Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Forbud mot vanlige lyspærer?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-08-09, 09:42   #1
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Forbud mot vanlige lyspærer?

Hamstring trenges ikke her i huset- vi har bare en pære med 60 w og resten med 40 w. Regner med at sparepærene er blitt mye bedre, med mer behagelig lys innen de blir ulovlige.

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-09, 14:09   #2
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Det finnes vel noen sparepærer som har fasong som en vanlig lyspære også nå? Gjør det ikke?
Det er jo utrolig kjipt med alle lysekronene som henger rundt om i så fall. Hva gjør alle dere som har det da? Det må jo finnes en løsning her...

Gammel 26-08-09, 14:10   #3
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Dette har jeg ikke fått med meg. Og jeg kan ikke si at jeg skjønner hensikten. Ja, vi sparer sikkert miljøet for masse drit, men hva med å la oss ha et valg? Vi har sparepærer både her og der - også på stua - men i enkelte lamper er det verken pent eller praktisk med sparepærer.

Gammel 26-08-09, 14:12   #4
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har en lampe over spisebordet som jeg faktisk har prøvd å finne sparepærer til, men det finnes ikke. Nå er lampen litt ødelagt også, så jeg tipper at med dette forbudet er veien kort når det gjelder å kjøpe ny lampe.

Gammel 26-08-09, 14:12   #5
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er forresten glad jeg fikk det her med meg nå, før jeg går til innkjøp av ørten nye lamper til hytta.

Gammel 26-08-09, 14:13   #6
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns dette høres ut som et lite gjennomtenkt hastverksforslag, ikek tilrettelagt norske forhold. På grunn av klimaet trenger vi mer varme, og jeg trodde det var regnet på at man bruker mer strøm sammenlagt når man ikke har varmen fra pærene, enn med kun sparepærer. I tillegg så har jeg lest flere artikler om at mange sparepærer inneholder skadelige miljøstoffer, og ingen er merket skikkelig.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-09, 14:14   #7
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Her i Sverige blir det visst det. Ser folk hamstrer pærer i butikken.

Gammel 26-08-09, 14:16   #8
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Coop har forresten miljømerkede sparepærer ser jeg på Grønn Hverdag.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-09, 15:54   #9
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Her er et eksempel på LED-pære til vanlig sokkel. Antar at det burde være mulig å utforme den som en vanlig pære så man kan feste lampeskjermer etc også...?

Det eneste som er "problemet" vårt, er slike små 10-20-watts-pærer som vi har i lampa over bardisken på kjøkkenet, samt at vi har dimmere i stua. Spottene i stua kan byttes til LED-spotter, men da må vi antakelig bytte ut dimmer-utstyret. Det blir dyrt, i tillegg til at lampene i utgangspunktet var ganske dyre, og kjøpt i fjor. Vi bruker ikke panelovner annet enn på soverommene.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-09, 16:13   #10
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Oooh!

Ser kanskje litt for spæisa ut til å bruke i en lysekrone, men med frostet glass kunne det kanskje gått?

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-09, 17:04   #11
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

I følge grønn hverdag er det visst lurt å bruke sparepærer likevel.

Sitat:

Noen mener vi like gjerne kan bruke halogen- og glødepærer, siden varmen de avgir bidrar til romoppvarming. Problemet er at mye av varmen fra pærene forsvinner opp og ut før vi får noen glede av den. Har man innfelte lys i taket, går man glipp av mesteparten av varmen. I tillegg er det miljømessig lite smart å varme opp huset med elektrisitet, og til sist er det sånn at de færreste av oss trenger romoppvarming hele året.

Dessuten må man jo ta med i regnestykket at sparepærene varer mye lenger enn vanlige pærer.

Gammel 26-08-09, 15:50   #12
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Det er et idiotisk forslag. Har man termostat på oppvarmingen så sparer man fort inn igjen den strømmen som går med til oppvarming. Hvorfor er det så få naturvitere som er politikere?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-09, 09:21   #13
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Det er et idiotisk forslag. Har man termostat på oppvarmingen så sparer man fort inn igjen den strømmen som går med til oppvarming. Hvorfor er det så få naturvitere som er politikere?

Fordi vi er opptatt av sannhet!

Dette er et fantastisk miljøtiltak nedover på kontinentet bare for å ha det sagt, etterhvert som strømforbruket går ned vil jo utslippene minskes.

Når vi i kalde nord som attpåtil utnytter fornybare og miljømesssig gunstige energikilder også skal inn på dette blir jeg litt betenkt. Men når det er sagt er vi alt for sløve med å skru av lyset, for det er en måte å spare miljøet på. Politikerne har bare misforstått dette til at da må vi ha sparepærer, de skjønner ikke totalen rett og slett.

Generelt sett er det mange måter vi kan spare miljøet på som gir en langt større gevinst enn ved å bytte til sparepærer. Den beste måten er kanksje i grunnen å shoppe mindre rett og slett.

Svar med sitat
Gammel 26-08-09, 16:57   #14
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg liker ikke fargen på led-lampene. Det gir altfor hardt lys, jeg er veldig glad i akkurat den glødende effekten i nettopp glødepærene. Hallogen derimot funker greit nok for meg, men da må det dimmes litt da. Jeg var faktisk ikke klar over at man får hallogensparepærer. Jeg må sjekke det ut.

I mellomtiden - det er bare de MATTE glødelyspærene som forsvinner nå, de blanke er en stund til.

Svar med sitat
Gammel 26-08-09, 16:58   #15
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

What, jeg kjøpte nettopp en lampe med dimmer, der jeg må ha MINIMUM 75 watt, og helst (og max) 150 watt. Prøvde med en 20 watts sparepære, men det gikk jo selvsagt ikke, den stod bare og blinka.

Dette var dumt. Får vel kjøpe pære nå da, så vi i det minste har for høsten....

Gammel 26-08-09, 16:59   #16
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Man får LED med gult lys også. De blir bedre og bedre på farge har jeg hørt.
Vi vurderte LED i vegg i trapp her når vi bygget, men gikk bort fra det igjen.

Gammel 26-08-09, 17:01   #17
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å, det var det jeg mistenkte, at dimmeren ikke funker lenger.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-09, 17:07   #18
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg leste om dette på FB i dag (takk Gaia! ) og har nå hamstret litt. Jeg får neller av sparepærer. Det må da gå an å finne opp noe bedre enn det der?

Gammel 26-08-09, 17:09   #19
Slettet bruker
Passiv

Standard

Nå er det ikke mange som har lamper innfelt i taket med glødelamper da. Så de innfelte lampene sitt varmetap skjer det ikke noe med likevel.

Dessuten bruker nordmenn hovedsaklig lys når det er mørkt. Om sommeren når det ikke er behov for oppvarming er det såpass få timer i døgnet det er mørkt og brukes lys.

Og for at det ikke er smart å varme opp huset med elektrisitet så blir det en helt annen diskusjon. I Norge fyrer de fleste med strøm, ved eller olje/parafin. Det er liten vil om hvilken av disse som er mest hensiktsmessig miljømessig.

Svar med sitat
Gammel 26-08-09, 17:36   #20
Kate
Bør lage seg en tittel selv

Kate sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Herregud jeg må være trøtt. Jeg leste "forbud mot vanlige bryster", og stusset litt kan man si.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:33.