Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Høyre vil fjerne fedrekvoten

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-01-10, 12:24   #1
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Høyre vil fjerne fedrekvoten

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

:kremt: Røykeloven ble begynt innført for 20 år siden, med forbud mot å røyke på kontorer som ble delt av flere. Og da hadde man allerede, for mange år siden, innført forbud mot røyking på mange offentlige steder, som busser. Ting Tar Tid når man skal snu folkeopinionen fra et sted til et helt annet, men røykeloven er et godt eksempel på at det er mulig hvis man legger nok ressurser og lang nok tid bak.

Jeg var for kort. Jeg mente siste del av røykeloven, og den møtte jo ENORMT med motbør. Det virket fullstendig utenkelig at folk liksom skulle gå på byen uten å røyke inne.

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg har enda til gode å møte en kvinne som ikke har vært i stand til å ta ut minst fire måneder fødselspermisjon, og det er da ikke fordi alle kvinner har jobber der det er lett å være fraværende.

Jeg kjenner flere. De har jobber lignende Susses mann, tror jeg. I akkurat de jobbene, i de bransjene jeg kjenner, er det så godt som ingen kvinner. Og de få som er der tar minimalt eller ingen permisjon, etter min erfaring. De bruker nanny, kombinert med hjemmekontor og medbrakt baby og nanny rundtomkring på jobb. Eller (sjeldnere, tror jeg) far.

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg synes det er rart å bruke ord som tvang i denne sammenhengen, slik jeg ser at det blir gjort. En far tvinges ikke av noen til å være hjemme, men får et generøst tilbud fra samfunnet om å kunne være hjemme. Om han heller vil jobbe så er det ingen som nekter ham det.

Veldig viktig poeng, og for mitt vedkommende det som gjør "tvangen" her spiselig. Det at det faktisk ikke er tvang.

Pappaperm er et helt frivillig tilbud. Vil man ta i mot det, så fint. Hvis ikke: Grei skuring. Da sier du nei takk. Siden permisjonsordningen likevel er så generøs som den er, trenger barnet likevel ikke begynne i barnehage før det er rundt året.

Gammel 19-01-10, 12:38   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Pappaperm er et helt frivillig tilbud. Vil man ta i mot det, så fint. Hvis ikke: Grei skuring. Da sier du nei takk. Siden permisjonsordningen likevel er så generøs som den er, trenger barnet likevel ikke begynne i barnehage før det er rundt året.

Nå ja, men hvordan blir det om tredelingen blir et faktum og far ikke tar permisjonen? Blir ikke barnet sendt i barnehagen ved rundt 6 mndrs alder da? Jeg er ikke imot en tredeling altså (men heller ikke absolutt for, jeg vet ikke helt hvor jeg står), jeg spør bare fordi jeg lurer.

Gammel 19-01-10, 12:40   #3
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Nå ja, men hvordan blir det om tredelingen blir et faktum og far ikke tar permisjonen? Blir ikke barnet sendt i barnehagen ved rundt 6 mndrs alder da? Jeg er ikke imot en tredeling (men heller ikke for, jeg vet ikke helt hvor jeg står), jeg spør bare fordi jeg lurer.

Hvordan får du til det? 3x3 er 9, og permisjonen er lengre enn det. *har ikke satt meg inn i lengder og slikt siden 2004*

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-10, 11:23   #4
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dronningen: Er det ikke ganske gjennomdokumentert at man har oppnådd veldig mye ved denne kjærlige tvangen som vi har hatt i en årrekke?

Gammel 19-01-10, 11:26   #5
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Førstereaksjonen min når jeg så utspillet i avisen i dag var «Er det rart Høyre sliter, når dette er det de velger å fronte som viktig valgfrihet?». Om en generasjon eller så vil det forhåpentligvis være unødvendig med fedrekvote, da kan man jo fjerne den. Enn så lenge anser jeg det som et viktig virkemiddel både for å gjøre det enklere for fedre å få tatt en god del av foreldrepermisjonen og for å få flere fedre til å gjøre det.

