Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

"Da damene dro" på tv2

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-02-09, 22:32   #1
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: "Da damene dro" på tv2

Jeg har sett på i kveld og jeg synes det var et spennende program, det er interessant, det er jo annerledes der enn i mange andre samfunn.
Dessuten så er det mange menn som ikke er vant til å være hjemme med barn, og det blir en utfordring for dem, de klarer seg nok bra, men de får jo også se hva mor driver med hele dagen.

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-09, 22:25   #2
Jessica
Pauset

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg var en liten tur på Husøy i 2005. Fasinerende øy. Utrolig trangt mellom husene på den lille øya.

Ingen må tro at det de ser er representativt for nord-Norge. På plasser der man er veldig avhengig av fiske eller for den del jordbruk og hvor det er mange hjemmearbeidende kvinner er det nok ganske så kjønnsdelt, naturlig nok, men det er langt mer mangfoldig i nord enn det.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-09, 22:41   #3
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Men dette var jo litt morsomt. Rart å se reaksjoner, han som fant fram godteposen og hadde "fest " med sønnen, og han gamle mannen som var totalt lost...
Tror jeg skal følge med. Jeg er nå engang litt enkel

Gammel 03-02-09, 22:45   #4
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg gleder meg allerede til neste episode. Mannen som absolutt ikke skulle se serien ble sittende og glo han også, og humret godt over guttungen som spurte etter is så snart mora var ute av døra.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-09, 23:12   #5
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alle som lever liv som er uvante for dem, bruker litt tid på å finne seg til rette uansett om det er kvinner som blir mekanikere, eller menn som blir hjemmeværende. Jeg ser overhodet ikke poenget med å bevise for verden at "menn også er flinke husfedre". Man klarer da det man vil....

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-09, 23:13   #6
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner irritasjonen boble hver gang jeg ser reklamen for serien. For min del ble det IKEA framfor Husøy i dag.

Gammel 03-02-09, 23:22   #7
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner ikke helt spørsmålet "hvorfor skal dere ikke se det?"

For meg er det ikke sånn at jeg setter meg ned foran tven og ser på det som er på med mindre jeg aktivt velger vekk noe. Jeg må aktivt velge om det er noe jeg ønsker å se. Jeg synes ikke at dette høres interessant ut, og derfor har jeg ikke tenkt å se det. Trengs det noe mer grunn enn det?

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-09, 23:49   #8
Siri
seru

Siri sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: uren luren
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg følte i hvertfall jeg fikk innblikk i en for meg fremmed verden.

Siri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-09, 23:59   #9
Grøten
Ser fremover!

Grøten sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Grøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt likt
Standard

Jeg har lest innlegg fra en av dem mennene som er med, det er IKKE en dokumentar!! Og dem har laget det til litt ekstra...funnet på litt sprell for at det skal se værre ut enn det er osv!!
Fikk ikke sett det selv i dag, vært på et møte..
Men har også lest at dem skal ikke bare ta seg av ungene hjemme da, men ta jobbene til konene dems i skole, bhg osv....så utfordringa er større enn bare barnepass!! Alle damene på den øya er liksom ikke hjemmeværende...
Hvilken som helst mann kan passe barna sine akkurat som hvilken som helst dame!!
Så tror ikke det er poenget jeg da men....men å se hva som skjer når sin bedre halv del og halvparten av øyas beolkning blir borte, nettopp fordi dem ar så avhengi av hverandre ALLE SAMMEN...mann som kvinne....

Det skal liksom være morsomt..og det fine med TV er at man kan slå av, på eller bytte kanal...programmet er testet i et par andre land og har faktisk vært vellykket!!
Jeg synes nå det er litt spennede...ikke selve programmet, men konseptet kanskje...
Tenker at det er vel ikke værre enn noe annet....????

Mulig jeg tråkker feil her..men bare mine tanker....=0P

Grøten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-09, 00:08   #10
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av c27, her.

Det skal liksom være morsomt..og det fine med TV er at man kan slå av, på eller bytte kanal...programmet er testet i et par andre land og har faktisk vært vellykket!!

Ja, jeg veldig glad for at det finnes en avknapp. Jeg tillater meg allikevel å engasjere meg i programmer som går på TV. Det være seg Nanny 911 eller serier av denne typen. Det hjelper liksom ikke barna i Nanny 911 at jeg skrur av fjernsynsapparatet når det sitter veldig mange andre og ser på.

Gammel 04-02-09, 00:17   #11
Grøten
Ser fremover!

Grøten sin avatar

Grøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Ja, jeg veldig glad for at det finnes en avknapp. Jeg tillater meg allikevel å engasjere meg i programmer som går på TV. Det være seg Nanny 911 eller serier av denne typen. Det hjelper liksom ikke barna i Nanny 911 at jeg skrur av fjernsynsapparatet når det sitter veldig mange andre og ser på.

