Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skal du bake bolle i morgen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-02-09, 12:03   #41
Babe
Palliasjonsnurse

Babe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Sv: Skal du bake bolle i morgen?

Nå står en stor porsjon glutenfrie boller til heving - når de er ferdige vurderer jeg å lage vanlige boller også - fra det søte liv... har alle ingrediensene, så.

Må vel sende mitt cøliakibarn ut for å leke i snøen mens jeg fikser en glutendeig tenker jeg.

Gammel 22-02-09, 12:24   #42
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Her står brett nr.2 i ovnen. Jeg har raspet opp en marspinagris og kokt opp massen med melk til tykk grøt som skal i bollene etterpå. Kremen er klar, jorbær tok jeg opp fra frysern i går kveld. Kommer ingen til oss og gubben er på fjellet, men ungene og jeg klarer oss utmerket

Gammel 22-02-09, 12:54   #43
krystallklart
Lett rørt

krystallklart sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Babe, her.

Nå står en stor porsjon glutenfrie boller til heving - når de er ferdige vurderer jeg å lage vanlige boller også - fra det søte liv... har alle ingrediensene, så.

Må vel sende mitt cøliakibarn ut for å leke i snøen mens jeg fikser en glutendeig tenker jeg.

Hvilken oppskrift bruker du når du lager glutenfrie boller?

Gammel 22-02-09, 13:00   #44
Skvetten
Passiv

Standard

Jeg baker jo ikke, men kanskje jeg skal høre med tenåringen om han kanskje har lyst til å bake boller. Har nemlig en sånn ferdigpose med bollemel.

Svar med sitat
Gammel 22-02-09, 13:22   #45
Babe
Palliasjonsnurse

Babe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av krystallklart, her.

Hvilken oppskrift bruker du når du lager glutenfrie boller?

Har prøvd litt forskjellig - denne gang brukte jeg denne:

50 gram fersk, rød gjær
6 dl melk
1 ss fiberhusk
1 ss pofiber
275 gram margarin
1 egg
650 gram rød semper
1 pakke Toro fin kakemiks
150 gram sukker
1ts sirup
1ts bakepulver
1 ts kardemomme

Smelt smøret og ha i melk, varm til 37 grader, smuldre gjæren i en bolle og tilsett melk/smør-blandingen, løs opp gjæren. Ha i sukker/sirup og fiberhusk/pofiber. La svelle i 10 min.
Tilsett egget og melet/bakepulver og la maskinen gå i 5-10 min.

Heves til dobbel str. i ca 30-50 min. Bak ut på vanlig måte... etterheves i 30 min pensle m/egg og stekes i 7 - 10 min på ca 225 grader, midt i ovnen.

Disse ble nydelige, luftige og flotte. Deigen var lett å jobbe med, ble ikke for klissete. Jeg hadde ikke mer kardemomme da, så jeg tok vaniljesukker i stedet for - ble godt det.

Gammel 22-02-09, 13:35   #46
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det ble plutselig baking her også. Husmorpoeng for å ha alt i huset man trenger for å bake på sparket?

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:40.