|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Med & uten trylleformel.
|
![]() Sv: Der ingen skulle tru at nokon kunne bu (Nrk)Hattifnatten: Du er inne på noe! Det ville vært vanskelig å gå fra et så (altfor) "lettvint" samfunn som vi har i dag, til denne ytterligheten, uansett hvor romantisk og naturlig det ville vært.
![]() |
![]() |
#2 |
♥
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Der ingen skulle tru at nokon kunne bu (Nrk)
Hva om det skjer en verdenskatastrofe slik at alt blir nullstilt? Alt forsvinner og vi står på bar bakke. Da måtte vi klart oss med primitive løsninger, da ville det handlet om å overleve. Ikke at jeg tror det skjer da, men hvis. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Fluctuat nec mergitur
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Der ingen skulle tru at nokon kunne bu (Nrk)Jeg er også fascinert av det programmet (hurra for nett-TV!), men dagens episode ble i overkant for meg. Det må da gå an å leve bærekraftig uten å gå tilbake til 1800-tallet? Mannen lurte på om hun var blitt "for moderne" da hun ville ha innlagt kaldt vann, selv om det (som hun selv presiserte) ikke på noen måte bidrar til global oppvarming. Hva er argumentet for å la være da? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
flisespikker
|
![]() Sv: Der ingen skule tru at nokon kunne på (Nrk)
Jeg føler meg ikke lokket av dette, men jeg kan tenke meg at det kan være litt det samme som gjør at noen søker seg til f.eks. strengt klosterliv? En enklere tilværelse (ikke lettere, akkurat, men mindre komplisert), med strenge krav som man forsåvidt har valgt selv, men som man deretter er nødt til å holde seg innenfor hver dag, hele tiden, kan sikkert virke befriende på mange.
![]() |
#5 |
Aktiv
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() |
![]() Sv: Der ingen skule tru at nokon kunne bu (Nrk)Liker godt den programserien, og prøver å få med meg alle programmene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Superaktiv
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Vestfold
![]() |
![]() Sv: Der ingen skulle tru at nokon kunne bu (Nrk)Jeg kunne aldri levd sånn, ikke for en uke engang *anti-primitiv*
![]() |
#7 |
Superaktiv
![]() |
![]() Sv: Der ingen skulle tru at nokon kunne bu (Nrk)Ble det nevnt hva de lever av?
![]() |
#8 |
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Der ingen skulle tru at nokon kunne bu (Nrk)Jeg elsker dette programmet og kveldens program fasinerte meg. Jeg kan godt fordtå gleden ved å skape selv. Jeg bare vet hvor tilfreds jeg er når jeg strikker, syr, hekler, lager mat med urter fra egen hage etc. Resten av familien mener at jeg er gal. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Der ingen skulle tru at nokon kunne bu (Nrk)Mannen var lærer, så det gikk vel ikke bare i jordbruk sånn sett.
![]() |
#10 |
Einsam
|
![]() Sv: Der ingen skulle tru at nokon kunne bu (Nrk)Jeg så bare et glimt av programmet, og ser vel ikke helt paraleller med vårt eget gårdsbruk, for å si det slik. Men vi bor jo veldig på landet, vil tro mange her inne hadde blitt overrasket. Ingen naboer i sikte, men vi har da kontakt med mennesker hver dag gjennom jobb og nærmiljø, så slik kan det ikke sammenlignes. Men vi er da så moderne at vi har melkemaskiner, traktorer, vedmaskin og andre ymse "luksus"-redskaper da |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
♥
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Der ingen skulle tru at nokon kunne bu (Nrk)Nei, tror mange ville slitt kraftig da ja. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Whatever, never mind
|
![]() Sv: Der ingen skulle tru at nokon kunne bu (Nrk)Jeg skulle ønske jeg kunne spinne og farge mitt eget ullgarn. Bortsett fra det hadde jeg aldri orket å leve slik. Det er alltid noe som skal gjøres. Slik jeg lever nå kan jeg av og til ta pauser og gjøre ingenting. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
sukk
Medlem siden: Jul 2008
![]() Sv: Der ingen skulle tru at nokon kunne bu (Nrk)Jeg har fortsatt ikke sett programmet, men jeg synes noen skrev at det var i Hakadal? Det er jo ikke akkurat verdens utpost, er ikke det rett rundt svingen utenfor Oslo? På det dere skriver, virker det som om dette programmet var om en familie som av en eller annen (for meg bisarr) grunn har valgt å leve på 1700-tallet, selv om all verdens fasiliteter ligger rett utenfor stuedøren. De programmene i serien jeg har frydet meg mest over, var om folk som måtte klatre med stige ca fem hundre meter ned til nærmeste vestlandsfjordtarm (som selvsagt ikke hadde veiforbindelse og som ble besøkt av en båt en gang i uka og det var om sommeren). Etc etc. Ikke at dét ikke er et valg, selvsagt, men det er litt annerledes å bo på en holme i Varangerfjorden uten fergeforbindelse og andre fastboende og i Hakadal? Ikke såååå fascinerende for min del. Jeg vil ha det skikkelig eksotisk! |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Passiv
|
Hakadal? Var det ikke Vinje i Telemark da?? |
![]() |
![]() |
#15 |
Med & uten trylleformel.
|
Jo.
![]() |
![]() |
#16 |
sukk
Jeg brukte halve natten på å lese. Veldig interessant! Jeg så programmet først på nett-TV og må si jeg ikke ble så veldig overrasket. Hun gjorde nemlig ikke spesielt godt inntrykk på meg. Jeg fikk fanatisme-vibber, og det er jeg ikke spesielt glad i.
Joda. Jeg synes jeg så noen skrev Hakadal i begynnelsen av tråden, men nå har jeg som sagt sett programmet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Superaktiv
![]() |
Var vel en tilnærmet telemarksbunad. Det hun hadde på hendene var litt spesielt..
![]() |
#18 |
sukk
Den var vel veldig tilnærmet. Det var noe frynsegreier rundt omkring også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Der ingen skulle tru at nokon kunne bu (Nrk)Jeg har bodd en kort periode på et sted som ble presentert tidligere i denne programserien. Jeg fatter ennå ikke hvordan noen kan bo der lenger enn hva jeg holdt ut.
![]() |
|
|