Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ville du tatt med barna på politiske demonstrasjoner?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-01-09, 00:20   #1
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ville du tatt med barna på politiske demonstrasjoner?

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Den "det er forkalstelig" kommentaren din synes jeg hørtes veldig lettvint ut. Hvis greia var at man ville oppnå noe for egen vinnings skyld ville jeg nok ha lettere for å se det. Hvis du i tillegg ser mitt andre innlegg hvor jeg poengterer at det ikke er noen målbar risiko ved å ta med barn på en slik demonstrasjon sålenge man styrer unna de fire kvadratmeterene som filmes av nyhetene så er jeg dypt uenig. Ved å vise at "se, vi har så fredelige hensikter at selv vi som har med hele familien ikke nøler med å møte opp" er det jo nettopp vold man hjelper til å unngå. Hadde vi trodd det var risikabelt ville vi selvsagt ikke hatt med ungene.

Jeg hadde _ikke_ gjort det i dag. Tror ellers jeg måtte vurdert fra sak til sak.

I dag ble det skutt raketter inn i folkemengden, og små paletinske barn i t-skjorter til støtte for Gaza og "blod" i ansiktet var blandt de som var i skuddlinjen. TV-Bilder av disse små jentene, hylende av redsel mens raketter smalt i bakgrunnen, og mens politiet aksjonerte og unge menn kastet det de fant (snøballer?), gjør sitt til at jeg tenker at disse barna UMULIG kan ha fått noe særlig positivt uttav dette. Området som ble filmet var mer enn 4 kvadratmeter.

Gammel 10-01-09, 18:27   #2
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har hatt med barna i 1. mai-tog, og minsten på demonstrasjon mot kutt i barnehagebudsjettet. Sannsynligvis ville jeg ikke gått med dem i Oslo i dag.

Gammel 10-01-09, 18:45   #3
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det ville jeg ikke.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 18:50   #4
Bada-Bing
Pulled back in

Bada-Bing sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Der
Bada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populær
Standard

Jeg synes heller ikke barn har noe å en demonstrasjon å gjøre i det hele tatt. En demonstrasjon er en politisk markering, noe jeg velger å holde barna mine unna til de kan avgjøre selv hvilket standpunkt de vil ha i sånne saker.
Småunger kan du fint få til å sympatisere med nazister og selvmordsbombere, det kommer bare an på hvordan du ordlegger deg. Litt som den gjengse Frp-velger med andre ord.

Gammel 10-01-09, 19:07   #5
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bada-Bing, her.

Jeg synes heller ikke barn har noe å en demonstrasjon å gjøre i det hele tatt. En demonstrasjon er en politisk markering, noe jeg velger å holde barna mine unna til de kan avgjøre selv hvilket standpunkt de vil ha i sånne saker.
Småunger kan du fint få til å sympatisere med nazister og selvmordsbombere, det kommer bare an på hvordan du ordlegger deg. Litt som den gjengse Frp-velger med andre ord.

Men er det ikke da et poeng å vise barna hvilke holdninger man har, for å unngå at de blir selvmordsbombere da? Ikke det at barna nødvendigvis bør være med på politiske demonstrasjoner altså, men det å skjule hvor man står politisk synes jeg er unødvendig. Jeg var stadig med mamma og pappa i stemmelokalene, men fikk alltid høre at det stemte ryddepartiet. Iallefall fram til slutten av barneskolen. Jeg var allerede politisk aktiv som femteklassing vil jeg si, med stor motstand mot Frp og hjemmelagede "Ikke mobb kameraten min" lapper som vi puttet i naboenes postkasser.

Gammel 10-01-09, 19:10   #6
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bada-Bing, her.

7-åringen har et klart forhold til at hun ikke synes det er en god ide å bombe boligområder hvor det bor andre barn samme om noen av de voksne der gjør gale ting.

Jeg er enig i at man ikke skal indoktrinere barna sine men la dem få ha spillerom til å danne egne meninger, samtidig som det å ikke inkludere dem eller fortelle dem om hvordan verden virker kan gi likegyldighet og uvitenhet og det er ikke nødvendigvis bedre.

