Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Juice? Det trodde jeg ikke ...

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-01-07, 21:50   #1
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Juice? Det trodde jeg ikke ...

Vi har ikke mye slekt og venner som kommer med godterier, så jeg opplever det ikke som noe problem. (Bestefar kommer kanskje en lørdag formiddag i måneden med bolle og en eller annen drikke, det kan være Kuli og det kan være mini-Imsdal). Barnehagen feirer bursdager kun avdelingsvis, det vil si at det er i gjennomsnitt litt mer enn en bursdag i måneden. Vi har et sunt kosthold i bunnen, så jeg er ikke bekymret for "i ny og ne"-tingene. Hamburgere er definitivt ikke min greie, så det er ingen fristende utskeielse for meg.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-07, 23:13   #2
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Kan du gjøre meg en kjempetjeneste og komme hit og forklare dette for vesla sine besteforeldre, oldeforeldre og andre slektninger? Vi har så stor familie, og oldemor nummer en synes hun ser vesla såå sjelden, det er klart hun må få lov til å gi henne kaker og sjokolade, oldemor nummer to mener akkurat det samme, osv osv. Jo eldre de er, jo vanskeligere er det å få dem til å forstå at vi vil begrense dette litt.

Kunne vi byttet da slik at du kommer hit?

I julen sa en av disse velmenende i svigerfamilien til meg "det er jo lov å utvise litt skjønn"...

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-07, 21:08   #3
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde ikke brydd meg i det hele tatt om snuppa fikk en kuli på butikken, men jeg hadde reagert på at de kalte det juice.. merkelig at de som jobber i butikken ikke klarer å kalle en kuli for en kuli eller saft for den saks skyld..

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-07, 22:52   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mine svigerser er blitt litt bedre, men før tok de helt av. Eller, bedre og bedre - i kveld, etter å ha vært sammen med bestefaren en halvtimes tid (rett før leggetid), kom hun hjem med melkesjokolade og 0,5 liter cola!! :re2:

De bor 5 minutter unna oss med bil, og nå skal hun bo hos dem i hele neste uke (pga operasjonen min). Hun elsker jo å være der, men jeg kommer vel til å få en unge med diabetes hjem, omtrent.

Gammel 18-01-07, 22:54   #5
Alan
Hypokonder

Alan sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Drammen
Alan er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

De bor 5 minutter unna oss med bil, og nå skal hun bo hos dem i hele neste uke (pga operasjonen min). Hun elsker jo å være der, men jeg kommer vel til å få en unge med diabetes hjem, omtrent.

På en uke!?!
Håper du satte dette VELDIG på spissen.

Gammel 19-01-07, 00:06   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alan, her.

På en uke!?!
Håper du satte dette VELDIG på spissen.

Nei jeg mente heeelt bokstavelig at jeg tror jentungen får diabetes i løpet av den uka.

Gammel 19-01-07, 09:24   #7
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Nei jeg mente heeelt bokstavelig at jeg tror jentungen får diabetes i løpet av den uka.

Er enig Skremmeren.

Gammel 18-01-07, 23:10   #8
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde nok ikke reagert om poden ble tilbudt Kuli på butikken. Hvis problemet er middagen hadde vi tatt den med oss hjem og sagt han fikk den etter han hadde spist.
Uansett hva poden får eller får tlbud om så er det vi som bestemmer om eller når han får bruke/spise/drikke det.

Dette ble en litt rar tråd syns jeg. Hvis butikken (eller noen andre for den del) gir bort noe, så kan man ikke mumle i skjegget over at de ikke ga bort noe annet? Er jeg helt på jordet?

Man kan være enig om at kuli ikke er sunt, eller at kuli ikke er juice, men å bli tilbudt noe, for så å tenke "det skulle vært noe annet" er litt underlig syns jeg.

Gammel 18-01-07, 23:20   #9
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Jeg hadde nok ikke reagert om poden ble tilbudt Kuli på butikken. Hvis problemet er middagen hadde vi tatt den med oss hjem og sagt han fikk den etter han hadde spist.
Uansett hva poden får eller får tlbud om så er det vi som bestemmer om eller når han får bruke/spise/drikke det.

Dette ble en litt rar tråd syns jeg. Hvis butikken (eller noen andre for den del) gir bort noe, så kan man ikke mumle i skjegget over at de ikke ga bort noe annet? Er jeg helt på jordet?

Man kan være enig om at kuli ikke er sunt, eller at kuli ikke er juice, men å bli tilbudt noe, for så å tenke "det skulle vært noe annet" er litt underlig syns jeg.

Når ungen får en kuli oppi hendene, er det ganske hjerterått å ta den "tilbake", selv om det ikke var jeg som gav henne den.

Det er vel ikke så mye "hallo, damen, har du noe annet - sunt - å gi barnet mitt?" Det er mer mine generelle tanker om emnet, som nesten alltid konkluderer med at det (i mine øyne) er bedre at de ikke gir noe i det hele tatt, kontra f.eks. kuli. Jeg forklarer hvorfor i det laaange innlegget mitt over.

Nå sa jo riktignok damen at barna fikk juice, så jeg forventet juice, og da er det litt underlig at du synes det er underlig at jeg reagerer på at de ikke fikk juice - men kuli.

Sist redigert av Skremmern : 18-01-07 kl 23:38.
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-07, 23:36   #10
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er egentlig enig i alt.

Bare ville få fram at man ikke må være utakknemlig.

