Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning

Lærerne - en ny tv-serie i kveld

Kultur og underholdning Litteratur, film, tv-serier, kunst, teater, revyer og annen kulturell aktivitet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-08-09, 23:36   #1
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerne - en ny tv-serie i kveld

Jeg er på ingen måte sjokkert. Det er da slik det er. Lite ressurser og både flinke og svake elever. Pliktoppfyllende og bøllefrø.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-09, 23:51   #2
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Læringskurven er relativt bratt som nyutdannet lærer... *svett*.

Det er kunne nok vært gjort litt med utdanninga har jeg følelsen av. PPU også.

Gammel 26-08-09, 23:56   #3
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Jeg ble positivt overrasket over dette. Det viser hverdagen på en Osloskole.

Nyutdannede har en ekstremt bratt læringskurve. Jeg husker godt hvor nervøs jeg var første gang jeg skulle holde foreldremøte i den første klassen min.

Gammel 27-08-09, 08:57   #4
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg prøver å skjønne her. Når du sier

Sitat:

men det å være det barnet som "illustrerer" slike problemer kan umulig være særlig greit, selv om de ikke selv kan se omfanget av det nå.

hva slags omfang er det dere mener?

Gammel 27-08-09, 19:06   #5
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men hvilken informasjon synes dere var så veldig sensitiv? Det lurer jeg på. Selvfølgelig kom det fram ting som ellers går inn under taushetsplikten, men veldig sensitivt føler jeg ikke at noe særlig av det som kom fram igår var? Ser for meg en rekke andre ting som sikkert kunne vært trukket fram som ville vært adskillig mer følsomt, uten at jeg aner noe spesielt om hvilke problemer og diagnoser som finnes på akkurat denne skolen.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-09, 19:13   #6
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva var det som var utagerende? Jeg fikk ikke med meg hele programmet, tror jeg, men så en gutt i en sløydsal.

Gammel 27-08-09, 19:14   #7
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Hva var det som var utagerende? Jeg fikk ikke med meg hele programmet, tror jeg, men så en gutt i en sløydsal.

Det var vel det eneste? Og jeg synes ikke det var utagerende.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-09, 19:21   #8
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Ja, det var detjeg tenkte på. Jeg synes det blir fremstilt som at denne gutten hadde vært en del utagerende ved andre anledninger også. Har han bedt om å bli fremstilt slik?

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-09, 19:15   #9
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Ikke jeg heller. Har da vært førstehåndsvitne til mye verre. Mye.

Gammel 27-08-09, 19:18   #10
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Da tror jeg er herdet desverre, apan. Selv om jeg også har jobbet på "tøffe" skoler tidligere så syns jeg dette var vondt å se. Jeg syns det er forferdelig å utlevere at den og den sliter med det og det fordi dette er med på å stemple dette barnet!

Dessuten var det trist å se den totale mangelen på klasseledelse og mangelen på autoritet hos den nyutdannede, men han er stor nok til å selv vite konsekvensen av å bli fremstilt i et realityserie.

Gammel 27-08-09, 19:21   #11
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cille, her.

Da tror jeg er herdet desverre, apan. Selv om jeg også har jobbet på "tøffe" skoler tidligere så syns jeg dette var vondt å se. Jeg syns det er forferdelig å utlevere at den og den sliter med det og det fordi dette er med på å stemple dette barnet!

Dessuten var det trist å se den totale mangelen på klasseledelse og den mangelen på autoritet hos den nyutdannede, men han er stor nok til å selv vite konsekvensen av å bli fremstilt i et realityserie.

Jeg synes ingen ble stemplet her, men da er vi bare uenige.

Ang den nye læreren er jeg mer enig, men han må man vel forvente at har klart å reflektere over dette selv, på lik linje med folk som er med i verre reality serier.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-09, 19:20   #12
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Det er ikke lett å ha en haug med unger på sløydsalen alene. :til hans forsvar: Spesielt ikke hvis man er ny og ikke enda har fått ungene "under huden".

Gammel 27-08-09, 19:23   #13
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Standard

Det er ikke lett å ha en haug med unger på sløydsalen alene. :til hans forsvar: Spesielt ikke hvis man er ny og ikke enda har fått ungene "under huden".

Da tror jeg at jeg hadde insett å det å ha sløyd på den måten ikke er spesielt givende for elevene, og funnet på noe annet.

Gammel 27-08-09, 19:29   #14
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Da tror jeg at jeg hadde insett å det å ha sløyd på den måten ikke er spesielt givende for elevene, og funnet på noe annet.

