Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Frivillighet

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-06-09, 08:58   #41
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Frivillighet

Hos oss får ikke trenere og lagledere fem øre. De får slippe treningsavgift på ett barn, men har de flere enn ett så er det full pris på resten.

Denslags frivillige ting stiller jeg mer enn gjerne opp på. Dugnader som faller innenfor det barna eller jeg deltar i også. Og masse annet. Men frivillig for ting på jobben eller for andre voksne - neppe. Jeg mener ikke at jeg skal i unnasluntrergjengen av den grunn.

Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 08:58   #42
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

eg hadde aldri problemer med å skaffe folk da jeg satt i FAU i barnehagen (i seks år). Jeg spurte folk om de skulle på sommerfesten. Sa de ja, lot jeg dem velge hva som passet av oppgavene. Ja, for skulle de på fest måtte de hjelpe til. Jeg startet kanskje med; - Dere som har små barn synes kanskje at det blir litt lenge å være til slutt, så da passer det kanskje at dere hjelper til å ordne ti? Ingen turde å si nei av en eller annen merkelig grunn.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 08:59   #43
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg istemmer flertallet. Det skal mye til for meg å delta som frivillig på noe som er organisert av jobben. Gjør jeg jobben min forventer jeg også å få betalt.

Ellers har vi stort sett stilt opp på det som har vært av dugnader og arrangementer, og jeg ser at det smitter på våre barn. Storesøster var helt ulykkelig fordi en dugnad og et fødselsdagsselskap kolliderte i dag slik at hun ikke fikk gått på dugnad.

Jeg reagerte litt på den artikkelen i Magasinet, for jeg har ikke inntrykk av at dugnadsånden er særlig sterk lenger. Etter mange år som barnehagemor ser jeg at det er en liten hard kjerne som alltid er der og veldig mange vi aldri ser. Og før noen begynner å snakke om at det er vanskelig når man er alene, så er alenemødrene blant dem som alltid er med. Vår barnehage har alltid organisert dugnad der barn kan være med slik at det ikke er et problem.

Nå er ikke mine med på så mange aktiviteter som krever dugnad, men når de kommer er vi gjerne med.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 09:00   #44
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Her var det snakk om å heie på kollegaer som syklet sykkelritt.

Ok.
Det lønner seg å lese skikkelig Obelix.

Dette hadde jeg glatt skippa hvis ikke jeg eller mannen eller noen kollegaer jeg var veldig begeistret for skulle heies fram.

Jeg trodde det var annet frivillig arbeid det var snakk om.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 09:08   #45
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Jeg tror mye barneidrett, fotball osv. fortsatt er basert på frivillige trenere som ikke får betalt. Mulig jeg tar feil.

Mannen min er håndball trener for jenter 14 og får ikke betalt.
Han får en gratis trenngsdrakt og ryggsekk.

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 09:12   #46
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Min erfaring ifht dette er at det desverre er de samme som stiller opp gang etter gang. Og unskyldninger som "Jeg jobber fulltid skjønner du, og har derfor ikke tid", er veldig vanlig. Ingen andre gjør det liksom
Og trenere, dirigenter, instruktører osv får betalt.

Da tar vi nok feil begge to, for dette gjelder slett ikke alle. Her er det klapp på skulderen og en sosial sammenkomst i slutten av sesongen som er "betalingen". Ja, for uten å bli godt kjent med barnas venner og få ta del i det som skjer.

Det er egentlig synd om det brer seg en oppfatning om at alle får betalt, for det er fremdeles mange idrettslag som ikke praktiserer det slik.

Jeg kan ellers være enig i at det kan se ut som det er de samme familiene som alltid stiller opp.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 09:16   #47
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanne, her.

Da tar vi nok feil begge to, for dette gjelder slett ikke alle. Her er det klapp på skulderen og en sosial sammenkomst i slutten av sesongen som er "betalingen". Ja, for uten å bli godt kjent med barnas venner og få ta del i det som skjer.

Det er egentlig synd om det brer seg en oppfatning om at alle får betalt, for det er fremdeles mange idrettslag som ikke praktiserer det slik.

Jeg kan ellers være enig i at det kan se ut som det er de samme familiene som alltid stiller opp.

Der hvor vi er engasjerte får i hvertfall alle betalt. Som i cash.
Jeg svarte utifra det vi er vant med. Kanskje endel idrettsalag osv begynner å betale litt siden man sliter med å få folk til å jobbe gratis

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 09:27   #48
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De idrettslagene jeg kjenner til betaler heller ikke trenerne sine, ei heller korpsene. Jeg tror i noen så er dirigenten betalt, men på langt nær alle.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 09:39   #49
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Ja, her er det allidrett som er foreldrestyrt, og trenere slipper å betale for barnet sitt, men ikke noe mer. Trenere for f.eks fotball er gjerne foreldre, og det er heller ikke betalt, men lagene støttes av klubben mht materiell osv.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 09:41   #50
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå sier jo Fluke at hun ikke kan si alt om arrangementet, men ut fra meget begrenset informasjon ville ikke jeg en gang følt at dette var noe jeg burde rydde plass til, mer noe man gjorde hvis man hadde lyst. Synes ikke dette går inn under frivillighetsprinsippet på den måten man oftest ser på det.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 09:44   #51
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Nå sier jo Fluke at hun ikke kan si alt om arrangementet, men ut fra meget begrenset informasjon ville ikke jeg en gang følt at dette var noe jeg burde rydde plass til, mer noe man gjorde hvis man hadde lyst. Synes ikke dette går inn under frivillighetsprinsippet på den måten man oftest ser på det.

