Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er det galt å spørre om hva man tror på?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-12-06, 13:28   #41
Misty
Håpefull eller håpløs....

Misty sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Plankebyen
Misty er litt kulMisty er litt kulMisty er litt kul
Standard

Sv: Er det galt å spørre om hva man tror på?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Med mindre spørsmålet rettes til én bestemt, da. (Å stille et generelt spørsmål synes jeg er helt kurant, uansett hvor privat spørsmålet er, for da er det helt opp til den enkelte om de i det hele tatt vil skrive i tråden.)

Veldig enig.

Gammel 31-12-06, 14:42   #42
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes vel ikke det er noe galt i å spørre, så lenge det ikke ligger en eller annen (fordømmende) agenda bak.

Joma, trådene blir seende veldig mystiske og sensasjonelle ut når du systematisk sletter helt normale og uskyldige innlegg på den måten. Kanskje du skulle slutte med det?

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-06, 14:46   #43
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Joma, trådene blir seende veldig mystiske og sensasjonelle ut når du systematisk sletter helt normale og uskyldige innlegg på den måten. Kanskje du skulle slutte med det?

Joma har slettet alle innleggene sine på forumet, tror jeg, ikke bare her.

Gammel 31-12-06, 14:53   #44
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Joma har slettet alle innleggene sine på forumet, tror jeg, ikke bare her.

Ups, ja. Jeg er visst ikke vant til å følge med på datoer og klokkeslett.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-07, 18:21   #45
mammatherese
Snart STOOOOR

mammatherese sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
mammatherese har et hav av muligheter foran seg
Standard

Synes da det er greit... Jeg kan da stå for det jeg tror på, de fleste kan vel det

mammatherese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-07, 18:55   #46
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ikke ofte jeg har blitt spurt om min tro i real life, så har aldri opplev det som et problem. Men jeg synes det hadde vært helt greit å blitt spurt, for jeg kan jo velge å svare at det er privat og?

Men synes uansett det må være ok på et forum. Her spørres det jo om alt mulig rart, så får folk velge hva de ønsker å svare på.

Jeg kan prate både om orgasme og tro jeg

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-07, 22:46   #47
TBM
Passiv

Standard

Her har ikke jeg fått med meg alt, og ikke orker jeg søke etter det heller...

Men på et forum som dette synes jeg det er et helt greit spørsmål. Rett og slett fordi man blir ikke satt i en "umulig" situasjon hvor det er vanskelig å sette grenser, når det foregår i et forum kan man jo bare la være å svare. Samt at man får tid til å tenke seg litt om før man svarer.

I hverdagen derimot, tror jeg at jeg hadde reagert hvis et "vilt fremmed menneske" spurte meg om min tro - med mindre det var i en situasjon som gjorde det naturlig.

De fleste har vel såpass sosiale antenner at man vet når man kan spørre eller ikke...

Svar med sitat
Gammel 01-01-07, 23:11   #48
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ingenting galt med å spørre. Jeg liker å vite hva mennesker rundt meg står for.

Gammel 02-01-07, 13:39   #49
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Det er ingenting galt med å spørre. Jeg liker å vite hva mennesker rundt meg står for.

Men det er ikke sikkert alle ønsker å fortelle hva de tror på?

Gammel 02-01-07, 13:45   #50
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Jeg kan ikke helt skjønne hva som skal være hemmelig med det, egentlig. En tro man ikke kan vedkjenne seg?

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-07, 13:50   #51
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

For min del må folk gjerne spørre hva jeg tror på, det er ingenting hemmelig med det. JEg syns egentlig det er litt rart at man syns det er hemmelig? Jeg mener, dersom man er kristen så bør man vel ha et ønske om å spre det glade budskap, ikke som i forkynne, men for å vise at jeg tror og dersom du lurer på noe så spør.. Holder man det hemmelig så vet jo ikke folk som f.eks er søkende at de kan spørre vedkommende. Dette gjelder jo også andre trosretninger og ikketroende...

polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-07, 13:54   #52
cilen
re:designer

cilen sin avatar

cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes ikke det gjør noe. Ikke så lenge man spør fordi man ønsker å lære noe nytt. Det er vel heller det som noen ganger kommer etterpå som er frekt! Hvis man begynner å diskutere om det er rett tro! Jeg hadde en dame i burka som kunde på jobb engang.. (frisør), og det var naturlig for meg å spørre litt om fra hun trodde på. Det var midt under 9-11 oppstyret, og jeg spurte henne om hva hun fortalte sine barn om alt de så på TV. Var usikker selv hva jeg skulle si til mine, og ønsket å vite hva muslimer fortalte sine barn. Hun fortalt at hun sa til sine barn at Saddam var en ond konge, akkurat som i eventyrene.. synes det var så fint! Hun var veldig koselig!

I Egypt var det også noen som spurte oss om hva vi trodde på. Vi er jo ikke kristne, så vi fortalte at vi var åpne og aksepterte hver enkelt for hva de ville tro på. Tror det var litt uvant for han ene.. Han trodde vel at det var enten Gud eller Allah! Men han syntes det var fint..

Gammel 02-01-07, 15:42   #53
Benmurphy
-

Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Jeg kan ikke helt skjønne hva som skal være hemmelig med det, egentlig. En tro man ikke kan vedkjenne seg?

Men som Hattifnatten skriver lenger opp så trenger jo ikke problemet være at man ikke vil vedkjenne seg ting, men at man blir utsatt for fordommer og misoppfatnigner når man erklærer seg for et eller annet. Hvis man f.eks sier at man er kristen, jøde, homo, fagforeningsmedlem eller gift, så har mange veldig klare (og i mange tilfeller negative) oppfatningner av hva det innebærer. Et tilsynelatende "hemmelighold" kan jo godt bare være et uttrykk for at man ikke syns det er verdt bryet å forklare seg til den som spør.

Ben "misantrop" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-07, 15:47   #54
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

... eller gift, så har mange veldig klare (og i mange tilfeller negative) oppfatningner av hva det innebærer.

Blir man negativt stemplet av å være gift?

DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-07, 15:50   #55
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Men som Hattifnatten skriver lenger opp så trenger jo ikke problemet være at man ikke vil vedkjenne seg ting, men at man blir utsatt for fordommer og misoppfatnigner når man erklærer seg for et eller annet. Hvis man f.eks sier at man er kristen, jøde, homo, fagforeningsmedlem eller gift, så har mange veldig klare (og i mange tilfeller negative) oppfatningner av hva det innebærer. Et tilsynelatende "hemmelighold" kan jo godt bare være et uttrykk for at man ikke syns det er verdt bryet å forklare seg til den som spør.

Ben "misantrop" Murphy

Det er nok hovedsakelig grunnen til at mange ikke flagger sin tro, legning eller partipolitiske tilhørighet.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-07, 15:50   #56
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Er man gift, så oppfattes man av en del å tilhøre en gruppe som har en del andre ting til felles også. "Stemplingen" trenger ikke være negativ av dem som gjør det (selv om det også skjer - "akkurat ja, den småborgerlige, innskrenkede, pripne typen der, ja!"), men man kan jo likevel synes det er ubehagelig å bli båssatt på den måten. Som at mange kan synes det er ubehagelig å bli "vi-et" med noen man overhodet ikke føler seg beslektet med, fordi man definerer seg selv som f.eks. "kristen".

Gammel 02-01-07, 15:52   #57
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser ikke noe galt i å spørre, men ville nok hatt litt problemer med å svare. Rett og slett fordi jeg ikke er helt sikker.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-07, 15:58   #58
Benmurphy
-

Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Det tror jeg nok. Jeg har f.eks vært gift siden jeg var student og ung. Jeg giftet meg til og med i en kirke. Begge disse tingene ble sett på som ganske suspekt i enkelte kretser. Men nå har jeg blitt gammel, så nå er det visst greit.

Ben "skulle nok ha brukt satanist som eksempel i stedet" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-07, 16:03   #59
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk for svar. Selvfølgelig. Jeg så ikke lengre enn min egen nese.

DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-07, 16:54   #60
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:38.