|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Twinsouls
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sørlandet
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: "Sjette sans"
http://www.foreldreportalen.no/forum...larsynt&page=8 Her har jeg svart deg før ulvefar.
|
|
|
#2 |
|
Ustabil
|
Sv: "Sjette sans"Det er dette jeg ikke forstår. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det jeg ikke forstår er at enkle, høflige, spørsmål får enkelte "troende" til å gå i snurt defensivposisjon. Hvis du tror på noe mener du det er virkelig, ikke sant? Så gitt at vi lever i samme virkelighet så ville det være like respektløst av meg å ignorere at du tror det som det ville være dumt av meg å tro deg uten å spørre om det du tror på henger på greip.
Enkelt spørsmål. Det er de som ikke kan kommunisere med dem og likevel TROR på de som kan, uten å stille kritiske spørsmål for å finne ut om det bare er noe de finner på eller innbiller seg.
Tja, men hvordan det nå er med den saken så gikk de fra å være skrøner til å bli anerkjent fordi folk stilte de ekle, kritiske spørsmålene og fikk svar på dem! Ikke fordi alle holdt tyst og lot være å spørre fordi tenk om de som trodde røntgenstråling kunne helbrede kreft ble lei seg om man spurte hvordan dette kunne ha seg!
Ja, og noe vil ikke bli anerkjent fordi det er reinspikket vås og misforståelser. Igjen, man skiller ikke klinten fra spelten ved å tro uten å stille spørsmål.
Nei, solhatt er anerkjent utenfor alternativ-universet fordi det faktisk later til å ha en påviselig virkning som ikke avhenger av at du tror på den først.
Ja, selvsagt. Hvor dumme, fantasiløse og sneversynte tror du forskere er egentlig? Hvis du ikke kan designe et eksperiment for å teste dette får du ikke jobb hos meg i alle fall!
Nei, og det at man tror noen tar feil betyr ikke en gang at man tror de lyver. Selv ærlige, gode, velmenende mennesker kan ta rav ruskende feil. Så hvorfor i alle dager skal man ikke kunne stille spørsmål?
|
|
|
|
#4 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: "Sjette sans"Passiaren mellom Ulvefar og Bina er, etter min mening, veldig beskrivende for den store kulturforskjellen det er mellom newagere og vitenskapsfolk.
|
|
|
#5 |
|
I menneskeham
Sv: "Sjette sans"Om noen hadde en sjette sans og kunne kommunisere med ånder som fortalte dem hvem som hadde begått drap (ikke tilfeldig eksempel), og de kunne oppklare drap oftere enn politiet, ville vi jo hatt en bekreftelse på at det var noen som hadde en slik evne. Det ville vært fantastisk nyttig (og etisk/filosofisk verdensomveltende).
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities. Sist redigert av Ulvefar : 19-10-09 kl 17:31. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Sv: "Sjette sans"Jeg er blitt mer og mer skeptisk med årene, men nekter å avfeie alt som bullshit, for jeg kan faktisk ikke vite om mye av det stemmer eller ikke. Jeg synes det er bedre å ha et åpent sinn enn å bare avfeie alt.
|
|
|
#7 |
|
flisespikker
|
Sv: "Sjette sans"Jeg synes det er ganske liten likhet mellom det å nekte å gå med påat jorden er rund fordi det er ukristelig, og å si at man er skeptisk til ting som ikke kan demonstreres eller etterprøves på vitenskapelig vis, bina. De som kom med høygaflene i middelalderen var neppe så veldig interessert i vitenskapelig etterprøvbarhet - snarere tvert imot.
|
|
|
#11 |
|
Absolut ateist
|
Sv: "Sjette sans"Ja, jeg er med i det flygende spaghettimonsteret sin sekt. Yarr!
|
|
|
#12 |
|
L.F.C. supporter
|
Sv: "Sjette sans"Jeg tror ikke på slikt. Tror ikke det er mulig å heale. Jeg ble litt satt ut da jeg hørte at en gutt, eller jente, ikke hadde Cerebral parese mere, etter at han/hun ble healet. Jeg kan ikke klare å forstå at en hjerneskade kan kureres.
|
|
|
|
#13 |
|
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Sv: "Sjette sans"Jeg tror, men tar mye av det jeg hører og ser med en klype salt. Det finnes mange der ute som vet å utnytte folks tro, uten at de har noe å fare med.
|
|
|
#14 |
|
passer i nissedrakt
|
Sv: "Sjette sans"Er veldig enig med Bina og Skilpadda. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
I menneskeham
Stort sett enig i alt du sier i dette innlegget. Jeg bare genuint lurer på en ting: Hvorfor tror du det er vanskelig å "bevise vitenskaplig" at akupunktur virker? Siden år 2000 har det blitt skrevet over 10.000 vitenskaplige artikler, i tillegg til fagbøker og poulærbøker om akupunktur. Disse finner at akupunktur virker for noen ting, men ikke for andre. Generellt er den underliggende teorien om "chi-energi-baner" funnet å ikke ha noen rot i virkeligheten, men når man gir slipp på det dogmet og forsker med åpent sinn finner vi hva som virker, og etter hvert hvorfor. De fleste av artiklene krever bibliotektjenester for å få opp fulltekst, men sammendragene gir et lite hint om omfanget av forskningen. Så ikke vær for kjapp med å si hva "vitenskapen" kan/vil eller ikke.
|
|
|
|
#16 |
|
passer i nissedrakt
|
Jo, det virker, men som du sier; chi-banene kan ikke fysisk påvises, dermed kan den ikke fullstendig bevises hvorfor det virker, rent vitenskapelig. At det ikke har rot i virkeligheten handler vel om å tro eller ikke... har selv sett meridianen på min egen kropp etter behandling, så hvorfor det kom nøyaktig der en kinesisk "vitenskapsmann" tegnet opp banen for tre tusen år siden, handler vel igjen i bunn og grunn om at ting kan være vanskelig å bevise vitenskapelig, men forekommer allikevel. Eller handler det igjen om tro. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
passer i nissedrakt
|
Sv: "Sjette sans"Ja, altså... egentlig feilformulerte jeg meg i fht akupunktur da; vi kan bevise at det i visse tilfeller stort sett har effekt, men ikke vitenskapelig hvorfor eller hvordan. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
can-jur
|
Sv: "Sjette sans"Jeg tror egentlig på ganske lite.
|
|
|
|
#19 |
|
weird
Sv: "Sjette sans"Jeg har hatt noen opplevelser som har betydd og fortsatt betyr mye for meg. Men jeg er slett ikke sikker på om det var det jeg ønsker å tro eller om det var min hjernes evne til å skape en mental "trøsteklut" da jeg trengte det som mest.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou Sist redigert av kie : 20-10-09 kl 20:48. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: Rogaland
Sv: "Sjette sans"Jeg syns det er en tendens til at de som mener de har evner, eller de som velger å tro på dette, er i psykisk ubalanse. Om det betyr at man er mer "åpen" for sånt når man sliter psykisk, eller at nettopp sykdommen gir vrangforestillinger, skal jeg ikke uttale meg for skråsikkert om, men jeg heller mot det siste.
|
![]() |
|
|