Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Der ingen skulle tru at nokon kunne bu (Nrk)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-01-09, 23:10   #1
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Der ingen skulle tru at nokon kunne bu (Nrk)

Hattifnatten: Du er inne på noe! Det ville vært vanskelig å gå fra et så (altfor) "lettvint" samfunn som vi har i dag, til denne ytterligheten, uansett hvor romantisk og naturlig det ville vært.

Især om man har barn å fø - vi er jo vant til å kunne kjøpe bleier, middagsglass, grøtpulver, Fjordland, Weleda-produkter til babyen, Reimatec til utebruk, varmt hus, multimedia og all slags ønskelig informasjon når som helst. Man kan fortsette i det uendelige å oppsummere hvor tilgjengelige ting er for oss som har penger. Og hva hadde verden vært UTEN penger? Det er en annen diskusjon...

Ja, Alfa sa det på en litt annen måte.

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-09, 23:13   #2
Kråka

Kråka sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.

Hattifnatten: Du er inne på noe! Det ville vært vanskelig å gå fra et så (altfor) "lettvint" samfunn som vi har i dag, til denne ytterligheten, uansett hvor romantisk og naturlig det ville vært.

Især om man har barn å fø - vi er jo vant til å kunne kjøpe bleier, middagsglass, grøtpulver, Fjordland, Weleda-produkter til babyen, Reimatec til utebruk, varmt hus, multimedia og all slags ønskelig informasjon når som helst. Man kan fortsette i det uendelige å oppsummere hvor tilgjengelige ting er for oss som har penger. Og hva hadde verden vært UTEN penger? Det er en annen diskusjon...

Ja, Alfa sa det på en litt annen måte.

Hva om det skjer en verdenskatastrofe slik at alt blir nullstilt? Alt forsvinner og vi står på bar bakke. Da måtte vi klart oss med primitive løsninger, da ville det handlet om å overleve. Ikke at jeg tror det skjer da, men hvis.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 00:05   #3
Mistral
Fluctuat nec mergitur

Mistral sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
Mistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populær
Standard

Jeg er også fascinert av det programmet (hurra for nett-TV!), men dagens episode ble i overkant for meg. Det må da gå an å leve bærekraftig uten å gå tilbake til 1800-tallet? Mannen lurte på om hun var blitt "for moderne" da hun ville ha innlagt kaldt vann, selv om det (som hun selv presiserte) ikke på noen måte bidrar til global oppvarming. Hva er argumentet for å la være da?

Hva det er som frister med "det enkle liv"? Sannsynligvis kontrasten til tidsklemma med full jobb, lang reisevei og hektisk hverdagsliv midt i tjukkeste Paris. Egentlig er jeg ei landsens jente.

Mistral er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 14:38   #4
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Der ingen skule tru at nokon kunne på (Nrk)

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Dere som forlokkes av et slikt liv... Hva er det som frister?

Jeg føler meg ikke lokket av dette, men jeg kan tenke meg at det kan være litt det samme som gjør at noen søker seg til f.eks. strengt klosterliv? En enklere tilværelse (ikke lettere, akkurat, men mindre komplisert), med strenge krav som man forsåvidt har valgt selv, men som man deretter er nødt til å holde seg innenfor hver dag, hele tiden, kan sikkert virke befriende på mange.

Jeg synes begge deler til en viss grad er å melde seg ut av samfunnet og de komplikasjonene og problemene som er en del av et moderne samfunn, og har ikke så mye "beundring" for det. Jeg synes det er helt greit at folk gjør det, jeg har ikke noe mot det, men jeg mener man gjør det for sin egen del og at det primært er en selv som har noe igjen for det. Hvis det man ønsket seg var å bruke livet sitt til å gjøre verden bedre på noe vis, tror jeg det finnes veldig mange måter å gjøre det på som er mer effektive og gagner flere.

Det er imponerende hva sånne folk får til og greier å mestre, altså, det kan jeg gjerne si selv om jeg ikke nødvendigvis beundrer dem for det valget de har tatt.

