Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Barnevernet

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-01-09, 14:07   #41
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnevernet

Jeg tror absolutt barnevernet har sine svin på skogen, og særlig før den nye barneloven kom. Dette har jeg også hørt fra fosterforeldre som har vrt i jobben i noen tiår nå. Akkurat som de fleste etater i større grad hadde en ovenfra-og-ned-holdning tidligere.
Men jeg har sett mye av barnevernskritikken her til lands, gjennom blant annet GFSR, og det meste av det er veldig lite nyansert. Jeg har sett folk uttale der at psykologer og leger samarbeider med BV om å ta fra folk barna, for å skaffe barn til seg selv, fordi de ikke gidder å føde.

Det er ikke så lenge siden en bruker på et annet forum postet en video om datteren sin, etter en omsorgsovertakelse, der det ble hevdet at BV tok barnet blant annet fordi barnet ikke gikk nok opp i vekt. På et anti-barnevernsforum ble saken presentert ganske annerledes, blant annet med mors psykiske sykdom etc. Dette ble ikke nevnt i YouTube-filmen.

Den største andelen av sakene i BV er saker der foreldrene selv melder, og som fører til hjelpetiltak i hjemmet. Naturlig nok skrives det lite om disse sakene i media, ettersom de neppe hadde fenget folks interesse.

Gammel 28-01-09, 14:10   #42
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det er flere advokater og andre samfunnsgrupper som mobiliserer og engasjerer seg mot barnevernet og jobber for sterkere foreldrerett. Det er de samme gruppene som er aktive med å spre propaganda ala det klippet som ble vist i hovedinnlegget. Det er de samme gruppene som lager svartelister og truer barnevernsansatte og andre offentlig ansatte.

Det er ingenting ved disse gruppene som tilsier at de verken har rett eller at de jobber for barnets beste. Forskning på området viser at det største problemet er at barnevernet reagerer for sent og med for svake tiltak. Det skjer hele tiden og er et mye større problem enn at barn blir fjernet fra hjem der omsorgen er god. Det er noe med å legge inn innsatsen der den trengs. I tillegg vil jeg også si at i flere av de store mediesakene som har vært de siste 30 årene så har det kommet frem i ettertid at barnevernet handlet riktig. Det er laget dokumentarer om slike barn som i voksen alder står frem og sier at det var riktig at de ble fjernet fra foreldrene og at det skulle skjedd før. For eksempel i Svanhild-saken er det avdekket at barnevernet hadde helt legitime årsaker til å fjerne barna fra hjemmet. Og dette er saker der foreldrenes omgangskrets, lokalmiljø og andre personer tilknyttet foreldrene har laget store protestaksjoner og brukt mediene til å kjøre dem. Noe som igjen har eksponert både barn og foreldre og laget ytterligere traumer og forverring av situasjonen. Jeg kan virkelig ikke se at slike kamper har noen verdi for noen.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 14:10   #43
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nora H, her.

(...)Når det gjaldt denne saken var det ikke snakk om mishandling, men at barna hadde lære og skrivevansker på skolen.

Det der tror jeg ikke på en gang. Ikke tale om at foreldre blir fratatt barna sine fordi de har lære- og skrivevansker på skolen. Aldri i verden. Det er klart det må ligge noe mer under.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 14:12   #44
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes det er interessant å høre andre sider av saken. Derfor jeg lagde denne tråden. Ikke meningen å provosere eller støte noen.

Når det gjaldt denne saken var det ikke snakk om mishandling, men at barna hadde lære og skrivevansker på skolen.

Men hvordan vet du det? Har barnevernet uttalt at det bare var pga det? Nei, jeg tviler sterkt på at det er hovedgrunnen!

Gammel 28-01-09, 14:13   #45
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Barnevernet

(..) Når det gjaldt denne saken var det ikke snakk om mishandling, men at barna hadde lære og skrivevansker på skolen.

Ja, særlig.
Barn blir ikke tatt fra foreldrene sine fordi de har slike problemer på skolen, selvsagt er det mer inne i bildet som ikke kommer frem, bla. fordi barnevernet selv ikke kan uttale seg pga. taushetsplikt. Barnevernet kidnapper ikke barn på hobbybasis.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 14:13   #46
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Er dette klippet fra Norge eller USA? Jeg vil ikke se det og synes det er ille nok at noen filmer dette.

