|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
:)
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.skremmern: jeg dikter ikke opp noe. Jeg har flere venner som arbeider i barnehage som assistenter. De er plaget av at det er et prestisje jag blandt de ansatte. Dette er noe jeg har hørt fra dem og ikke opplevd selv. Samme sier også at hvis det er noen som kaller dem noe annet enn det som er pk blir det snakket om blandt de ansatte. jeg har også vært på fest med folk som har denne tittelen og opplevd reaksjon når jeg har spurt om de er assistent sammen med x for eksempel. Jeg har ikke hatt barn i den barnehagen så jeg har ikke hatt et praktisk behov for å vite. Bare høflighets prat. Da synes jeg det er rart at man blir fornærmet over å . .Bare. .være assistent. Jeg synes at alle som arbeider i barnehage har en utrolig viktig jobb. De tar vare på det mest verdifulle vi har. Jeg får automatisk mer tiltro til de som kommer gjennom naturlig som dyktige enn noen som er opptatt av tittel. Akkurat som jeg får mer tiltro til en lege som kommer gjennom som som dyktig mer enn å presisere at hun er lege og ikke sykepleier. Beklager skrivemåter men skriver litt klønete fra mobil.
![]() |
#2 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.
Jeg synes altså det er poengløst å lage en stor sak utav noe noen få gjør. Å diskutere på et så tynt grunnlag er poengløst. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.
Hvorfor i alle dager spør du om noen er assistent sammen med xx? Er det ikke mer naturlig å spørre om vedkommende jobber sammen med xx? Det kunne liksom ikke falt meg inn å spørre noen om de er sånn eller sånn på en arbeidsplass hvor flere yrkesgrupper er samlet, da spør jeg heller om vedkommende jobber sammen med den jeg kjenner til f.eks.
![]() |
#4 |
Erfaren nok
|
Assistent er jo en viktig stilling i barnehagen. Men jeg ville jo også poengtert at jeg var førskolelærer og ikke assistent om noen trodde jeg var det. Ikke fordi det er flaut å være assistent, men fordi jeg ikke er det?Det hadde føltes veldig rart for meg å bekrefte at jeg var assistent i en barnehagen, når jeg egentlig jobbet som pedagogsik leder eller styrer?
![]() |
#5 |
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
Altså: Om noen hadde spurt meg på fest eller sosialt lag hva jeg jobbet med, så hadde jeg sagt at jeg jobber som ped.leder i barnehage XX, eller som styrer i barnehage XX. Rett og slett fordi det er stor forskjell på arbeidsoppgavene til en assistent, en ped.leder og en styrer. Det handler ikke om tittel, men om hva jeg faktisk gjør. På samme måte som jeg hadde forventet at om jeg hadde spurt noen som hadde svart at de jobbet på sykehuset, at de faktisk presiserte hva de gjorde på sykehuset. Det fører liksom samtalen litt videre. Jeg strener ikke rundt med plakat om hva jeg er utdannet som, men om du hadde spurt meg om jeg jobbet som assistent, så hadde jeg faktisk presisert hva jeg jobber som.
![]() |
#6 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Dette blir bare for dumt egentlig. Selv min mor med 25 års praksis og som særdeles dyktig foreleser på sykepleierutdanningen har mer tiltro til leger enn til seg selv når en spesiell type kompetanse behøves. Hun er suverent god på andre ting enn det leger holder på med. Det handler jo om at man har ulike behov i en bedrift, samme hva slags tjeneste man tilbyr. Noen ganger trengs det en bestemt type kompetanse og man er delegert ansvar bygd på dette. Det er der utdannelse kommer inn. Sånn er det bare. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
Selvsagt er det ikke noen fasit. Jeg er også veldig fornøyde med de som er assistenter hos oss, og har ingen problemer med å ta opp ting med dem. Der, som på alle andre arbeidsplasser, dreier det seg jo gjerne om naturlig autoritet eller kommunikasjonsegenskaper. Ofte vil man jo selv være i stand til å vurdere andres kompetanse, og det er kanskje veldig typisk for foreldre opp mot barnehageansatte. Alle foreldre har jo selv en kompetanse i det å være omsorgsperson og veileder.
Og her er et eksempel på et område der jeg finner det vanskelig å vurdere andres kompetanse. Jeg er selvsagt ikke noen stor tilhenger av at andre hoverer med sin tittel, men dersom jeg får medisinsk råd av en fremmed, finner jeg det mer troverdig dersom jeg vet at vedkommende er lege. Jeg har nemlig ikke kompetanse til å vurdere slikt selv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Pauset
|
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.Jeg er utdannet førskolelærer, og jobber som pedagogisk leder. Så lenge ingen kaller meg "tante", må de gjerne kalle meg hva de vil for min del. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.En ped.leder er jo omtrent det samme som en avdelingsleder. En avdelingsleder kan jo ha samme utdannelse som gruppen han/hun leder, men ikke nødvendigvis. Jeg er enig i at det ikke virker naturlig å titulere folk ped.leder, avdelingsleder, førskolelærer eller ingeniør, men at man vil ha kred for den jobben man gjør og utdannlsen man har, skjønner jeg godt. Dessuten er det mange sammenhenger der det spiller en stor rolle hvilken rolle man har. Noen ting tar man opp med ped.leder, andre ting med øvrige ansatte i barnehagen (være seg førskolelærere eller assistenter). Tante er jo helt tåpelig. Assistent synes jeg er helt OK. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Sjokoholiker & hjemmekjær
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.Jeg jobber for tiden som pedagogisk leder, men er IKKE førskolelærer! |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Eller at hun er konstituert pedagogisk leder, dvs at hun har fått tillatelse til å fungere i stillingen i mangel av kvalifisert personell. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Sjokoholiker & hjemmekjær
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Riktig, jeg har dispensajon som ped.leder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Passiv
|
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.Altså - om noen kaller meg ingeniør så vil jeg jo ikke snurte på dem og poengtere at jeg er nok seniorsådan? |
![]() |
![]() |
#15 |
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Pedagogisk leder er en stillingsbenevnelse. Du må ha førskolelærerutdanning for å få fast ansettelse som pedleder. Mange barnehager har nå startet å ansette ekstra pedagoger (førskolelærere), slik at det blir en pedleder, en pedagog og feks to assistenter på hver base eller avdeling. Den ekstra pedagogen har ikke et lederansvar, men får delegert oppgaver fra pedleder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
![]() |
#18 |
Meningen min er at jeg synes det er "komisk"/ les: selvhøytidelig å være svært opptatt av tittelen sin der det ikke har en praktisk betydning.
![]() |
#19 |
kamerat
|
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.Jeg ser liksom ikke problemet med å kalle folk ved riktig tittel / den tittelen de foretrekker, jeg. Jeg innrømmer glatt at jeg kan bli litt irritert om folk kaller meg «stipendiat» eller til og med «student» (jeg har en forskerstilling som forutsetter doktorgrad).
![]() |
#20 |
Passiv
|
Jo, men du er jo ikke stipendiat eller student. Du er forsker. |
![]() |
![]() |
|
|