Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hva skal ditt skolebarn ha på seg 17. mai?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-05-09, 13:40   #41
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva skal ditt skolebarn ha på seg 17. mai?

Skolegutten min stiller i hvit skjorte, dressbukse med tilhørende vest. Penskoene dropper vi, siden han skal gå i tog. Jakke ved behov.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-09, 13:47   #42
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Begge jentene har Rondastakk og rutaliv (drakt eller bunad?), og den skal de ha hele 17-mai.
Eldste går i 1-klasse.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-09, 14:48   #43
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Poden skal ha ny hvit skjorte og nye bukser - han skal ikke gå i skoletoget, hvis det spiller rolle for noens vurdering av hvor pyntet han er. Det er den typen klær han typisk har til bursdager og jul også (eventuelt med vest og/eller slips, avhengig av hva slags skjorte det er). Hadde egentlig tenkt å kjøpe nye sko og ny jakke denne uken, men han har vært syk siden onsdag og er fremdeles såpass slapp at jeg tror kanskje ikke jeg tar ham med til byen i dag heller. Bunad kommer vi neppe til å skaffe til ham de første årene, festdrakter bryr jeg meg ikke noe særlig om, og dress har jeg egentlig aldri vurdert.

Gammel 16-05-09, 14:49   #44
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Svigermorsydd bunad til minste og ny dress til eldste (han nekter bunad).

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-09, 15:29   #45
amor
Den som gir seg...

amor sin avatar

amor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt av
Standard

Så klart pyntes barna! Her stiller 1. klassingene mine i festdrakt og 2. klassingen har på seg sin dress. De gleder seg til å bruke klærne på selveste festdagen.

Gammel 16-05-09, 16:23   #46
Turte
Latsabb

Turte sin avatar

Turte er litt kulTurte er litt kulTurte er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Men hva mener dere med "pynte seg", da? Gutten min skal selvsagt pynte seg, men ikke stivpynte. Han har en splitter ny bukse som er spart til 17. mai men kommer til å bli brukt til vanlig etterpå, splitter nye sko som også blir til vanlig bruk etterpå, og skjorte. Jeg synes han blir flott, men ser jo for meg at mange av dere ville tenkt at han ikke hadde pyntet seg.

Slik skal min førskolegutt pynte seg også.

Jentene har nye strikkekjoler, og etter 17. mai blir de brukt til bursdager og "halvfint".

Turte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-09, 16:28   #47
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tredjeklassingen min skal ha bunad i toget, syvendeklassingen skal gå i speidernes flaggborg og har speiderskjorte og mørke bukser. Hvis han hadde gått med de andre i klassen, hadde han brukt pen bukse og skjorte, det samme som han hadde i konfirmasjon forrige helg.

Det kan hende det blir noe annet enn bunad til lekene på skolen, de er kl. 16, så vi er uansett hjemme innimellom og kan skifte. Det kommer an på været.

Ja, og eldstemann skal ha dress, skjorte og slips. Men han er strengt tatt ikke barn mer.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-09, 16:28   #48
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her blir det festdrakter på alle tre i år også. Nå er minstemann riktignok ikke skolebarn, men han har det samme som skolebarna.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-09, 17:26   #49
Babe
Palliasjonsnurse

Babe sin avatar

Hvor: Akershus
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

7.klassingen skal ha festdrakt, 15-åringens er for liten og hun får ny til konfirmasjonen sin om en uke - hun skal derfor ha penkjole i år.

4-åringen skal ha penkjole fordi jeg er redd jeg ikke får bunaden ren til konfirmasjonen, det samme med 1-åringen. I konfirmasjonen stiller alle i bunader/festdrakter (vel, alle utenom meg da og samboern).

Gammel 16-05-09, 17:33   #50
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Her pynter vi oss, det har vi voksne og barna alltid gjort.
Mor i bunad og de andre i sitt pentøy.
Unntaet var da de to eldste var rødruss. Da var de ikke særlig pyntet.

Min eneste skolegutt er i speidern, så han skal ha pen bukse og speiderskjorta.
Han skal være med på diverse flaggheising og barnetog litt senere.
Han går i 9. klasse.

