Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Induksjonstopp vs. keramisk topp

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-12-08, 16:31   #41
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Induksjonstopp vs. keramisk topp

Det har vi og.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-08, 16:37   #42
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Induksjonstopp vs. keramisk topp

Vi har induksjon nå, hadde kermaisk topp tidligere. Jeg kunne fint levd uten induksjon, og hvis det står om mange tusenlapper i forskjell, hadde jeg sikkert valgt rimeligste alternativ. Det tar da uansett ikke så innmari lang tid å koke opp vann?

Men det er praktisk når Knerten sitter på kjøkkenbenken når jeg lager mat, det skal sies. Da behøver jeg ikke passe på om plater er varme, kun følge med at han ikke kommer borti grytene.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-08, 16:43   #43
Pusurkine
Superaktiv

Medlem siden: Mar 2008
Pusurkine er populærPusurkine er populærPusurkine er populærPusurkine er populær
Standard

HI: Denne artikkelen kan jo være interessant å lese:
http://www.artoftaste.no/servlet/sid...000&item=12393

Pusurkine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-08, 17:05   #44
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har ikke lest hele tråden.

Induksjonstopp er helt overlegen, jeg skal aldri mer ha vanlig komfyrtopp. Det finnes frittstående komfyrer med induksjonstopp, men det er ikke så mye å velge i som for innbygging. Da vi flyttet sist, var det bare plass til en frittstående komfyr. Jeg kjøpte da et komfyrskap på ikea og satte inn i kjøkkeninnredningen, det gikk veldig greit. Benkeplaten måtte byttes samtidig. Så byttet jeg også knotter og vips - "nytt" kjøkken. Jeg synes innbygd komfyr er mye greiere, da slpper jeg å tenke på smuler og søl på sidene av komfyren.

Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-08, 17:33   #45
Pusurkine
Superaktiv

Pusurkine er populærPusurkine er populærPusurkine er populærPusurkine er populær
Standard

Synes denne sier mye: (er jo reklame da, men...):
http://gei.portals.streamos.com/cc/c...packageid=0000

Gammel 28-12-08, 20:36   #46
Mississippi
ull-lue

Mississippi sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pusurkine, her.

Synes denne sier mye: (er jo reklame da, men...):
http://gei.portals.streamos.com/cc/c...packageid=0000

Blir et med, ja ...

Gammel 28-12-08, 20:38   #47
Mississippi
ull-lue

Mississippi sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monnin, her.

Blir et med, ja ...

"Revet med" skulle det stå ...!!!

Gammel 28-12-08, 21:21   #48
kiki
Bør lage seg en tittel selv

kiki sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
kiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner til
Standard

Induksjon er genialt for de som før pleide å sjekke komfyren 10 ganger før de gikk ut. I tillegg til de andre fordelene som er nevnt her, selvsagt. Jeg skal aldri ha noe annet igjen.

Gammel 28-12-08, 21:27   #49
Spoon
med mange baller i lufta

Spoon sin avatar

Hvor: I et grått hus i Trøndelag
Blogginnlegg: 66
Spoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt likt
Standard

Hel klart induksjon her også. Er jo genialt med tanke på rengjøring, ingenting brenner seg fast! Dere som har gass, er ikke det vanskelig å rengjøre?

Høre flere sier at man må bytte ut mange av kjelene, men hos oss tror jeg vi bare hadde en kjele som ikke kunne brukes da vi gikk over til induksjon. Og en wokpanne, men vi hadde en til som passet. Så det trenger ikke være et problem.

Gammel 28-12-08, 21:29   #50
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Induksjonstopp vs. keramisk topp

Opprinnelig lagt inn av Spoon, her.

Dere som har gass, er ikke det vanskelig å rengjøre?

Nei, hvorfor i alle dager skulle det være det?
Ingenting brenner seg fast, rengjøringen er som en lek.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-08, 21:32   #51
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Spoon, her.

Høre flere sier at man må bytte ut mange av kjelene, men hos oss tror jeg vi bare hadde en kjele som ikke kunne brukes da vi gikk over til induksjon. Og en wokpanne, men vi hadde en til som passet. Så det trenger ikke være et problem.

