|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: BarnevernetJeg tror absolutt barnevernet har sine svin på skogen, og særlig før den nye barneloven kom. Dette har jeg også hørt fra fosterforeldre som har vrt i jobben i noen tiår nå. Akkurat som de fleste etater i større grad hadde en ovenfra-og-ned-holdning tidligere.
|
|
|
|
#42 |
|
Borte
|
Sv: BarnevernetJa, det er flere advokater og andre samfunnsgrupper som mobiliserer og engasjerer seg mot barnevernet og jobber for sterkere foreldrerett. Det er de samme gruppene som er aktive med å spre propaganda ala det klippet som ble vist i hovedinnlegget. Det er de samme gruppene som lager svartelister og truer barnevernsansatte og andre offentlig ansatte.
|
|
|
#43 |
|
Lille tyrann
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Barnevernet
Det der tror jeg ikke på en gang. Ikke tale om at foreldre blir fratatt barna sine fordi de har lære- og skrivevansker på skolen. Aldri i verden. Det er klart det må ligge noe mer under.
|
|
|
#44 |
|
Tittel og tittel....
|
Men hvordan vet du det? Har barnevernet uttalt at det bare var pga det? Nei, jeg tviler sterkt på at det er hovedgrunnen!
|
|
|
|
#45 |
|
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Re: Sv: Barnevernet
Ja, særlig.
|
|
|
#46 |
|
Erfaren nok
|
|
|
|
#47 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Re: Sv: Barnevernet
Nei, de gjør ikke det. Men det er akkkurat det barnevernskritikerene hevder. Mye av kritikken er så usaklig og dårlig begrunnet at det er vanskelig å ta det seriøst i det hele tatt. Og en del av sakene det dreier seg om er over 20 år gamle.
|
|
|
|
#48 |
|
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Re: Sv: Re: Sv: Barnevernet
Seriøst nei, det blir jo så dumt at man bare blir sittende stum og ikke ane hva man skal si, hvor man skal begynne.
|
|
|
#49 |
|
Erfaren nok
|
Det er et enormt ansvar å gi et barn. Det å selv skulle ta en slik avgjørelse. Barn, særlig de som er litt større, kan godt bli tatt med på råd om det, men å ta avgjørelsen?
|
|
|
#50 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Re: Sv: Re: Sv: Barnevernet
GFSRs leder fikk støtte fra Vigrid, faktisk. De hevdet at barnevernet var en del av et nettverk som kun var ute etter å frarøve hvite mødre barna sine her til lands.
|
|
|
|
#51 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Respektløst?? De aller fleste barn VET ikke sitt eget beste! De klamrer seg til det kjente og tror det skal være sånn. De aller fleste mishandlede barn VIL faktisk klamre seg til foreldrene om de skulle bli hentet av BV, nettopp fordi de ikke vet bedre og er svært lojale overfor foreldrene sine. Det er et faktum, enten du liker det eller ikke. Desverre.
|
|
|
#52 |
|
|
Bullshit. Beklager, men det er bullshit. Barn skal bli hørt, selvfølgelig, men hvis du leser noen av svarene i denne tråden ser du at det er umenneskelig å sette et barn i den situasjonen at det må velge mellom foreldre eller noen andre. Det kommer de aldri til å gjøre, selv om det er åpenbart for alle andre, og også gjerne barnet selv i ettertid, at de hadde fått det bedre et annet sted. |
|
|
|
|
|
#53 |
|
Borte
|
Det kan du godt syns, men når jeg leser for eksempel innlegget til Smilefjes så syns jeg det høres ganske riktig ut likevel. Barn vil alltid beskytte foreldrene sine og vil gjøre det på de mest utspekulerte vis. Spør barn av alkoholikere og rusmisbrukere hvor ofte de har hjulpet foreldrene sine til sengs. Spør hvor ofte de har laget middag til dem og hvor gamle de var da de måtte ta ansvar for å finne mat selv. Spør hvilken innsats de har lagt ned for å fremstå som en normal familie. Alt fordi de er glad i foreldrene sine og villig til å gå gjennom ild og vann for dem. Ofte er disse barna også overbevist (av foreldrene sine) om at barnevernet er farlige og at de vil komme og ta dem ut av hjemmet. Hvordan skal disse barna være i stand til å ta valg som er til beste for dem selv?
|
|
|
#54 |
|
Personlig pessimist
|
Barn skal få være med å ta avgjørelser og skal høres i beslutninger som angår livet deres, men å alene ta avgjørelsen om hva som er best for dem, det skal barn faktisk få slippe.
|
|
|
|
#55 |
|
Passiv
|
Der gikk du over streken spørru meg. |
|
|
|
#56 |
|
Bør lage seg en tittel selv
![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg ønsket veldig når jeg ble flyttet til mine fosterforeldre i førsten og flytte hjem til mamma og pappa, jeg husker godt jeg gråt og var helt fra meg hvorfor ikke jeg fikk bo hjemme. |
|
|
|
|
|
#57 |
|
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Re: Barnevernet
Jepp. Sånn er det. Man kommer aldri til å frivillig flytte fra foreldrene sine uansett hvor grusomt man har det, for man er altfor lojal og fordi det er kjent og trygt og forutsigbart (jada, forutsigbarhet i galskapen, men dog). Dessuten er barnevernet utrolig skremmende. :erfaren:
|
|
|
#58 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Sv: BarnevernetJeg kunne selv ha skrevet innlegget til Smilefjes, og vet hva jeg snakker om. Og det ikke bare på egne vegne!
|
|
|
#59 |
|
Har fått viljen sin
|
Dersom du virkelig vil lære mer om dette, og ikke bare er ute etter å sladre om "det forferdelige barnevernet" ville jeg kanskje brukt et mer nøytralt språk. Å omtale barnevernet på den ene siden med ord som "rive fra dem barna", "overgrep", "maktmisbruk" og "overtramp", foreldrene som "velmenende" og de som kommer med argumenter mot dine syn som "ukritiske" fikk ikke meg til å umiddelbart skjønne at det var mer kunnskap du var ute etter. |
|
|
|
|
|
#60 |
|
Ringskrømt
|
Sv: BarnevernetJeg synes BV gjør en del feil i sitt arbeid med foreldre. Jeg sier ikke at de ikke gjør noe riktig, men jeg har lyst å påpeke en del forhold jeg synes er kritikkverdige. Dette brevet de sender ut. Etter hva jeg har forstått er brevet i seg selv ganske anklagende, noe som får foreldrene inn i en defensiv rolle. BV viser seg lite imøtekommende med de det gjelder, og vi vet alle hvor viktig førsteinntrykket er. Hvorfor tar de ikke en hyggelig telefon i stedet og informerer foreldrene om bekymringsmeldingen og at de da er pliktig til å se på saken? De kan si at de gjerne vil komme på besøk en dag det passer bare for å snakke om litt forskjellig. Jeg synes det brevet er en uting. |
|
|
|
![]() |
|
|