Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva unner du deg?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-01-09, 16:18   #41
HSJ73
Henger i stroppen

HSJ73 sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
HSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva unner du deg?

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Sånn funker det ikke her. Da jeg for noen år siden (OK, da - 15) forsøkte å kutte ut godteri et par måneder, la jeg på meg flere kilo fordi jeg ble så grassat sulten. Jeg fikk i meg for mye næringsrik mat, rett og slett. Det kommer ikke til å gjenta seg.

Sånn kan det fort bli her også, og derfor er det ikke noe mål å kutte ut helt. Denne uka har jeg kuttet ut godteri på kveldstid, noe som er en seier for meg.

På dagtid blir det en god del mumsing i skapene, gitt. Nå er jeg i permisjon, da, og da blir matvanene litt annerledes enn når jeg er i jobb. Når jeg er på jobb får jeg i meg en solid, men ordentlig, lunsj, og minst én frukt. Frukt er jeg ingen storspiser av, tvertimot, og det lille jeg spiser, spiser jeg ikke med veldig stor glede.

Jeg har i mange år tillatt meg selv å ha nærmest fri tilgang på godterier og det jeg ellers måtte ha lyst på. (Jeg anser meg selv som matglad, og bremser ikke meg selv når det gjelder inntak av vanlig mat, heller.) Etter at jeg ble mamma for første gang i 2000 og fram til nå, har jeg ligget på mellom 50 og 55 kg, fordelt på 169 cm. Siden jeg ikke legger på meg av det store godteriinntaket mitt, har jeg ikke fått det nødvendige sparket i rompa til å trappe ned. Jeg håper jo at denne tilbøyeligheten fortsetter; det er litt tidlig å si enda, fordi det sitter igjen noen svangerskapskiloer såpass tidlig etter fødselen, men det er jo andre gevinster ved å trappe ned godteriinntaket enn vektreduksjon også, og det er jeg obs på. Jeg lurer bl.a. litt på om det påvirker psyken på negativ måte - dersom jeg hadde visst at jeg kunne fått lengre lunte, blitt i bedre humør osv. ved å kutte ned på godteriinntaket, hadde jeg nok gått litt mer drastisk til verks.

Konkrete mengder? Når vi en sjelden gang er over svenskegrensa for å handle mat, havner det fort et par poser med smågodt oppi handlekorga, og det er ikke snakk om småtterier, kanskje bortimot et par kilo? Dette kan fort forsvinne på under et par uker, kanskje så lite som én. Men det er jo også slik at jo større mengder godteri vi har i hus til enhver tid, desto større mengder inntas det.

Gammel 09-01-09, 16:21   #42
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Eg er veldig glad i kaker, sjokolade, potetgull....you name it.
Så glad i det at eg MÅ sette begrensningar ellers går det heilt over styr (som no i jula ).
Så her er det kun lov med godteri o.l lørdag (like reglar som ungane) og i ulike selskap. Lørdagane blir litt utvida påske og jul.
Me kosar oss ekstra med god mat fredag kveld etter at ungane er lagt. Lørdag er det pizza for heile familien.

Gammel 09-01-09, 16:25   #43
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Er det noen som har krydderoppskriften til taco for hånden? Ser at flere har referert til en fp-oppskrift som er sunnere enn den man kjøper. Håper noen kan hjelpe for jeg har bedt til tacobursdag i morgen.

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-09, 16:26   #44
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jentemamma, her.

Er det noen som har krydderoppskriften til taco for hånden? Ser at flere har referert til en fp-oppskrift som er sunnere enn den man kjøper. Håper noen kan hjelpe for jeg har bedt til tacobursdag i morgen.

Her er den jeg brukte:

1 ts salt
2 ts spisskum
½ ts koriander
½ ts chilipulver
½ ts hvitløkspulver
1 ts paprikapulver
litt pepper

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-09, 16:27   #45
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skal ned ganske mange kilo, og følger et lavkarboopplegg, men for å få psyken til å henge med sånn noenlunde, så unner jeg meg selv en god del. Jeg spiser som regel en frukt om dagen og drikker kaffe latte, selv om begge deler er litt sånn "bob-bob" i forhold til opplegget mitt. Jeg unner meg litt kake eller dessert hvis slike ting settes på bordet, men jeg prøver å velge det sunneste alternativet og prøver å begrense mengdene i svært stor grad. Og jeg velger ikke bort middagen selv om det skulle være en halv potet i suppa eller litt mel i sausen heller.