Det med kjelebytte var nok et større problem da vi kjøpte induksjon for fem-seks år siden, enn det er i dag. Jeg ser at de fleste nye gryteserier (f.eks på Ikea) nå kan brukes på induksjonstopp.

Gammel 28-12-08, 21:41   #52
Spoon
med mange baller i lufta

Spoon sin avatar

Hvor: I et grått hus i Trøndelag
Blogginnlegg: 66
Spoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt likt
Standard

Sv: Re: Sv: Induksjonstopp vs. keramisk topp

Opprinnelig lagt inn av Aminta, her.

Nei, hvorfor i alle dager skulle det være det?
Ingenting brenner seg fast, rengjøringen er som en lek.

Jeg tenker at det er vanskeligere å komme til, med induksjonstopp har man en glatt enkel flate. Men jeg er ikke så kjent med gass da.

Irma: Akkurat det tenkte jeg også.

Gammel 28-12-08, 22:13   #53
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har en frittstående komfyr fra Siemens, med induksjonstopp, og jeg kommer aldri til å gå tilbake til noe annet. Det er mulig at gass er like enkelt, muligens enklere, men en av de tingene som gjør at jeg ikke ville valgt gass er at man da er avhengig av å fylle på gass med jevne mellomrom. Og jeg hadde garantert gått tom midt i tilbredningen av en større middag.

Vi har Ikea-kjeler som fungerer helt supert. Og alle de nyere kjelene tror jeg går på induksjon. Vi fikk kjele til jul, fra noen som ikke var klar over at vi hadde induksjonstopp, og det var ikke nødvendig å bytte den.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-08, 23:08   #54
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De gasskomfyrene jeg har vært borti har ihvertfall vært mye mer mekk å rengjøre enn en helt glatt flate som induksjonstoppen er.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-08, 23:22   #55
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vanlig keramisk topp kan være slitsomt å rengjøre. Det brenner seg lett fast, og man må skrape og ordne, jeg har hatt det før så jeg husker godt det. Men induksjon kan ikke sammenlignes med det i det hele tatt, selv om det er samme materiale.

Induksjonstoppen har jeg hatt i fem år, og den ser flunka ny ut. Ingen ting har noen gang brent seg fast der, selv med overkoking - det er jo nettopp fordelen at den ikke blir så varm. Jeg tørker bare av den med en klut så er den helt fin. Så jeg kan ikke helt se at fjerning av rister og bløtlegging kan være enklere enn det.

Gammel 28-12-08, 23:24   #56
Pusurkine
Superaktiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Vanlig keramisk topp kan være slitsomt å rengjøre. Det brenner seg lett fast, og man må skrape og ordne, jeg har hatt det før så jeg husker godt det. Men induksjon kan ikke sammenlignes med det i det hele tatt, selv om det er samme materiale.

Induksjonstoppen har jeg hatt i fem år, og den ser flunka ny ut. Ingen ting har noen gang brent seg fast der, selv med overkoking - det er jo nettopp fordelen at den ikke blir så varm. Jeg tørker bare av den med en klut så er den helt fin. Så jeg kan ikke helt se at fjerning av rister og bløtlegging kan være enklere enn det.

Det er også min erfaring, veldig enkelt å rengjøre - ingenting setter seg fast.

Lurer på en ting; hvordan kan gass gi raskere steking men grøt brenner seg ikke fast?? Skulle tro dette hadde mer med kokekaret å gjøre?

Gammel 28-12-08, 23:36   #57
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Den testen konkluderer jo med at induksjonstopp er enklest å holde ren.

Jeg har forresten ytterst sjelden opplevd å svi gryter på induksjonstoppen.

Gammel 28-12-08, 23:42   #58
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Ja, og at gryter brukt på induksjonstopp også lot seg rengjøre med vanlig oppvaskbørste. Som sagt, jeg har ingen problemer med å få grytene rene, jeg vasker dem som regel i oppvaskmaskinen uansett.

Du liker gasstopp, jeg liker induksjon, helt greit for meg. Men når det gjelder rengjøringen blir det veldig feil å blande induksjon med andre keramiske topper.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:25.