Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinoff fra navnetråden - oppkalling

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-06-09, 09:35   #41
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff fra navnetråden - oppkalling

Vi ville ikke brukt et navn vi ikke likte, men heller ikke kalt opp etter en person vi ikke syntes noe om. Derfor ble det også en lang diskusjon i heimen når det gjaldt navn, for det var personer vi godt kunne kalt opp etter som hadde navn vi ikke likte og omvendt.

Ungene har forresten to fornavn, og begge navnene er oppkalling. Eldstemann etter min morfar og mannens farfar (en liten omskrivning), og lillesøster har mellomnavnet etter svigermor og tanten min og fornavn som er inspirert av både mamma og pappa sine navn.

Gammel 10-06-09, 09:41   #42
Skvetten
Passiv

Standard

Det er utenkelig å oppkalle et barn etter en kjendis. Selv er jeg oppkalt etter en oldemor, takk og lov fikk jeg kun to av de fire navnene hennes da.

Tenåringen er oppkalt etter en person fra litteraturen.

Vurderte å kalle opp etter min bestefar men ble nedstemt.

Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 09:48   #43
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

harpo kan jo gå som en flott guttenavn det!

Her har vi ingen direkte oppkalling. Jeg hadde veldig lyst å kalle opp etter superbestemora mi som het Johanne, men i og med at storebror hadde et evangelistnavn, så ble det litt for mye.

Lillebror heter det oldefaren hadde som mellomnavn. Ellers så kan vi si at han har navn etter den dagen han er laget på

- Forøvrig ville gubben gjerne bruke navnet Odin. Det het farfaren hans. Ikke fordi han hadde så godt forhold til farfaren, men fordi han synes navnet er stilig. Jeg har ingenting mot navnet, men hele familien snakker om hvor sær denne Odin var, så da utgår det.

Gammel 10-06-09, 09:52   #44
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

For min del er ikke oppkalling viktig, mens det for mannen er mer viktig. Storebror har mellomnavn som er oppkalling, mens lillebror er oppkalt både med fornavn og mellomnanv, Alt fra mannens familie.

Gammel 10-06-09, 09:57   #45
Tåtti
klossemajor

Tåtti sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Æ ser Stjørdal'n
Tåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de fleste
Standard

Knotten har to fornavn og er oppkalt etter min far og min manns morfar. Fordi de var to personer som er verdt å minnes og fordi de to navnene står fint til hverandre og til etternavnet vårt.

Jeg tror ikke det er noen kjendiser jeg liker godt nok til å ville kalle opp noen etter dem.

Gammel 10-06-09, 09:58   #46
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kjendisoppkalling fremstår for meg som totalt uaktuelt. Har faktisk ikke falt meg inn.

Minste er oppkalt etter mannens farmor, som var ei fantastisk dame. Jeg var lett å lede både fordi jeg likte henne godt og fordi navnet er pent. Tror nok jeg hadde vært mer vrang hvis jeg overhodet ikke likte navnet. Sønnen vår ble født åtte uker etter at pappa døde, og mange ventet nok på oppkalling (siden svigerfar også heter det samme), men jeg klarte ikke å forestille meg en babygutt som het Roar. (dessuten var det også navnet på min eks. )

Jeg fikk aldri oppkalt barna mine etter min mormor (Otilie) og min farfar (Lars) og det er jeg litt lei meg for. Mannen kjente ikke disse og han likte ikke navnene.

Gammel 10-06-09, 10:00   #47
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I min familie er det vanlig med bokstavoppkalling. Begge foredrene mine har to navn hvor initialene er de samme som foreldrenes. Det samme har jeg. Dessuten har jeg, mamma, mormor og oldemor samme forbokstav, men det har jeg ikke ført videre til sønnene mine. Hadde jeg derimot fått en datter, hadde jeg nok ønsket å bruke denne bokstaven.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 10:00   #48
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kjendisoppkalling?

Gammel 10-06-09, 10:10   #49
HSJ73
Henger i stroppen

HSJ73 sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
HSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Eldstejenta er oppkalt etter sin oldemor. Vi hadde aldri gjort det om vi ikke hadde likt navnet, så det at det var et pent navn, var det viktige for oss. Men det er en koselig tanke at navnet kommer fra jentas oldemor.

Det kunne ikke falt meg inn å kalle opp etter kjendiser, men dersom jeg likte navnet veldig godt, ville det nok ikke ha stoppet meg fra å bruke det selv om det var brukt av en kjendis.

Gammel 10-06-09, 10:11   #50
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Kjendisoppkalling?

Ikke at jeg personlig tar meg nær av dette, men mener du det samme om barnet er oppkalt etter en B-kjendis fra Melodi Grand Prix eller om det f.eks. er en forfatter eller politiker eller noe som betyr veldig mye for deg? :nysgjerrig:

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 10:13   #51
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som "vridd" navn på mellomste sitt navn valgte vi navnet til en historisk person. Jeg liker å fortelle henne både om oldemor som hun heter etter, og om den spennende damen som levde for lenge siden.

