Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ny søppelsortering i Oslo

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-06-09, 19:12   #41
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ny søppelsortering i Oslo

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Nå tenkte jeg mer at folk sorterer og alt er på stell på nivå en, for så at de ulike avfallstypene gjeforenes igjen på dynga, fordi gjenbruksapparatet ikke eksisterer eller svikter. Har vært pinlig mange eksempler på det siste, etter mitt syn.

Har det? Kom med noen eksempler da!

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-09, 19:33   #42
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Det har vært flere oppslag om det, men det kan ha vært innkjøringsproblemer. Ingeting er bedre enn at logistikk og gjenvinning går smertefritt.

Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-09, 20:21   #43
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil gjerne også ha eksempler på at denne kjente "urban myth" stemmer.

Gammel 22-06-09, 21:23   #44
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Det har vært flere oppslag om det, men det kan ha vært innkjøringsproblemer.

Kan du ikke vise meg noen linker? Jeg har ikke sett noen, nemlig. Jeg har hørt rykter ala "Det er sikkert det som kommer til å skje", men ingenting håndfast.

Gammel 22-06-09, 21:46   #45
Pelen

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ettersom jeg har jobbet indirekte i søppelposebransjen så kan jeg noe om dette, men jeg har også rådført meg med eksperten på jobben min og mye av nedenstående kommer fra ham.

Dette var nok den eneste løsningen Oslo kunne velge, siden det ikke er plass til fire dunker til hver husstand. Hadde de ikke valgt optisk sortering, måtte de kjøre fire ganger til hver husstand for å tømme en og en fraksjon for å kunne ta ut plast og mat fra restavfallet. I dag her de to dunker (papir og resten…) Dette er jo et miljøaspekt også. Oslo har et mål om å ta ut 50 % innen 2012 (i dag er det 29 %, papir + glass og metall) uten å ta ut mat og plast når de ikke dette målet.

Det er vel ikke så ille å få utlevert noen poser for at innbyggerne skal bli fylt opp med materialer (plast/matavfall) slik at den totale gjenvinningsgraden øker fra 30-50%.

Jeg er litt enig i det med handlenett, dumt å snakke om å ikke bruke plastposer når Oslo velger å kjøpe inn fler. Til de få (og det er ikke mange tror jeg) som ikke bruker vanlige plastposer til søppel blir det selvsagt unødvendig å kjøpe poser i butikken. Å andre siden, hvis Oslo leverte ut hvite poser til alle og så har de aller aller fleste allerede ICA og RIMI-poser (og diverse andre) så blir det tross alt en unødvendig levering av poser og her kan vi igjen tenke miljø. Posene må ikke være hvite. Hvis alle vrenger sine vanlige poser (Kiwi, Coop Prix, Rema, Rrimi) og putter mat i de grønne (de får av REN) og emballasjeplast i de blå (de får av REN) så sorteres dette ut på Tallanrud. Her ser man hvordan posene sorteres ut.

Jeg regner med at Oslo kommer til å gjøre som de andre kommunene, kjøpe inn noen hvite poser til restavfall, til de få som ikke har vanlige plastposer hjemme.

Når Tromsø, Skien og bl.a. Sortland klarer dette så kommer Oslo også klare dette lett.

Maisposer er kun laget for kompostering. De skal ikke kastes sammen med plast, da blir den fraksjonene forurenses, selv om de innholder over 70 % polyester. Hvis kommunen lager biogass av matavfallet, kan de ikke gå sammen med mat. Disse posene skal bare og virker bare hvis man driver med kompostering.

Sist redigert av Pelen : 23-06-09 kl 02:37. Årsak: Bold
Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-09, 21:52   #46
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Tusen takk for strålende info, Pelen!

Jeg har tenkt litt til, og er ikke like irritert lenger. Så vidt jeg vet er alle vanlige handleposer hvite på innsiden, bortsett fra Prix sine, og bortsett fra grønnsakshandleren sine. Så da får jeg bare begynne å bruke plastposer igjen.

Gammel 22-06-09, 22:28   #47
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo ikke så mange posene man kommer til å trenge, forhåpentligvis. Vi hadde i hvert fall ENORME mengder handleposer til overs før vi begynte med nett. Nå har vi fortsatt nok til "usortert" søppel, fordi det jo hender man handler uplanlagt.

Godt poeng Pelen har, i grunn: Dersom de skulle delt ut hvite poser til alle, så hadde jo de bæreposene de vanlige husholdningene har blitt til plastavfall.

Gammel 22-06-09, 22:31   #48
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Dersom de skulle delt ut hvite poser til alle, så hadde jo de bæreposene de vanlige husholdningene har blitt til plastavfall.

Ja, jeg har ikke noe behov for at de deler ut hvite poser, jeg skulle bare ønske jeg kunne bruke alle de andre posene jeg har, så sant de ikke er grønne eller blå.

Gammel 22-06-09, 22:36   #49
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Kanskje du kan overtale grønnsakshandleren til å begynne med hvite poser?! :løsningsorientert:

Gammel 22-06-09, 22:37   #50
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Ja, jeg må nok det. Han er nok med på den, tror jeg.

Gammel 23-06-09, 02:37   #51
Pelen

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Glitter, i følge kollega så må ikke posene være hvite, se oven, jeg skrev det i bold nå.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-09, 07:34   #52
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Glitter, i følge kollega så må ikke posene være hvite, se oven, jeg skrev det i bold nå.

Takk, men det er det som står i infobrosjyren vi har fått utdelt?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:52.