Jeg er i utgangspunktet enig med flertallet her og føler ofte at barnevernet gjør for lite. Men i en konkret sak jeg kjenner godt, synes jeg de hentet barnet uten grunn (uten tiltak først) og det har gjort meg ambivalent til barnevernet her i byen.

Jeg er litt på linje med deg.

Men barnevernet består også av mennesker, og de gjør også feil. Det er ikke sånn at alle som jobber i barnevernet har rett fokus heller tror jeg, dessverre.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 14:16   #47
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Re: Sv: Barnevernet

Opprinnelig lagt inn av Aminta, her.

Barnevernet kidnapper ikke barn på hobbybasis.

Nei, de gjør ikke det. Men det er akkkurat det barnevernskritikerene hevder. Mye av kritikken er så usaklig og dårlig begrunnet at det er vanskelig å ta det seriøst i det hele tatt. Og en del av sakene det dreier seg om er over 20 år gamle.

I den andre enden av problemstillingen diskuteres det om det ikke er så stort fokus på hjelpetiltak nå, og at så mye prøves ut før man går til omsorgsovertakelse, at noen barn blir i hjemmet under dårlige forhold i flere år for lenge.

Gammel 28-01-09, 14:18   #48
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Re: Sv: Barnevernet

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Nei, de gjør ikke det. Men det er akkkurat det barnevernskritikerene hevder. Mye av kritikken er så usaklig og dårlig begrunnet at det er vanskelig å ta det seriøst i det hele tatt. Og en del av sakene det dreier seg om er over 20 år gamle.

Seriøst nei, det blir jo så dumt at man bare blir sittende stum og ikke ane hva man skal si, hvor man skal begynne.

Gammel 28-01-09, 14:18   #49
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Barn skal få slippe å ta slike avgjørelser selv? Det synes jeg er å undervurdere et barns dømmekraft, ønsker og behov. Det er det samme som å overkjøre

Det er et enormt ansvar å gi et barn. Det å selv skulle ta en slik avgjørelse. Barn, særlig de som er litt større, kan godt bli tatt med på råd om det, men å ta avgjørelsen?

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 14:20   #50
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Sv: Re: Sv: Re: Sv: Barnevernet

Opprinnelig lagt inn av Aminta, her.

Seriøst nei, det blir jo så dumt at man bare blir sittende stum og ikke ane hva man skal si, hvor man skal begynne.

GFSRs leder fikk støtte fra Vigrid, faktisk. De hevdet at barnevernet var en del av et nettverk som kun var ute etter å frarøve hvite mødre barna sine her til lands.

Gammel 28-01-09, 14:20   #51
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Uttalelser som at barna er lojale mot forldrene osv. synes jeg vitner om at deres følelser blir overhørt og at barn ikke vet sitt eget beste. Det er respektløst overfor barna.

Respektløst?? De aller fleste barn VET ikke sitt eget beste! De klamrer seg til det kjente og tror det skal være sånn. De aller fleste mishandlede barn VIL faktisk klamre seg til foreldrene om de skulle bli hentet av BV, nettopp fordi de ikke vet bedre og er svært lojale overfor foreldrene sine. Det er et faktum, enten du liker det eller ikke. Desverre.

Gammel 28-01-09, 14:20   #52
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Barn skal få slippe å ta slike avgjørelser selv? Det synes jeg er å undervurdere et barns dømmekraft, ønsker og behov. Det er det samme som å overkjøre

Bullshit. Beklager, men det er bullshit. Barn skal bli hørt, selvfølgelig, men hvis du leser noen av svarene i denne tråden ser du at det er umenneskelig å sette et barn i den situasjonen at det må velge mellom foreldre eller noen andre. Det kommer de aldri til å gjøre, selv om det er åpenbart for alle andre, og også gjerne barnet selv i ettertid, at de hadde fått det bedre et annet sted.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 14:21   #53
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kan du godt syns, men når jeg leser for eksempel innlegget til Smilefjes så syns jeg det høres ganske riktig ut likevel. Barn vil alltid beskytte foreldrene sine og vil gjøre det på de mest utspekulerte vis. Spør barn av alkoholikere og rusmisbrukere hvor ofte de har hjulpet foreldrene sine til sengs. Spør hvor ofte de har laget middag til dem og hvor gamle de var da de måtte ta ansvar for å finne mat selv. Spør hvilken innsats de har lagt ned for å fremstå som en normal familie. Alt fordi de er glad i foreldrene sine og villig til å gå gjennom ild og vann for dem. Ofte er disse barna også overbevist (av foreldrene sine) om at barnevernet er farlige og at de vil komme og ta dem ut av hjemmet. Hvordan skal disse barna være i stand til å ta valg som er til beste for dem selv?