Det er kanskje enklere å si hva jeg IKKE unner meg. Jeg drikker ikke brus, øl eller sprit. Jeg spiser ikke saltsnacks (annet enn bacongull og nøtter, som er "lov") og jeg prøver så langt jeg kan å unngå sjokolade, og andre søtsaker. Det verste er dog å motstå bakerivarene. Jeg har mang en gang blitt helt på gråten ved tanken på rosinboller ...

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-09, 16:31   #46
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men hva vil "det meste"/"alt jeg har lyst på"/"et minimum" si, da? Dere er så ulne!

Har jeg lyst på 200 g sjokolade hver eneste dag i uka "unner" jeg meg det!

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-09, 16:34   #47
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Tusen takk, ElinbluSkulle gjerne gitt deg en grønn prikk, men det var visst til deg jeg gav sist, så det gikk ikke.

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-09, 16:35   #48
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg unner meg det jeg har lyst på av godteri en eller to dager i helga. Tilstreber likevel å spise alle de vanlige måltidene innimellom, og ikke ha sjokolade til frokost, middag og kvelds. Da begrenser det seg selv.

I helgene drikker vi juice og spiser nok også mer usunne middager.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-09, 16:46   #49
Spido
Nybegynner

Medlem siden: Jan 2009
Spido har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg har spist lakris på jobb hver dag denne uka... Har en finsk kollega som hadde med til meg etter jula. Men ellers blir det stort sett i helgene. Bortsett fra at sambo vil ha cola hver gang vi spiser pasta, taco og pizza, så da blir det jo litt på meg også...

Spido er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-09, 16:58   #50
Adele
In love with a fairytale

Adele sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Adele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Alt for mye! Jeg spiser snop så og si hver dag (minst 50 gram sjokolade)Jeg legger ( foreløbig - *bank i bordet*) ikke på på meg av godteriinntaket, men sånn helsemessig så er det vel ikke så veldig bra. Jeg er nok sukkeravhengig

Adele er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-09, 17:02   #51
cora
både her og der

cora sin avatar

Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Spiser sjokolade i helgene, men i uka er jeg flink til å holde meg unna søtsaker. Er også så sær at jeg ikke liker kake osv.

Gammel 09-01-09, 17:14   #52
Skvetten
Passiv

Standard

Sånn funker det ikke her. Da jeg for noen år siden (OK, da - 15) forsøkte å kutte ut godteri et par måneder, la jeg på meg flere kilo fordi jeg ble så grassat sulten. Jeg fikk i meg for mye næringsrik mat, rett og slett. Det kommer ikke til å gjenta seg.

Nå ammer jeg også, bare så det er sagt - masse. Og det har gått unna med søtsaker de siste månedene, gitt. Lenge gikk det 100 gram pepperkaker og minst like mye sjokolade hver dag. I tillegg tar jeg meg gjerne et par sibas- eller kornmokjeks med brunost og en halv kopp kakao om kvelden. Nå har jeg byttet ut den ene kjeksen med rugsprø. Brus drikker jeg ikke (bortsett fra litt julebrus, som deg, Beata), men jeg bruker sukker i teen - 3-4 kopper i uka.

Er så sunt å kose seg litt altså og det du unner deg er jo ikke mye. Man blir så sur når man ikke kan. De ukene jeg deffet ned her før jul var noen gretne uker altså.

Svar med sitat
Gammel 09-01-09, 17:16   #53
Superior
Tilpasser tittel

Superior sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Har skeiet ut i jula, og jeg skjønner at om jeg vil ned de siste kiloene mine før jeg er virkelig kvalifisert normal-vektig, så er jeg nødt til å ta meg sammen.

Men enn så lenge så spiser jeg det jeg vil, når jeg vil det. Men jeg har blitt mye flinkere til å lage mat fra grunnen, ikke nødvendigvis sunnere alltid, men det gir mestring.
Og fruktinntaket er øket.. Ikke bare klementiner lenger.

