|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Klage over at man er fattig, når man ikke er detSynes Safran sier det veldig fint. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Shake it out!
|
Sv: Klage over at man er fattig, når man ikke er det!
Hehe, nå mente jeg ikke at vi skulle lage en ny fattigdomsdefinisjon her inne på FP
|
|
|
#3 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
Det kan det være.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou Sist redigert av kie : 01-06-09 kl 19:34. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Epikur
|
Sv: Klage over at man er fattig, når man ikke er det!Alt er relativt.
|
|
|
#5 |
|
Erfaren
Medlem siden: May 2009
Hvor: Internett
![]() ![]() ![]() |
Jeg antar ikke, jeg får jo stadig vekk høre om økomomin til dette menneske. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Klage over at man er fattig, når man ikke er det!Jeg ønsker også at du skal korrekturlese. Sånn når du først driver og hører på folk.
|
|
|
#8 |
|
saftig
|
Sv: Klage over at man er fattig, når man ikke er det!Tradisjonelt sett har mange forbundet fattig med sult og mangel på klær, men fattigdom er så mye mer. Vi snakker her om relativ fattigdom, man tar utgangspunkt i hva andre i samfunnet har som inntekt, og setter standarden etter dette. Noen betegner seg kanskje som fattige fordi de ikke har råd til å kjøpe alt der har lyst på? Men egentlig er vel definisjonen på fattigdom de som lever under 50% av medianen i SiFOs standardbudsjett.
|
|
|
#9 |
|
flisespikker
|
Sv: Klage over at man er fattig, når man ikke er det!Det kan være veldig irriterende med folk som syter mye; det kan det jo være selv om de har god grunn til det, og dersom man ikke synes de har god grunn, er det rimelig at man blir lei. "Fattig" er et litt betent ord å bruke når man bor i Norge og har det såpass bra som det du beskriver at din bekjente har. Jeg har sett flere diskusjoner på akkurat hva man mener med å være "fattig" og hva man mener det betyr å ha "dårlig råd", og det varierer en del, men de fleste vil vel ikke synes man er fattig hvis man har over 6000 å rutte med i måneden som én person. At man kan oppleve at man har dårlig råd sammenlignet med folk rundt seg er en annen sak. Og så kommer det jo også litt an på hvor flink man er til å disponere pengene sine og prioritere. (Og så kommer det ganske mye an på hva slags innstilling man har til det hele, og om man greier å la være å sutre og klage - det er ikke sunt for en selv, og det irriterer folk rundt en.)
|
|
|
#10 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Klage over at man er fattig, når man ikke er detJeg har en mor som ingen kan overgå i smerte og lidelse. Har man vondt i en arm, så har hun vondt i begge, pluss minst en fot. Alltid.
|
|
|
|
#11 |
|
|
Sv: Klage over at man er fattig, når man ikke er detJeg synes siljemoren har tatt til seg poenget om å ikke uttale seg på den måten om enkeltpersoner, og at det da kanskje virker litt mot sin hensikt å fortsette å pese på de formuleringene. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Leser
|
Sv: Klage over at man er fattig, når man ikke er det
Jeg er helt enig. I mine øyne oppleves det bare som dumt å fortsette med naggingen.
Så vidt jeg vet er fattigdomsbegrepet i Norge definert til å gjelde at man skal ha råd til det som er "normalt" i samfunnet. Feks regnes man som fattig hvis man ikke har råd til TV. Mye av problemet med å være fattig er jo at man skiller seg ut. (Et sjakktrekk er å flytte til et rikt nabolag, for da er det mer status å sykle med ungene i sykkelhenger, fremfor å kjøre stor bil.
|
|
|
#13 |
|
Erfaren
Medlem siden: May 2009
Hvor: Internett
![]() ![]() ![]() |
Sv: Klage over at man er fattig, når man ikke er detSkvetten: Du spør om veldig mye som jeg ikke kan svare på, siden jeg skal holde dette generellt. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Live and let live
|
Sv: Klage over at man er fattig, når man ikke er detGullstjerne til alle som har klart å holde denne diskusjonen saklig! :imponert:
Men de som er på attføring har jo som oftest en utdannelse og også studielån fra før. De har kanskje etablert seg med hus og alt.
Nei, ikke nødvendigvis, det er mange situasjoner som gjør at en må ta studielån i tillegg til attføringspenger (60% av det en tjente før behøver ikke å utgjøre så voldsomt mye akkurat, særlig ikke om en har hatt redusert stilling før også pga sykdom).
|
|
|
#15 |
|
Shake it out!
|
Det som kanskje er problemet er at vi alle kjenner en eller annen, som "snylter", og som ødelegger for alle de som ikke gjør det. Det er alltid lettere å huske denne ene, og bruke som eksempel, dessverre.
|
|
|
#16 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Enig! Jeg føler dette er litt symptomatisk på det jeg kaller FrPsamfunnet jeg da, og mistenker at den relative fattigdommen er en av hovedårsaken til at FrP har økende oppslutning*personlig synsing*.
|
|
|
#17 |
|
Pauset
|
Sv: Klage over at man er fattig, når man ikke er detDet må jo være litt kjedelig å ikke ha noen utsikter til å tjene mer. Hun vil jo ikke kunne ta seg en skikkelig ferie uten å virkelig spinke og spare, og om vaskemaskinen ryker, så risikerer hun at hele økonomien er skakkjørt i flere månder etterpå, hva med jula? Julegaver kan jo knekke hele økonominen hennes om hun har stor familie osv. Uforutsette ting skjer, om hun her har neppe en stor buffer, tenker jeg. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Klage over at man er fattig, når man ikke er detEt familiemedlem er leder i en større skole. Vedkommende ser fattigdom hver eneste dag. Og da snakker jeg om den typen som gjør at unger kommer på skolen og ikke har spist siden sist de fikk brødskiver av personalet der. Eller den typen som gjør at barn ikke har vinterjakke i bitende kulde og går i slitte joggesko året rundt.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Klage over at man er fattig, når man ikke er detFor meg trenger ikke dårlig råd og fattig være det samme.
|
|
|
#20 |
|
Passiv
|
Sv: Klage over at man er fattig, når man ikke er detHar man høy inntekt så vil man jo på sikt ha en god mulighet til å jobbe seg ut av en vanskelig situasjon også. Det gjør at man ikke kan si at man er fattig synes jeg. |
|
![]() |
|
|