|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kjønnsroller
Hmm - skulle gjerne visst navnet på den foredragsholderen. Jeg har nemlig lært at jeger- og sankersamfunn typisk kjennetegnes av en stor grad av egalitet - også mellom kjønnene. Og det var vanlig i mange slike samfunn at menn bodde et stykke tid - ofte ganske lenge - hos kvinnens slekt etter at de giftet seg. Jegere- og sankere kjennetegnes også ved en svært fleksible sosial struktur slik at man kan utnytte ressursene best mulig. De kunne bo i små familiegrupper visse tider av året og i større grupper andre tider av året. At kvinner som flokker seg sammen er typisk for slike samfunn er feil.
![]() |
#42 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: KjønnsrollerOg forøvrig (etter å ha lest tråden først etter jeg svarte) signerer jeg Skilpadda.
![]() |
#43 |
Sær og kresen
Medlem siden: Sep 2006
Det er vel i grunnen mer et kjennetegn for enkelte nettsamfunn anno 2009.
![]() |
#45 |
Metallica!!
|
Det er da man har en sånn omformerdings til sigarett-tenneren som har støpsel til stikkontakter.
![]() |
#47 |
søt
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: KjønnsrollerHÆ? Arv og miljø og sånt?
![]() |
#48 |
Leser
|
![]() Sv: KjønnsrollerSynes det er interessant at du tar det opp. Det er en trend i tiden at man "åpner opp" for det biologiske aspekt. Blir spennende hvor langt tilbake pendelen svinger.
![]() |
#49 |
flisespikker
|
Jepp! I likhet med him scrollet jeg gjennom tråden forlengs og baklengs for å finne en bruker som kunne forkortes med "ts".
![]() |
#51 |
flisespikker
|
Synes du de fleste av oss misforstod deg?
![]() |
#52 |
Helt vanlig
|
![]() Sv: KjønnsrollerSom alltid Skilpadda er du utrolig ryddig og fin i argumentasjonen og tusen takk for det. Så nei, jeg føler meg ikke misforstått. Men jeg føler meg veldig på bølgelengde med him og hennes svar og derfor også ekstra godt forstått av henne.
![]() |
#53 |
flisespikker
|
![]() Sv: KjønnsrollerJeg synes absolutt ikke temaet er utdebattert, Mani.
![]() |
#56 |
Glamorøs
|
Nei, men det var premissene du la for diskusjonen. Når du som grunnlag for hele innleget ditt legger som premiss en total misoppfatning av likestilling og feminisme, så blir jeg oppgitt og det blir vanskelig å diskutere. Det virker heller ikke som du er så interessert i gode motargumenter mot din oppfatning av biologiske forskjeller.
Jepp. Nå i sommer, i forkant av Harald Eias nye program Hjernevask, har det vært en kulturdebatt i avisene som tar for seg biologi og arv vs. kultur og miljø. Det har vært en interessant debatt, som jeg desverre syns har vært gjennomsyret av at tilhengerne på biologisiden virker nyfrelste og ikke så veldig intelligente (sikkert farget av at jeg kjenner til researcheren til Eia som en utrolig dårlig journalist som har for vane å skrive negativt om ting han vet alt for lite om, uten å se at det hadde vært greit med litt historiekunnskap på plass). Dette gjør at det har vært "for lett" for meg å velge side, og jeg har bare fått veldig lette motargumenter.
![]() |
#57 |
Profesjonelt paranoid
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Du er nok inne på noe der. Jeg er relativt ny her, og vet ikke hva som er «utdebattert», men startinnlegget ditt var, med all respekt, ikke mye til utgangspunkt. Du kommer med en serie vidtrekkende påstander og grove generaliseringer, uten fnugg av referanser (navnløse forelesere teller ikke). Vi har sett det før, for å si det sånn... |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Leser
|
Nei, for på det punktet er du enig med Sitron?
![]() |
|
|