Så fort snøen og isen blir borte, så skal det sykles hver dag, og da kan jeg unne meg det meste, men i en periode skal jeg være streng som jeg gjorde i fjor. Så går jeg nok ned også..

Gammel 09-01-09, 17:27   #54
Kneazle
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

I de periodene hvor jeg skal gå ned i vekt så drikker jeg uansett et glass vin fredag og lørdag og spiser en Bocca på lørdagen.

Nøyaktig samme opplegg her. Og sjokoladen nyyytes i lange drag.
Akkurat nå er jeg på "sukker-detox". Holder meg unna all sukkerholdig mat et par ukers tid for å komme over på rett spor.

Svar med sitat
Gammel 09-01-09, 17:32   #55
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg unner meg egentlig det meste, men langt sjeldnere og i mindre mengder enn jeg gjerne kunne tenkt meg. Det er lite jeg har lyst på som jeg ikke spiser, men jeg er ingen utpreget søtmons heller.

Gammel 09-01-09, 17:40   #56
Gulla
Superduperaktiv

Gulla sin avatar

Gulla er populærGulla er populærGulla er populær
Standard

Jeg unner meg ingenting ekstra. Spiser tre måltider om dagen med sunn mat, dvs. rent kjøtt eller fisk, grønnsaker, grovt brød ol.
Det er en daglig kamp for meg og få i meg dette, og jeg vet at ved å spise godterier, kaker ol. ødelegger det såpass på matlysten at jeg hopper over et måltid.

Gulla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-09, 18:38   #57
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ok, skal spesifisere litt da.

Jeg drikker 1-2 kopper te om dagen nå som jeg er hjemme. Og jeg bruker sukker i teen.
Jeg spiser sjokolade kanskje 4 dager i uken. Kanskje i underkant av 100 g hver gang?
Jeg småspiser av Eliaspotetgullet til ungene på lørdager og restene på søndager.
Jeg spiser en pakke sure eple eller jordbærstenger på kino og litt sjokolade (smash sist gang).
Kake (1-2 stk) i selskaper om de er gode... Jeg liker stort sett bare sjokoladebaserte. Svigermor er heldigvis ingen baker så det hjelper jo.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-09, 18:42   #58
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg unner meg en cappuccino/cortado/whatever hver dag, med lettmelk og bittelitt sukker. I perioder er jeg skjødesløs, og spiser glatt en pose smash om dagen, og gjerne en croissant til kaffen.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-09, 18:53   #59
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har en kropp som tydeligvis ikke takler et normalt kosthold engang, så her er det i utgangspunktet nulltoleranse for søtsaker og annet godis.

I utgangspunktet burde jeg leve så og si uten karbohydrater, men så er jeg så fryktelig glad i brødmat og ris da.

Hender jeg faller av 'vogna' så det suser etter, som i jula. Fikk vel nærmest en overdose sukker en kort periode.
Men sånn bortsett fra det holder jeg meg i utgangspunktet helt borte fra sukker. Skal jeg ha noe godt prøver jeg å velge andre ting som nøtter, og må jeg ha noe søtt velger jeg sukkerfritt (selv om jeg vet kunstig søtning ikke er sunt tåler jeg det bedre enn sukker).

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-09, 19:06   #60
Babe
Palliasjonsnurse

Babe sin avatar

Hvor: Akershus
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Jeg driver for øyeblikket på med lavkarbo, men unner meg en kaffe latte om dagen.

Når jeg veid trivselsvekten min har jeg pleid å unne meg det jeg har lyst på, men har etter fylte førti funnet ut at det beste er å ta bare halvparten av det jeg har lyst på.

Jeg er av typen som kunne spise alt jeg ville uten å legge på meg et gram, trengte vel heller å gå opp noen kilo. Helt til jeg ble gravid som 36-åring(for tredje gang - men la ikke på meg noe særlig med de to første), da gikk jeg opp nesten 20 kilo og måtte for første gang slanke meg etterpå(10 kg). Nå har jeg fått en til, gikk opp en del denne gangen også - jeg vet å kose meg som gravid. Skal nå ned ca 7 - 8 kilo. Veldig uvant situasjon må jeg si ...

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:27.