|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Matvarer uten E211 (natriumbenzoat)
Men var det ikke så at den KRAV-kaviaren også hadde E211?
![]() |
#42 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: Matvarer uten E211 (natriumbenzoat)Jeg liker denne tråden. Vi har byttet ut smøreostene med Snøfrisk, Tine sin naturell og den med ananas og mandarin (men sistnevnte inneholder også sukker, så den blir helgepålegg). Vi kjøper Tulip sin leverpostei på Rema, kjøper bare ferskpresset juice, baker brødet selv, skal etterhvert også begynne å lage det lille vi spiser av syltetøy selv, spiser en del egg, avocado, eple og grønnsaker på brødskiva, holder oss unna lightprodukter (som så godt som alltid er tilsatt kunstig søtning eller annen dritt) og akkurat nå leser jeg denne i håp om å bli enda mer bevisst og finne enda fler alternativer; |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
hullteppe
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Oslo
![]() |
![]() Sv: Matvarer uten E211 (natriumbenzoat)Jeg slutter her og sletter derfor alle mine 21 innlegg Sist redigert av Koiane : 20-08-10 kl 12:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Har fått viljen sin
|
Ja egentlig, men jeg liker tanken på å ha kontroll over hva jeg får i meg. Javel, så stapper jeg kroppen min med allslags kunstige ulumskheter gjennom godteri i helgene, men da er det i allefall bevisst. Særlig viktig synes jeg det er at ungene spiser "ren" mat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Matvarer uten E211 (natriumbenzoat)Økologisk betyr vel egentlig bare at råvarene er dyrket økologisk. Hvorvidt natriumbenzoat trenger å dyrkes, kan vel dermed diskuteres. Jeg irriterer meg over at Sunmaid kan kalle rosinene sine "økologiske", når de er pakket i så enormt mye unødvendig embalasje. Det er jo ikke særlig i pakt med naturen, mener jeg. Men det går altså bare på dyrkingen av råvarene.
![]() |
#48 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: Matvarer uten E211 (natriumbenzoat)Hittil har jeg kommet over dette i boken min når det gjelder økologisk mat. Det står under avsnittet om fortykningsmidler;
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Sånn passe sane
|
Stemmer det.
![]() |
#50 |
geskjeftig
|
Enig, og det er årsaken til at det ikke lenger er mulig å stikke hodet i sanden her i gården. Selv vokste jeg visst opp med glutamat i alle måltider.
![]() |
#51 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: Matvarer uten E211 (natriumbenzoat)Jeg fant noen fiskekaker på Rema uten smaksforsterker i dag. Hvilket kupp! Også droppet jeg alt av kjøttpålegg, for jeg var ikke i stand til å finne noe uten ekle stoffer i seg. Jeg må ha kjøttpålegg! Er de rullene man kjøper til jul og koker selv greie? Får man kjøpt slike ellers i året? Tenker da særlig på skinke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Matvarer uten E211 (natriumbenzoat)Mei: Jeg tror mye av det økologiske pålegget til Grøstad gris er OK. Jeg har sendt dem en mail og spurt, men ikke fått svar ennå. Jeg tror også fiskemannen har fiskekaker uten tilsetningstoffer, men er ikke sikker.
![]() |
#53 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: Matvarer uten E211 (natriumbenzoat)Hold meg oppdatert! Vi lager gjerne selv altså. Har enda en selvsydd lammerull i frysen fra jula som må kokes, men slike blir litt for omstendelig sånn til hverdags. |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: Matvarer uten E211 (natriumbenzoat)Åh, nå har jeg kastet emballasjen og fryst de ned i pakker Urt, men jeg er ganske sikker på at det var over 60%. Det var Reitangruppen sine fiskekaker, og de var av de dyrere typene. Måtte sjekke flere ganger, men det var ikke et eneste E-stoff i dem. Kan det stemme? |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Unik
|
![]() Sv: Matvarer uten E211 (natriumbenzoat)Ja og nei kjem det frå Dinochef. Det er ein del stoffer dei ikkje er nødt til å deklarere.
![]() |
#60 |
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Er ikke tubeost også uten E211? (Men dog med glutamat ...) |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|