|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Sarkozy om forbud mot burka/niqab i FrankrikeSå lenge det ikke skremmer hestene, eller på annen måte hindrer trafikken, må voksne folk naturligvis få gå med så mye, eller lite, klær de vil på fritiden. Dette gjelder helt uavhengig av hva slags klær det er og hva de symboliserer. Men når det gjelder påkledning for barn kan man kanskje stille noen spørsmål ved det. Om ikke annet kunne jo dette være en interessant innfallsvinkel til diskusjonen rundt skoleunifomer. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
anglofil
Sv: Sarkozy om forbud mot burka/niqab i Frankrike
Men hvis vi går ut ifra at vi bor i et samfunn der de fleste kvinner og menn jobber, hvor eller hvilke yrker kan man fungere i med niqab som på bilde? Eller skal vi bare godta at disse kvinnene ikke skal jobbe? Aldri? De skal bare gå gjennom introduksjonsprogrammet som de gjør nå men målet skal aldri være for de å fungere i yrkeslivet? Fordi et religiøst plagg ikke tillater at de jobber? De skal aldri bli selvstendige nok til å ta noen egne valg i livet (ettervert osv. jobb er nøkkel til mye av frigjørningen som må skje, ergo de må først bli hjulpet til å kunne jobbe). |
|
|
|
|
|
#3 |
|
-
Nei, man kan ikke forby voksne folk å kle seg som de vil, samme hvor bra men mener det ville være for dem, og for samfunnet, om de kledde seg annerledes. Heller ikke om man tror de «egentlig» ikke vil kle seg slik.
Det syns ikke jeg at er akseptabelt. Jeg mener man kan kreve at jentene skal delta i kroppsøving, og man kan ha krav til påkledning i en skolesituasjon. Men trenger ikke å innvilge noen fritak, og det skal ikke være lov til å holde barn hjemme fra skolen.
Dette syns jeg også er problematisk. Jeg er ikke helt sikker på hvor langt man kommer med å prøve å regulere barns påkledning på fritiden, og er ikke sikker på at man burde heller. Det er mulig man kan finne hjemmel i noen barnevernsregler, men jeg tror kanskje det ville bli litt søkt. Det er kanskje for optimistisk å tro at folk er mottagelig for opplysning og propaganda? |
|
|
|
|
|
#4 |
|
anglofil
Opplysning og propaganda? I don't think so. Det har jo ikke hatt noen virkning overhode, tvert om. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Magisk
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Sarkozy om forbud mot burka/niqab i FrankrikeJeg er imot forbud, folk må ha lov å kle seg som de vil. For meg må gjerne folk gå uten klær også hvis de måtte ønske det.
|
|
|
#6 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Lisa sier dert så utrolig flott. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Sarkozy om forbud mot burka/niqab i FrankrikeJeg er redd, som Katta, at dersom det kommer et forbud mot å bruke burka/niqab, vil man risikere at enkelte kvinner rett og slett blir sperret inne i eget hjem med forbud mot å gå ut døra. Personlig syns jeg det er et ufyselig plagg, og jeg kan vel si jeg syns kanskje det burde vært en 18-årsgrense, eller et eller annet, selv om det ville vært klin umulig å overholde. Jeg syns det er trist å se småjenter som hemmes pga en klesdrakt som er pålagt dem ut av foreldede, kvinnefiendtlige kulturelle regler. Men jeg tror altså ikke man gjør kvinner som er undertrykt i en så stor grad en tjeneste ved å frata dem muligheten til å gå ut døra. (Det må da være bedre å kunne gå på gata ikledt et heldekkende "telt" enn å ikke kunne gå ut i det heletatt?)
|
|
|
#8 |
|
![]() ![]() ![]() |
Hvis jeg var Dagfinn Høybråten eller Ludvig Nessa, ville jeg ha nikket med deg i disse vendingene. Mulig med et halveis bifall fra Stein Lillevolden.. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Er ikke første gang jeg har fått høre jeg er konservativ - og det fra den ekstreme kristne siden.
|
|
|
#10 |
|
![]() ![]() ![]() |
Ekstreme kristne? Jeg er ateist, humanist. Den ultimate pariakaste i de fleste religioner |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Hintet ikke til at du er ekstremkristen her - jeg har fått høre det, i en sjokkert tone, fra en mann som er ganske så konservativ kristen: "jøye - du er konservativ, du!"
|
|
|
#12 |
|
Yes, we can!!
|
|
|
|
#13 |
|
![]() ![]() ![]() |
Haha, ja, de og. Glemte av dem |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Tankefull
|
Sv: Sarkozy om forbud mot burka/niqab i FrankrikeDet er enkelt å slenge ut forbud, men jeg tror ikke det vil løse noe som helst.
|
|
|
#15 |
|
Ekvilist
|
Nei. Jeg har vokst opp i en drabantby som i sin tid hadde flest innbyggere av utenlandsk opprinnelse i forhold til innbyggerantallet, jeg gikk i en klasse hvor omtrent halvparten hadde innvandrerbakgrunn. I tillegg til at jeg har jobbet på to ulike sosialkontor i oslos mest innvandrertette strøk. Så nei. Ingen hus på landet eller villa på Vindern. Ei heller noen burkaer.
|
|
|
#16 |
|
Yes, we can!!
|
Men, som sagt, å TVINGE noen til å gå med slike klær skal selvsagt være forbudt. Men det er utvilsomt mange kvinner som av ulike grunner velger det: Pga. religiøst svermeri, politisk ytring, traumer av noe slag som gir ønske for tildekking, ønske om å være mer religiøst prektig enn nabodamen, etc. Jeg ser det at man kan si at også disse grunnene har rot i undertrykking, men det kan man jo si om så mangt.
|
|
|
#17 |
|
anglofil
Angående arbeid. Så du mener ut av et integreringshensyn så skal ikke Norge ha som overordnet mål at kvinner i niqab også skal jobbe? Vi skal bare "investere" et et introduksjonsprogram til dem uten mål og mening? Disse kvinnene vil aldri få lov, i sitt miljø, å jobbe, det er uhørt. Men, jeg tror, om samfunnet i første rekke gjør som vi har gjort, de må på introprogram og så i tillegg får de lov å gå uten niqab .. hvis vi ser på det i et langtidsperspektiv så tror jeg vi vil få gunstige effekter. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Sarkozy om forbud mot burka/niqab i FrankrikeEllers er jeg også enig i Esmes mer praktiske innvendinger, selv om jeg mener at det prinsippielle veier tyngst.
|
|
|
#19 |
|
Glamorøs
|
Men altså, undertrykking av kvinner vil jo ikke forsvinne som dugg for solen bare vi gjør det ulovlig å gå med burka eller niqab. Det er større omveltninger som må til, og de vil nødvendigvis ta tid.
|
|
|
#20 |
|
anglofil
Men hvis man forbyr denne plagget så vil man gjøre det mulig for mange niqab kvinner å bevege seg ut av hjemme uten denne innpakkingen. De må nemlig på introkurs, så den Norske stat har allerede laget en regel som tilsier at de må ut av hjemmet og ut i det offentlige rom. Hvis vi har et forbud mot plagget så kan de heller ikke ha det på døtrene sine, aller viktigst av alt. |
|
|
|
![]() |
|
|