Det er jeg vel ikke så sikker på at en nyansatt har mulighet til. Han fikk sikkert sløydtimene fordi ingen andre ville ha de. Han hadde ikke K&H, så han.

Gammel 27-08-09, 19:33   #15
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Standard

Det er jeg vel ikke så sikker på at en nyansatt har mulighet til. Han fikk sikkert sløydtimene fordi ingen andre ville ha de. Han hadde ikke K&H, så han.

Jeg er egentlig enig med deg her altså, Karamell. Jeg synes det er forferdelig at man som nyutdannet blir kastet ut i en ny jobb uten noen som helst form for opplæring. I hvilke andre jobber blir man det egentlig? Man må lære ting "the hard way", det er sikkert. Jeg er personlig meget glad for at jeg ikke hadde et TV-kamera i nakken da jeg hadde mine første gymtimer som nyutdannet i klassen ingen andre ville ha.

Sist redigert av Minerva : 27-08-09 kl 19:41.
Gammel 27-08-09, 20:23   #16
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er egentlig enig med deg her altså, Karamell. Jeg synes det er forferdelig at man som nyutdannet blir kastet ut i en ny jobb uten noen som helst form for opplæring. I hvilke andre jobber blir man det egentlig? Man må lære ting "the hard way", det er sikkert. Jeg er personlig meget glad for at jeg ikke hadde et TV-kamera i nakken da jeg hadde mine første gymtimer som nyutdannet i klassen ingen andre ville ha.

Takk for at du sa det. For det er slik jeg følte det også etter å ha gjennomført PPU. Det vi lærte der var hyggelig og interessant i forhold til diskusjoner med andre lærere i matpausen. Men det hadde ekstremt liten nytte i møte med elevene og foreldrene deres.

Ting som må innføres i den praktisk-pedagogiske utdanningen for å faktisk gjøre den praktisk:
-Hvordan legge tilrette undervisningen for elever med ulike lærevansker (vi lærte nada om dysleksi, dyskalkuli, konsentrasjonsvansker osv)
-Hvordan fange opp mishandling, og hva man skal gjøre hvis man mistenker at en elev ikke har det bra hjemme (noen som sa at det kommer få bekymringsmeldinger fra skolen?)
-Hvordan håndtere ulike adferdsvansker og legge opp undervisningen slik at de med ADHD, Asperger, Tourettes osv. klarer å få utbytte av undervisningen
-Hvilke lover og regler har vi å forholde oss til, hvilke konsekvenser har vi lov til å benytte overfor uønsket adferd, og hvilke plikter og rettigheter har elevene.
-Hvordan kommunisere med foresatte

Gammel 03-09-09, 09:52   #17
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ehhh, det er da veldig, veldig vanlig i mange jobber. Jeg hadde null form for opplæring da jeg begynte i min første jobb etter siv.ing.studiet, og ble kastet direkte til ulvene da jeg begynte å jobbe. Det var ikke spesielt behagelig å ha en lærekurve som er så bratt at man føler det er en vegg, men at dette gjelder kun lærere er jo ikke sant. (Og ja, jeg er ekstremt glad jeg ikke hadde kamera på meg det første halve året i ny jobb.)

Men mangel på praktisk erfaring er en av de tingene jeg reagerte på da jeg så serien, og nevnte det til min mann at lærerstudiet burde utvides med et år hvorav et av årene var praksis i skolen, litt sånn som legene har praksisår nest siste året av studiet. Det å få være med på planlegging, gjennomføring av foreldresamtaler (den foreldresamtalen han nyutdannede hadde med foreldrene var jo bare fæl) og andre ting man kun lærer gjennom å faktisk gjøre det selv kunne med fordel vært en større del av utdannelsen. For til forskjell på min første jobb, hvor det i stor grad gikk ut over meg selv når jeg feilet (for da fikk jeg pes fra min overordnede og måtte jobbe døgnet rundt for å fikse det) så går mangel på erfaring ikke bare ut over læreren, men i meget stor grad ut over elevene. Og det er jo slettes ikke bra.

Gammel 27-08-09, 19:24   #18
Benmurphy
-

Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg gleder meg til episoden der foreldrene til noen av elvene skal søke permisjon for å dra på ferie med dem utenom feriedagene som er satt opp i skoleruten.

Ben "det er visst billigere" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-09, 21:25   #19
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

jeg fikk ikke sett i går, og webtv opplyser om at episoden ikke er tilgjengelig. Når kommer de i reprise, noen som vet?

Gammel 02-09-09, 22:41   #20
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Ny episode nå!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:03.