Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Bøker lest i 2009

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-02-09, 19:19   #1
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Bøker lest i 2009

1. Vigdis Hjort: Tredje person entall. Likte den veldig godt. God skildring av en kvinne som skjærer helt ut i livet (Hjorth skriver vel ofte om det men). Selv om ikke alt er like gjenkjennelig (heldigvis), så sier hun også mye klokt som setter ord på tanker jeg har tenkt selv.
2. Nikolaj Frobenius: Teori og praksis. Veldig god barndomsskildring. Jeg slukte boka.
3. Stanley Siegel: Pasienten som kurerte terapeuten sin
4. Sigurd Stubsjøen: Tenk deg slank
5. Torkil Damhaug: Se meg Medusa
6. Selma Lønning Aarø: Venstre hånd over høyre skulder

Gammel 15-01-09, 10:12   #2
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

1. Abid Raja: Talsmann
2. Helene Uri: Den store faktaboka om språk
3. Klaus Sonstad: Far på ferde
4. Hallgeir Opedal: Alltid på ein søndag : Opedal i utval
5. Astrid Lindgren: Pippi Langstrømpe (alle 3 bøker i en. Stor stas for mor og barna)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx

Sist redigert av tiddelibom : 15-01-09 kl 13:11. Årsak: kom på at jeg burde legge til barnebøker også.
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-09, 15:45   #3
Muskat
Bør lage seg en tittel selv

Muskat sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

1. Cecilia Samartin: Señor Peregrino: Jamilet er usedvanlig vakker, men under klærne skjuler hun et grotesk fødselsmerke. Med håp om å bli som alle andre flykter hun fra Mexico til USA. Hun får som jobb å ta seg av gamle Señor Peregrino, og når han forteller om sin pilegrimsvandring til Santiago de Compostella, forandres alt.
Lettlest og fin liten bok, jeg likte den veldig godt.

2. John Ajvide Lindqvist: La den rette komme inn: La den rette komme inn er noe så sjelden som en realistisk spenningsroman om vampyrer og hevn. Og om en ung gutts ensomhet. Om det å bli oversett og forbigått, og om hvilke brutale krefter som bor i mennesket Spennende, litt skummel og litt trist. Tror sannelig jeg må se filmen!

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-09, 23:57   #4
Muskat

Muskat sin avatar

Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

1. Cecilia Samartin: Señor Peregrino: Jamilet er usedvanlig vakker, men under klærne skjuler hun et grotesk fødselsmerke. Med håp om å bli som alle andre flykter hun fra Mexico til USA. Hun får som jobb å ta seg av gamle Señor Peregrino, og når han forteller om sin pilegrimsvandring til Santiago de Compostella, forandres alt.

2. John Ajvide Lindqvist: La den rette komme inn: La den rette komme inn er noe så sjelden som en realistisk spenningsroman om vampyrer og hevn. Og om en ung gutts ensomhet. Om det å bli oversett og forbigått, og om hvilke brutale krefter som bor i mennesket Spennende, litt skummel og litt trist. Tror sannelig jeg må se filmen!

3. Cecilia Samartin: Drømmehjerte: Castros revolusjon på Cuba i 1956 skiller de to bestevenninnene Alicia og Nora. Mens Nora flytter til USA med familien blir Alicia igjen og opplever fattigdommen som preger landet under Castros regime. Fin og trist og vemodig. Liker du Drageløperen liker du denne visstnok, uten at jeg har lest Drageløperen selv. Jeg syns ikke tittelen på boken er så bra, på engelsk heter den Ghost Heart og det passer mye bedre.

Sist redigert av Muskat : 22-01-09 kl 17:47.
Gammel 16-01-09, 10:44   #5
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

5. Astrid Lindgren: Pippi Langstrømpe (alle 3 bøker i en. Stor stas for mor og barna)
6. Eoin Colfer: Kaptein Kråkes hevn (kom for sent på jobb i dag fordi jeg leste for barna før vi dro. Måtte lese forbi det skumle...)

Groucho Marx
Gammel 16-01-09, 10:59   #6
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

1. Åsa Lindberg (eller noe slikt) - Meg eier ingen. Jeg likte den veldg godt og jeg fikk vondt i magen av å lese deler av den.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-09, 11:01   #7
Smash
Impulsiv innimellom

Smash sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hittil har jeg lest to bøker.

Levende begravet av Peter James. Jeg likte den veldig godt, lettlest, spennende og masse overraskelser.

Snømannen av Jo Nesbø. Den var like bra som storesøster sa den ville være.

Problemet med å lese bøker er at jeg blir helt fjern. Jeg leser når jeg gir ungene mat, når jeg ligger på gulvet og skal leke med minstemann, når familien skal spise middag. Jeg blir så usosial. Så, derfor kan jeg ikke lese hele tiden. Bare sånn nu og da. Skulle gjerne lært å porsjonere bøkene, jeg skal helst lese ut boka samme dagen.

