Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bør lærere tåle å bli spyttet på?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-02-10, 23:49   #1
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bør lærere tåle å bli spyttet på?

Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.

Tåle - ja. Akseptere - nei.

Signerer denne.

Gammel 06-02-10, 07:50   #2
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Lærere må takle å håndtere slikt. På den måten må de tåle at det skjer.
Lærere må ikke bare akseptere at slikt skjer. Krenkelser, både verbale og fysiske er det viktig å reagere mot. Noe av det som er skremmende er hvor mange ungdommer som opplever verbale krenkelser stadig vekk. Det å håndtere at slike ting skjer på en riktig måte er det jeg mener er det viktige her.

Å akseptere at disse ungdommene "er slik" og ikke ta problemet på alvor gjør ikke situasjonen bedre for dem eller omgivelsene deres på sikt.
Om man hjemmefra er sosialisert inn i språkbruk som virker krenkende/grenseoverskridende på andre er det viktig at det ikke bare "svelges" av den som mottar.

Det kan være forståelig at dette skjer. Nettopp derfor må det tas på alvor.
Årsaker til slik språkbruk behøver ikke bare å være tragiske forhold hjemme, overgrep og vold, men kan like gjerne handle om å markere seg, fjolleri og langt mindre alvorlige ting. Ofte er lærere klar over en del av bakgrunnshistorien.

Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.

Tåle - ja. Akseptere - nei.

En lang og en kort versjon av det jeg mener.

Å bli spyttet på og kalt hore skal man selvsagt ikke tåle. Men man kan jo ikke avlive de elevene som gjør sånt, så man må finne mer produktive løsninger.

Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 23:50   #3
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Instiktivt mener jeg at selvsagt skal ikke lærere tåle slikt, men hva skal en gjøre med disse "utagerende" ungende. Utvise dem? Sende dem på spesialskole?

Det må jo være et tilbud til dem også utover det å oppbevare dem til de kan kastes ut av skolevesentet.

Jeg tror jo det kanskje for de andre elevene sin skyld kunne være bra å skille dem ut, men det er ikke uproblemaisk det heller.

Jeg synes ikke utspillet er evneveikt for det er et poeng at lærerne må kunne takle også disse elevene.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-10, 00:11   #4
Jessica
Pauset

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

En skal alltid tenke over hvorfor en person handler som den gjør. Å bruke ordet "hore" kan være som han sier at de egentlig vil provosere fram en reaksjon eller å få en oppmerksomhet. Uansett så kan vi ikke akseptere å bli spyttet på eller skjelt ut... men når ting roer seg kan vi gå i dialog og lytte. Slike tøffinger har gjerne sine øyeblikk da det er lettere å nå inn, men da må man ha de på tomannshånd.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-10, 02:19   #5
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man må tåle, som å ikke bukke under når slikt skjer, men klare å håndtere det.

En i nær familie jobber med skoleledelse og er oftest den elever blir sendt på kontoret til i de verste tilfellene. En av de tingene hun gjør er noen ganger å gi eleven i oppgave å finne ut hva skjellsordet egentlig betyr og skrive et lite stykke om det. Deretter tar de en prat. Det viser seg da ofte at eleven rett og slett ikke skjønte betydningen av ord han eller hun har hørt andre slenge rundt seg, blir rimelig flau og slutter med det. Nå skal det sies at vedkommende jobber mye med fremmedspråklige elever.