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 14:22   #54
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Barn skal få være med å ta avgjørelser og skal høres i beslutninger som angår livet deres, men å alene ta avgjørelsen om hva som er best for dem, det skal barn faktisk få slippe.

Gammel 28-01-09, 14:23   #55
Slettet bruker
Passiv

Standard

Der gikk du over streken spørru meg.

Jeg mener meg berettiget i egenskap av å være løvetannbarn til å kunne uttale meg om dette.

Jeg er et av de barna som klarte seg gjennom en oppvekst hvor alt lå til rette for at jeg skulle ende rett i dass for å utrykke meg usminket. Det er for ordens skyld fagfolkene som har erklært meg løvetannbarn, ikke jeg selv.

Jeg ville ha sloss for å få bli hjemme. I et hjem jeg i dag vet at jeg ikke skulle vært i. Det skulle ikke ha gått bra med meg. Det er bare flaks at det gikk bra. Enda ville jeg ha sloss for å bli der for jeg kjente jo ikke alternativene. Man søker seg mot det som er trygt og trygt er det man kjenner - ikke nødvendigvis det som faktisk er trygt.

Noen burde tatt ansvar og fått meg vekk derfra. Det hadde antagelig spart meg et ekteskap jeg kunne hatt godt av å ha sluppet også.

Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 14:24   #56
Maya80
Bør lage seg en tittel selv

Maya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populær
Standard

Jeg ønsket veldig når jeg ble flyttet til mine fosterforeldre i førsten og flytte hjem til mamma og pappa, jeg husker godt jeg gråt og var helt fra meg hvorfor ikke jeg fikk bo hjemme.
Men og flytte tilbake der jeg ikke fikk mat, rene klær og den omsorgen man trenger og med en av foreldrene hadde alkhol problemer var ikke til det beste for meg, så jeg tror nok att barn skal få slippe den avgjørelsen og være barn. Nå taler jeg min historie her.

Maya80 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 14:24   #57
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Standard

Re: Barnevernet

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

GFSRs leder fikk støtte fra Vigrid, faktisk. De hevdet at barnevernet var en del av et nettverk som kun var ute etter å frarøve hvite mødre barna sine her til lands.

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Respektløst?? De aller fleste barn VET ikke sitt eget beste! De klamrer seg til det kjente og tror det skal være sånn. De aller fleste mishandlede barn VIL faktisk klamre seg til foreldrene om de skulle bli hentet av BV, nettopp fordi de ikke vet bedre og er svært lojale overfor foreldrene sine. Det er et faktum, enten du liker det eller ikke. Desverre.

Jepp. Sånn er det. Man kommer aldri til å frivillig flytte fra foreldrene sine uansett hvor grusomt man har det, for man er altfor lojal og fordi det er kjent og trygt og forutsigbart (jada, forutsigbarhet i galskapen, men dog). Dessuten er barnevernet utrolig skremmende. :erfaren:

Gammel 28-01-09, 14:24   #58
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kunne selv ha skrevet innlegget til Smilefjes, og vet hva jeg snakker om. Og det ikke bare på egne vegne!

Gammel 28-01-09, 14:24   #59
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg skal innrømme at jeg ikke vet alt om barnevern osv, derfor synes jeg det kunne være interessant å høre andres synspunkter. Jeg er nysgjerrig på dette temaet og ville gjerne lære mer om det. Man trenger da ikke bli så usakelig for det?