Gammel 21-01-09, 10:47   #8
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Standard

6. Eoin Colfer: Kaptein Kråkes hevn (kom for sent på jobb i dag fordi jeg leste for barna før vi dro. Måtte lese forbi det skumle...)
7. Karin Alvtegen: Skyld
8. Anne B. Ragde: Ikke gi meg mat

Nå tar jeg med rubbel og bit, også bøker jeg leser for barna (dog ikke billedbøker...)

Groucho Marx

Sist redigert av tiddelibom : 21-01-09 kl 11:01. Årsak: haddde glemt en bok:)
Gammel 22-01-09, 09:53   #9
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Standard

6. Eoin Colfer: Kaptein Kråkes hevn (barnebok)
7. Karin Alvtegen: Skyld
8. Anne B. Ragde: Ikke gi meg mat (barnebok)
9. Tore Renberg: Farmor har kabel-TV

Nå tar jeg med rubbel og bit, også bøker jeg leser for barna (dog ikke billedbøker...)

Groucho Marx
Gammel 10-01-09, 18:02   #10
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

1. Liza Marklund - en plass i solen Fortsetter der Listid sluttet. Like måten hun skrev på før bedre.
2. Carol O'Connell - Judasbarnet (igjen) Spennende bok.
3. Danielle Steel - Forsvunnet. Faktisk en ok bok, med overraskelser. Ikke søtsuppebok som mye av det andre hun skriver. Dette er krim.
4. Steinar Breuteset - Gestapooffisreren Fehmer. Ikke den mest engasjerende boken jeg har lest for å si det pent.

Sist redigert av Mams : 11-01-09 kl 23:25.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 18:10   #11
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

1. Mio min Mio, Lindgren. (høytlesning)
2. Den grønne votten, Prøysen. (høytlesning)
3. Vill lavendel av Belinda Alexandra. Lånt på bibliotek i dag. Den var anbefalt i et Kamille eller Det Nye.

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 19:49   #12
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

1. Jeffrey Deaver: Den forsvunne mann. En ganske grei roman i føljetongen om kriminalisten Lincoln Rhyme. Fin for oss som liker å lese om kriminalteknikk, men etter å ha lest alle bøkene i serien begynner jeg å bli litt lei av enkelte typiske trekk ved hans måte å skrive på.
2. Knut Nærum: De dødes båt. Veldig "nærumsk"
3. Simon Beckett: Skrevet i bein. For de som liker krim, men enda ikke har oppdaget Simon Beckett anbefales han på det sterkeste. Han har skrevet 2 bøker som er kommet på norsk. Litt kriminalteknisk krim.
4. Karin Alvteigen: Svik. Spennende og litt annerledes krim.

Sist redigert av Pasta : 09-04-09 kl 20:30.
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 18:20   #13
Merete
Superaktiv

Merete sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Vikersund
Merete er litt kulMerete er litt kul
Standard

KJeltringer- Thomas Ergo bra bok om kriminalitet
Det begynte med voldtekt- husker ikke forfatter :

Merete er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 19:20   #14
Muskat

Muskat sin avatar

Standard

Gammel 22-01-09, 10:04   #15
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg holder på med flere bøker, bl.a. denne:
Cecilia Samartin: Señor Peregrino
og denne:
Elizabeth George: Bitter hevn

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 10:12   #16
Krem

Krem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt likt
Standard

Nå har jeg lest Mengele Zoo av Gert Nygårdshaug. Veldig bra bok!

For barna leser jeg Kurt blir grusom. Det blir sene kvelder om dagen, jeg klarer ikke helt slutte å lese for de.

Krem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 21:45   #17
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nasse, her.

Jeg holder på med flere bøker, bl.a. denne:
Cecilia Samartin: Señor Peregrino
og denne:
Elizabeth George: Bitter hevn

Leser du Elizabeth George-bøkene i rekkefølge? Bitter hevn er ikke den første hun skrev, men den som starter hele serien.

Gammel 22-01-09, 21:57   #18
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Leser du Elizabeth George-bøkene i rekkefølge? Bitter hevn er ikke den første hun skrev, men den som starter hele serien.

Nei, jeg leser dem i hytt og gevær, som det passer meg egentlig. Det har bare blitt slik. Min kjære hadde noen bøker fra før. Disse har jeg lest, og så har jeg lest de to siste før jeg leste denne.

Gammel 09-02-09, 21:31   #19
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Standard

Jeg har lest:

• Elizabeth George: "Bitter hevn"

Gammel 23-02-09, 19:48   #20
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Standard

Jeg har lest:

1. Elizabeth George: "Bitter hevn"
  2. Camilla Läckberg: "Ulykkesfuglen"
Begge to like spennende.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:40.