Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Julekort med bilder av egne barn

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-12-09, 14:44   #1
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Julekort med bilder av egne barn

Min sønn nektet å være med på flere julekort da han var 12 år gammel. Da ville han ikke mer. Greit nok.

Jeg selv synes det er koselig å få julekort med bilder av barn. Jeg gidder ikke å sette slike bilder i album, men jeg sparer på dem. De ligger i en haug i et skap. Har full kontroll på dem.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-09, 15:03   #2
Ullvott
Plutselig tilbake

Ullvott sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Østlandet
Ullvott er litt kulUllvott er litt kul
Standard

Mine barn er små, så hvor lenge det blir kort med bilde vet jeg ikke. Jeg skal i allefall gjøre det jeg kan for å unngå å være med på bildet.

Syntes det er litt rart når svigermor sender julekort med bilde av barna våre da

Ullvott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-09, 15:21   #3
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Husker ikke helt når vi sluttet jeg, var vel ikke helt utenkelig sånn rundt 14-15-årsalder, tror jeg... altså, at JEG sluttet å være på julekortet mamma sendte, bortsett fra at vi tok familiebilde som hun sendte som julekort da jeg var 21. Min mann, da samboer, har vel også vært med på julekort et år, sånn "her er hele vår familie, med barn og svigerbarn"-greie som hun sendte til div eldre slektninger langt borte.

Min sønn var julenisse på julekort i fjor, 3-4 mnd gammel, og blir julenisse på julekort i år 15-16 mnd gammel. Lurer på om han kanskje havner på noen julekort mamma sender også, til disse tidliger nevnte eldre slektninger langt borte, som jeg ikke sender julekort til (hennes tanter og sånn) Jeg har et minne om at jeg i fjor spesfikt ba om at hun ikke sendte julekort med bilde av min sønn til de jeg sender julekort til... noe som medførte et lite kompromis på at jeg utvidet min julekrotliste til å omfatte alle mine tanter og onkler, ikke bare dem jeg har mest kontakt med...

vi får se hvor lenge vi holder på med bilde av guttungen og eventuelle søsken, hvor lenge det blir med nisselue er en annen sak, det blir nok enda kortere...

Gammel 03-12-09, 18:58   #4
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har likt julekort med bilder bestandig -både som barn, ungdom, barnløs voksen og som mor. Jeg synes det er mer teit å ikke like det. Så det så

Julekortene står framme til jeg rydder vekk jula, men da går de fleste i søpla. Koselig mens de er der

Pode på 14? Ta bilde. Naturlig er det så lenge dere vil

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-09, 19:01   #5
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Jenta vår på 16 år ville ikke være med på julekortet i år så da får hun slippe. De andre får være med så lenge de vil, og de synes fortsatt det er kjempestas å være med på julekortet

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-09, 20:58   #6
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Før jeg fikk barn fniste jeg godt hver år av foreldre som sendte julekort med bilde av "poden" (og ja, ofte poserende i julelue ) Lovet meg selv at jeg aldri skulle gjøre noe så "harry" selv, å tro at andre synes det er interessant å få bilde av ungen min til jul, men har jo selvfølgelig gjort det. Men, det sendes kun til nær familie, ikke til "venner" generelt. Jeg har forøvrig mange utenlandske kollegaer som ler godt av denne norske tradisjonen som de kaller det.

Jeg blir litt av dette jeg, må jeg innrømme.

Du "fniste godt" av julekortene folk tok seg tid til å sende deg og de utenlandske kollegaene "ler godt" av denne tradisjonen? Det framstår som forholdsvis usympatiske reaksjoner.

Jeg har engelske venner som synes det er utrolig hyggelig å få bilder av barna våre hver jul, og har begynt å sende med bilder tilbake av sine barn, noe både vi og våre barn setter stor pris på, fordi vi sees relativt sjelden.

Jeg synes alle som kan klare å reagere negativt på et bilde av venners/families barn er rare.

Gammel 03-12-09, 21:07   #7
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Jeg blir litt av dette jeg, må jeg innrømme.

Du "fniste godt" av julekortene folk tok seg tid til å sende deg og de utenlandske kollegaene "ler godt" av denne tradisjonen? Det framstår som forholdsvis usympatiske reaksjoner.

Jeg har engelske venner som synes det er utrolig hyggelig å få bilder av barna våre hver jul, og har begynt å sende med bilder tilbake av sine barn, noe både vi og våre barn setter stor pris på, fordi vi sees relativt sjelden.

Jeg synes alle som kan klare å reagere negativt på et bilde av venners/families barn er rare.

Ikke negativt men det er litt komisk å tro at det er så morsomt for andre å få masse kort med andres barn på. Jeg jobber forresten bare med briter og det er de som synes dette er "morsomt", ikke negativt.
Jeg sendte alltid UNICEF kort, de er jo også til et godt formål, men når man får barn så vil man jo som stolt foreldre vise frem barnet sitt, meg - min og mitt og å sende UNICEF kort er nå helt uaktuelt selvfølgelig , jeg må jo sende kort av min datter. Jeg følte at det var veldig uinteressant å få kort med barn på men når jeg ble forelder selv så synes jeg jo det er veldig hyggelig.

