|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Sørlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Dukker og homofili[quote=Elin;196194]Dersom forslaget hadde kommet fra et annet parti enn FrP, ville du da sagt det samme, eller er meningene dine farget av at du generellt ikke liker FrP? Jeg bare spør, fordi mange synes å henge seg opp i at det var en eller annen Amundsen fra Frp som la fram forslaget, istedenfor å sette seg litt inn i hva testen skal omhandle og hvorfor. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Dukker og homofili
Ettersom du henviser til mitt innlegg, hvor fikk du inntrykk av at jeg vil at innvandrere i Norge skal glemme hvem de er, hvor de kommer fra og at jeg mener de skal bli helt norske? Da leser du helt feil, eller mer mellom linjene enn jeg ser. Selv om jeg er for en evt. test for utlendinger som ønsker å flytte til Norge, så har da ikke det noen verdens ting med saken å gjøre at de skal glemme seg selv, sitt opphav eller kultur/religionsbakgrunn.
|
|
|
#5 |
|
Pauset
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: In Town!
Sv: Dukker og homofiliJeg tror jeg hadde blitt litt irritert hvis barnehagen skulle tatt hensyn til dette... jeg vil at sønnen min skal få leke med det han vil. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
|
Sv: Dukker og homofiliKasia: |
|
|
|
|
|
#7 |
|
er grønn og fin.
|
Minsten min skal alltid ha på neglelakk når jeg tar på det, og helst på alle fingre.
|
|
|
#8 |
|
Pauset
Hvor: In Town!
Syntes det er herlig at de ikke har oppfattet sånne kjønnsgreier ennå. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Ustabil
|
Sv: Dukker og homofiliI utgangspunktet syns jeg (selvsagt) at mannen er helt på jordet. Men samtidig så skal man ikke glemme at religion er veldig viktig for mange mennesker. Jeg vil på sett og vis likestille dette med muslimers krav om at jenter skal slippe å ha svømming på skolen eller at de skal dekke til håret. For oss virker det helt bak mål, men for dem er det viktig.
Ut i fra dette mener jeg at barnehagen i et slikt tilfelle skal prøve å imøtekomme farens ønske. Dvs de skal ikke forby gutter å leke med dukker, men i større grad oppmuntre guttens lek med andre ting. Selv om de fleste av oss syns et slikt "krav" er helt bak mål, så mener jeg at barnehagen må respektere foreldrenes religion. I bunn og grunn må de respektere dette på samme måte som de må respektere at noen ikke spiser svinekjøtt av religiøse grunner. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
flisespikker
|
Hvis islam har et forbud mot at gutter leker med dukker, så synes jeg at barnehagen skal etterkomme det, ja. (På samme måte som at de skal la være å gi svinekjøtt til muslimske barn.) Men det tviler jeg på at er tilfelle, da.
|
|
|
#11 |
|
Ustabil
|
Det er jeg ikke enig i. Det handler ikke bare om en definert religion, men den enkeltes religion, oppfattelse av religionen eller verdigrunnlag. Foreldrenes ønsker bør etterkommes så langt det er praktisk mulig, selv om barnehagen syns det er tull. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Bedreviter
|
Javel. Og hvis jeg sier til barnehagen at min datter under ingen omstendigheter skal leke med den mørkhudede gutten på samme avdeling, fordi det strider mot min overbevisning at barn av ulik rase omgås, så bør barnehagen imøtekomme mine ønsker? |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Slumrende Ullteppe
|
|
|
|
#14 |
|
Ustabil
|
Det er jo vesentlig forskjell, da. For i ditt eksempel går det utover noen andre. Men om en far ikke vil at hans sønn skal leke med dukker så er ikke det noe som går utover noen andre. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Men man finner jo ingen støtte for at man blir homofil av å leke "jenteleker" i Islam. Dette er jo snakk om kulturelle forskjeller som far til gutten prøver og begrunne med religion for å gi kravet litt mer tyngdekraft.
Synes du barnehagen tar hensyn til dette hvis de skal "nekte" gutten og leke med dukker, hvis det er dette han virkelig vil? |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Den nye rammeplanen legger veldig stor vekt på barns rett til medbestemmelse over sin egen hverdag. Hele tenkningen gjennomsyres av dette, og barnets rett til å bli anerkjent som et menneske med egne meninger og ønsker...
|
|
|
#17 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Dukker og homofiliSeriøst, å skulle støtte opp under dette med dekke av relogionsfrihet blir krampetolerant og meningsløst.
|
|
|
#18 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Amen!
|
|
|