|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Håpefull eller håpløs....
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Plankebyen
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er det galt å spørre om hva man tror på?
![]() |
#42 |
kamerat
|
![]() Sv: Er det galt å spørre om hva man tror på?Jeg synes vel ikke det er noe galt i å spørre, så lenge det ikke ligger en eller annen (fordømmende) agenda bak.
![]() |
#43 |
flisespikker
|
Joma har slettet alle innleggene sine på forumet, tror jeg, ikke bare her.
![]() |
#44 |
kamerat
|
Ups, ja. Jeg er visst ikke vant til å følge med på datoer og klokkeslett.
![]() |
#45 |
Snart STOOOOR
Medlem siden: Jan 2007
![]() |
![]() Sv: Er det galt å spørre om hva man tror på?Synes da det er greit... Jeg kan da stå for det jeg tror på, de fleste kan vel det |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Er det galt å spørre om hva man tror på?Det er ikke ofte jeg har blitt spurt om min tro i real life, så har aldri opplev det som et problem. Men jeg synes det hadde vært helt greit å blitt spurt, for jeg kan jo velge å svare at det er privat og?
![]() |
#47 |
Passiv
|
![]() Sv: Er det galt å spørre om hva man tror på?Her har ikke jeg fått med meg alt, og ikke orker jeg søke etter det heller... |
![]() |
![]() |
#48 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Er det galt å spørre om hva man tror på?Det er ingenting galt med å spørre. Jeg liker å vite hva mennesker rundt meg står for.
![]() |
#49 |
Erfaren nok
|
Men det er ikke sikkert alle ønsker å fortelle hva de tror på?
![]() |
#50 |
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er det galt å spørre om hva man tror på?Jeg kan ikke helt skjønne hva som skal være hemmelig med det, egentlig. En tro man ikke kan vedkjenne seg?
![]() |
#51 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: Er det galt å spørre om hva man tror på?For min del må folk gjerne spørre hva jeg tror på, det er ingenting hemmelig med det. JEg syns egentlig det er litt rart at man syns det er hemmelig? Jeg mener, dersom man er kristen så bør man vel ha et ønske om å spre det glade budskap, ikke som i forkynne, men for å vise at jeg tror og dersom du lurer på noe så spør.. Holder man det hemmelig så vet jo ikke folk som f.eks er søkende at de kan spørre vedkommende. Dette gjelder jo også andre trosretninger og ikketroende... |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
re:designer
![]() Sv: Er det galt å spørre om hva man tror på?Jeg synes ikke det gjør noe. Ikke så lenge man spør fordi man ønsker å lære noe nytt. Det er vel heller det som noen ganger kommer etterpå som er frekt! Hvis man begynner å diskutere om det er rett tro! Jeg hadde en dame i burka som kunde på jobb engang.. (frisør), og det var naturlig for meg å spørre litt om fra hun trodde på. Det var midt under 9-11 oppstyret, og jeg spurte henne om hva hun fortalte sine barn om alt de så på TV. Var usikker selv hva jeg skulle si til mine, og ønsket å vite hva muslimer fortalte sine barn. Hun fortalt at hun sa til sine barn at Saddam var en ond konge, akkurat som i eventyrene.. synes det var så fint! Hun var veldig koselig!
![]() |
#53 |
-
Men som Hattifnatten skriver lenger opp så trenger jo ikke problemet være at man ikke vil vedkjenne seg ting, men at man blir utsatt for fordommer og misoppfatnigner når man erklærer seg for et eller annet. Hvis man f.eks sier at man er kristen, jøde, homo, fagforeningsmedlem eller gift, så har mange veldig klare (og i mange tilfeller negative) oppfatningner av hva det innebærer. Et tilsynelatende "hemmelighold" kan jo godt bare være et uttrykk for at man ikke syns det er verdt bryet å forklare seg til den som spør. |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Sær og kresen
![]() |
#56 |
flisespikker
|
Er man gift, så oppfattes man av en del å tilhøre en gruppe som har en del andre ting til felles også. "Stemplingen" trenger ikke være negativ av dem som gjør det (selv om det også skjer - "akkurat ja, den småborgerlige, innskrenkede, pripne typen der, ja!"), men man kan jo likevel synes det er ubehagelig å bli båssatt på den måten. Som at mange kan synes det er ubehagelig å bli "vi-et" med noen man overhodet ikke føler seg beslektet med, fordi man definerer seg selv som f.eks. "kristen".
![]() |
#57 |
weird
![]() Sv: Er det galt å spørre om hva man tror på?Jeg ser ikke noe galt i å spørre, men ville nok hatt litt problemer med å svare. Rett og slett fordi jeg ikke er helt sikker.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
-
Det tror jeg nok. Jeg har f.eks vært gift siden jeg var student og ung. Jeg giftet meg til og med i en kirke. Begge disse tingene ble sett på som ganske suspekt i enkelte kretser. Men nå har jeg blitt gammel, så nå er det visst greit. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|