|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bedreviter
|
Sv: Tips på spisesteder, gir dere det uansett?
Jeg skjønner selvsagt at drosjesjårørene gjerne skulle ønske at det er normen, men det er det ikke. Jeg har tatt veldig mye drosje de siste ti årene, og det er flere år siden drosjesjårørene sluttet å forvente tips. (Veldig mange av dem tok ikke fem øre for å kommentere at de ikke hadde fått noe den gangen det fortsatt var vanlig. Nå er det ingen som sier noe lenger, og det har de ikke gjort på flere år.) Jeg tar også en del flytaxi, der man deler drosje |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Duracell
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rivieraen-Vestfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Tips på spisesteder, gir dere det uansett?Nei, jeg tipser ikke hvis det er dårlig servering
|
|
|
#3 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Vestfold
![]() ![]() |
Sv: Tips på spisesteder, gir dere det uansett?Nei ingenting ved dårlig service. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Textrovert
|
Sv: Tips på spisesteder, gir dere det uansett?Jeg er veldig enig med Teofelia. Jeg runder av oppover, og tipser litt ekstra hvis servicen har vært veldig god eller jeg/vi har vært spesielt "brysomme". Denne uka tipset jeg litt ekstra på et sted der de dempet musikken da jeg spurte om de kunne gjøre det, og UTEN å skru på lyden på fullt igjen etter to minutter, slik de fleste gjør.
|
|
|
#5 |
|
intro
|
Sv: Tips på spisesteder, gir dere det uansett?Jeg pleier å gi litt (8-10 %) med mindre jeg er særdeles misfornøyd - og det skal litt til.
|
|
|
|
#6 |
|
Ekvilist
|
Sv: Tips på spisesteder, gir dere det uansett?Jeg rotet meg inn i en utgreiing som jeg fjernet i innlegget jeg skrev tidligere i kveld, men det gikk på det samme som Teofelia skriver. At jeg egentlig synes tipsing er noe tull, og at jeg heller vil betale mer for maten hvis det er slik at de ansatte tjener så dårlig at de er avhengig av tips for å få en anstendig lønn.
|
|
|
#7 |
|
lider av tastleksi
|
Sv: Tips på spisesteder, gir dere det uansett?Jeg har erfaring fra bransjen, og min mann jobber fremdeles innenfor området og det er endel misforståtte tanker rundt dette med kvalitet på mat og servering. Tidligere da jeg jobbet som kokk var det de aller fleste steder slik at servitørene puttet alt av tips i lomma, uten å dele med kjøkkenet. For meg blir det helt feil, for hvordan gjesten oppfatter måltidet har jo i stor grad med kvaliteten på maten å gjøre. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Tips på spisesteder, gir dere det uansett?Jeg liker å runde litt opp til hva jeg finner naturlig, men vet mange synes jeg er litt gjerrig.
|
|
|
#9 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Tips på spisesteder, gir dere det uansett?Siden jeg har cøliaki gir det rom for situasjoner som enten kvalifiserer til masse tips (godt glutenfritt brød, god tilpasning av menyen, at de lager noe av det brødet jeg selv har med og tar lite betalt for det, f.eks.), eller ingen tips (kan ikke tilpasse noe på menyen, serverer brød oppi maten min, tilpasser menyen ved å bare servere meg et par reker mens den egentlige menyen var langt mer overdådig).
|
|
|
#10 |
|
Bedreviter
|
Sv: Tips på spisesteder, gir dere det uansett?Og nei, jeg anser ikke det å reise seg og løfte inn kofferten min i bagasjerommet for å være ekstraordinær service. Det anser jeg for å være inkludert i starttaksten. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
|
Sv: Tips på spisesteder, gir dere det uansett?Jeg er visst slepphendt med tipsen. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Sv: Tips på spisesteder, gir dere det uansett?Nei, absolutt ikke.
|
|
|
#14 |
|
saftig
|
Sv: Tips på spisesteder, gir dere det uansett?Jeg innser at jeg også er for slepphendt med tipsen, men jeg føler meg så utrolig kjip hvis jeg ikke gir noe. Jeg har aldri gitt trasstips på en krone, men jeg har latt være å tipse i det hele tatt dersom maten og servicen har vært bedriten. Er jeg veldig fornøyd, gir jeg mye tips.
|
|
|
#15 |
|
kamerat
|
Jeg vet det, men jeg misliker systemet. Jeg tipser selvsagt etter tariffen i USA likevel.
|
|
|
#16 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Innsats gir belønning. Fast tariff er hvilepute. Enkle mekanismer.
|
|
|
#17 |
|
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Sv: Tips på spisesteder, gir dere det uansett?Jeg har i grunn aldri skjønt hvorfor vi skal gi tips til servitører og taxisjåfører her til lands. De har jo sin faste lønn uansett, og de gjør jo i grunn bare jobben sin, på lik linje med andre serviceyrker.
|
|
|
#18 |
|
Gjør så godt som jeg kan.
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Tips på spisesteder, gir dere det uansett?Tipser ikke her i Norge. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Tips på spisesteder, gir dere det uansett?Jeg har heller ikke tipset taxisjåfører på sikkert 10 år. Prisene har steget veldig mye mer enn for å kompensere for tipstapet, da, så jeg regner med de står han av.
|
![]() |
|
|