Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Hvilket språk foretrekker du å lese på?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Se resultatene: Hvilket språk foretrekker du å lese på?
Norsk 116 67,05%
Engelsk 39 22,54%
Dansk 2 1,16%
Svensk 2 1,16%
Annet, vennligst post 14 8,09%
Deltakere: 173. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-01-09, 20:41   #1
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?

Det enkleste er selvsagt norsk. Men det hender jeg leser bøker på tysk og engelsk også. Og så har jeg lest én bok på svensk, og det var egentlig veldig ok. Jeg synes svensk er et vakrere språk enn norsk (forventer ramaskrik nå...).

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-09, 20:41   #2
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Ja, og nynorsk skyr jeg dessverre. Mister helt leselysten dersom boka er på nynorsk. Sovner etter én setning.

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-09, 21:35   #3
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Nå leser jeg mest på norsk. Leste mye engelsk før, men ettersom vi stort sett bare snakket engelsk hjemme og jeg hadde engelsk sjef, ble norsken min ganske "dårlig". Måtte lete etter det norske ordet, snakket med engelske ord uten at jeg la merke til det selv osv.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-09, 20:42   #4
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

De to språkene jeg foretrekker er Engelsk og Norsk. Fransk blir vel tungt for meg, og jeg synes det er trått å lese på svensk og dansk.

Jeg leser sjelden engelske bøker oversatt til norsk. Men jeg har lest norsk oversatt til engelsk ved noen anledninger, og det var vel så ille.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-09, 20:43   #5
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Originalspråket hvis det er norsk, engelsk eller tysk. Nordiskspråklige og franske/spanske/italienske/tilsv bøker foretrekker jeg i norsk oversettelse, fordi en evt engelsk oversettelse ikke nødvendigvis er bedre.

Gammel 09-01-09, 20:46   #6
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Helt klart norsk, men jeg leser også svensk, dansk og engelsk hvis jeg "må". Men helt ærlig så leser jeg ikke så mye bøker for tiden, det blir lydbøker i bilen. Da går det i norsk eller svensk. Det har igrunn ikke falt meg inn å høre på engelsk, men det bør jo ikke være noe problem.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-01-09, 21:02   #7
Tåtti
klossemajor

Tåtti sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Æ ser Stjørdal'n
Tåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de fleste
Standard

Originalspråket, hvis det er engelsk eller norsk. Det blir mest engelsk.

Gammel 09-01-09, 21:05   #8
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tåtti, her.

Originalspråket, hvis det er engelsk eller norsk. Det blir mest engelsk.

Samme her
Svarte ikke i pollen, da ingen av alternativene passet.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-09, 21:09   #9
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Norsk eller engelsk er hipp som happ.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-09, 21:13   #10
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Norsk. Jeg må tenke for mye om jeg skal lese på et annet språk, og jeg leser for å slappe av.

Gammel 26-01-09, 20:44   #11
OlleVia
Erfaren

OlleVia sin avatar

OlleVia er litt kulOlleVia er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Norsk. Jeg må tenke for mye om jeg skal lese på et annet språk, og jeg leser for å slappe av.

Jeg signerer dette.

OlleVia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 11:51   #12
Maiden
Fear of the dark

Maiden sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Maiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Samme her.

Gammel 09-01-09, 21:26   #13
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Norsk.

Gammel 09-01-09, 21:34   #14
LaBanga
fri

LaBanga sin avatar

Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker også originalspråket, men er ikke veldig nazi på det, annet enn på fransk, da foretrekker jeg originalspråket, og gjerne engelsk også. Leser gjerne italiensk også på originalspråket, iallfall dersom det virker som en enkel bok.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-09, 21:41   #15
Noba
🎈

Noba sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Jeg foretrekker norsk, helt klart. Men kan gjerne lese engelsk, svensk eller dansk også. Faglitteraturen jeg leser er hovedskelig på dansk eller engelsk.

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-09, 21:42   #16
eka
Grubler.

eka sin avatar

eka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Helt klart norsk.

eka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-09, 21:43   #17
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg leser nesten bare skandinaviske bøker, så jeg svarte norsk. Er også glad i å lese svensk på svensk, og engelsk på engelsk går jo også bra - skjønt jeg går ikke av veien for oversettelser heller. Dansk kan jeg også lese, men det gjør jeg sjelden. Har ikke lest ei bok på tysk siden avsluttet grunnfag for 15 år siden.

Gammel 09-01-09, 21:45   #18
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring

Gremli Skremli sin avatar

Hvor: På rette sida av elva
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg foretrekker å lese på mitt morsmål, fordi man aldri kan beherske et fremmedspråk godt nok til å få med seg alle nyansene i språket på samme måte som man gjør i morsmålet, og det ønsker jeg å gjøre. Men jeg leser også på engelsk og på spansk. Noen ting leser jeg på originalspråket av spesielle årsaker som har med språket å gjøre, f.eks. Harry Potter- og Ringenes Herre-bøkene, fordi jeg ikke liker måten navnene er oversatt til norsk på, og bøkene til den meksikanske forfatteren Elena Poniatowska, fordi hun skildrer temaer som er tett knyttet til Mexico og bruker en veldig meksikansk spansk. Øhm, litt vanskelig å forklare, dette her.

ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-09, 21:49   #19
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gremli Skremli, her.

Jeg foretrekker å lese på mitt morsmål, fordi man aldri kan beherske et fremmedspråk godt nok til å få med seg alle nyansene i språket på samme måte som man gjør i morsmålet, og det ønsker jeg å gjøre.

Selv om det nok stemmer, så foretrekker jeg likevel å lese på engelsk, dersom det er det språket forfatteren har skrevet på - om jeg ikke får med meg alle nyansene i språket, så anser jeg det i alle fall som sannsynlig at jeg kan få mer ut av det enn det språket oversetteren har brukt. For selv om oversetteren kan ha gjort en veldig god jobb, vil jo alltid noe gå tapt - og de færreste oversettere er like dyktige språkkunstnere som originalforfatterne er.

Å lese på tysk er nok i litt større grad for treningens skyld for min del. Men der også har jeg sammenlignet original og oversettelse og syntes jeg fikk mye mer ut av originalteksten, selv om jeg ikke forstod alt, fordi språket fløt så mye bedre.

Gammel 09-01-09, 21:46   #20
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Norsk og engelsk, alt ettersom

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:45.