Gammel 18-01-09, 22:31   #5
KlaraKu
Aktiv

Medlem siden: Feb 2007
KlaraKu er litt kulKlaraKu er litt kul
Standard

Sv: Der ingen skule tru at nokon kunne bu (Nrk)

Liker godt den programserien, og prøver å få med meg alle programmene.
Kunne overhodet ikke tenkt meg å leve så gammeldags og primitivt som de i kveldens program. Stakkars lille gutt som var havnet i feil århundre!

KlaraKu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-09, 22:39   #6
Hønemor!
Superaktiv

Hønemor! sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Vestfold
Hønemor! har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg kunne aldri levd sånn, ikke for en uke engang *anti-primitiv*
Er veldig glad for at det er traktoren som ordner rankinga her og ikke meg og riva

Gammel 18-01-09, 22:47   #7
Hønemor!
Superaktiv

Hønemor! sin avatar

Standard

Ble det nevnt hva de lever av?

Gammel 18-01-09, 22:52   #8
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg elsker dette programmet og kveldens program fasinerte meg. Jeg kan godt fordtå gleden ved å skape selv. Jeg bare vet hvor tilfreds jeg er når jeg strikker, syr, hekler, lager mat med urter fra egen hage etc. Resten av familien mener at jeg er gal.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-09, 22:53   #9
Sansa
Bør lage seg en tittel selv

Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Mannen var lærer, så det gikk vel ikke bare i jordbruk sånn sett.

Gammel 18-01-09, 23:55   #10
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg så bare et glimt av programmet, og ser vel ikke helt paraleller med vårt eget gårdsbruk, for å si det slik. Men vi bor jo veldig på landet, vil tro mange her inne hadde blitt overrasket. Ingen naboer i sikte, men vi har da kontakt med mennesker hver dag gjennom jobb og nærmiljø, så slik kan det ikke sammenlignes. Men vi er da så moderne at vi har melkemaskiner, traktorer, vedmaskin og andre ymse "luksus"-redskaper da

Jeg skulle ønske vi hadde hatt seter, da skulle jeg veldig gjerne vært budeie på sommeren, om jeg hadde hatt to velfungerende armer. Alene til fjells et par måneder, når ungene ble mer selvhjulpne, det er en liten drøm for meg, kanskje jeg en gang gjennomfører det også Men for evig og alltid? Nei, det tror jeg ikke.

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-09, 23:20   #11
Kråka

Kråka sin avatar

Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Nei, tror mange ville slitt kraftig da ja.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-09, 23:51   #12
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg skulle ønske jeg kunne spinne og farge mitt eget ullgarn. Bortsett fra det hadde jeg aldri orket å leve slik. Det er alltid noe som skal gjøres. Slik jeg lever nå kan jeg av og til ta pauser og gjøre ingenting.

Deler av livet deres er slik vi har det på hytta til foreldrene mine. Vi lager ikke maten selv og noen lamper + en liten tv som får inn nrk1 går på solceller. Og det er gasskomfyr.

Men vann bæres fra brønn om vinteren og fra bekken om sommeren. Vann kokes som regel i en stor kjele på ovnen. Oppvarming er vedovn og peis. Det er noen få lamper på strøm, ellers blir det parafinlamper og stearinlys. Dusjen er en vanndunk koblet til en snor og en planke slik at vi kan pumpe ut vannet. (Dusjen er inne siden pappa bygget badstue for mange år siden.) Så det blir ikke dusjet hver dag for å si det slik.

