Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Sukk - om trass (og ikke de på tre år)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-11-09, 21:14   #41
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sukk - om trass (og ikke de på tre år)

Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.

På den måte forurenset du ikke? Når du satte den langt vekk fra barnehagen, liksom. Da ville sikkert heller ikke noen kunne sette seg inn i bilen og fyke avgårde med den. Lurt!

Sa jeg at jeg hadde gjort det, nei.. Men muligens om jeg måtte latt bilen stå å gå å da hadde jeg selvsagt levert raskt om jeg måtte det.Nå er parkeringen til barnehagen ett stykke unna uansett da så. Men jeg har aldri latt den gå på tomgang hittil og ville aldri gjort detom det ikke var tvingende nødvendig .Jeg liker heller ikke de som lar den gå på tomgang hver dag og de finnes mange av de også.
Jeg snakker om i tilfeller man kanskje ikke har så mye valg om man skal rekke jobb og levere barn.Ikke alltid man får verkstedtime på dagen.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-09, 21:20   #42
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg vurderte en morgen å la bilen stå på tomgang mens jeg leverte, da jeg hadde glemt å skru av lysene på den, slik at batteriet var fullstendig tomt. Men, det er en slik nymotens bil at den ikke lar seg låse når motoren er i gang, derfor tok jeg ut nøklene, låste bilen, og måtte frem med nødstarteren for å få bilen i gang igjen. Heller det enn at noen barn skulle komme seg inn i den og kjøre ned noen andre, det er tross alt et busstopp like ved,.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-09, 21:22   #43
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Minni, her.

Jeg blir like provosert over at noen tror det er greit å ta seg til rette i andres bil.

Jeg ser den.
Men du Minni, ser du ikke den potensielle faren for at et barn kan gå inn i den bilen som du lar stå på tomgang? Synes du eventuelt det er ok? Du risikerer ved dette å drepe/skade både den ungen som setter seg inn og eventuelle fotgjengere bilen måtte treffe på sin ferd. Det er i værste fall uaktsomt drap.
Med det i bakhodet synes jeg ikke det er så ille å ta seg til rette i andres bil, og slå av tenningen.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-09, 21:28   #44
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Minni, her.

Jeg snakker om i tilfeller man kanskje ikke har så mye valg om man skal rekke jobb og levere barn.Ikke alltid man får verkstedtime på dagen.

Jeg kjenner jeg blir litt dramatisk og sier som så at det på mange måter ikke er så farlig om man ikke rekker å komme tidsnok på jobb hvis man kan la vær å utsette andre og deres barn for en slik potensiell dødsfare som bil på tomgang er.

Gammel 10-11-09, 21:29   #45
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Floksa lar du bilen stå på mens du er inne i barnehagen og det ikke er en voksen inne i den?

Ja, og inni sitter det som regel en baby.

Og, sympati har aldri vært noe helt har hintet om i denne tråden.
Og dere som er så redd for at unger skal komme inn i bilen, hva for unger er det dere omgås?
Om barnehagen faktisk risikerte at ungene stikker av for å tukle i bilene som står utenfor, så er ikke det en barnehage jeg tørr å levere ungene mine i.

Hva miljøaspektet angår, så går det nok opp i opp med vår manglende bruk av fly. Vi flyr ca 4 timer hvert 4 - 5 år....

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-09, 21:29   #46
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Jeg ser den.
Men du Minni, ser du ikke den potensielle faren for at et barn kan gå inn i den bilen som du lar stå på tomgang? Synes du eventuelt det er ok? Du risikerer ved dette å drepe/skade både den ungen som setter seg inn og eventuelle fotgjengere bilen måtte treffe på sin ferd. Det er i værste fall uaktsomt drap.
Med det i bakhodet synes jeg ikke det er så ille å ta seg til rette i andres bil, og slå av tenningen.

Jeg ser den altså, men nå tenkte jeg ikke på det i forrige innlegg siden vi hadde bil som kunne låses på den tiden selv om bilen sto på.
Nå kan vi ikke det så da hadde jeg nok ikke gjort det altså.Da måtte heller bilen stoppet , for jeg risikerer ikke andres liv på den måten.

Sist redigert av Chablis : 10-11-09 kl 21:36.
Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-09, 21:30   #47
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Bhg ligger jo ikke isolert, det bor jo andre folk i nærheten. Ungdomsskole elever, barneskoleelver som skal på skolen etc.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-09, 21:31   #48
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Ja, og inni sitter det som regel en baby.

Og, sympati har aldri vært noe helt har hintet om i denne tråden.
Og dere som er så redd for at unger skal komme inn i bilen, hva for unger er det dere omgås?
Om barnehagen faktisk risikerte at ungene stikker av for å tukle i bilene som står utenfor, så er ikke det en barnehage jeg tørr å levere ungene mine i.

Hva miljøaspektet angår, så går det nok opp i opp med vår manglende bruk av fly. Vi flyr ca 4 timer hvert 4 - 5 år....

Alle barn går ikke i barnehage Floksa. Noen er hjemme alene, andre er på vei til skolen og kanskje er en på vei inn i bilen din som står på tomgang med babyen din inne i.

Gammel 10-11-09, 21:31   #49
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser den.

ER dette noe som skjer ofte?
At barn "tar" biler som står histen og pisten og motoren i gang??
Har du noe statistisk mattriale som tilsier at dette er en reel risiko?
Mitt inntrykk er ( altså, min subjektive oppfattelse) at når slike ting skjer er det barn som har tatt nøklene selv og gått ut i familiens bil, hjemme?

