|
Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Å kutte ut melk, noen effekt? (barn)
![]() |
#42 |
flisespikker
|
Det er klart det er greit at du starter sånne tråder.
![]() |
#43 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Å kutte ut melk, noen effekt? (barn)Du kan selvsagt legge ut spørsmål på FP, det var da voldsomt til overdramatisering. Men du må forvente at du får tilsvar når du spør om ting som dette, her får du mer enn bare pjuskesvar.
![]() |
#45 |
flisespikker
|
![]() Sv: Å kutte ut melk, noen effekt? (barn)Og uten å gå inn i den "alle trenger melk!" - "nei, ingen trenger melk!"-debatten, så er det jo et poeng at dersom en unge (eller en voksen) faktisk er syk, eller har langvarige plagsomme symptomer uten å egentlig virke veldig syk, så bør man snakke med en lege. Såklart. Men hvis det er snakk om litt løs mage innimellom, så er det veldig vanskelig å finne ut noe ved å prøve litt sånn tilfeldig "prøver å kutte ut matvare X i en uke eller to og se hva som skjer". Det blir litt som usikre førstegangsmammaer som tror, hver gang babyen skriker, at den har vondt i magen på grunn av noe mammaen har spist - og så sier man "ah, jeg drakk kaffe med melk i går - eller spiste en banan, for den del - og da skrek babyen, men i dag drakk jeg ikke kaffe/spiste ikke banan, og nå skriker ikke babyen". Det skader jo ikke å si sånt, men dersom man blir bekymret, eller skaper bekymring hos barnet eller andre, så er det litt synd, for man bruker mye bekymringsenergi uten å egentlig komme noe nærmere svaret.
![]() |
#46 |
Deltidsmamma
|
![]() Sv: Å kutte ut melk, noen effekt? (barn)Jeg er mye enig med deg, Skilpadda. Du skriver veldig godt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
flisespikker
|
Det er klart det ikke er tull med utredninger selv om man ikke får noe klart svar. Som du selv sier, så kan man jo få utelukket en hel del ting, og det er jo kjempeviktig. Det kunne jo vært at ungen hadde en alvorlig intoleranse for noe annet, eller cøliaki, eller noe annet alvorlig, og det er veldig viktig å finne ut det. Man vil jo typisk sjekke for å utelukke de mest alvorlige (og de vanligste) tingene først.
![]() |
#48 |
Deltidsmamma
|
Vel for oss (og andre vi kjenner) så er dette en gradvis utvikling. Melk i mat tåles til en viss grad. Og den graden øker ettersom barnet blir eldre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Å kutte ut melk, noen effekt? (barn)Og så har det litt å gjøre med hvordan fastlegen stiller seg til sammehengen mellom ernæring og helse. Jeg har vært ute for mye rart, og fastlegen min har veldig lett for å avfeie ting. Da jeg kom inn med eldste som i lange tider hadde hatt diaré og mageproblemer trykket han litt på magen hennes og sa at det var vanlig med psykiske mageproblemer i den alderen. Ikke noe mer. Og da jeg spurte om melk kunne være årsaken, sa han at det trodde han ikke kunne være problemet men jeg kunne jo sjekke det ut. Og det gjorde jeg, og ungen ble helt ny. Selv om hun fikk smør og yoghurt.
![]() |
#50 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Å kutte ut melk, noen effekt? (barn)Men sånn i forhold til diagnoser og slikt, så kan det jo ved f.eks. cøliaki være helt riv ruskende galt å kutte ut gluten før prøve er tatt. For da må man innføre det igjen og det kan bli mye, mye verre. Og det vil vi jo ikke ha noe av!
![]() |
#51 |
Deltidsmamma
|
Jeg er klar over jeg formulerte meg litt krasst |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Å kutte ut melk, noen effekt? (barn)Gluten blir litt annerledes ja, og om ungen er gjennomsiktig og sykelig tynn så hadde jeg nok vegret meg litt mer kanskje. Men nå har ikke Peder det problemet.
![]() |
#53 |
Det er bare en fase
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Å kutte ut melk, noen effekt? (barn)Vi har gjort det du tenker på, Nessie. Vi har ikke konferert med lege, men jeg hørte med helsesøster. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Det er bare en fase
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Å kutte ut melk, noen effekt? (barn)Jeg glemte å si at jeg hadde ikke gjort det samme med gluten, da hadde jeg gått via lege og testet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Epikur
|
![]() Sv: Å kutte ut melk, noen effekt? (barn)Det er viktig å merke trådene sine med "jeg vil utelukkende ha svar som støtter min plan 100 %" hvis det er det man ønsker.
![]() |
#56 |
Deltidsmamma
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Ustabil
|
Jeg har også hørt mange lignende eksempler. Dessuten vært med ett av barna til allergitesting, og blitt sendt hjem med diettliste, for å "prøve ut" hva som kan hjelpe. Nettopp fordi allergitesten ikke alltid slår ut - og fordi den slett ikke slår ut ved intoleranse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
This is normal!
|
![]() Sv: Å kutte ut melk, noen effekt? (barn)Størstefrøkna vår hadde løs avføring over lang tid (ved ettårsalder). Blodprøver viste ingen allergi, men barnlegen anbefalte at vi erstattet vanlig melk med laktoseredusert melk. Han ville ikke at vi skulle kutte melkeprodukter ut over dette så lenge plagene ikke var store og barnet vokste som normalt. Magen ble mye bedre og som treåring gikk hun over til vanlig melk igjen.
![]() |
![]() |
#59 |
Nymotens gammeldags
Og jeg lar meg overraske over at dette med kumelk er så big deal. Jeg ser ikke svart hvitt på det og skjønner jo at det er annerledes med strenge dietter og det å kutte ut alt mulig sunn mat fra kostholdet. Men det å bare kutte ut kumelk som drikke mens man samtidig beholder feks. smør og ost, skjønner jeg virkelig ikke at man må ha tillatelse fra lege for å gjøre, spesielt ikke når mange leger ikke engang skjønner det eller anbefaler det selv om det kan hjelpe. :erfaring:
![]() |
#60 |
Mother of Dragons
|
Et av poengene med å kutte ut melk for å finne ut om barnet er laktoseintolerant (og ikke til å blande sammen med at familien endrer kalsiumkilde fra melk til andre ting, som jeg mistenker egentlig du snakker om).
![]() |
|
|