|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
Se resultatene: Hvilket språk foretrekker du å lese på? | |||
Norsk |
![]() ![]() ![]() ![]() |
116 | 67,05% |
Engelsk |
39 | 22,54% |
Dansk |
2 | 1,16% |
Svensk |
2 | 1,16% |
Annet, vennligst post |
14 | 8,09% |
Deltakere: 173. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Erfaren
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?Det enkleste er selvsagt norsk. Men det hender jeg leser bøker på tysk og engelsk også. Og så har jeg lest én bok på svensk, og det var egentlig veldig ok. Jeg synes svensk er et vakrere språk enn norsk (forventer ramaskrik nå...). |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Erfaren
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?Ja, og nynorsk skyr jeg dessverre. Mister helt leselysten dersom boka er på nynorsk. Sovner etter én setning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Teller ned
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?Nå leser jeg mest på norsk. Leste mye engelsk før, men ettersom vi stort sett bare snakket engelsk hjemme og jeg hadde engelsk sjef, ble norsken min ganske "dårlig". Måtte lete etter det norske ordet, snakket med engelske ord uten at jeg la merke til det selv osv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?De to språkene jeg foretrekker er Engelsk og Norsk. Fransk blir vel tungt for meg, og jeg synes det er trått å lese på svensk og dansk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Frafallen
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?Originalspråket hvis det er norsk, engelsk eller tysk. Nordiskspråklige og franske/spanske/italienske/tilsv bøker foretrekker jeg i norsk oversettelse, fordi en evt engelsk oversettelse ikke nødvendigvis er bedre.
![]() |
#6 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?Helt klart norsk, men jeg leser også svensk, dansk og engelsk hvis jeg "må". Men helt ærlig så leser jeg ikke så mye bøker for tiden, det blir lydbøker i bilen. Da går det i norsk eller svensk. Det har igrunn ikke falt meg inn å høre på engelsk, men det bør jo ikke være noe problem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
klossemajor
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Æ ser Stjørdal'n
![]() Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?Originalspråket, hvis det er engelsk eller norsk. Det blir mest engelsk.
![]() |
#9 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?Norsk eller engelsk er hipp som happ.
![]() |
#12 |
Fear of the dark
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?
Samme her.
![]() |
#13 |
En skrue løs
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
![]() Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?Norsk.
![]() |
#14 |
fri
|
![]() Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?Jeg liker også originalspråket, men er ikke veldig nazi på det, annet enn på fransk, da foretrekker jeg originalspråket, og gjerne engelsk også. Leser gjerne italiensk også på originalspråket, iallfall dersom det virker som en enkel bok. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
🎈
Medlem siden: Jan 2007
![]() Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?Jeg foretrekker norsk, helt klart. Men kan gjerne lese engelsk, svensk eller dansk også. Faglitteraturen jeg leser er hovedskelig på dansk eller engelsk.
![]() |
#16 |
Grubler.
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?Helt klart norsk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
intro
|
![]() Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?Jeg leser nesten bare skandinaviske bøker, så jeg svarte norsk. Er også glad i å lese svensk på svensk, og engelsk på engelsk går jo også bra - skjønt jeg går ikke av veien for oversettelser heller. Dansk kan jeg også lese, men det gjør jeg sjelden. Har ikke lest ei bok på tysk siden avsluttet grunnfag for 15 år siden.
![]() |
![]() |
#18 |
Ansvar for egen luring
|
![]() Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?Jeg foretrekker å lese på mitt morsmål, fordi man aldri kan beherske et fremmedspråk godt nok til å få med seg alle nyansene i språket på samme måte som man gjør i morsmålet, og det ønsker jeg å gjøre. Men jeg leser også på engelsk og på spansk. Noen ting leser jeg på originalspråket av spesielle årsaker som har med språket å gjøre, f.eks. Harry Potter- og Ringenes Herre-bøkene, fordi jeg ikke liker måten navnene er oversatt til norsk på, og bøkene til den meksikanske forfatteren Elena Poniatowska, fordi hun skildrer temaer som er tett knyttet til Mexico og bruker en veldig meksikansk spansk. Øhm, litt vanskelig å forklare, dette her.
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro, ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
flisespikker
|
![]() Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?
Selv om det nok stemmer, så foretrekker jeg likevel å lese på engelsk, dersom det er det språket forfatteren har skrevet på - om jeg ikke får med meg alle nyansene i språket, så anser jeg det i alle fall som sannsynlig at jeg kan få mer ut av det enn det språket oversetteren har brukt. For selv om oversetteren kan ha gjort en veldig god jobb, vil jo alltid noe gå tapt - og de færreste oversettere er like dyktige språkkunstnere som originalforfatterne er.
![]() |
#20 |
www.bomulls.no
|
![]() Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?Norsk og engelsk, alt ettersom
![]() |
|
|