Sist redigert av torsk : 19-01-10 kl 11:45.
torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-10, 12:37   #6
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kie, man kan ikke lage regler basert på de få unntakene. Da må man sørge for at det finnes ventiler som tar unna, og det er jo f.eks. nettopp barnehage og dagmamma. Mener man at far er direkte farlig for barnet så får man ta konsekvensen av det, og komme seg unna.

Og ja, jeg mener at kvinner burde tenke seg mere om når det kommer til hvem man får barn med. Da mener jeg ikke nødvendigvis mishandlede kvinner som er nedbrutte, men kvinner som får barn med menn som mener at barn ikke er deres ansvar, som er egoistiske, bortskjemte og ikke har noe ønske om å være en deltakende far. Foreldre skylder barna sine å snakke om dette på forhånd og finne ut hvor de står. I alle mine år på forum hører jeg støtt og stadig om mødre som sutrer over hvordan mennene deres er; som nekter å skifte bleie, som mener at deres alenetid med barna er "barnevakt" og som ikke skjønner at deres ansvar er like stort som mors. Jeg tror rett og slett ikke på den der greia med at "Åh, han var ikke sånn før". Jo, det var han, det er bare damene som nekter å innse det, eventuelt ikke har giddet å finne ut av det.

Gammel 19-01-10, 12:42   #7
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Kie, man kan ikke lage regler basert på de få unntakene. Da må man sørge for at det finnes ventiler som tar unna, og det er jo f.eks. nettopp barnehage og dagmamma.

Eller en slags "lavterskemulighet" for fritak.

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Og ja, jeg mener at kvinner burde tenke seg mere om når det kommer til hvem man får barn med. Da mener jeg ikke nødvendigvis mishandlede kvinner som er nedbrutte, men kvinner som får barn med menn som mener at barn ikke er deres ansvar, som er egoistiske, bortskjemte og ikke har noe ønske om å være en deltakende far. Foreldre skylder barna sine å snakke om dette på forhånd og finne ut hvor de står. I alle mine år på forum hører jeg støtt og stadig om mødre som sutrer over hvordan mennene deres er; som nekter å skifte bleie, som mener at deres alenetid med barna er "barnevakt" og som ikke skjønner at deres ansvar er like stort som mors. Jeg tror rett og slett ikke på den der greia med at "Åh, han var ikke sånn før". Jo, det var han, det er bare damene som nekter å innse det, eventuelt ikke har giddet å finne ut av det.

Jeg er enige i at folk burde tenke igjennom hvem de får barn med osv. Men faktum er at dette ikke alltid skjer. De ungene er her. Og de fortjener også å ha det ok. Og da må kanskje far eller mor ta konsekvensen av nettopp sin situasjon og velge ting som permisjoner, arbeidsfordeling etc. utifra det.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-10, 12:51   #8
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Jeg er enige i at folk burde tenke igjennom hvem de får barn med osv. Men faktum er at dette ikke alltid skjer. De ungene er her. Og de fortjener også å ha det ok. Og da må kanskje far eller mor ta konsekvensen av nettopp sin situasjon og velge ting som permisjoner, arbeidsfordeling etc. utifra det.

Vel, jeg tror ikke det er permisjonen som er alfa og omega i forhold til om disse barna har det bra. Jeg mener seriøst at om mor mener at far er så uskikket som forelder at han ikke kan være alene hjemme med barnet sitt i 10 uker så må hun enten gå fra ham, eller så må barnet være i barnehage. Da har hun et valg. Jeg syns ikke det skal være et lavterskeltilbud om fritak fra denne regelen, fordi det kommer til å bli misbrukt mye mer enn det er behov.

Og igjen, permisjonen er et tilbud som man står helt fritt til å benytte seg av. Akkurat som svineinfluensavaksinen, den var et tilbud. Da er det ikke slik at man kan f. eks. få pengene den kostet i stedet. Enten tar man tilbudet, eller man sier neitakk. Man kan ikke velge noe annet.

