|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
villende
|
![]() Sv: Ronja RøverdatterJeg liker faktisk Ronja bedre som voksen enn som barn. Da jeg var liten så syns jeg bare den var skrekkelig skummel. Og det var så trist og fælt at pappaen til Ronja sa at han ikke hadde noen datter. ( :hulk: ) Nå ser jeg det sjarmerende både i det teatralske og måten boken/serien/filmen er bygd opp. For øvrig er jeg veldig glad i det meste av Astrid Lindgren, men jeg har fått en overdose Pippi og jeg kan ikke utstå Karlson på taket som bare er usjarmerende på alle måter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Teacher.
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: På midten
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ronja RøverdatterJeg elsker Ronja.
![]() |
#44 |
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ronja RøverdatterJeg simpelthen elsker Ronja! Når jeg ser tilbake nå, var det nok mitt første møte med noe som kan passe i fantasy-sjangeren, som jeg elsker fortsatt. Jeg fulgte opp Ronja-fascinasjonen med Narnia, hobbiten, LOTHR og senere utallige tusen sider med ymse fantsy!
![]() |
#45 |
Borte
|
![]() Sv: Ronja RøverdatterJeg elsker Ronja. Både boken og filmen. Vi har kost oss med serien nå i jula og jeg tror vi må låne boken på biblioteket. Jeg tror jeg så filmen på kino i 1984 og har vært trollbundet siden det. Boken leste jeg etterpå og den har jeg lest mange ganger. Som det meste av Lindgren i grunnen, bortsett fra Mio min Mio som jeg aldri helt har fikset.
![]() |
#46 |
Ansvar for egen luring
|
![]() Sv: Ronja Røverdatter
Enig. Men så elsker jeg slikt teatralsk, poetisk språk som man finner i f.eks. Ringenes Herre og Star Wars. Jeg leste Ronja Røverdatter som barn, men den tåler et gjensyn i dag også, selv med litteraturanalysebriller. Jeg er opptatt av skildringen av den trygge, hjemlige sfæren i kontrast med den ukjente, skumle villmarka i litteraturen, og der er det mye å hente i Ronja Røverdatter.
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro, ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Ansvar for egen luring
|
![]() Sv: Ronja RøverdatterKarlson på taket er det eneste jeg ikke fikser av Astrid Lindgren.
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro, ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() |
Det skal jeg være enig i! Han er bare totalt usjarmerende! |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Ronja RøverdatterJeg syns Karlson-bøkene er morsomme. Karlson er selvfølgelig ikke sjarmerende, men det skal han jo heller ikke være - han er superegoistisk, grisk og selvgod. Filmene derimot er helt forferdelige. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Fola Blakken
|
Jeg likte ham ikke som barn, og jeg liker ham ikke nå.
![]() |
![]() |
#52 |
Borte
|
Enig og enig.
![]() |
#53 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Ronja RøverdatterJo, den liker jeg egentlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Borte
|
![]() Sv: Ronja RøverdatterJeg digger alle gamle hippier så det er bare et positivt innslag.
![]() |
#55 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() Sv: Ronja RøverdatterEr veldig glad i filmen og liker spesielt godt sangene/musikken. Sist redigert av Dronningen : 06-01-09 kl 11:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Textrovert
|
![]() Sv: Ronja RøverdatterJeg vet ikke om jeg har lest hele boken og sett hele filmen. Men jeg har lest og sett deler. Hvis boka kom i 81, så var jeg allerede 12 år da den kom. Jeg husker alle snakket både om boka og filmen, men jeg brydde meg ikke. Så jeg er temmelig likegyldig til hele konseptet.
![]() |
#57 |
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Ronja RøverdatterJeg er gamlis og liker Ronja. |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ronja RøverdatterJeg også blir litt lei når jeg ser Ronja Røverdatter. Men det er Birk som er mest irriterende, som har de mest klisjèaktige replikkene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
seru
|
Kjenner meg godt igjen der. Jeg var 7 år da filmen kom på kino, og fikk samtlige familiemedlemmer til å ta meg med på kino hver sin gang. Jeg var frelst. (Med unntak av Birk og den syke mora hans elsket jeg alle karakterene også.) Av Astrid Lindgren er det Mio min Mio og Brødrene Løvehjerte jeg ikke har hatt helt sansen for. Hun er rå på kvinneskikelser, Astrid Lindgren! |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Jah!
![]() |
![]() |