|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Voldtekt og det å bringe skam over familien sin
Det er jeg uenig i, jeg mener helt klart at 14-åringen må stå til ansvar for egne handlinger, men det er en annen diskusjon. Kommentaren min var mer enn tilståelse av at jeg ikke akkurat synes nevneverdig synd på voldtekstpersonen i denne saken. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg forsøker å kjenne riktig godt etter, men jeg kjenner at jeg faktisk ikke har det spøtt empati for fjortenåringen.
|
|
|
#3 |
|
representert
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Voldtekt og det å bringe skam over familien sinJeg syns det er helt forferdeligt, og håper egentlig at de ikke har flere barn som de kan prøve å overføre sine grusomme holdninger til.
|
|
|
#4 |
|
Passiv
|
Sv: Voldtekt og det å bringe skam over familien sinMitt poeng lenger oppi her med linken fra VG var vel nettopp å belyse at dette ikke er akseptabelt i Liberia heller. Og at det heller ikke er innenfor Islam dette har sin opprinnelse. |
|
|
|
#5 |
|
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Det med at kvinnen må stå til ansvar for at mannen må gi etter for sine primaldrifter er, som nevnt, utbredt i både islam og førmoderne/ikke vestlig kristen teologi. Det blir bare svada å fornekte det. Du finner helt sikkert dette i andre trosretninger også, men jeg vil anta at dogmer som gjelder 1/4 av jordens befolkning er noe mer problematiske enn lokal busk-primitivitet rundt omkring. Hijab-problematikken er jo selve kjernen i dette. Kvinnen må avseksualiseres ved at håret skjermes. Tilsvarende for nonner i kristendommen. Med den store forskjell at nonner ikke er alle kristne kvinner. Og at de fleste kvinner i den vestlige verden i dag bare ler av religiøse dogmer. Mens tildekningskravet i islam er dogmatisk for ALLE muslimske og muslimskfødte kvinner og den sosiale kontrollen beinhard for å etterfølge det (særlig i migrasjonsmiljøer i vesten der den kontrasterte annerledesheten utfordrer den religiøse identiteten) Det er ingen grunn til å bagatellisere dette, det trenger desperat å få luftet seg. Altfor lenge under teppet og alt det der....
|
|
|
#6 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nei. Da nonnedraktene oppsto, var de som vanlige klær, bare enklere i snitt og farger. Det vil si at alle voksne kvinner, nonner eller ikke, dekket til håret på den tiden.
|
|
|
#7 |
|
![]() ![]() ![]() |
Takk for presisering. Det er nok et samfunn du, med all respekt, ikke ville levd i som kvinne. Kvinner dekket til hår i Europa langt opp i moderne tid også, og sikkert enda hos ortodokse i sørøst-Europa. Men av en eller annen merkelig grunn er ikke dette lenger et dogmatisk og flittig etterfulgt krav...
|
|
|
#8 |
|
kamelkonsument
|
Sv: Voldtekt og det å bringe skam over familien sinBottom line: foreldrene er gale.
|
|
|
#10 |
|
Gangster girl
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
|
|
|
#11 |
|
Passiv
|
Sv: Voldtekt og det å bringe skam over familien sinDet er mulig at de selv forklarer det de gjør med en religion. Men det er helt sentralt om de gjør det med rette eller ikke. |
|
|
|
#12 |
|
Passiv
|
Sv: Voldtekt og det å bringe skam over familien sinBrutus - dette handler for meg om en familie som avviser et voldtatt barn. Det er å gå en smule lenger enn tradisjonelle kvinnesynsbetraktninger. |
|
|
|
#13 |
|
![]() ![]() ![]() |
Tja, Islam i seg selv er vel i så måte populistisk mote da. Som reaksjon på de promiskuøse og dekadente trosretningene som hersket i dens kjerneområde før profeten så lyset og giftet seg med et pikebarn på 9 år. Og dens revival på 70-tallet, da det ble VEL mye dekadens i Teheran og Kabul.
|
|
|
#14 |
|
saftig
|
Sv: Voldtekt og det å bringe skam over familien sinEn fjortenåring som gjør noe så bestialsk, har mest sannsynlig opplevd sviktende voksne, og er uansett for ung til å bli sperret inne på livstid!
|
|
|
#15 |
|
Passiv
|
Sv: Voldtekt og det å bringe skam over familien sinJeg forsøker etterhvert å finne ut av hva som er religion egentlig og hva som er bare sånn de pleier å gjøre det der når jeg ser noe jeg reagerer sterkt på. |
|
|
|
#18 |
|
![]() ![]() ![]() |
Sv: Voldtekt og det å bringe skam over familien sinJeg er helt på nett med alt det der. Men jeg er nok mer pessimistisk og mindre tålmodig enn deg når det kommer til det økende antall kulturelle møter mellom ulike verdensanskuelser som kommer med de store migrasjonene vi ser i dag. Dessverre synes det å være en folkeforflytning fra et broget, men likevel religiøst enheltlig kulturområde. Om du kaller det statisk åpenbaringssyn eller dogmer med enorm etterlevelseskraft eller rett og slett et facistisk verdensbilde, det får være opp til den enkelte. Hva skjer med dem som ikke lenger vil tilhøre islam, f.eks? Eller kritikere? Jeg vet at Kanada har en kvinnelig røst som fremhever seg som liberal, de har også en åpent homofil imam. Men hvor står de i det mer eller mindre kollektive verdensbildet til de 1,5 + mrd menneskene som deler deres tro? Mange sier at s.k. liberale muslimer ikke slipper til. Men vil de høres? I tabloide saker der uttaleser og fordømmelse av det som oppfattes av det sekulære samfunnet som en kriminell handling, kunne ha kommet. Der er det stille. Hvorfor kommer ikke de etterlengtede innspilla da? Istedet for det evige pjattet til Thomas Hylland Eriksen og andre som lider av kronisk relativisme? Og da snakker jeg ikke om bosniere som ber i samme rom som kvinnene sine. Den holder ikke.
|
|
|
#19 |
|
![]() ![]() ![]() |
Jeg aner ikke hvem han der Torp er. Men det har vært mye halloi på litteraturhuset i det siste. Med sirkusdirektør Abid Raja som skal leke brobygger. Jeg har hørt han si en del bra i det siste, men han rører ikke overfallsvoldtektene med en skitten pinne. Og han er den mest siterte "liberale" muslimen i Norge i dag. Mye makt, men også en opplagt agenda.. De møtene har forøvrig gått på NRK nett-tv og hatt masse båndbredde. Og Raja har vel ridd hesten så langt at han nå får trusler fra mer rettroende.
|
![]() |
|
|