Gammel 19-01-10, 12:40   #9
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jo, jeg er mot tredeling.

Jeg syns dagens ordning er helt fin. Den kan kanskje økes noe for far. Men det er en utrolig god og ikke "tvangsmessig" ordning i det hele tatt.

Gammel 19-01-10, 12:43   #10
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åja jeg tenker sikkert feil. Jeg tenker 3 mndr til mor, 3 mndr til far og 3 mndr de kan fordele som de vil. Og om fars 3 måneder utgår, blir det jo bare 6 mndr. Men du har jo rett i at permisjonen er lenger enn det i dag, er det rundt 8 mndr mor vil få da?

Gammel 19-01-10, 12:45   #11
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Åja jeg tenker sikkert feil. Jeg tenker 3 mndr til mor, 3 mndr til far og 3 mndr de kan fordele som de vil. Og om fars 3 måneder utgår, blir det jo bare 6 mndr. Men du har jo rett i at permisjonen er lenger enn det i dag, er det rundt 8 mndr mor vil få da?

Rundt 8 mnd. kan mor ta ut da. PLUSS ca. 1 måned ferie det ene året og det andre. Far har også ca. 1 måned ferie det ene året og det andre og foreldre er ikke nødt til å ta ut ferie samtidig.

Gammel 19-01-10, 12:45   #12
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Da ble det jo straks ikke så ille.

Gammel 19-01-10, 12:50   #13
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Men har man lov å være hjemme sammen under permisjonen? Det trodde jeg ikke.

Gammel 19-01-10, 12:52   #14
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Standard

Iset: Man kan ikke ta ut foreldrepenger samtidig, men man kan ta ut ferie samtidig som den andre forelderen tar ut foreldrepenger.

Gammel 19-01-10, 12:54   #15
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Iset: Man kan ikke ta ut foreldrepenger samtidig, men man kan ta ut ferien sin da.

Ah, selvfølgelig.

Gammel 19-01-10, 12:51   #16
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns at når mange er bekymret for at far ikke vil ta sin del av permisjonen, er det en god grunn til å ha fedrekvote, og slett ikke et argument for å overlate alt til den enkelte familie.

En annen ting som ikke er overlatt til den enkelte familie er sykedager for barn. Mor og far har 10 (eller flere) hver. Dette er helt supert både i et samfunnsmessig- og et familiemessig perspektiv.

Gammel 19-01-10, 12:58   #17
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Alenetid for far og barn er viktig ja. Min mann hadde faktisk ikke permisjon denne gangen da jeg stod uten jobb da jeg ble gravid og han dermed ikke hadde krav på farskvoten. Men vi løste det slik at han overtok babyen når han kom hjem fra jobb og han hjalp til på nettene (frivillig, faktisk) og tok så mye stell han kunne. Jeg reiste til og med bort med eldste i en hel uke da minsten var 3 mndr, så pappaen kunne være alene med ham. Så det er mange måter å løse det på, selv uten permisjon. Jeg er for utvidet fedrekvote altså, ville bare nevne det.

Gammel 19-01-10, 13:00   #18
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men, altså: Syns dere som mener at fedrekvoten er for mye detaljstyring at fordeling av sykt-barn-dager også er det? Bør hver familie ordne dette slik det passer best?

Gammel 19-01-10, 13:18   #19
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Men, altså: Syns dere som mener at fedrekvoten er for mye detaljstyring at fordeling av sykt-barn-dager også er det? Bør hver familie ordne dette slik det passer best?

Barn som er syke skal ha det ok. Og så fordeler man, i de tilfellene der dette kun kan gjennomføres med kun en av foreldrene, utifra det.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-10, 13:33   #20
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes forslaget fra høyres kvinner er ren idioti, og minner meg litt om hvor langt jeg står i fra Høyre politisk. Det har forsvunnet litt i all dumskapen til Frp.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:40.