Jeg har dessuten mye mindre sperrer på å inkludere barna i politikk enn i religion, av den enkle grunn er at det ligger i politikkens natur at de vil bli møtt med motargumenter. Samme om du er sosialist eller kapitalist som 14-åring så vil skolen din inneholde noen som vil gjøre et forsøk på å forklare at du tar feil. Religion derimot oppmuntrer sjelden til tilsvarende rasjonell debatt, der er det tvert i mot dårlig tone å gjøre annet enn å nikke og si at man respekterer at noen ikke vil vri på en lysbryter på en lørdag eller synes svin er noe griseri.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 19:14   #7
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

(..) eller synes svin er noe griseri.

Det er litt vanskelig å argumentere i mot.

Jeg vet ikke helt om jeg er enig i at religion ikke er åpent for debatt. Det er mye fnising og fnysing av religion, og jeg tror det er mange som ikke orker å fronte den troen de har. Men for all del, det er nok vanskeligere og mer unormalt å angripe religion som politisk standpunkt.

Gammel 10-01-09, 19:18   #8
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kunne godt tatt dem med på en politisk demonstrasjon, men ikke en som sannsynligvis blir voldelig. Men jeg har ikke vært med på noe sånt siden jeg viste finger'n til Arne Myrdal, og det blir sikkert like lenge til neste gang.

Gammel 10-01-09, 19:19   #9
Bada-Bing
Pulled back in

Bada-Bing sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Der
Bada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populær
Standard

Jeg har stor tro på en god diskusjon hjemme der man kan argumentere med sine barn og på den måten la dem danne sine egne meninger. Jeg synes likevel at det er stykke derifra til å drasse dem med i demonstrasjonstog som kan inneholde en mye mer komplisert politisk pakke enn akkurat det som står på bannerne, som i denne saken for eksempel.

Gammel 10-01-09, 19:22   #10
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har vokst opp i en familie der barna fikk litt overdose av verdens elendighet. Atombomber, krig, sult, Holocaust og slaveri. Det resulterte ikke i noe brennende politisk engasjement for min del, tvert i mot mer et behov for å distansere meg.

Jeg føler et veldig sterkt behov for å beskytte småbarna mine mot å bekymre seg for denslags, og har derfor gått inn for å ikke involvere dem i sånne ting. Selvfølgelig oppdager de etterhvert at verden er ond og grusom, men jeg beskytter dem mot ting de likevel ikke kan gjøre noe med og ta ansvar for. Jeg snakker ikke til sjuåringen min om at barn blir bombet.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 19:37   #11
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Jeg føler et veldig sterkt behov for å beskytte småbarna mine mot å bekymre seg for denslags, og har derfor gått inn for å ikke involvere dem i sånne ting. Selvfølgelig oppdager de etterhvert at verden er ond og grusom, men jeg beskytter dem mot ting de likevel ikke kan gjøre noe med og ta ansvar for. Jeg snakker ikke til sjuåringen min om at barn blir bombet.

Signerer. Mange barn tar verdens problemer innover seg i svært stor grad.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 20:34   #12
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har vokst opp i en familie der barna fikk litt overdose av verdens elendighet. Atombomber, krig, sult, Holocaust og slaveri. Det resulterte ikke i noe brennende politisk engasjement for min del, tvert i mot mer et behov for å distansere meg.

Jeg er selvsagt ikke for grafiske beskrivelser eller "en overdose elendighet" når man skal skal snakke med barna om det som skjer i verden. Men jeg har ikke noe problem med å si at mange barn har det vondt, de legger seg sultne og har kanskje ingen mamma eller pappa som er glade i dem. Sammen snakker vi litt om hva man kan gjøre for å hjelpe andre, og storesøster har donert hele sparebørsen sin til Redd Barna - og det basert på disse små samtalene våre. Jeg er ikke for å fortelle alt, bruke sterke ord som "bombet ihjel" o.l., men jeg er absolutt for å fortelle barna mine litt om hvordan andre lever, hvorfor det er sånn osv.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 20:36   #13
Kneazle
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg er selvsagt ikke for grafiske beskrivelser eller "en overdose elendighet" når man skal skal snakke med barna om det som skjer i verden. Men jeg har ikke noe problem med å si at mange barn har det vondt, de legger seg sultne og har kanskje ingen mamma eller pappa som er glade i dem. Sammen snakker vi litt om hva man kan gjøre for å hjelpe andre, og storesøster har donert hele sparebørsen sin til Redd Barna - og det basert på disse små samtalene våre. Jeg er ikke for å fortelle alt, bruke sterke ord som "bombet ihjel" o.l., men jeg er absolutt for å fortelle barna mine litt om hvordan andre lever, hvorfor det er sånn osv.