Forøvrig synes jeg det er morsomt at det er så vanskelig for mange å ta innover seg at vi har mange sære og rare skikker her i Norge OGSÅ som mange andre synes er "festlige" eller morsomme. Masseproduserte "cheap and tacky and all looking the same" for å bruke min kolllegas sitat - julekort også **he he**

Sist redigert av Lisa : 03-12-09 kl 21:14.
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-09, 21:14   #8
Ullvott
Plutselig tilbake

Ullvott sin avatar

Standard

Jeg følte at det var veldig uinteressant å få kort med barn på men når jeg ble forelder selv så synes jeg jo det er veldig hyggelig.

Jeg hadde en venninde som hadde samme tankegangen. Hun fikk ikke kort i det hele tatt, for jeg syntes ikke det var så hyggelig å sende kort til folk som "morer" seg over det.

Synes det er koselig å få kort med bilder av venners barn jeg. Særlig de jeg ikke ser så ofte. Da får jeg fulgt med litt på hvordan de forandrer seg fra år til år.

Gammel 03-12-09, 21:21   #9
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ullvott, her.

Jeg hadde en venninde som hadde samme tankegangen. Hun fikk ikke kort i det hele tatt, for jeg syntes ikke det var så hyggelig å sende kort til folk som "morer" seg over det.

Synes det er koselig å få kort med bilder av venners barn jeg. Særlig de jeg ikke ser så ofte. Da får jeg fulgt med litt på hvordan de forandrer seg fra år til år.

Etter jeg selv fikk barn så synes jeg det er hyggelig også men har overhode ingen problemer med å innrømme at jeg ikke satte så stor pris på de før. Ja, hvis det var med et bilde i et kort så greit nok men ferdigprintet og kun med en signatur så blir det bare upersolig og fryktelig lettvindt. Synes jeg.

Gammel 03-12-09, 21:22   #10
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sendte alltid UNICEF kort, de er jo også til et godt formål, men når man får barn så vil man jo som stolt foreldre vise frem barnet sitt, meg - min og mitt og å sende UNICEF kort er nå helt uaktuelt selvfølgelig , jeg må jo sende kort av min datter.

Jeg sender fortsatt UNICEF kort - klistrer bilde av barna inni. :løsningsorientert:

Gammel 03-12-09, 21:26   #11
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg har alltid likt julekort med bilder på jeg, og skjønner ikke at det skal være "morsomt" å tro at andre setter pris på det. Alle vi sender kort til, gir utrykk for at de setter stor pris på det, vi bor langt unna familien og oppfordres til å sende bilder gjennom hele året, og gjør gjerne det, somregel på mail da, men til jul sendes julekort. Om noen sitter og ler for seg selv over at vi "tror de setter pris på det" synes jeg det er veldig trist, og om jeg visste noen tenkte slik, skulle de ikke fått noe kort nei.

Og hvorfor jeg ba min mor ikke sende julekort med bilde av min sønn til de jeg sender kort til? Vel, kan ikke helt sette ord på det, men jeg hadde vel litt lyst å gjøre det selv... Endelig var det min tur å kunne sende julekort med bilde av ungen min inni, som jeg med tårer i øyekroken hadde drømt om mens jeg ordnet julekort uten bilde av unger inni tidligere. Da ville jeg rett og slett gjøre det selv, når jeg endelig kunne. Mamma er helt sikkert kjempestolt av sitt hittil eneste barnebarn, men hun har hatt to barn hun kunne være stolt av, og sende julekort av (og det gjorde hun) nå er det min tur! Men, til alle disse "andre" hun sender kort til, fikk hun min tillatelse (og et bilde hun kunne bruke)

Jeg er litt sær sikkert, men jeg ville vel gjøre det selv. (På samme vis er jeg litt "snurt" for at svigermor etter alt å dømme lekket nyheten om det kommende barnebarnet til slekta si før jeg fikk gjøre det selv, så jeg kom på julebesøk 8 uker på vei med verdens flateste ikke-syn,lig-gravide mage og før vi rekker fortelle om den gledelige nyheten møtes vi av et klapp på magen og "Ja, det blir småfolk til dere neste år da..." Mitt barn, jeg ville fortelle. Og jeg ville sende rundt det første julekortet med bilde av ham på.)

Gammel 03-12-09, 21:30   #12
Malama

Malama sin avatar

Standard

Mine kort er forresten "ordentlig" nok som bare det selv om det ikke er fra unicef. De er hjemmelaget, og jeg bruker tid på å lage kort til hver enkelt. Antakelig mer tid på å lage dem enn å skrive dem. Så har jeg ikke betalt veldedighet for dem, men de er da ordentlige likevel. (Jeg betaler forøvrig for veldedighetskortene jeg ikke sender også, de som kommer fra munn og fotmalerene, fra hjerte og lungeforeninga, fra bindeforbundet og denslags. Så støtter jeg da de gode saker jeg vil, selv om julekortene mine er hjemmelagede)

Gammel 03-12-09, 21:45   #13
Ullvott
Plutselig tilbake

Ullvott sin avatar

Standard

Jeg ante virkelig ikke at folk mottar et kort og finner ut at kortet skulle vært mer personlig, mindre masseprodusert, håndskrevet eller hva. Er det virkelig så mye prestisje i julekortet?

