|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Hertuginne
|
Sv: Spinoff fra navnetråden - oppkallingVi ville ikke brukt et navn vi ikke likte, men heller ikke kalt opp etter en person vi ikke syntes noe om. Derfor ble det også en lang diskusjon i heimen når det gjaldt navn, for det var personer vi godt kunne kalt opp etter som hadde navn vi ikke likte og omvendt.
|
|
|
#42 |
|
Passiv
|
Sv: Spinoff fra navnetråden - oppkallingDet er utenkelig å oppkalle et barn etter en kjendis. Selv er jeg oppkalt etter en oldemor, takk og lov fikk jeg kun to av de fire navnene hennes da. |
|
|
|
#43 |
|
Har tro på forbedring
|
Sv: Spinoff fra navnetråden - oppkallingharpo kan jo gå som en flott guttenavn det!
|
|
|
#44 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Spinoff fra navnetråden - oppkallingFor min del er ikke oppkalling viktig, mens det for mannen er mer viktig. Storebror har mellomnavn som er oppkalling, mens lillebror er oppkalt både med fornavn og mellomnanv, Alt fra mannens familie.
|
|
|
|
#45 |
|
klossemajor
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Æ ser Stjørdal'n
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spinoff fra navnetråden - oppkallingKnotten har to fornavn og er oppkalt etter min far og min manns morfar. Fordi de var to personer som er verdt å minnes og fordi de to navnene står fint til hverandre og til etternavnet vårt.
|
|
|
#46 |
|
ctrl+z
|
Sv: Spinoff fra navnetråden - oppkallingKjendisoppkalling fremstår for meg som totalt uaktuelt. Har faktisk ikke falt meg inn.
|
|
|
#47 |
|
Textrovert
|
Sv: Spinoff fra navnetråden - oppkallingI min familie er det vanlig med bokstavoppkalling. Begge foredrene mine har to navn hvor initialene er de samme som foreldrenes. Det samme har jeg. Dessuten har jeg, mamma, mormor og oldemor samme forbokstav, men det har jeg ikke ført videre til sønnene mine. Hadde jeg derimot fått en datter, hadde jeg nok ønsket å bruke denne bokstaven.
|
|
|
#49 |
|
Henger i stroppen
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spinoff fra navnetråden - oppkallingEldstejenta er oppkalt etter sin oldemor. Vi hadde aldri gjort det om vi ikke hadde likt navnet, så det at det var et pent navn, var det viktige for oss. Men det er en koselig tanke at navnet kommer fra jentas oldemor.
|
|
|
#50 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Spinoff fra navnetråden - oppkalling
Ikke at jeg personlig tar meg nær av dette, men mener du det samme om barnet er oppkalt etter en B-kjendis fra Melodi Grand Prix eller om det f.eks. er en forfatter eller politiker eller noe som betyr veldig mye for deg? :nysgjerrig:
|
|
|
#51 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Spinoff fra navnetråden - oppkallingSom "vridd" navn på mellomste sitt navn valgte vi navnet til en historisk person. Jeg liker å fortelle henne både om oldemor som hun heter etter, og om den spennende damen som levde for lenge siden.
|
|
|
#52 |
|
Textrovert
|
Jeg ser ikke på forfattere og politikere som kjendiser i første rekke, så om noen vil kalle opp barnet sitt etter Ingvar Ambjørnsen eller Winston Churchill, så reagerer ikke jeg på det. Jeg tenkte utelukkende på oppkalling etter sin favorittdeltaker i Paradise Hotel og sånt. Årsaken til at jeg synes at DET er teit, er at kjendisfiksering er så flyktig. Selv om man har likt Pink i to år, så er jaggu meg ikke sikkert at man bryr seg døyten om henne året etter.
|
|
|
#53 |
|
Passiv
|
Sv: Spinoff fra navnetråden - oppkallingBare så det er sagt, så hadde jeg aldri kalt opp igjen gutta mine etter bestefedrene sine om de ikke var personer verdt å være oppkalt etter |
|
|
|
#54 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
Da kom jeg til å tenke på tv-serien Cosby show, der den eldste datteren kalte tvillingene sine Nelson og Winnie.
|
|
|
#55 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Spinoff fra navnetråden - oppkallingDa skjønner jeg litt bedre hvorfor du brukte
|
|
|
#56 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Spinoff fra navnetråden - oppkallingForresten så hadde jeg lyst til å kalle datteren min Anna Elisabeth, men jeg lot være, blant annet med tanke på Westerlund.
|
|
|
#57 |
|
flisespikker
|
Sv: Spinoff fra navntråden - oppkalling
Ja, du har rett - og formelt sett har Poden vår to fornavn og ingen mellomnavn. Men vi kaller gjerne det andre fornavnet hans for mellomnavn, fordi han/vi ikke bruker det til daglig.
|
|
|
#58 |
|
nye muligheter
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spinoff fra navntråden - oppkalling
Nei, det har du rett i.
|
|
|
#59 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spinoff fra navnetråden - oppkallingMine to yngste jenter er på en måte oppkalt, men det var fordi vi likte navnene. |
|
|
|
|
|
#60 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Spinoff fra navnetråden - oppkallingEldste er indirekte oppkalt etter far og oldefar. (Som Johannes - Jon, Aleksander - Sander.) Mellomsøster er har en blanding av søstrene mine sitt navn (som Annlaug + Helene = Ann Helen) og lillesøster har en variant av mammas navn som mellomnavn. |
|
|
|
![]() |
|
|