Klær vaskes i balje eller i bekken.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 00:01   #13
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har fortsatt ikke sett programmet, men jeg synes noen skrev at det var i Hakadal? Det er jo ikke akkurat verdens utpost, er ikke det rett rundt svingen utenfor Oslo? På det dere skriver, virker det som om dette programmet var om en familie som av en eller annen (for meg bisarr) grunn har valgt å leve på 1700-tallet, selv om all verdens fasiliteter ligger rett utenfor stuedøren. De programmene i serien jeg har frydet meg mest over, var om folk som måtte klatre med stige ca fem hundre meter ned til nærmeste vestlandsfjordtarm (som selvsagt ikke hadde veiforbindelse og som ble besøkt av en båt en gang i uka og det var om sommeren). Etc etc. Ikke at dét ikke er et valg, selvsagt, men det er litt annerledes å bo på en holme i Varangerfjorden uten fergeforbindelse og andre fastboende og i Hakadal? Ikke såååå fascinerende for min del. Jeg vil ha det skikkelig eksotisk!

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-09, 17:23   #14
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Turban Smukk, her.

Jeg har fortsatt ikke sett programmet, men jeg synes noen skrev at det var i Hakadal? Det er jo ikke akkurat verdens utpost, er ikke det rett rundt svingen utenfor Oslo? På det dere skriver, virker det som om dette programmet var om en familie som av en eller annen (for meg bisarr) grunn har valgt å leve på 1700-tallet, selv om all verdens fasiliteter ligger rett utenfor stuedøren. De programmene i serien jeg har frydet meg mest over, var om folk som måtte klatre med stige ca fem hundre meter ned til nærmeste vestlandsfjordtarm (som selvsagt ikke hadde veiforbindelse og som ble besøkt av en båt en gang i uka og det var om sommeren). Etc etc. Ikke at dét ikke er et valg, selvsagt, men det er litt annerledes å bo på en holme i Varangerfjorden uten fergeforbindelse og andre fastboende og i Hakadal? Ikke såååå fascinerende for min del. Jeg vil ha det skikkelig eksotisk!

Hakadal? Var det ikke Vinje i Telemark da??

Svar med sitat
Gammel 20-01-09, 17:31   #15
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Jo. Hun hadde til og med sydd telemarksbunad til seg selv. (Det var da 4-åringen min uttalte at hun så ut som et levende fugleskremsel )

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-09, 17:43   #16
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sulphur, her.

Jeg ble også veldig fascinert av disse menneskene, og bestemte meg for å google litt. Jeg kom over en blogg med en beretning så lang og detaljert som et vondt år, der en WWOOF-er forteller om hvordan de ble behandlet på gården og arbeidet de måtte gjøre. Jeg anbefaler alle som gidder å lese, selv om det er ganske langt.

Jeg brukte halve natten på å lese. Veldig interessant! Jeg så programmet først på nett-TV og må si jeg ikke ble så veldig overrasket. Hun gjorde nemlig ikke spesielt godt inntrykk på meg. Jeg fikk fanatisme-vibber, og det er jeg ikke spesielt glad i.

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Joda. Jeg synes jeg så noen skrev Hakadal i begynnelsen av tråden, men nå har jeg som sagt sett programmet.

Gammel 20-01-09, 21:14   #17
Hønemor!
Superaktiv

Hønemor! sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.

Jo. Hun hadde til og med sydd telemarksbunad til seg selv. (Det var da 4-åringen min uttalte at hun så ut som et levende fugleskremsel )

Var vel en tilnærmet telemarksbunad. Det hun hadde på hendene var litt spesielt..

Gammel 21-01-09, 01:59   #18
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hønemor!, her.

Var vel en tilnærmet telemarksbunad. Det hun hadde på hendene var litt spesielt..

Den var vel veldig tilnærmet. Det var noe frynsegreier rundt omkring også.

Ikke at det var vesentlig, det var andre ting i det programmet jeg reagerte mer på.

Gammel 21-01-09, 09:51   #19
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hønemor!, her.

Det var en drakt hun selv hadde komponert, inspirert av telemarksbunaden. Syns det var kreativt, jeg.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 00:04   #20
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har bodd en kort periode på et sted som ble presentert tidligere i denne programserien. Jeg fatter ennå ikke hvordan noen kan bo der lenger enn hva jeg holdt ut.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:08.