Jeg kunne kanskje kommet på å oppkalle en kjent person fra samtiden også, som Nelson Mandela eller noe.

Gammel 10-06-09, 10:13   #52
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Ikke at jeg personlig tar meg nær av dette, men mener du det samme om barnet er oppkalt etter en B-kjendis fra Melodi Grand Prix eller om det f.eks. er en forfatter eller politiker eller noe som betyr veldig mye for deg? :nysgjerrig:

Jeg ser ikke på forfattere og politikere som kjendiser i første rekke, så om noen vil kalle opp barnet sitt etter Ingvar Ambjørnsen eller Winston Churchill, så reagerer ikke jeg på det. Jeg tenkte utelukkende på oppkalling etter sin favorittdeltaker i Paradise Hotel og sånt. Årsaken til at jeg synes at DET er teit, er at kjendisfiksering er så flyktig. Selv om man har likt Pink i to år, så er jaggu meg ikke sikkert at man bryr seg døyten om henne året etter.

Gammel 10-06-09, 10:17   #53
Left
Passiv

Standard

Bare så det er sagt, så hadde jeg aldri kalt opp igjen gutta mine etter bestefedrene sine om de ikke var personer verdt å være oppkalt etter
Det er ingen "regel" i familien som sier at man må kalle opp etter noen.

Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 10:21   #54
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg kunne kanskje kommet på å oppkalle en kjent person fra samtiden også, som Nelson Mandela eller noe.

Da kom jeg til å tenke på tv-serien Cosby show, der den eldste datteren kalte tvillingene sine Nelson og Winnie.

Kanskje ikke det beste valget, med tanke på hva som skjedde senere. Muligens bør man vente til kjendisen har vært død en god stund før man tar sjansen på å oppkalle?

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 10:22   #55
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Da skjønner jeg litt bedre hvorfor du brukte .

Når jeg skrev kjendis så tenkte jeg kjent person, uansett hva vedkommende måtte være kjent for.

Vår "kjendisoppkalling" er etter en kjent historisk person, som ikke lever merså vi er trygge på at det ikke kommer merkelige avsløringer etter hvert. I tillegg vil vedkommende nok alltid være husket for det han har gjort, også når Champion blir stor og til og med når hans barn er store. Det var litt viktig for oss, når vi først skulle oppkalle etter en kjent person.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 10:23   #56
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forresten så hadde jeg lyst til å kalle datteren min Anna Elisabeth, men jeg lot være, blant annet med tanke på Westerlund.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 10:26   #57
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff fra navntråden - oppkalling

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Men dere, mellomnavn er vel egentlig et av det som vi normalt ser på som etternavn om man har to? Eller surrer jeg helt her? Om man heter Anne Pedersen Larsen så er Pedersen mellomnavnet.

Ja, du har rett - og formelt sett har Poden vår to fornavn og ingen mellomnavn. Men vi kaller gjerne det andre fornavnet hans for mellomnavn, fordi han/vi ikke bruker det til daglig.

Gammel 10-06-09, 10:57   #58
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Sv: Spinoff fra navntråden - oppkalling

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Nå høres det jo ikke ut som Angelina eller Paris er folk du ser spesielt opp til.

Nei, det har du rett i.
Jeg mener vel det er greit å kalle opp barn etter forbilder, om man har noen spesielle slike. Men da tenker jeg mer på typen Roald Amundsen, Marie Curie og sånt.
Når betegnelsen kjendis blir brukt, tenker jeg først og fremst på personer som av ulike årsaker har havnet i rampelyset uten at de nødvendigvis er utpreget dyktig innenfor sitt fagfelt.
Jeg må forresten innrømme at jeg synes Paris er superdyktig på å være kjendis. Jeg synes bare ikke det er grunn god nok til å se på henne som et forbilde.

Gammel 10-06-09, 11:06   #59
LittLemen
Bør lage seg en tittel selv

LittLemen sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Mine to yngste jenter er på en måte oppkalt, men det var fordi vi likte navnene.

To av mine oldemødre het "ABC" og "BDC" (den siste visste jeg ikke at hadde tre navn, det fikk jeg først vite etter at mellomstejenta hadde fått navnet sitt og farmor var i fyr og flamme over at hun hadde fått to av morens navn )
Mellomstejenta fikk navnet "BC" - det var faktisk mannens forslag, og han visste ikke hva mine oldemødre het. Yngstejenta heter "D" - ikke fordi vi var veldig opptatt av å kalle opp, men fordi vi likte navnet. Men selvfølgelig er det veldig hyggelig for farmor, som er veldig opptatt av slekt og navn, at mine to yngste til sammen har alle hennes mors navn

Eldstejenta har navn med samme forbokstav som farmor, og farmor er stolt av det også, hun

LittLemen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 11:17   #60
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eldste er indirekte oppkalt etter far og oldefar. (Som Johannes - Jon, Aleksander - Sander.) Mellomsøster er har en blanding av søstrene mine sitt navn (som Annlaug + Helene = Ann Helen) og lillesøster har en variant av mammas navn som mellomnavn.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:22.