|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Glad
|
Sv: Når kommer julepynten opp hos dere?Adventslys og pynt i vinduet 1. søndag i advent. Resten kommer lillejulaften. Har ikke så mye vi heller.
|
|
|
#42 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Når kommer julepynten opp hos dere?
Samme her. Dvs., i år blir det kanskje den 22. siden vi reiser bort den 23.
|
|
|
#43 |
|
snart helsesøster
|
Sv: Når kommer julepynten opp hos dere?Vi har begynt så smått vi. Reiser bort til helgen så vi pynter litt tidligere i år.
|
|
|
#44 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Sv: Når kommer julepynten opp hos dere?Jeg skiller ikke på advent og jul (nekter!), så her kommer absolutt alt utenom treet opp på søndag!
|
|
|
#45 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Når kommer julepynten opp hos dere?Advent- og julepynt er samme greia her, bortsett i fra juletre/juletrepynt. Vi er uansett ikke så utpreget "julete" av oss.
|
|
|
|
#46 |
|
Bokglad
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Sv: Når kommer julepynten opp hos dere?Her kommer stjerner og adventsstaker opp 1. søndag i advent (eller sent kvelden før). Resten av pynten og gardiner kommer litt etter litt utover i desember, bortsett fra julestrømper og juletre som kommer opp sent på lillejulaften.
|
|
|
#47 |
|
Javel
|
Sv: Når kommer julepynten opp hos dere?Litt lilla lyse og duker/puter, samt adventsstake og stjerne kommer opp til 1ste søndag i advent. Julekalender og julepostmappen til 1 des. Rød pynt og nisser kommer opp en liten uke før jul og juletreet pynter vi lille julaften.
|
|
|
|
#48 |
|
www.bomulls.no
|
Sv: Når kommer julepynten opp hos dere?Adventstake og et par stjerner i vinduene, samt noen brikker etc. dukker opp til 1. søndag i advent. Resten kommer mellom 22. og 23. desember.
|
|
|
#50 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
Sv: Når kommer julepynten opp hos dere?Jeg ønsker å gi mine barn gleden av å VENTE på jula. Jeg husker min egen forventning og hvor utrolig flott det var å stå opp til et julepyntet hus 24. desember og vite at NÅ var det virkelig jul. Dette var magisk og det jeg husker som det aller beste ved jula. Stemningen, forvandlingen, luktene... alt var så totalt endret i huset når vi sto opp om morgenen på juleaften. Det var stort! Slik ønsker jeg at ungene mine skal ha det også. Derfor pynter vi til advent første adventshelga med lilla lys, en lilla duk eller to, stjerner i vinduene og adventsstake på bordet. 23. desember vasker jeg en grundig helgevask på dagtid og pynter huset på kvelden når ungene sover. Da kommer juletreet opp også. Pyntinga av juletreet tar jeg i hovedsak, men ungene har en del pynt hver som de får lov til å henge opp selv. |
|
|
|
|
|
#52 |
|
Palliasjonsnurse
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Når kommer julepynten opp hos dere?Lilla duker, adventstake og julestjerner kommer opp til søndag.
|
|
|
#53 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Vestfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Når kommer julepynten opp hos dere?Stjerne,adventstaker,og gardiner kommer opp til 1 søndag i advent. |
|
|
|
|
|
#54 |
|
Sjokoholiker & hjemmekjær
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Mine barn har også gleden av å VENTE på jula selv om vi har julepyntet |
|
|
|
|
|
#55 |
|
Nymotens gammeldags
Hehe, samme her. Jeg er også oppvokst med julepynt tidlig i desember, og syntes alltid synd på venninnene mine som måtte vente. De misunnet også meg, husker jeg, fordi vi hadde pyntet så flott så tidlig. To av venninnene mine maste hull i hodet på foreldrene om ikke de også kunne pynte 1. desember, men foreldrele var urokkelige, og venninnene mine sutret til meg.
|
|
|
#56 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Når kommer julepynten opp hos dere?Adventslys etc. kommer opp første søndag i advent. Det er jo da advent begynner.
|
|
|
#57 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Men så sier du jo også at du er ferdig med jula 2. juledag. For oss som begynner lille julaften, varer den lenger i den andre enden (hos oss til 13. eller 20. dag jul), og i tillegg har vi tre ukers adventstid, så poenget for oss som venter er jo ikke at det ikke skal vare lenge. For meg er romjula med fri og julestemning den aller beste tida (med lange romjulssfrokoster som høydepunkt). Adventstida er full av spenning for barna, adventspynt med mye lys og kos og mer eller mindre ritualiserte forberedelser, så på det viset varer jo jula enda lenger for oss og er sikkert like magisk. Magien skapes bare på ulike måter. Jeg kan godt se for meg at barna mine kunne misunne noen at nisser og juletre kom 1. desember, men jeg er sikker på at de ikke ville verdsette vår jul noe mindre av den grunn. Ja til mangfold av tradisjoner.
|
|
|
#58 |
|
Nymotens gammeldags
Ja, det er helt sant. Jeg er helt ferdig med jula rett over nyttår, egentlig, da skal alt ut og jeg gleder meg til påske og sommer. Føler en slags tomhet etter 2. juledag, da er alt slutt. Jeg har prøvd å ha julestemning lenger, men det går bare ikke. For meg er det 1. desember og frem til 26 (egentlig 24) som er jul og den beste tiden. Jeg ELSKER førjulstiden.
|
|
|
#59 |
|
Tenker fortsatt dobbelt
Hvor: Stjørdal
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Samme her
|
|
|
#60 |
|
representert
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Når kommer julepynten opp hos dere?Her smeller vi opp alt som er første søndag i advent, ikke no å vente med det.
|
![]() |
|
|