|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
inn i dimman
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Forbud mot vanlige lyspærer?Hamstring trenges ikke her i huset- vi har bare en pære med 60 w og resten med 40 w. Regner med at sparepærene er blitt mye bedre, med mer behagelig lys innen de blir ulovlige.
|
|
|
#2 |
|
Curlingkone
|
Sv: Forbud mot vanlige lyspærer?Det finnes vel noen sparepærer som har fasong som en vanlig lyspære også nå? Gjør det ikke?
|
|
|
#3 |
|
Kom ut av tellinga.
|
Sv: Forbud mot vanlige lyspærer?Dette har jeg ikke fått med meg. Og jeg kan ikke si at jeg skjønner hensikten. Ja, vi sparer sikkert miljøet for masse drit, men hva med å la oss ha et valg? Vi har sparepærer både her og der - også på stua - men i enkelte lamper er det verken pent eller praktisk med sparepærer.
|
|
|
#4 |
|
Hertuginne
|
Sv: Forbud mot vanlige lyspærer?Vi har en lampe over spisebordet som jeg faktisk har prøvd å finne sparepærer til, men det finnes ikke. Nå er lampen litt ødelagt også, så jeg tipper at med dette forbudet er veien kort når det gjelder å kjøpe ny lampe.
|
|
|
#5 |
|
Hertuginne
|
Sv: Forbud mot vanlige lyspærer?Jeg er forresten glad jeg fikk det her med meg nå, før jeg går til innkjøp av ørten nye lamper til hytta.
|
|
|
#6 |
|
Glamorøs
|
Sv: Forbud mot vanlige lyspærer?Jeg syns dette høres ut som et lite gjennomtenkt hastverksforslag, ikek tilrettelagt norske forhold. På grunn av klimaet trenger vi mer varme, og jeg trodde det var regnet på at man bruker mer strøm sammenlagt når man ikke har varmen fra pærene, enn med kun sparepærer. I tillegg så har jeg lest flere artikler om at mange sparepærer inneholder skadelige miljøstoffer, og ingen er merket skikkelig.
|
|
|
#7 |
|
Tre små T
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Forbud mot vanlige lyspærer?Her i Sverige blir det visst det. Ser folk hamstrer pærer i butikken.
|
|
|
#8 |
|
Glamorøs
|
Sv: Forbud mot vanlige lyspærer?Coop har forresten miljømerkede sparepærer ser jeg på Grønn Hverdag.
|
|
|
#9 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Forbud mot vanlige lyspærer?Her er et eksempel på LED-pære til vanlig sokkel. Antar at det burde være mulig å utforme den som en vanlig pære så man kan feste lampeskjermer etc også...?
|
|
|
#11 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Forbud mot vanlige lyspærer?I følge grønn hverdag er det visst lurt å bruke sparepærer likevel.
Dessuten må man jo ta med i regnestykket at sparepærene varer mye lenger enn vanlige pærer.
|
|
|
#12 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Forbud mot vanlige lyspærer?Det er et idiotisk forslag. Har man termostat på oppvarmingen så sparer man fort inn igjen den strømmen som går med til oppvarming. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Passiv
|
Sv: Forbud mot vanlige lyspærer?
Fordi vi er opptatt av sannhet! |
|
|
|
#14 |
|
Passiv
|
Sv: Forbud mot vanlige lyspærer?Jeg liker ikke fargen på led-lampene. Det gir altfor hardt lys, jeg er veldig glad i akkurat den glødende effekten i nettopp glødepærene. Hallogen derimot funker greit nok for meg, men da må det dimmes litt da. Jeg var faktisk ikke klar over at man får hallogensparepærer. |
|
|
|
#15 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
Sv: Forbud mot vanlige lyspærer?What, jeg kjøpte nettopp en lampe med dimmer, der jeg må ha MINIMUM 75 watt, og helst (og max) 150 watt. Prøvde med en 20 watts sparepære, men det gikk jo selvsagt ikke, den stod bare og blinka.
|
|
|
#16 |
|
Curlingkone
|
Sv: Forbud mot vanlige lyspærer?Man får LED med gult lys også. De blir bedre og bedre på farge har jeg hørt.
|
|
|
#17 |
|
Har bakt søte kaker
|
Sv: Forbud mot vanlige lyspærer?Å, det var det jeg mistenkte, at dimmeren ikke funker lenger.
|
|
|
#18 |
|
Ekvilist
|
Sv: Forbud mot vanlige lyspærer?Jeg leste om dette på FB i dag (takk Gaia!
|
|
|
#19 |
|
Passiv
|
Sv: Forbud mot vanlige lyspærer?Nå er det ikke mange som har lamper innfelt i taket med glødelamper da. Så de innfelte lampene sitt varmetap skjer det ikke noe med likevel. |
|
|
|
#20 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Forbud mot vanlige lyspærer?Herregud jeg må være trøtt. Jeg leste "forbud mot vanlige bryster", og stusset litt kan man si.
|
![]() |
|
|