Minsten som ikke er skolegutt før til høsten, skal ha koksgrå dress.

Gammel 16-05-09, 17:57   #51
mina
Strikker

mina sin avatar

Hvor: Sunnmøre
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Fjerdeklassingen har Sunnmørsbunad som bestemor har sydd, andreklassingen har "Cubusbunad". Neste 17.mai blir det forhåpentligvis Sunnmørsbunad på henne også.

Ser at det varierer litt blant skuleungene her i bygda også. Mye bunader og festdrakter, ellers alt mellom dress og dongeri. Noen få er overhodet ikke pynta, de blir lagt merke til.

mina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-09, 21:34   #52
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har ikke lest tråden, så jeg må ta forbehold om at den kan ha utviklet seg fra hovedinnlegget.

Vi har "moderat pynting". Jeg ser ikke veldig mange bunader blant ungene. Har inntrykk av at her er det nærmest et "småbarns-fenomen". Er ikke mange av ungene som bruker bunad etter de har begynt på skolen. (Bunad i denne sammenheng betyr jo oftest "festdrakt" fra Cubus eller Europris).

Skolegutta her omkring går stort sett ikke i dress heller. Dongeri-bukser, skjorter og en alminnelig jakke. Jentene for det meste i skjørt, lite kjoler å se, men en god del i bukser også. Oppfatter at alle er pyntet omtrent som de ville vært i en vanlig bursdag.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-09, 21:47   #53
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sunnmørsbunad.

Gammel 16-05-09, 23:03   #54
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vesla skal pynte seg, men ikke i bunad. Jeg syns det blir for dyrt å ha bunader i alle størrelser, så hun får vente til hun passer i en av de vi har i familien. Jeg har ikke sett noen festdrakt jeg kunne tenke meg å kjøpe til henne heller, så da får det blir en annen fin kjole.

Jeg ser blant venners barn som er litt eldre enn Vesla, fra 5-6 klasse og oppover, at de ikke alltid vil pynte seg. Kan ikke se det er noe i veien med vanlige klær som er rene og pene når barna absolutt ikke liker å pynte seg. Generelt så bryr jeg meg fælt lite om hva andre har på seg så lenge jeg ser OK ut selv.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-09, 23:23   #55
Selma
blid

Selma sin avatar

Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Minstemor på 7 år har festdrakt og eldstejenta på 10 år har korpsuniform. Den brukes hele dagen - starter med flaggheising på skolen i morgen tidlig, deretter barnetog og tilslutt spiller de på 17. mai-arrangementet på skolen på ettermiddagen

Gammel 16-05-09, 23:24   #56
Smurfine79
Carpe Diem!

Smurfine79 sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: oslo
Smurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Gutta mine blir kledd likt i år. Med lyseblå "linbukse" fra lindex, og skjorte fra hennes

Smurfine79 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-09, 01:41   #57
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Begge gutta skal ha på prikk lik dress i år. Sort dress, hvit skjorte og rutete rødt og sort slips. *stilige karer*

Men når du skriver det sånn - fetterene til gutta som nå har blitt 12 og 13 år har aldri pyntet seg så voldsomt og har gått mye i en v-genser og en cordbukse. Men de er da fine nok synes jeg.

Gammel 17-05-09, 02:06   #58
Ying
Kor e alle helter hen?

Ying sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: midt i bakken
Ying imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Mine skal gå i festdrakt. Eldste jenta skulle egentlig ha gått i korpsuniform men den har ikke så små nok.... Jeg er egentlig veldig fornøyd med det. Grønn bukse og rød jakke med gule striper er ikke akkurat vakkert

Ying er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-09, 02:19   #59
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

15-åringen min skal gå i bunad og han er så kjekk og flott! Mellomsøster skal gå i kjole og lillesøster på 6 skal gå i bunad.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-09, 14:03   #60
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

1. klassingen min har hvit skjorte, dressbukse, dressjakke med tilhørende vest, slips og sorte lakksko. Han er veldig scthilig.

Fjortisjenta har kjole, tights, bolero og ballerinasko.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:46.