Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ang. Facebook igjen. Vanlig kotyme?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-10-09, 14:03   #41
Moonlight
prøver tilpasse seg livet

Moonlight sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Blogginnlegg: 95
Moonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ang. Facebook igjen. Vanlig kotyme?

Jo det blir jo en vesens forskjell på DET og på det som er hovedspørsmålet her da...

Ang denne jordmoren; Fler som har henne der fordi hun har vært jordmoren deres under svangerskapet ja.. kjenner henne personlig men jeg har IKKE henne som venn på facebook derimot.
Folk gjør som de vil.. jeg svarte for min egen del jeg.

Moonlight er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-09, 18:37   #42
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Retz, her.

Det er selvsagt helt greit å søke opp hvem som helst, men å legge inn venneforespørsel til jordmora si, lærere eller postmannen virker klengete og ukritisk. Å imøtekomme slike forespørsler vil være enda mer ukristisk.

Jeg opplever det på ingen måte som "ukritisk" å akseptere venneforespørsler fra elever. Jeg har tvert i mot tenkt godt over det og har et veldig bevisst forhold til både min egen FB-bruk og min relasjon til elever.

Jeg verken skriver eller legger ut noe på FB som jeg ikke like gjerne kunne publisert fra en krakk i kantina eller på torget i byen - og jeg ser på FB som nettopp torget i byen (om vi hadde hatt et slikt ), hvor man stopper og slår av en prat med folk man kjenner. Jeg kjenner elever på samme måte som jeg kjenner naboer eller foreldre av barnas venner. De elevene som gidder å legge meg til, er elever som føler at de kjenner meg godt, og som er blitt så voksne og avslappede at de også synes det er uproblematisk om jeg som voksen får et lite innblikk i deres liv. (Barne- eller ungdomsskoleelever ville vært uaktuelt for min del)

Men det er klart at om man anser FB som et privat pusterom hvor man er mer privat enn man er i møte med elever, så er det en selvfølge å ikke ville ha dem på lista.

Jeg synes det er superhyggelig og skiller ikke mellom å slå av en prat om hvordan høstferien har vært i forbifarten i gangen på skolen og det å motta en hyggelig kommentar i statusfeltet på FB.

Å ha elever på FB kompromitterer like lite mitt profesjonelle forhold til dem som det å slå av en prat utenom undervisning gjør.

Gammel 07-10-09, 18:45   #43
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Å ha elever på FB kompromitterer like lite mitt profesjonelle forhold til dem som det å slå av en prat utenom undervisning gjør.

Vil ikke det å ha elever på FB bidra til at trynefaktoren øker og gir forskjellsbehandling av ungene? Med mindre du har alle elevene dine på FB.

Gammel 07-10-09, 18:45   #44
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men det er klart at om man anser FB som et privat pusterom hvor man er mer privat enn man er i møte med elever, så er det en selvfølge å ikke ville ha dem på lista.

Jeg vil tro dette er kjernen i hvorfor man er uenige, nemlig at folk bruker FB på forskjellige måter og anser "sin" måte som det er dette som "er" FB. Dette er ting som jeg vil tro forsvinner etterhvert som FB blir mer innarbeidet, det er ingen som er overrasket over at noen legger igjen jobbmobilen på jobb, mens andre bruker en mobiler til både jobb og privat, andre igjen har to mobiler med seg og noen velger bort mobil. Bruken bestemmer hvordan man håndterer mediet. Det er ikke mediet som bestemmer bruken (selv om det til en viss grad legger føringer for bruken).

Gammel 07-10-09, 18:51   #45
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

Vil ikke det å ha elever på FB bidra til at trynefaktoren øker og gir forskjellsbehandling av ungene? Med mindre du har alle elevene dine på FB.

NEI!
Gud hjelpe!

Skulle jeg dishe ut 5'ere til de elevene som stopper og slår av en prat på kjøpesenteret også da, også forbeholde 2'erne til de som kikker surt i bakken og går rett forbi?

Jeg har elever på lista mi som får elendige karakterer og anmerkninger i fleng, om det kan berolige.

Gammel 07-10-09, 19:00   #46
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

NEI!
Gud hjelpe!

Skulle jeg dishe ut 5'ere til de elevene som stopper og slår av en prat på kjøpesenteret også da, også forbeholde 2'erne til de som kikker surt i bakken og går rett forbi?

Jeg har elever på lista mi som får elendige karakterer og anmerkninger i fleng, om det kan berolige.

Det var ikke akkurat slik jeg mente det. Jeg tenkte mer på at dem som er på vennelisten din får mer oppmerksomhet (jeg antar at du ser hva de skriver på sine sider) og med det får du innsikt i livene deres som du ellers ikke får, på godt og vondt. Du ser mer av dem enn i skolehverdagen og det blir man påvirket av. Det er en fordel/ulempe i forhold til dem som er mer anonyme (som du ikke har tilgang til på FB) og kan lage skiller mellom folk som har tilgang på nett og ikke.

Gammel 07-10-09, 19:06   #47
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

Det var ikke akkurat slik jeg mente det. Jeg tenkte mer på at dem som er på vennelisten din får mer oppmerksomhet (jeg antar at du ser hva de skriver på sine sider) og med det får du innsikt i livene deres som du ellers ikke får, på godt og vondt. Du ser mer av dem enn i skolehverdagen og det blir man påvirket av. Det er en fordel/ulempe i forhold til dem som er mer anonyme (som du ikke har tilgang til på FB) og kan lage skiller mellom folk som har tilgang på nett og ikke.

Neida, jeg er ikke inne og leser på sidene deres, og ser stort sett bare ting de legger ut blant alt annet som popper opp på news-feeden min. At Knut har tatt en eller annen test, eller at Lise har lagt ut et artig youtube-klipp fører ikke til noe særlig til dybdeinnsikt i livene deres.

Jeg vet veldig mye mer om livene til mange andre elever (det er et fåtall av elevene mine jeg har på FB) enn de jeg tilfeldigvis har der.

Poenget mitt er at FB (for meg) er en smalltalk-arena, akkurat som så mange andre arenaer, og atdet ikke dyrkes noen relasjoner der som ikke like gjerne dyrkes andre steder. Jeg er mottakelig for å slå av en prat med alle elever i mange ulike situasjoner, og jeg forskjellsbehandler ikke elever utifra hvor interesert de er av å prate med meg på fritiden sin, altså.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:33.