|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Deltagelse i dåpsseremonien | |||
| Det er obligatorisk å delta i kirken/dåpsseremonien. |
|
73 | 29,67% |
| Det er ikke obligatorisk, men jeg synes man bør. |
|
137 | 55,69% |
| Det er helt valgfritt om man vil delta i kirken/dåpsseremonien eller ikke. |
|
30 | 12,20% |
Sette sine ben i en kirke?
|
|
4 | 1,63% |
| Dustepoll/Jeg omgås ikke folk som døper ungene sine. |
|
2 | 0,81% |
| Deltakere: 246. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåp
Kudos for fantastisk kul kjepphest! På alvor, jeg er ikke ironisk altså.
|
|
|
#2 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, selvfølgelig kan man alt. Men man risikerer jo å skuffe eller støte andre mennesker. Jeg syns dette handler om respekt for de som har invitert til barnedåp. Dropper man kirka uten god grunn syns jeg det er litt respektløst. Jeg har nylig døpt minstesøster. Jeg ville blitt veldig skuffet om noen droppet kirka og kun kom til selskapet etterpå. Det ville forundret meg også. Inviterer man til barnedåp inviterer man til barnedåp, ikke bare til selskapet etterpå. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Fortynnet
|
Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåpJeg syns det er naturlig å delta i hele opplegget når man er bedt i dåp eller navnefest. Jeg har ikke noe personlig forhold til hverken kirkelig dåp eller humanetisk navnefest. Den siste seremonien er vel forsåvidt den som oppleves som mest fremmed og irriterende for meg, men blir jeg invitert så lager jeg selvfølgelig ikke noen sak ut av det. En times blablabla av de fleste slag kan jeg fint leve med, uten å måtte markere mine holdninger på noen som helst måte. Det er ikke de som er viktige ved en sånn anledning. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Textrovert
|
Jeg liker heller ikke ordet "bør". Men når man bryter med tradisjon, så synes jeg at man skal fortelle de involverte hvorfor man gjør det. Jeg hadde blitt litt satt ut dersom ingen hadde møtt opp i kirka da jeg døpte mine barn, man hadde stilt mannsterke til festen. Dette fordi det ville ha vært en reaksjon overhodet ikke hadde ventet meg. Hadde de snakket med meg på forhånd og forklart hvorfor de ikke stilte i kirka, så hadde jeg nok taklet det mye bedre. Man MÅ ingenting, men kan trenger ikke være UFIN av den grunn.
|
|
|
#5 |
|
kamerat
|
Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåpIntrisangt. Jeg har alltid tenkt at det er ganske valgfritt, nettopp fordi en del føler seg utilpass under gudstjenester. Jeg har alltid møtt opp selv, altså, men jeg har pleid å tenke at det måtte være greit å bare komme i selskapet etterpå.
|
|
|
#6 |
|
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåpJeg vet at jeg ville blitt mer uglesett av Familien hvis jeg hadde droppet både dåpsfeiring og dåpshandlingen enn hvis jeg bare hadde droppet dåpshandlingen som i Familien utelukkende blir gjennomført av hensyn til tradisjon og forventinger. Jeg har droppet begge deler i Familien, faktisk. Av forskjellige grunner (som jeg ikke har tenkt å dele her
|
|
|
#7 |
|
Aktiv
Medlem siden: Jan 2009
![]() |
Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåpEr man invitert og har takket ja, så bør man gå i kirken.
|
|
|
#8 |
|
Nattrangler
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåpDet er ikke obligatorisk, men jeg synes man bør.
|
|
|
#12 |
|
Ekvilist
|
Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåpHvis det var slik at innholdsbiten av kirkens seremonier var entydige og innholdet "fasiten" i forhold til de som velger disse seremoniene i sitt livsløp, så ville kirken fått mange arbeidsledige tror jeg. Hvis jeg har lest statistikk riktig er det rundt 30% av den norske befolkning som anser seg som kristne i en eller annen grad. Jeg antar at det er et mye større antall som benytter seg av kirkens seremonier.
|
|
|
#13 |
|
Ekvilist
|
Jeg møter også alltid opp, og tror at det er det vanligste. Det er det prinsippielle jeg diskuterer.
|
|
|
#14 |
|
Textrovert
|
Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåpEr det egentlig vanlig å boikotte dåp eller navnefester på grunn av personlig overbevisning?
|
|
|
#15 |
|
Melkeku
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() ![]() |
På prinsipielt grunnlag mener jeg at når man velger å døpe, og dermed melde barnet sitt inn i et trossamfunn, så må man også stå for at det er det man gjør. Dette standpunktet har ført til at jeg ved (hittil) to anledninger har takket pent nei til dåpsinvitasjon. :sær:
Well-behaved women rarely make history. 2008 2011 2014 Sist redigert av Verdande : 26-05-09 kl 00:31. Årsak: Språkvask. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
VeloppDragen
|
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22) |
|