Sef skal man engasjere seg...det som gjør det moro med tv!! Man har alltid noe å diskutere og prate om!!
Mye teit på tv...mye bra..vil jo si det er som med alt annet her i verden....??!
Men så lenge det IKKE er barn som lider i dette "forlattøy" programmet, så er det samme for meg!! Dem filmer vel bare litt små svette ferde som gjør så godt dem kan??
Og noe godt kommer det jo ut av det....damene får 10dagers husmorferie gratis??
Ja ja..enten man liker det eller ikke, så blir man aldri enig..jeg vet bare med meg selv at jeg passer best foran skjermen i sofan og ikke inne i tven i beste sende tid....

Grøten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-09, 15:05   #12
Musemus
<3

Musemus sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Jeg synes nå det var litt underholdning jeg, da. Poenget med serien er vel at mannfolkene skulle ta over "hele" øya, ikke bare være hjemme med ungene. Utfordringen er vel at de må ta over skole, barnehage, butikk osv,. det kvinnene gjør til daglig. (Og nei, jeg tviler ikke på at mennene ikke klarer det...)

Det var helt utrolig til kjønnsroller der, hvertfall på det eldre ekteparet. Tror han kan få seg en støkk.

De hadde utrolig stilige hus der, da!

Musemus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-09, 15:32   #13
Sessa
Ferskus

Sessa sin avatar

Hvor: Hordaland
Sessa har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Musemus, her.

Jeg synes nå det var litt underholdning jeg, da. Poenget med serien er vel at mannfolkene skulle ta over "hele" øya, ikke bare være hjemme med ungene. Utfordringen er vel at de må ta over skole, barnehage, butikk osv,. det kvinnene gjør til daglig. (Og nei, jeg tviler ikke på at mennene ikke klarer det...)

Det var helt utrolig til kjønnsroller der, hvertfall på det eldre ekteparet. Tror han kan få seg en støkk.

De hadde utrolig stilige hus der, da!

Føler med han eldre mannen jeg, han har jo ingen i huset heller.

Gammel 04-02-09, 15:36   #14
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi lo godt av noen av scenene, men jeg sitter med en bismak. Dette er jo regelrett å drite ut mennesker. Mannen lo spesielt høyt da mennene var redde for å ikke få sove uten å bli avvist.

(også ler jeg enda av at hun ene ikke kultursjokk av å komme til Malta. )

Gammel 04-02-09, 16:13   #15
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

For noen flotte hus!

Gammel 04-02-09, 16:16   #16
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Synes serien var helt greit å hvile øynene på.

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-09, 16:16   #17
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

(også ler jeg enda av at hun ene ikke kultursjokk av å komme til Malta. )

Jeg også, men stakkars, hun hadde jo aldri vært noe annet sted enn Sverige, så det er kanskje ikke så rart. Vi som har reist litt er nok blitt litt mer blaserte på godt og vondt.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-09, 18:51   #18
TBM
Passiv

Standard

Jeg så litt av programmet, men da en mor brøt sammen i gråt fordi hun skulle være borte fra ungene sine ei uke, da måtte jeg bare slå av. For meg blir dette helt snålt - at man lever livet sitt så til de grader gjennom barna...

Jeg synes det er utrolig trist at det finnes voksne kvinner som ikke ønsker seg noe annet liv enn å kun være sammen med ungene sine og styre og stelle i huset sitt. En ting er at disse kvinnene selv velger å etablere seg selv som en tjener for mann og barn, men jeg tror ikke dette er bra for ungene heller. Så dere den jentungen som bare satt å bladde i en oppskriftsbok og "forlangte" den ene kaken etter den andre? Hun får sikkert ikke alle av moren sin heller, men jeg synes nå det virket som om ungen var vant til å få viljen sin...

Greit nok at når man blir gammel så kan man se tilbake på hva man har utrettet og si at "ja, jeg er veldig fornøyd med å ha oppdratt barna mine", men jeg tror jeg vil bli veldig fornøyd for å OGSÅ kunne si at "jeg bidro med det og det prosjektet på jobben, som førte til de og de endringene for andre".

Svar med sitat
Gammel 04-02-09, 19:27   #19
Kneazle
Passiv

Standard

Men TBM: De var vel i jobb til vanlig, disse damene? Jeg fulgte bare med med et halvt øye, men det ble da sagt noe om det?

Svar med sitat
Gammel 04-02-09, 20:17   #20
TBM
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Emma, her.

Men TBM: De var vel i jobb til vanlig, disse damene? Jeg fulgte bare med med et halvt øye, men det ble da sagt noe om det?

Mulig - men hvor mye kan det dreie seg om så lenge de tydeligvis var veldig kontrollerende hjemme? Det var da flere kommentarer fra mennene som gikk på at kvinnene var "kontroll-freaks" hjemme. Og hvor mye klarer du da å jobbe i tillegg?

(Ja, jeg har nok noen fordommer også...)

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:21.