Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Når bytte ut Statens Vegvesen sin oransje skolesekk?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-07-09, 17:46   #41
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når bytte ut Statens Vegvesen sin oransje skolesekk?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg leste et sted at det bare er de tre nordligste fylkene som deler ut skolesekker til 1. klassingene, stemmer dette?

Det stemmer ikke

Sitat:

Selvsagt er det underordnet at sekken er stygg, men jeg er fremdeles skeptisk til at én type sekk skal passe absolutt alle barn. Når alle andre anbefalinger går ut på at barnet må prøve sekker før man kjøper? Og gratisprodukter delt ut av staten, hvor bra kan de være..? En skrev at 1. klassingen ikke skal bære sekken så mye, men med mindre barnet faktisk bærer sekken på ryggen (i trafikken), så er jo hele vitsen borte?

Overraskende nok er det en god sekk, og den er justerbar på så mange måter at det virker som om den passer godt til de fleste. (Ja, jeg var også skeptisk.)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-09, 18:10   #42
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Er førsteklassinger helt ferske i å ferdes langs traffikerte veier? Da syns jeg foreldrene har gjort en slett jobb med å lære barnet trafikksikkerhet og det blir for dumt å stole på at en sekk skal gjøre jobben.

Vår førsteklassing har fortsatt ikke gått alene langs trafikkerte veier, og kommer ikke til å gjøre det på en god stund ennå. Han har ikke sånn sekk, men det er ikke avgjørende. Skoleveien her er langt fra trygg for så små barn. Uansett hvor mye man trener på trafikksituasjoner med en seksåring, kan det oppstå situasjoner de ikke klarer å vurdere. I tillegg til at de generelt er små, impulsive og korte, så de ikke synes så godt i bilistenes blindsone.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-09, 01:53   #43
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På vår skole er det vanlig at den byttes ut i 3. klasse. Da er den som regel blitt i minste laget. Noen får ny sekk allerede i 2. klasse, noen bruker den også i 3.

Ungene er kjempestolte over de oransje sekkene, og det er ingen som sier at de er stygge. Sekkene blir nærmest et symbol på skolestart. Jeg synes det er veldig greit at sekkene til de minste barna synes godt langs veiene slik at bilistene tar litt mer hensyn. Selv om det ikke er vanlig at de begynner å gå selv før mot slutten av 1. klasse.

Gammel 25-07-09, 16:57   #44
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ungene liker godt sekken sin, at den er stygg var da et underlig svar. Det virker som den sitter godt også.

Vi kommer nok til å kjøpe ny til 2. klassingen.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-09, 17:01   #45
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Når bytte ut Statens Vegvesen sin orasje skolesekk?

Eldste fikk sekk i fjor, og kommer til å bruke dem kommende skoleår også, hvis den fortsatt er stor nok.

De er jo ikke så mange på skolen, og det har aldri vært problemer med å finne riktigsekk, de har jo egne plasser også.

At sekken ikke er direkte pen, bryr ikke meg, den er godt synlig langs veien, og ikke minst synes han godt når han venter på bussen vinterstid.

Hva gjør vi foreldre med barna, hvis vi sier den sekken de andre bruker, ikke er pen nok for ham/henne, når de andre ungene bruker den da??

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-09, 17:46   #46
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Slike sekker har jeg aldri sett her i kommunen, eller i nabokommunene heller for den sakens skyld. Et bra tiltak sikkert, men særlig fin var den ikke ...dog, den SKAL jo synes. Men; jeg synes kanskje ikke sekken umiddelbart ser helt ideell ut for små rygger?? Dog, jeg har aldri sett en i virkeligheten, så jeg kan ikke uttale meg om akkurat det selvsagt.

Gammel 25-07-09, 18:13   #47
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som sagt tidligere i tråden så er deg en god sekk med bra passform og god funksjonalitet. I vår kommune har den vært i bruk i mange år, og jeg har ikke hørt noen, hverken barn eller voksne klage på den. Verken på at den ikke passer eller at den er stygg. Tvert i mot er det tydelig at ungene er veldig stolt over sekken sin.

Den er faktisk helt på høyde med Bergans og Troll i kvalitet og komfort, så vidt jeg kan bedømme, hvilket betyr at selv barn fra hjem med dårlig råd er sikret en god sekk de første årene, noe jeg synes er et hyggelig pluss.

Opprinnelig lagt inn av Absalone, her.

Slike sekker har jeg aldri sett her i kommunen, eller i nabokommunene heller for den sakens skyld. Et bra tiltak sikkert, men særlig fin var den ikke ...dog, den SKAL jo synes. Men; jeg synes kanskje ikke sekken umiddelbart ser helt ideell ut for små rygger?? Dog, jeg har aldri sett en i virkeligheten, så jeg kan ikke uttale meg om akkurat det selvsagt.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-09, 18:34   #48
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er 100 % enig med Teofelia og vi bor i samme kommune. Her er det gjengs at alle førsteklassinger bruker sekken og det har ikke vært problem å finne egen sekk blant 120 andre like sekker. Poden har en egen dings på sin sekk og henger den på plassen sin i gangen når han ikke har den i arealet.

Gammel 25-07-09, 18:55   #49
maribo
Alltid like optimist

maribo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Orkdal
maribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Størstejenta mi brukte sin orange i 1.trinn, og fikk ny noen få dager ut i 2.trinn, da vi fant ut at sekken var for liten.
Nå skal mellomstejenta, som skal begynne i 2.trinn, få ny sekk.

Ellers er den orange fargen super, og alle er kjempestolte når de får denne sekken på våren før de skal begynne på skolen. Egen sekk, med navn på - OG det er en tradisjon her med denne sekken. Det er nemlig en ÅRTLI førsteklassesekk!!!!!

Gammel 25-07-09, 19:03   #50
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av maribo, her.

....

Ellers er den orange fargen super, og alle er kjempestolte når de får denne sekken på våren før de skal begynne på skolen. Egen sekk, med navn på - OG det er en tradisjon her med denne sekken. Det er nemlig en ÅRTLI førsteklassesekk!!!!!

Jeg tror Mazungen ville blitt lei seg om jeg insisterte på en annen sekk. Den tiden kommer tidsnok der en gjerne vil skille seg ut. Om barnet selv spør om ny sekk og ønsker seg det, så får hun det ikke lenge etter. Men jeg ser ikke poenget før sekken virker for liten, eller hun selv ønsker seg en annen.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-09, 20:43   #51
MissS
Like blid!

MissS sin avatar

MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Min 1.klassing kommer til å bruke den orange sekken. Her er det stas å få den utdelt og ungene er virkelig stolte. Eneste jeg syntes var dumt var at de har skrevet navnet på den. Liker dårlig at vilt fremmede kan rope på han fra avstand. Han er naiv nok til å gå bort også. Kommer til å videreformidle dette til skolen så kanskje de ikke gjør dette neste år.

Gammel 25-07-09, 20:47   #52
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Her anbefalte skolen at vi ikke skrev navn utenpå. :enig: Vi hadde navn inni og en dings utenpå.

Gammel 25-07-09, 21:07   #53
MissS
Like blid!

MissS sin avatar

MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Er det noe jeg kan gjøre for å kamuflere navnet? Finnes det noe StarWars greier man kan stryke på?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:06.