Nesten så jeg mister litt lysten til å sende julekort. Ironisk egentlig i og med at kortet, hjemmelaget eller "masseprodusert" er et uttrykk for at vi tenker på mottakeren og vil ønske de godt.

Gammel 03-12-09, 22:01   #14
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ullvott, her.

Jeg ante virkelig ikke at folk mottar et kort og finner ut at kortet skulle vært mer personlig, mindre masseprodusert, håndskrevet eller hva. Er det virkelig så mye prestisje i julekortet?

Nesten så jeg mister litt lysten til å sende julekort. Ironisk egentlig i og med at kortet, hjemmelaget eller "masseprodusert" er et uttrykk for at vi tenker på mottakeren og vil ønske de godt.

Sorry men jeg visste at noen ville bli fornærmet.
Ta det med ro, ikke mange som er så kyniske som meg men noen er det nok alltids som synes det er litt festlig å få masse kort med andres barn på. Jeg sa jo selvfølgelig alltid "åh, så stor han / hun har blitt" osv osv. men for å være ærlig, I couldnt care less ...
Nå som sagt, når jeg har barn selv, så er det helt annerledes å få kort med barn på selv om jeg den dag i dag foretrekker et kort det avsender har orket skrive en hilsen, ikke bare et kort som man vet er sendt ut til hundre og ørten folk uten at man engang har orket skrive på kortet hvem det er til. Ganske upersonlig spør du meg ...

Gammel 03-12-09, 22:12   #15
Ullvott
Plutselig tilbake

Ullvott sin avatar

Standard

Sorry men jeg visste at noen ville bli fornærmet.

Fornærmet ble jeg ikke. Litt oppgitt liksom. Fikk litt "hvis ting ikke er 100% er det ikke bra nok for meg"-følelsen. Men så regner jeg med at du ikke er på julekort-lista mi heller

Gammel 03-12-09, 22:22   #16
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

In fact, denne tråden fikk meg til å finne frem julekortet jeg sendte året snuppa var baby. Jeg kommer aldri til å tilgi meg selv for det kortet
Hun hadde på seg en baby nissedrakt fra Marks & Spencer og stakkars lille på 6 mnd var satt opp i hjørnet i en sofa i "poserende" stilling ... djeezus, det er helt tragikomisk men jeg bestilte veldig mange kopier og sendte veldig mange julekort det året jeg fikk barn
(Så husker jeg også godt en venn av meg som sa at hun aldri ville tilgi meg det kortet når hun ble voksen )

Så for all del, jeg er ikke blitt det spor bedre selv ... men UNICEF kort med bilde er jo genialt

Gammel 03-12-09, 22:02   #17
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gidder altså ikke å legge energi i å spekulere på om folk synes julekortet de får fra oss er suboptimalt. Det er ment som en hyggelig hilsen, hverken mer eller mindre, og skulle noen ha andre estetiske eller innholdsmessige preferanser enn vi, så satser jeg på at de er i stand til å heve seg over det og ha en hyggelig jul likevel. For deres skyld.

Gammel 03-12-09, 22:40   #18
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

ÅÅ! Julekort med bilder av barna, bikkja, bilen eller som en bekjent, av deg selv i badekaret er bare SÅ moro.
Vi tar vare på alle bildekort ( og takkekort med bilde) og så lager jeg collager av bildene i store rammer som henger på veggen i gangen. Der kan man følge barna fra det første takke kortet der foreldrene takker for barselgaven, dåpsgaven, den første jula, søsken osv. De eldste er nå konfirmert og det er så kult å kunne se på bildene fra fødsel til konfirmasjon.
Sender selv ut over 60 julekort hvert år og det har ikke falt meg inn at noen synes det er dumt/teit/harry/kjedelig .....
Men vi lager stort sett skikkelige kort med flere bilder og et lite julebrev inni

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-09, 09:28   #19
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Jeg skjønner godt hva du mener Lisa. Jeg synes forsåvidt det er koselig nok med bilde av barn fra folk som jeg kjenner godt og som jeg kjenner barna til, men gjør ikke dette selv. Og jeg synes det er litt morsomt at de fleste jeg kjenner er veeeldig glad i å vise frem barna sine, men egentlig ikke så interessert i andres. Sånn er jeg jo selv også egentlig......

Nå skal det sies at flesteparten av takkekortene etter bryllupet vårt fremdeles ligger usendt i en eske. Og vi giftet oss juni-07. Kanskje jeg skal sende de ut sammen med konfirmasjonstakkekortene mine?

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:39.