|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Er det galt å spørre om hva man tror på?Det er ikke ofte jeg har blitt spurt om min tro i real life, så har aldri opplev det som et problem. Men jeg synes det hadde vært helt greit å blitt spurt, for jeg kan jo velge å svare at det er privat og?
|
|
|
#2 |
|
Passiv
|
Sv: Er det galt å spørre om hva man tror på?Her har ikke jeg fått med meg alt, og ikke orker jeg søke etter det heller... |
|
|
|
#3 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Er det galt å spørre om hva man tror på?Det er ingenting galt med å spørre. Jeg liker å vite hva mennesker rundt meg står for.
|
|
|
#4 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Er det galt å spørre om hva man tror på?
Men det er ikke sikkert alle ønsker å fortelle hva de tror på?
|
|
|
#5 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er det galt å spørre om hva man tror på?Jeg kan ikke helt skjønne hva som skal være hemmelig med det, egentlig. En tro man ikke kan vedkjenne seg?
|
|
|
#6 |
|
-
Men som Hattifnatten skriver lenger opp så trenger jo ikke problemet være at man ikke vil vedkjenne seg ting, men at man blir utsatt for fordommer og misoppfatnigner når man erklærer seg for et eller annet. Hvis man f.eks sier at man er kristen, jøde, homo, fagforeningsmedlem eller gift, så har mange veldig klare (og i mange tilfeller negative) oppfatningner av hva det innebærer. Et tilsynelatende "hemmelighold" kan jo godt bare være et uttrykk for at man ikke syns det er verdt bryet å forklare seg til den som spør. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Sær og kresen
Medlem siden: Sep 2006
|
|
|
#9 |
|
Absolut ateist
|
Da er jeg heller ikke interessert i å ha noe med dem å gjøre.
|
|
|
#10 |
|
flisespikker
|
Og det er jo ditt valg. Så får folk avgjøre selv hva som er viktigst for dem.
|
|
|
#11 |
|
Absolut ateist
|
Selvsagt, jeg har da heller ikke påstått noe annet. Jeg er bare ikke interessert i å ha mennesker rundt meg med suspekte planer.
|
|
|
#12 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Er det galt å spørre om hva man tror på?For min del må folk gjerne spørre hva jeg tror på, det er ingenting hemmelig med det. JEg syns egentlig det er litt rart at man syns det er hemmelig? Jeg mener, dersom man er kristen så bør man vel ha et ønske om å spre det glade budskap, ikke som i forkynne, men for å vise at jeg tror og dersom du lurer på noe så spør.. Holder man det hemmelig så vet jo ikke folk som f.eks er søkende at de kan spørre vedkommende. Dette gjelder jo også andre trosretninger og ikketroende... |
|
|
|
|
|
#13 |
|
re:designer
Sv: Er det galt å spørre om hva man tror på?Jeg synes ikke det gjør noe. Ikke så lenge man spør fordi man ønsker å lære noe nytt. Det er vel heller det som noen ganger kommer etterpå som er frekt! Hvis man begynner å diskutere om det er rett tro! Jeg hadde en dame i burka som kunde på jobb engang.. (frisør), og det var naturlig for meg å spørre litt om fra hun trodde på. Det var midt under 9-11 oppstyret, og jeg spurte henne om hva hun fortalte sine barn om alt de så på TV. Var usikker selv hva jeg skulle si til mine, og ønsket å vite hva muslimer fortalte sine barn. Hun fortalt at hun sa til sine barn at Saddam var en ond konge, akkurat som i eventyrene.. synes det var så fint! Hun var veldig koselig!
|
|
|
#14 |
|
weird
Sv: Er det galt å spørre om hva man tror på?Jeg ser ikke noe galt i å spørre, men ville nok hatt litt problemer med å svare. Rett og slett fordi jeg ikke er helt sikker.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Er det galt å spørre om hva man tror på?Ikke alle. Men tenk om det er noen som har det. Da er jeg beredt.
|
|
|
#16 |
|
© All rights reserved
|
umennesket? |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Absolut ateist
|
Ja, jeg syns ikke det er særlig menneskelig å hardnakket påstå at det er helt rettferdig og nødvendig å ofre barns liv.
|
|
|
#18 |
|
flisespikker
|
Det er kanskje noe med at religion for de fleste i Norge betyr noe annet enn det gjør for veldig mange i andre deler av verden. Veldig mange steder (kanskje de fleste steder i verden?) er religion mer eller mindre det samme som etnisk eller kulturell tilhørighet, og det å si hvilken religion eller hvilket kirkesamfunn man tilhører, er det samme som å si "hvem" man er. Og en slik opplysning vil da oppfattes som en offentlig sak. Men i Norge er det for de fleste en privatsak, og det nærmeste jeg tror vi kommer en slik selvsagt erklært tilhørighet er det å definere seg som "norsk".
|
|
|
#19 |
|
flisespikker
|
Jeg kan godt uttale meg om livssynet mitt, men ville absolutt ikke diskutert sexlivet mitt offentlig, så sånn sett er jeg helt på linje med deg.
|
|
|
#20 |
|
Bør lage seg en tittel selv
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er vel slik at vi i dag legger mer i ordet å være "kristen", enn det man gjorde før. Tidligere var alle i Norge kristen, det trengte bare bety at de var døpt og konfirmert, det sa ingenting om folk hadde en personlig tro. Når noen nå sier at de er "kristen", så oppfatter jeg det som at de har en personlig tro, at de leser bibelen, går på møter osv osv. At denne forandringen har kommet med omvendelsesforkynnelse har du sikkert rett i. |
|
|
|
![]() |
|
|