ikke bevilges nok penger til psykiatrien?

begynner vi å snakke!! Vi kan jo starte med noen utvalgte politikere? Bjørøya, anyone?

Gammel 17-12-08, 15:49   #55
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

hmmm ... Ja, Bjørøya er jo utenfor kartet, så det var vel å ta litt hardt i. Men Bjørnøya, da?

Gammel 17-12-08, 15:58   #56
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Standard

Poenget mitt er at HELT USKYLDIGE mennesker blir drept fordi slike mennesker går løs. Derfor er jeg også skeptisk til at Norge skal ta i mot "alt og alle". Hvis vi ikke kan gi dem den hjelpen de trenger for å kunne bevege seg fritt i samfunnet, så kan vi heller ikke ta i mot dem. Vi har faktisk et ansvar overfor de som allerede bor i landet også.

Tja, hvem sin feil er det? Det er vel flere. Hvor skal vi begynne?

Gammel 17-12-08, 16:01   #57
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Poenget ditt BURDE være at slike mennesker går løs fordi de ikke behandles skikkelig. Ene og alene statens feil. Når folk sender folk med en seriøs psykose HJEM og med beskjed om å ta riktig pille til riktig tid og se om de ikke føler seg bedre, da er det rett og slett å forvente at slikt skjer. Det skjer med nordmenn og det skjer med mennesker med utenlandsk opprinnelse.

Gammel 17-12-08, 16:05   #58
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1273
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sitronen har rett. :lat:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-08, 16:09   #59
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Standard

Staten - hvem mener du? Du og jeg er også staten? Mener du sykehuset? Psykiatikere? Folk på legevakta eller sosionomer? Eller kanskje de som har bestemt at institusjoner skal legges ned? Jo, jeg er i alle fall enig i at folk bør behandles skikkelig.

Samtidig mener jeg at gjerningsmannen også har et ansvar. Han sluttet å ta pillene som han trengte fordi han ikke ønsket å bli feit!

Gammel 17-12-08, 16:10   #60
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Ja, og hvor logisk er det? Lite. Forventer du at et menneske med psykoser skal klare å tenke logisk?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:19.