Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinoff: Etterfølger dere alltid barnehagens/skolens krav til utkledning?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-06-09, 09:35   #41
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Spinoff: Etterfølger dere alltid barnehagens/skolens krav til utkledning?

Ja det gjør jeg,og det gjør meg ikke noe.Hvorfor skulle det det?

Gammel 10-06-09, 09:37   #42
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja jeg kjøper om vi ikke har noe liggende, men vesla vil alltid være det samme på karnevalet (Turtles) så jeg har ikke kjøpt nytt kostyme på flere år. Sist ville jeg kjøpe noe nytt og lokket og ba, men hun SKULLE være Turtles igjen, for 3. året på rad.

Gammel 10-06-09, 09:37   #43
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tja, jeg vet ikke jeg. Jeg ER virkelig ikke kreativ. Finnes ikke et halvt kreativt gen i meg en gang, så jeg vet faktisk ikke om jeg hadde klart å finne på noe så "enkelt" som det du beskriver over. At poden min garantert hadde blånektet å gå med det (han får helt hetta når hverdagen er annerledes), hadde heller ikke gitt meg masse inspirasjon til å fikse og ordne et avansert antrekk. Men DET er jo en helt annen sak.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 09:40   #44
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forresten finner man ofte mye fint og nyttig på Fretex om det er pengene det står på. Jeg er storhandler på Fretex i Sandnes, den er svææær og de har enormt mye. Mariero også. Ikke fordi vi er fattige, men fordi jeg elsker gjenbruk og har funnet så mye fint opp gjennom årene. Masse retro møbler og klær, masse fine barneklær, kjoler, leker osv.

Gammel 10-06-09, 09:56   #45
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Ja, jeg har vel alltid fulgt opp utkledning/antrekk på skole og barnehage, men det har variert hvor mye vi har gjort ut av det. Husker en gang da minstemann kom på nissefest i barnehagen i en vanlig rød strikkegenser, og alle de andre hadde fullt nisseutstyr. Jeg hadde feiltolket kleskoden "ha på seg noe rødt" litt, kan man si. Jeg syns ikke det er hyggelig å tenke på at ungen min føler seg utenfor på grunn av sånt.Så neste år var det full nissedrakt. Noe jeg i utgangspunktet synes er litt unødvendig, det burde ikke være så høye krav til sånt.

Dette synet møtte meg og i barnehagen før jul. Dette var da jeg hentet, for det var faren som leverte. Og faren har et avslappet forhold til farger. Så jentungen gikk i mørkerosa genser og nisselue. Jaja, hun var bare tre år, vi får håpe hun ikke er traumatisert for livet.

Svar på spørsmålet: Har kjøpt karnevalskostyme og nisselue, ellers har det ikke vært noe pes i vår barnehage.

Gammel 10-06-09, 10:01   #46
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

De hjemmestrikkede sokkene her i huset kommer fra bestemor som er en fantastisk strikker, men sokkene har likevel dårlig passform og brukes bare i utrengsmål. :utleverer:

Vi har også fri tilgang på hjemmestrikkede sokker, men jeg sverger til sokker av typen Ulvang o.l. De sitter jo godt på foten.

Gammel 10-06-09, 10:17   #47
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

..............

Jeg tenker litt at siden disse tingene oftest er viktige og store for barna så gjør jeg mitt ytterste for å tilfredsstille kravene, men alltid innen rimelighetens grenser. Vi tar det vi har og bruker ikke en formue på utstyr til en enkelt dag.

Det kommer også litt an på hvor mye ungene vil gjøre ut av det selv. Er det greit med nisselue så er det antrekket. Ellers kjøper jeg gjerne på salg i leketøysbutikkene og vi har hatt utrolig mye moro med disse antrekkene som blir liggende i kle-ut-kurven.

Brannmann-uniform; dongeribukse og skjorte(det var dengang "alle" hadde dongeriskjorter) og rød brannmannhjelm.
Ett år byttet jeg ut knappene på jakken til M og sydde på gullstriper(kunne bare knyttet gullbåndene rundt ermet) - skipper.

Men jeg er visst en sånn som har utrolig mye kjekt-å -ha liggende ...

Gammel 10-06-09, 10:21   #48
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Til nå har jeg sydd, kjøpt eller improvisert slik at vi har møtt kravene. Det er dog svært sjelden det har vært noe annet krav enn nisselue. I barnehagen Vesla gikk i tilbød de ALLTID låneklær til karneval og laget kostymer selv til skuespill/forestillinger. På skolen har det heller ikke vært noe krav til utkledning som jeg kan huske.

Jeg tenker litt at siden disse tingene oftest er viktige og store for barna så gjør jeg mitt ytterste for å tilfredsstille kravene, men alltid innen rimelighetens grenser. Vi tar det vi har og bruker ikke en formue på utstyr til en enkelt dag.

Her er jeg enig med Kasia. Jeg ser at storebror antakelig hadde følt seg utenfor om han ikke hadde fulgt "codexen" i forhold til klær. Til påske skulle de ha på seg noe gult, og det var ikke noe problem for meg å kjøpe to T-skjorter til en femtilapp - de kan jo brukes nå også. Jeg ser bare hvor fornøyde de er når de kommer i barnehagen, og ser at mange av de andre har på seg det samme. Men jeg sitter ikke i timesvis og syr vanvittige karnevalskostymer eller andre ting for én dag nei.

Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 10:36   #49
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå har ingen av barna mine hatt noe særlig sansen for utkledning. Eldstemann syntes det var kjedelig, og yngstemann liker ikke at folk rundt seg ser annerledes ut eller at han må ha på seg annerledes klær. Det er kanskje noe av grunnen til at jeg ikke lenger føler at jeg MÅ. Hadde utkledning vært barnehageårets høydepunkt for dem, hadde jeg kanskje gjort mer for å skaffe et 100 % riktig antrekk.

Gammel 10-06-09, 10:38   #50
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har vel prøvd å etterkomme ønsker/beskjeder fra barnehagen om spesiell påkledning - det har mest vært noen Luciafester (hvit skjorte med glitter knyttet rundt livet), noen nissefester (jeg kjøpte også den Cubus-nissepysjen som noen andre nevnte) og så noen karneval med ingen bestemt føring på hva de skulle kle seg ut som. Og så har det vært en gang de skulle ha grønne klær (da kjøpte jeg en grønn, langermet t-skjorte - den har han brukt mye ellers også) og en gang de skulle ha gule (da fant vi en gul t-skjorte i skapet som var bare litt for liten). Jeg kan heller ikke sy, men vi har fikset til ting noen ganger - klippet til et gammelt rødt tørkle for å lage et lite rødt halstørkle en gang han skulle være sjørøver, og så lagde pappaen en sjørøver-t-skjorte en gang. Heldigvis har det som sagt aldri vært konkrete krav om at han "måtte" være Bolla Pinnsvin eller et trehodet troll eller noe sånt. Jeg vet ikke helt hva jeg skulle gjort da.

Gammel 10-06-09, 10:40   #51
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

på Divine. Poden er heller ikke særlig interessert i å kle seg ut, og får han valget, vil han helst la det være. Han er sånn som hiver seg på "smutthull" i bursdagsinvitasjoner og påpeker at "det står at man kan kle seg ut som et dyr, ikke at man må!". Så det med å skille seg ut når alle de andre er utkledd, bryr han seg ikke veldig om.

Gammel 10-06-09, 10:40   #52
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Bolla Pinnsvin! Ja, jeg synes jeg ser det.

Gammel 10-06-09, 10:44   #53
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Prototypen var Bolla pinnsvin på årets karneval. Temaet var "Alf Prøysen" og jeg begrenset valget hans ned til 3 figurer. (I ettertid angret jeg på at jeg ikke inkluderte blåbær som et valg.)

Gammel 10-06-09, 10:45   #54
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Prototypen var Bolla pinnsvin på årets karneval. Temaet var "Alf Prøysen" og jeg begrenset valget hans ned til 3 figurer. (I ettertid angret jeg på at jeg ikke inkluderte blåbær som et valg.)

Jeg husket det, Veronal, det var derfor jeg nevnte det som eksempel. Han var kjempefin.

Gammel 10-06-09, 10:46   #55
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Jeg hadde emigrert hadde jeg måttet lage et Bolla Pinnsvin-antrekk. :imponert av Veronal:

Gammel 10-06-09, 10:47   #56
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg hadde emigrert hadde jeg måttet lage et Bolla Pinnsvin-antrekk.

Nei, nei, nei - jeg måtte ikke lage antrekket - jeg kunne jo lett gitt ham andre alternativer. Hadde jeg ikke sydd antrekk så hadde han fått noe sånt:

Man trenger ikke sy for å ha det gøy. Ikke trenger man å være kreativ heller - man trenger bare Google bildesøk.

Gammel 10-06-09, 10:50   #57
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Tja, har jeg så har jeg. Har jeg ikke - so be it. Sy?

Signerer.
Husker med gru den gangen Plutte ville være edderkopp og mamma skulle sy. Det ble med den ene gangen.

Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 10:51   #58
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Hos oss er det aldri noe problem. Det er igrunnen lagt opp til at ikke noen må kjøpe. Feks de skulle være bjørner og vi skulle kle dem i bjørnefarger så hadde de laget ører selv. Gul fest, noe gult på seg etc.
Eneste gang jeg har kjøpt noe er når det er nissefest.

Gammel 10-06-09, 10:52   #59
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Jeg trodde det var vanlig jeg.. derfor, av min uvitenhet, så satt jeg her en kveld å sydde kappe og lagde krone, for de skulle være prinser og prinsesser dagen etterpå.. Da morgenen kom nektet guttungen å bruke både kappe og krone .. og når vi kom i barnehagen så var det kun ei jente som hadde stæsja seg litt opp som ei prinsesse..
jess jess.. første og siste gang jeg sitter å syr som en gal kvelden før..

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 10:56   #60
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er elendig til å sy. Jeg lagde riktignok supermann-kappe til knerten i år, men det var bare supplement til supermannpysjen som han også hadde.

Ungene har på seg riktige klær på slike dager, men jeg er litt kreativ. Når knerten 1 år og 2 måneder skal på Lucia-feiring så får han på hvit strømpebukse og en hvit skjorte lånt av storesøster. Snuppa fikk ordentlig Lucia-kjole i år, for den kan hun bruke igjen neste år og så arves av knerten. På julenissedagen fikk snuppa på en rød kjole og knerten røde klær og så ble begge supplert med en nisselue.

Så jeg verken kjøper eller syr, egentlig.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:39.