Dersom du virkelig vil lære mer om dette, og ikke bare er ute etter å sladre om "det forferdelige barnevernet" ville jeg kanskje brukt et mer nøytralt språk. Å omtale barnevernet på den ene siden med ord som "rive fra dem barna", "overgrep", "maktmisbruk" og "overtramp", foreldrene som "velmenende" og de som kommer med argumenter mot dine syn som "ukritiske" fikk ikke meg til å umiddelbart skjønne at det var mer kunnskap du var ute etter.

Først av alt. Barnevernet gjør ikke som de selv vil. De må forholde seg til strenge lover og regler. De har opptil flere rundt seg som kontrollerer arbeidet sitt, og dersom det går så langt at barna må fjernes fra foreldrene er det alltid, jeg gjentar alltid vært vurdert eller gjort opptil flere andre tiltak i hjemmet først. Barnevernet prøver så langt de kan å la familien bo samlet så lenge det er mulig og forsvarlig. Barnevernet er et organ som verner om barnet. Når barnevernet gjør vedtak er det barnets behov som er i fokus. Ikke foreldrenes, dette ser ut til å misforstås av mange. Når det ikke lenger kan ansees som forsvarlig at barnet bor sammen med foreldrene, er det ikke en enkel sak å gå til omsorgsovertakelse. Likevel gjøres det, fordi barnevernet beskytter barnet.

Også; Barnevernet river ikke barna fra foreldrene. Dette er snakk om en papirmølle, vedtak på vedtak på vedtak. Dersom foreldrene motsetter seg vedtakene kan det være barnevernet må gå inn og hente barna fysisk ut. Isåfall ser jeg ingen andre syndebukker enn foreldrene, som ikke ser at de utsetter barna for enorme traumer ved slike oppbruddscener som jeg antar det var i klippet du la ut.

Barn vil svært sjelden forlate hjemmet sitt. I allefall vil de svært sjelden tørre å si det høyt. De er lojale mot foreldrene sine, og nei de vet selvfølgelig ikke alltid sitt eget beste. De er barn. De trenger voksne til å passe på seg. Når foreldrene ikke klarer det må andre inn og overta. Det finnes uttallige artikler om barn som i voksen alder har gått ut i media og etterlyst barnevernet eller sagt at barnevernet ikke gjorde nok og lurt på hvordan de kunne vurdere det som forsvarlig at de ble boende hos foreldrene.

Tilslutt. Ja selvfølgelig kan barnevernet gjøre feil og feilvurderinger og overtramp. Det bør selvfølgelig ikke forekomme, men i et system mye basert på menneskelige vurderinger vil det alltid gjøre det. Heldigvis er det mange som kontrollerer barnevernets avgjørelser, store avgjørelser som omsorgsovertakelser tas ikke av en saksbehandler eller et barnevernskontor.

Barnevernet er, som jeg har presisert, tilstede for barnets beste. Ingen barn har godt av å bli eksponert i media i saker som omhandler omsorgssvikt. Barnevernet har taushetsplikt, og selv om foreldrene går ut og sier de har løst barnevernet fra denne, så kan de ikke gjøre det. De tenker på barnet. Barnet som skal slippe å få brettet ut detaljer om seg og sin familie i media nå eller senere. Barnevernet går aldri ut i media og forsvarer seg.

At foreldre går ut i media med saksopplysninger og angriper barnevernet sier for meg mer om foreldrene enn om noe annet. Jeg har full tiltro til barnevernet og de organene som kontrollerer barnevernets arbeid. Og jeg har både kunnskap og erfaring til å uttale meg om det.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 14:27   #60
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes BV gjør en del feil i sitt arbeid med foreldre. Jeg sier ikke at de ikke gjør noe riktig, men jeg har lyst å påpeke en del forhold jeg synes er kritikkverdige. Dette brevet de sender ut. Etter hva jeg har forstått er brevet i seg selv ganske anklagende, noe som får foreldrene inn i en defensiv rolle. BV viser seg lite imøtekommende med de det gjelder, og vi vet alle hvor viktig førsteinntrykket er. Hvorfor tar de ikke en hyggelig telefon i stedet og informerer foreldrene om bekymringsmeldingen og at de da er pliktig til å se på saken? De kan si at de gjerne vil komme på besøk en dag det passer bare for å snakke om litt forskjellig. Jeg synes det brevet er en uting.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:32.