Gammel 10-11-09, 21:33   #50
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Det er irrelevant, Floksa. Man skal aldri gå fra en bil med nøklene i tenninga, eller enda verre; med motoren gående.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-09, 21:33   #51
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Alle barn går ikke i barnehage Floksa. Noen er hjemme alene, andre er på vei til skolen og kanskje er en på vei inn i bilen din som står på tomgang med babyen din inne i.

Og noen barnehager ligger faktisk sånn til at dette ikke er noen problemstilling overhode....

Gammel 10-11-09, 21:42   #52
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Forresten så avgir en kaldstart langt mer avgasser enn om bilen får stå å gå noen minutter mens man leverer i barnehagen.
Så det så

Det er forsåvidt sant, i hvert fall på eldre biler, men utenfor en barnehage så er det vel som oftest faren for at eksosen kommer inn luftekanalene som er årsak til at tomgangskjøring ikke er ønsket. En kaldstart utenfor avgir ikke så mye eksos at det vil merkes inn.

Jeg kan la bilen stå på tomgang her hjemme mens jeg skraper is, og om jeg står og venter i gitte situasjoner. Men aldri lenge, og jeg går aldri fra bilen med motoren i gang. Til det er jeg nok litt for glad i bilen min gitt.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-09, 21:47   #53
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Det er forsåvidt sant, i hvert fall på eldre biler, men utenfor en barnehage så er det vel som oftest faren for at eksosen kommer inn luftekanalene som er årsak til at tomgangskjøring ikke er ønsket. En kaldstart utenfor avgir ikke så mye eksos at det vil merkes inn.

Jeg kan la bilen stå på tomgang her hjemme mens jeg skraper is, og om jeg står og venter i gitte situasjoner. Men aldri lenge, og jeg går aldri fra bilen med motoren i gang. Til det er jeg nok litt for glad i bilen min gitt.

Og den ser jeg helt klart og da vi hadde mellomste i en barnehage der dette var et problem, respekterte vi det selvfølgelig og parkerte lant unna

Gammel 10-11-09, 22:00   #54
Muad'Dib
Trapper opp igjen !

Muad'Dib sin avatar

Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Dengang minsten gikk i barnehage var det også noen foreldre med gamle biler som lod dem stå i tomgang mens de leverte. Da ba jeg en stille bønn om at de snart måtte få råd til ny.

Ellers slutter jeg meg helt og holdent til de som stenger av motor på tomgangskjørende biler.

Gammel 10-11-09, 22:09   #55
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, da er det selvsagt helt greit.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-09, 22:17   #56
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner faktisk at jeg blir ufattelig usakelig provosert av at noen tenker at det er greit å la bilen stå å gå på tomgang.

Jeg også.

Sånn logikk holder bare ikke mål, Floksa. Alvorlig talt.

Gammel 10-11-09, 22:19   #57
Frantzen
Passiv

Standard

Det har jeg ikke tenkt på. At jeg kan veie opp på andre vis for den forurensingen jeg sparer miljøet for.

Svar med sitat
Gammel 10-11-09, 22:21   #58
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Dere som har bil som gå på tomgang, hvorfor har dere ikke motorvarmer?

Det kan jo være mange andre grunner også at en lar bilen stå på tomgang, men jeg tviler på at de fleste har så veldig god grunn i det hele tatt. Til og med når vi har hatt flatt batteri og har måttet starte bilen med startkabler hver gang så har jeg stoppet bilen utenfor barnehagen når jeg skulle hente.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-09, 22:34   #59
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Det kan jo være mange andre grunner også at en lar bilen stå på tomgang, men jeg tviler på at de fleste har så veldig god grunn i det hele tatt. Til og med når vi har hatt flatt batteri og har måttet starte bilen med startkabler hver gang så har jeg stoppet bilen utenfor barnehagen når jeg skulle hente.

Ja, det er jeg jo helt med på, men jeg svarte ut fra at det var fordi det var kaldt, og at bilen var kald, og derfor var vond å starte igjen hvis den stoppet.

Det kan jo være mange grunner til at enkelte velger å la bilen gå på tomgang, og alle er etter mitt hode like dårlige.
Men kald bil, og bil som ikke vil starte fordi den er kald -> motorvarmer.
Poenget mitt var at det var noe det gikk an å gjøre noe med. Da holder ikke tomgangsargumentet gitt.

Og om man aldri tar fly, da kan man forurense så mye man vil?

Svar med sitat
Gammel 10-11-09, 22:44   #60
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Sånn logikk holder bare ikke mål, Floksa. Alvorlig talt.

Det er godt mulig det, men jeg greier virkelig ikke å hoste opp noe dårlig miljøsamvittighet for å la bilen stå på tomgang, de kaldeste dagene, når jeg leverer/henter i barnehagen.
Kall det gjerne min luksus og meg et miljøsvin, men jeg håper man da er like fordømmende der andre tar miljøskadelige valg, som feks å fly på ferie.
Bruke plastposer når man handler, handle ikke-økologiske, langreiste matvarer, "papir"bleier, store biler osv.

Svar

Emneord
barn, bilnøkkelvandaler, empati, fp dynamikk, hensyn, miljøsvin, mobbing, omsorg

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:59.