Det er jeg helt enig i. Med mindre det var et arrangement som bedriften skulle gjennomføre for noen andre (på dugnad) eller at inntektene skulle doneres til et eller annet. Heiagjeng føler jeg meg ikke forpliktet til å være, nei.

Gammel 15-06-09, 09:44   #52
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

I skolekorps så er dirigentene som regel betalt, men ikke av korpset selv. De fleste hovedrdirigenter er ansatt gjennom den kommunale musikkskolen.

Gammel 15-06-09, 09:46   #53
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Peaches, her.

I skolekorps så er dirigentene som regel betalt, men ikke av korpset selv. De fleste hovedrdirigenter er ansatt gjennom den kommunale musikkskolen.

Ja, jeg tenkte det kanskje var noe slikt når det gjaldt dirigenter, som jo det faktisk ikke er så mange som kan være.

Gammel 15-06-09, 10:38   #54
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det frekkeste er i grunnen alle de som lar være å gå på dugnaden, for så å klage på at det er gjort for lite, gjort noe annet enn det de ville, eller gjort feil...

Jeg opplever også veldig sjelden de som føler seg tvunget av et mindretall til å delta på sommerfester, ol. Tvert om så er min erfaring at alle kommer, men noen få orger og ordner og hvis de ikke gjør det, så er det sure miner. Alle vil ha, noen få vil bidra.

Gammel 15-06-09, 10:40   #55
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Knurr. Hvordan få foreldre til å stille opp på sommerfest, egentlig? Av foreldre til 180 barn trenger vi ca 20 frivillige, og har bare klart å skaffe halvparten, omtrent. Ikke har jeg tid til å stå i alle garderobene og huke inn folk heller, så da ta jeg heller trippelt sommerfest-skift i stedet. :koke: Skulle ikke tro det var så vanskelig å bruke litt av sin tid på å stå sykkelløp-vakt, hvis alternativet var at det ikke ble noen sommerfest? Akk ja.

Her hadde de sommerfest fra 1530 å trengte hjelp fra kl 15, ikke mange som kunne stille opp da siden de fleste er på jobb. Jeg hadde ikke sjans hvertfall.
Kanskje det er sånn hos dere å?eller er det under selve sommerfesten dere trenger hjelp?da burde det jo ikke være noe problem.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 10:45   #56
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Og før noen begynner å snakke om at det er vanskelig når man er alene, så er alenemødrene blant dem som alltid er med. Vår barnehage har alltid organisert dugnad der barn kan være med slik at det ikke er et problem.

Nå er ikke mine med på så mange aktiviteter som krever dugnad, men når de kommer er vi gjerne med.

Der mini går tar man også med barna, vi griller sammen først før vi begynner på oppgaver. Så det burde ikke være store problemet å stille opp.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 11:01   #57
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

At trenere får betalt er langt i fra vanlig alle steder. Har "jobbet" som instruktør og drevet en Tae Kwon Do klubb sammen med min mann i 5 år uten noe betaling. Gratis drakt eller seminar har vært lønna.

Har sittet i styret i hundeklubb og arrangert både utstililnger, jaktprøver, sporprøver +++ og de eneste som får betalt er dommere som får dekket reisevei pluss et lite honorar, samt instrukører som holder kurs.

I grunn er det helt greit. Uten denne typen frivillig arbeid så hadde nok mange tilbud rundt om i landet blitt lagt ned. Min erfaring er også at det er de samme folkene som går igjen hele tiden og som stiller opp hver gang. Det er litt synd. Hadde flere deltatt litt, så hadde det vært mindre belastende på de som deltar og hjelper til mye.

Når det gjelder HI's innlegg her med å være med å heie på kollegaer på et sykkelritt så hadde jeg ikke giddet det med mindre det var noen veldig nære venner eller familie. Men jeg stilte opp en hel lørdag da jobben arrangerte fotballturnering for 12 åringer. ALLE fra jobben deltok og DET var moro det!

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 12:01   #58
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanne, her.

Dirigenter får betalt. Det tror jeg er en regel med ganske få unntak, med mindre det er snakk om en "vennegjeng som spiller sammen". De fleste korps- og orkesterdirigenter er musikere eller musikkstudenter og har samme forhold til å "jobbe gratis for jobben" som det folk flest i denne tråden har.

Mange instruktører får også betalt, men det er sikkert noen som gjør det frivillig også, avhengig av hvordan arbeidet er organisert.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:22.