Veldig enig.

Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 01:33   #14
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Dette er gode poenger. Vi har heller ikke gått inn på det som skjer i Gaza ovenfor hverken 6- eller 8-åringen, selv om mannen og jeg er engasjerte. Hun på 8 har fått med seg at det foregår en krig, og at det er mye om det på nyhetene. Vi prøver å skjerme ungene for bildene, og slår derfor av tv-nyhetene når ungene er til stede. Hun på 8 har likevel snappet opp litt fra avis-forsider og radio, og vi svarer på hennes spørsmål, men går overhode ikke inn på at det er boligområder med barn som blir bombet. Det trenger ungene strengt tatt ikke vite, syns jeg.

Vi har tatt med ungene i 1. mai-tog og i noen demonstrasjonstog (av typen "Nei til at KS overtar forhandlingsansvaret for lærerne" og noen ikke-betente freds-demonstrasjoner), men jeg tror ikke jeg ville tatt dem med i demonstrasjonstog i denne forbindelse. Ikke fordi jeg er redd for å overføre mine holdninger til ungene, men fordi jeg er redd de blir eksponert for mer detaljert informasjon enn de er modne for.

Forøvrig snakker vi om barn som har det vondt, som lever i frykt, som ikke har foreldre, og som på andre måter ikke er like priviligerte som oss. Ungene har, svært velinformerte om saken, gått med bøsse for Blå Kors f.eks. Så det er på ingen måte et forsøk på å lulle dem inn i en forestilling om at verden er en rosa sky, men alt til sin tid.

Sist redigert av ming : 11-01-09 kl 01:39.
ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 19:24   #15
safran
saftig

safran sin avatar

safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå kom jeg på at enerns venninde ikke lenger får lov av moren til å bruke palestinaskjerfet sitt. Kanskje hun ser det som en støtte til noe hun er mot?

Gammel 10-01-09, 19:38   #16
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg må si at jeg reagerer på "blånn" bruk av palestinaskjerf fordi det er så kult og fancy og sånn og hadde nok ikke likt om dattera mi hadde gått med det fordi det var fancy, men hadde nok ikke nektet. Jeg hadde foretrukket at hun gikk med det fordi hun mente noe med det.

Da storebror (12 år) ville bruke mitt gamle palestinaskjerf hadde vi en rask innføring i Israel/Palestina-konflikten, og vi lette opp endel sider på nettet. Han bruker skjerfet med stolthet, og har tilogmed rotet fram noen gamle buttons fra min mest aktive politiske ungdomstid. Han leser aviser, nyheter på nett og spørr stadig om ting han lurer på/ikke forstår.

Jeg har vokst opp med en aktiv SV-pappa, og har blitt dratt med på politiske møter/markeringer fra jeg var en neve stor. Jeg har nok tatt skade, for jeg er hakket mer engasjert enn min far var ...

Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 20:02   #17
Plipp
Getting in tune

Plipp sin avatar

Plipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg må si at jeg reagerer på "blånn" bruk av palestinaskjerf fordi det er så kult og fancy og sånn og hadde nok ikke likt om dattera mi hadde gått med det fordi det var fancy, men hadde nok ikke nektet. Jeg hadde foretrukket at hun gikk med det fordi hun mente noe med det.

Jeg reagerer også på det, og forklarte senest i går en elev hva slags skjerf hun gikk med. Så fikk hun ihvertfall en mulighet til å forstå at hun på den måten viser sin støtte for noe.
Når det er sagt:
Jeg tar barna med i politiske demonstrasjoner, og har selv vokst opp i tog.
Vi var med på demo alle sammen i går feks.
I Oslo ville jeg nok ha gått ut av toget før ambassaden og latt barna ha en lav profil. Jeg fronter dem ikke for min egen sak, men jeg har dem gjerne med meg.

Gammel 10-01-09, 19:35   #18
safran
saftig

safran sin avatar

Standard

Jeg ble så inspirert at jeg laget en påll, jeg.

Gammel 10-01-09, 20:08   #19
Left
Passiv

Standard

Hvis det ikke var fare for opptøyer og bråk/vold, steinkasting etc, så hadde jeg ikke spekulert et sekund heller.

Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 20:10   #20
Avelonia
Gangster girl

Avelonia sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
Avelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populær
Standard

Nei, ville ikke deltat selv engang.

Avelonia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:35.