|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
seru
|
Sv: DødshjelpJeg kjenner at dette er en sak som engasjerer meg og dette har jeg skrevet om saken i et annet forum... Jeg tenker at som en forutsetning for aktiv dødshjelp må det ligge en diagnose som en med sikkerhet vet kun går én vei. Med andre ord diagnoser som ikke er kurerbare. Det må også være et ønske som har vedvart over tid og som er foretatt over et tidsrom hvor pasienten ikke har vært kognitivt svekket. Etter mitt skjønn inngår ikke psykiske lidelser eller barn ikke inn under denne kategorien. Det naturlige mener jeg vil være å hatt et etisk råd bestående av fagfolk med både juridisk og helsefaglig bakgrunn som kunne foretatt en vurdering av pasientens ønske. Under slike forutsetninger er jeg definitivt for. |
|
|
|
|
|
#43 |
|
Nybegynner
Medlem siden: Mar 2009
![]() |
Sv: Dødshjelp
|
|
|
|
#44 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: DødshjelpVerdigheit er eit definisjonsspørsmål, og det å føle seg pressa til å avslutte livet med ei morfinoverdose går definitivt ikkje under min definisjon av omgrepet. |
|
|
|
|
|
#45 |
|
Populærkulturjunkie
|
Nå troller du. Eventuellt så går leger i din verden rundt og truer dødsyke pasienter til å ta en overdose. Det stemmer ikke helt med min virkelighetsoppfatning for å si det mildt. |
|
|
|
|
|
#46 |
|
Absolut ateist
|
Og den ene er den som ønsker å dø. Likevel er du for å ta bort selvbestemmelsesretten til en verdig avslutning for en som uansett kommer til å dø om få dager.
|
|
|
#47 |
|
Unik
|
Fordi verken lege eller spesialsjukepleiar var å finne. Alarm knappen virka heller ikkje.
|
|
|
#48 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Har du lest erfaringane frå Nederland? |
|
|
|
|
|
#49 |
|
Off the map.
|
Sv: DødshjelpDette er ingen enkel sak, det er sikkert.
|
|
|
#50 |
|
Mellom barken og veden
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: DødshjelpJeg er for at pasienter må få velge bort livsforlengende behandling, dersom de ikke ønsker å få det. Jeg er også opptatt av at man som syk skal få smertestillende og bli fullstendig smertestilt. Med de midlene man har i dag, burde ingen lide av smerte når de er på sitt siste.
|
|
|
#51 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Heilt samd i det. |
|
|
|
|
|
#52 |
|
Absolut ateist
|
Det er jo det som skjer når terminale får litt mer morfin enn kroppen takler. De blir fullstendig smertestilte, endelig ...
|
|
|
#53 |
|
Populærkulturjunkie
|
Hvis du mener linkene du har lagt ut i tråden så har jeg lest dem ja. Jeg synes det er ganske drøyt og fremme påstanden om at folk blir presset til å ta morfinoverdoser, det er ikke det som sies i artikkelen du linker til. Artikkelen setter søkelyset på en del kritikkverdige forhold i Nederland, det er sant. Det er derfor det er viktig og bygge opp et solid system rundt dette, det endrer ikke det faktum at mennesket skal ha mulighet til å ende livet sitt med verdighet. |
|
|
|
|
|
#55 |
|
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Sv: DødshjelpJeg er imot - og begrunner det med at livet er hellig og at ingen skal måtte ta imot den makten det ligger i å bestemme om sitt eget eller andres liv er på en slik måte at det skal kunne avsluttes.
|
|
|
|
#56 |
|
Absolut ateist
|
Og med det samme kan jeg begrunne at jeg er for. Fordi livet er så hellig at ingen kan bestemme at folk skal gå gjennom det i den ytterste lidelse når en selv sitter på sidelinjen og har det veldig bra.
|
|
|
#57 |
|
Off the map.
|
Sv: DødshjelpDet har blitt en selvfølge at kjæledyrene våre skal slippe å lide, mens våre kjæreste nære i familien ikke kan ta et sånt valg.
|
|
|
#58 |
|
Leser
|
Så vidt jeg vet er det ikke aktiv dødshjelp. Jeg vet at mennesker med store smerter kan få det oppsatt slik at de kan ta en nye dose smertestillende ved å trykke på en knapp, hvis de da får for mye morfin, vil det - igjen, så vidt jeg vet - være passiv dødshjelp. Det (passiv dødshjelp) er så vidt jeg vet lov i Norge. Det er også lov - igjen, har ingen kilder, for en pasient å nekte livreddende behandling hvis vedkommende er myndig, åndsfrisk etc Er vedkommende bevisstløs, har verge eller mindreåring kan man ikke velge selv, blir det vel prøvd å berge vedkommende så godt det lar seg gjøre. Vi har jo også den "motsatt" problemstillingen, med tanke på at legene ønsker å avslutte behandling, mens pasient og/eller pårørende ønsker å fortsette, det er ikke så lenge siden den såkalte Kristina-saken i Bergen.
|
|
|
#59 |
|
Passiv
|
Helt enig i dette ja. |
|
|
|
#60 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: DødshjelpJeg synes også at dette er et fryktelig vanskelig spørsmål. Og jeg synes at Juste skriver mye klokt. |
|
|
|
![]() |
|
|