|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
flisespikker
|
Sv: Overgrepsbilder av barnJeg synes kuas manglende mulighet til å velge hvem som skal bli far til hennes kalv, og når det skal skje, er en veldig liten ting sett i forhold til hennes mangel på mulighet til å kunne gå fritt omkring utendørs, beholde kalven hos seg til den er voksen, ha sosiale forhold til andre kyr og okser rundt seg, velge hva hun skal spise og hvor hun skal sove, og slippe å bli slaktet i ung alder. Og å tenke på kuas rettigheter og, jeg vet ikke, verdighet, kanskje, i forbindelse med sex, det blir en slags antropomorfisering av dyr som jeg ikke synes er så veldig nyttig, fordi den har så lite med virkeligheten å gjøre. Det er lite i de fleste moderne kyrs hverdag som er naturlig eller veldig verdig.
|
|
|
#2 |
|
Passiv
|
Sv: Overgrepsbilder av barn
Kort sagt - kuas menneskelige rettigheter er ignorert på mer enn sex. |
|
|
|
#3 |
|
flisespikker
|
Kyr har ikke menneskelige rettigheter. Det synes jeg er et grunnleggende poeng. Mennesker har derimot menneskelige plikter, og en av de pliktene, synes jeg, er å behandle dyr noenlunde OK. (Selv om vi sperrer dem inne og dreper dem og sånt.)
|
|
|
#4 |
|
can-jur
|
Men dette er jo ikke bare sant?
|
|
|
|
#5 |
|
can-jur
|
Sv: Overgrepsbilder av barnSe her hadde det blitt liv ja.
|
|
|
|
#6 |
|
Mother of Dragons
|
Fordi?
Tenker du på dyr nå eller? Kan du komme med noen eksempler på hva du tenker på?
Det er vel ikke riktig? Det er da mange dyrearter som bedriver homoseksuell aktivitet og det er nå ikke for å forplante seg.
|
|
|
#7 |
|
Bedreviter
|
Jeg vet om i alle fall én annen måte. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Mother of Dragons
|
|
|
|
#10 |
|
can-jur
|
|
|
|
|
#11 |
|
Passiv
|
Det der lurer jeg forresten på. Hvorfor er det mer økonomisk å få en lege til å gjøre unevnelige ting med en okse og deretter inseminere kua enn bare å la dem hygge seg på egen hånd? :ikke akkurat gårdbruker: |
|
|
|
#12 |
|
Bedreviter
|
Og det er et godt argument for hvorfor man ikke skal gjøre det, men det er ikke noe argument for hvorfor det ikke skal være lov. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
can-jur
|
...
|
|
|
|
#14 |
|
flisespikker
|
Jo, det er det - både hos flere pattedyrarter og fugler har det blitt observert seksuell aktivitet mellom individer av samme kjønn, og det hender også at de danner par og "lever sammen". Det er relativt velkjent (og det var f.eks. en utstilling om dette på Zoologisk Museum i fjor). Vil du lese om det, kan du google "homosexual animals", så finner du masse artikler og kilder.
|
|
|
#15 |
|
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
#16 |
|
can-jur
|
|
|
|
|
#17 |
|
Mother of Dragons
|
Riiiight. Ja, da er det vel bare til å avslutte debatten om dette, og heretter bare slå opp i Norges lover når man har etiske og moralske diskusjoner.
|
|
|
#18 |
|
flisespikker
|
Hva mener du med "overgrep" i denne sammenhengen? Mener du det å utføre seksuelle handlinger med dyr, eller mener du overgrep generelt (og hvis det er det siste, hva menes med overgrep som ikke medfører fysisk skade)?
Hva mener du nå?
Her skjønner jeg heller ikke hva du mener. Det stemmer vel at de fleste arter ikke parrer seg utenom for å forplante seg (selv om en del "høyerestående pattedyr" og fugler kan gjøre det), men hvem er det du mener at du motsier med dette? Tenkte du på det jeg sa om at det ikke alltid er "frivillig" for hunndyret? For i så fall tenkte jeg på parring for forplantningens del, at når det gjelder en del dyrearter, så tvinger brunstige hanner hunnene til parring selv om de protesterer og prøver å komme unna. Det er riktignok i forplantningsøyemed, men det trenger ikke være "frivillig" av den grunn.
|
|
|
#19 |
|
can-jur
|
Jeg tenker mer på at det ikke er naturlig for kua å bli penetrert lørdagskvelden, 2/3 ut i drektigheten.
|
|
|
|
#20 |
|
flisespikker
|
Ja, jeg vet at den typen "voldtekt" ikke er veldig vanlig hos dyr - det var ikke det jeg lurte på, jeg lurte på hva som var poenget ditt med å nevne det. For det hørtes ut som om du sa det for å motsi noe noen andre hadde sagt, og jeg hadde ikke fått med meg at noen sa noe som stred mot dette.
|
![]() |
|
|