Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Synger dere for maten hjemme?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Synger dere for maten?
Vi synger for maten og er en kristen familie 13 5,33%
Vi synger for maten og er ikke en kristen familie 2 0,82%
Vi synger ikke for maten og er en kristen familie 18 7,38%
Vi synger ikke for maten og er ikke en kristen familie 204 83,61%
Dustepoll 7 2,87%
Deltakere: 244. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-09-09, 13:18   #41
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Synger dere for maten hjemme?

Vi synger ikke før maten hjemme. Selv har jeg bare vært med på det i skolesammenheng. Jeg har vokst opp semikristent, men å synge før maten har jeg egentlig aldri skjønt helt poenget med. Annet enn at det er hyggelig å synge da. Vi synger mye ellers, men når det er mat er vi sultne og vil spise.

Gammel 03-09-09, 13:24   #42
Rug
Det er bare en fase

Rug sin avatar

Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Vi synger, og vi er kristne. Hjemme hos opphavet leste vi, men det innebar bare at vi sa det samme bordverset som vi nå synger. Det er begge deler en bønn og en takk for maten.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-09, 13:32   #43
Tuneland
grand multipara

Tuneland sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Vi synger bordvers, men så er vi en særdeles kristen familie og da.

Gammel 03-09-09, 13:36   #44
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ingen organisert sang å skilte til, men radioen står på som regel, og da har jeg fort et par småsyngende og smådansende pjokker ved bordet anyways.

Vi er ikke kristne. Det vil si, jeg er ikke kristen, hva de er skal de få bestemme selv.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-09, 13:38   #45
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Vi er kristne, og synger av og til for maten.
Da blir det ofte "Å, du som metter liten fugl," på Emil-melodien..

Gammel 03-09-09, 13:47   #46
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi synger på julaften
Ellers er det dårlig med sang, men jeg kjenner jeg ble litt inspirert av denne tråden.
Må være en kjempekoselig start på et feløles måltid, kristen eller ikke

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-09, 13:48   #47
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi synger for maten, og pollen bekrefter at det er vi temmelig alene om.

Vi synger ikke-religiøse sanger, da. "Gutter og jenter sitter og venter", "Det var mat på bordet da vi kom OLE BRUMM da vi gikk TIGERGUTT var det tomt NASSE NØFF!"

Det er en hyggelig måte å samle oss og trekke pusten før vi hiver oss over mat og servering. Jeg tenker at det er vel ikke uten grunn at de gjør det i barnehagen også.

Gammel 03-09-09, 13:53   #48
Anda
Smugleser

Anda sin avatar

Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Dårlig med både synging og religion her i gården, gitt.

Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-09, 14:26   #49
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Storebror synger "når skippern skal ha seg mat" noen ganger - og jeg kan godt joine med på "tut-tut"..Men sånn ellers: Nope.

Gammel 03-09-09, 14:41   #50
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Nei vi synger ikke annet enn på julaften hjemme hos mine foreldre.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-09, 14:46   #51
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er oppvokst med sang for maten, forresten, så for meg er det helt naturlig. Da vi ble store så sluttet vi å synge, men "sang inni oss", altså hadde noen sekunder med hendene i fanget og stillhet. En fin start på et måltid, syns jeg.

Gammel 03-09-09, 15:02   #52
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, vi gjør ikke det, men det er jo egentlig litt hyggelig tenker jeg. I barnehagen gjør de det jo for å få rettet oppmerksomheten til måltidet og det kunne visst vi ha trengt hjemme også noen ganger.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-09, 15:14   #53
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi synger ikke før maten, men det hender det blir litt gauling underveis.

Vi er ikke kristne, hverken mannen min eller jeg - og oppdrar dermed ikke barna våre i den kristne tro, eller noe annet religiøst forankret livssyn for den saks skyld.

Ellers Ru - sto "Gledens Herre" på lista di?

Gammel 03-09-09, 15:16   #54
Moonlight
prøver tilpasse seg livet

Moonlight sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Blogginnlegg: 95
Moonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Her synges det om barna ber om det
Ikke kristne

Moonlight er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-09, 16:04   #55
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

.. Nei.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-09, 16:26   #56
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Hva er så morsomt med det?

Hun er kanskje en sånn en som ikke synger drikkeviser, eller i dusjen heller ...

Det er i grunnen ganske koselig å synge for maten. Vi har noen venner som leser for maten før den starter, og så har vi noen venner som starter måltidet med at alle holder hverandre i hendene og sier: Gud velsigne denne deilige maten, og la den gjøre godt i kroppene våre". Det synes jeg er veldig koselig i grunnen. Sang er mer høytid, selv om jeg er oppvokst med det daglig.

Gammel 03-09-09, 17:39   #57
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei.

Men når det er sagt, trenger jo ikke matsynging henge sammen med kristendom. Jeg kan minst ti bordvers som ikke har kristent innhold. Vi bruker dem på jobben hver dag.

For oss er det likevel ikke naturlig å synge for maten.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-09, 17:42   #58
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

å synge før maten har jeg egentlig aldri skjønt helt poenget med.

Ikke hjemme, men når man er mange som skal spise på en gang, særlig små barn, kanskje, er det praktisk. Man markerer at måltidet starter når man er ferdig å synge, det er et rituale, en rutine, en markering. Og en enkel måte å få ro på.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-09, 17:44   #59
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nix. Vi har hatt et par tilfeller av ormen den lange når eldstemann gikk i barnehage, og yngstemann har hatt en engelsk variant i ny og ne, men ellers er det særdeles lite synging eller bordvers ved bordet.

Eldstemann, som er selverklært kristen lurte en gang på om vi ikke skulle synge bordvers, og jeg sa at det måtte hun gjerne gjøre, men at jeg ikke kom til å synge med. Og da gadd ikke hun heller.

Vi sang forresten alltid O du som metter liten fugl hos farmor og farfar, husker jeg.

Gammel 03-09-09, 17:47   #60
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Smash, her.

Det gjør vi, og vi er kristne. Iallfall ved middagsbordet, det blir fort glemt bort når vi spiser frokost og kveldsmat. Men når alle er samlet rundt samme bordet, da synger vi.

Opprinnelig lagt inn av Pingis, her.

Så praktisk å være kristen kun rundt middagstider!

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det kan jeg i grunnen forstå. Særlig ved frokosten.

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Nei, det gjør vi ikke. Det hender poden synger, men det prøver vi å få slutt på.

Men jeg kan mange synge-for-maten-sanger. Kanskje jeg skal innføre det? Da blir nok min mann veldig glad.

Mandag: Kua mi, vi takker deg ...
Tirsdag: O Gud som metter liten fugl ...
Onsdag: I want to thank you ...
Torsdag: Eh, jeg kan da flere? Vi legger inn en av der der dekke-bordet-salmene som blir brukt i nattverd resten av uken.

:bidrar:

Hørt "gutter og jenter"?

Gutter og jenter,
sitter og venter,
magen er sulten og halsen er tørst.
Nå skal vi spise,
men vi må vise,
at vi kan synge ut verset vårt først.

:deler:

Vi synger ikke, utenom på restaurant, da, og på McDonalds. Jepp, jeg hadde en tøff barndom og fikk et slag i bakhodet ved den minste note, for "VI SYNGER IKKE VED MATBORDET!!"

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:22.