Gammel 19-01-07, 00:08   #11
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-07, 00:16   #12
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gammel 22-01-07, 00:40   #13
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kuli er ikke juice. Det er helt klart.

Når det er sagt, er jeg selv oppdratt med at jeg ikke fikk spise godteri og drikke brus midt i uka sånn "uten videre" (type få på butikken, få av venninner etc). Det ble overholdt det.
Jeg mener at butikken må få tilby hva de vil. Det er foreldrenes ansvar å si ja eller nei til barna, evt ha lært barna at de ikke får lov midt i uka. Og nei, jeg synes ikke det er slemt å ta fra et barn godteri eller brus som de får prakket på seg dersom man mener det er det rette.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-07, 10:41   #14
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Skjønner ingenting. Det er jo bare saft. Da sønnen min var liten og hadde allergi for all sitrusfrukt, var jeg overtakknemlig hvis en kafe hadde saftjuice. Vi var da ikke så ofte ute. Hadde det vært litervis i uka, kunne jeg forstått det.

Si meg, hvis dere er på skitur og skistuen serverer kakao, vil ungene få det?

Gammel 22-01-07, 10:43   #15
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Skjønner ingenting. Det er jo bare saft. Da sønnen min var liten og hadde allergi for all sitrusfrukt, var jeg overtakknemlig hvis en kafe hadde saftjuice. Vi var da ikke så ofte ute. Hadde det vært litervis i uka, kunne jeg forstått det.

Signerer deg og er enig i det du skriver.

Ja, og en sjokolade(for å fyre oppunder) i bakken sammen med appelsinene.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-07, 12:29   #16
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Jeg tror det Skremmern og mange andre reagerer på er at sukkerkliss som Kuli kalles juice, da det slettes ikke har vært i nærheten av noen frukt noensinne. På veldig mange serveringssteder selges slike safdtdrikker under navnet juice. Om noen delte ut saft på butikken og kalte det saft ville saken blitt litt annerledes.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-07, 11:17   #17
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Nei, ungene hadde ikke fått kakao, det inneholder melkeproteiner, noe som gir uutholdelige magesmerter med påfølgende diare for eldste, mest sannsynlig også for yngste ...

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-01-07, 11:26   #18
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Ja, vi skeier av og til ut med god gammeldags kakao (på denne tiden av året skjer det gjerne minst en gang i uken).

Men til dere siste: Har dere i det hele tatt lest det bl.a. jeg og Skremmern har skrevet tidligere i tråden om tusen millioner grunner til å skeie ut og at det til slutt blir hver dag? Eller synes dere kanskje det er greit at ungene får søtsaker hver dag? Feks du Kisha, som sier at "vi er da ikke så ofte ute". Nei men hva med bursdager i barnehagen, når dere får besøk, når dere er på besøk, når ulike velmenende tanter, bestemødre, naboer og lignende tilbyr noe godteri. I Desember er det kanskje sjokolade i kalenderen hver dag. På sommeren blir man fristet til å spise is hver dag. Vi er også sjelden ute på kafe, men det er jo ikke bare da søtsaker kommer på banen!

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-07, 11:50   #19
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Ja, vi skeier av og til ut med god gammeldags kakao (på denne tiden av året skjer det gjerne minst en gang i uken).

Men til dere siste: Har dere i det hele tatt lest det bl.a. jeg og Skremmern har skrevet tidligere i tråden om tusen millioner grunner til å skeie ut og at det til slutt blir hver dag? Eller synes dere kanskje det er greit at ungene får søtsaker hver dag? Feks du Kisha, som sier at "vi er da ikke så ofte ute". Nei men hva med bursdager i barnehagen, når dere får besøk, når dere er på besøk, når ulike velmenende tanter, bestemødre, naboer og lignende tilbyr noe godteri. I Desember er det kanskje sjokolade i kalenderen hver dag. På sommeren blir man fristet til å spise is hver dag. Vi er også sjelden ute på kafe, men det er jo ikke bare da søtsaker kommer på banen!

Nå har jeg voksne unger, men et barnebarn her i huset på 1 år. Vi har sjelden godteri i huset. Og bursdager er så sjeldne at jeg ikke ser noe problem i det. Jeg synes det er viktigere at unger spiser skikkelig mat. Men jeg ikke noe galt i å spise is om sommeren, så lenge man ikke har melkeintoleranse. Litt sukker må man ha, det går ikke an å kutte ut alt. Hadde det vært et fedmeproblem, hadde jeg forstått det. Pusser man tennene, går det an å spise litt av og til. I perioder hvor ungene har vært syke lenge og ikke hatt apetitt, har det hendt at jeg har bakt kanelboller, bare for at de skal få mat i seg. På sykehuset fikk babyene sukkervann, hvis mammaen ikke hadde melk. Jeg er vokst opp med at vi trenger litt sukker, ja.

En nabo av meg med en hyperallergisk gutt opplede at sønnen fikk en banan på en butikk. Det kunne vært livstruende for ham. Uansett skal ikke barn får ting av andre uten at foreldrene er forespurt. Men om jeg hadde vært sammen med noen og det ble delt ut litt saft, hadde jeg ikke reagert noe særlig. Hvis ungen ikke tålte den, kunne jeg gjort en byttehandel, og heller kjøpt noe jeg synes var ok.

Gammel 22-01-07, 12:09   #20
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Eller synes dere kanskje det er greit at ungene får søtsaker hver dag?

Ja, det synes jeg. Det er mengden som avgjør her i huset.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:57.