En annen ting jeg synes er viktig er at man ikke umiddelbart konkluderer med at "de har det hjemmefra". Eller at "de har det fra skolen" etc. når man ser uakseptabel atferd. Et barn som f.eks. er i sterk opposisjon kan i noen tilfeller utagere sterkere et sted fordi det blir tatt tak et annet sted. Barnet/ungdommen tiltrekker seg negativ oppmerksomhet for deretter å bruke splitt og hersk ved konfrontasjon omkring atferd og på den måten avlede oppmerksomheten vekk fra det konfrontasjonen egentlig handler om og heller høste sympati og ekstra slack. Enten ved å klage til lærer over hjemmeforhold eller å klage til foreldre om lærere som går bananas og straffer urimelig osv. Atferden opprettholdes så lenge dette faktisk funker og det tar ikke slutt før de voksne begynner å snakke sammen, sammenligne "notater" og ta opp eventuelle bekymringer på en ok måte. Eventuelt får bistand av barnevernet for å avklare situasjonen og ivareta et sterkt og godt skole-hjem-samarbeid. Det verste man kan gjøre mot en unge i den grad av opposisjon er å gå i skyttergravene og fordele skyld. Premature konklusjoner har lite i et godt skole-hjem-samarbeid å gjøre.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 11:36   #6
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

*Borte*

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.

Sist redigert av Crimina : 11-02-10 kl 09:12.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 20:34   #7
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Brutus: Nå skjønte jeg hvor du vil hen, og jeg kan forsikre deg om at du tar feil: Innvandrerungdom er verken bedre eller verre enn andre undommer når det gjelder oppførsel.

Brenda: Min erfaring er at det veldig ofte er forhold i hjemmet som gjør at elever har utagerende oppførsel. Unntakene fra dette er når det foreligger en eller annen diagnose, selvfølgelig. Det er veldig sjelden at en "normal" ungdom fra et "normalt" hjem spytter på folk og kaller dem for hore.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-10, 08:40   #8
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Ja, rine, jeg er nok helt enig med deg. Der det ikke foreligger noen diagnose, så er det nok veldig ofte at det foreligger ting hjemme som gjør ungdommen utaggerende.

Gammel 08-02-10, 09:02   #9
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Rine: min erfaring er at alt kan forklares ut fra hjemmet, hvis det er det man ønsker. På den andre siden kan man også forklare alt ut fra stjernenes posisjon hvis man går inn for det.

Jeg trodde du var lærer? Merkelig at du mener elevenes atferd kan ha like mye med stjernenes posisjon å gjøre som med hjemmeforhold. Jeg sa for øvrig ikke at negativ atferd alltid skyldes hjemmeforhold, jeg sa at min erfaring er at det ofte gjør det.

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Jeg er forøvrig helt enig i at man ikke skal trekke forhastede slutninger. Men fra det til å hevde at det ikke er en relevant sammenheng mellom vedvarende problemoppførsel og vanskelig hjemmesituasjon er kunnskapsløst og sjokkerende i min bok.

Akkurat.

Og så trenger det ikke akkurat skyldes vanskelige hjemmeforhold, (alkoholmisbruk, vold, sykdom) men kan like ofte være et resultat av foreldre som ikke er gode rollemodeller eller ikke gidder/makter å sette grenser. (Det er jo på en måte vanskelige hjemmeforhold det også, men kanskje ikke det folk flest oppfatter som vanskelige forhold. )

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-10, 08:49   #10
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Standard

*borte*

Sist redigert av Crimina : 11-02-10 kl 09:12.
Gammel 08-02-10, 08:57   #11
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Når man jobber med mennesker så må man faktisk tåle veldig mye, å bli spyttet på også. Om man ikke takler det, så bør man kanskje ikke jobbe med mennesker.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-10, 14:14   #12
slaraffen
litt gøy på håret

slaraffen sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
slaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt likt
Standard

Jeg leste en debatt om dette i går, og der var det en del som mente at dersom lærer ble spyttet på, så var det noe feil med læreren. Altså: Om en elev spytter på en lærer, eller kaller denne for hore/soper/annet fornærmende uttrykk så var det fordi noen lærere er ufyslige og dermed fremprovoserer situasjonen.

Ordentlig, kjekke lærere som kan å håndtere sine elever kommer ikke ut for sånn oppførsel

Gammel 06-02-10, 16:31   #13
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Tåle/takle ja. Det må man nok. Aksepterere nei. Nå jobber jeg med mindre barn, hvis språkbruk heller ikke er av det peneste til alle tider. En av de søte små hadde en tendens til å kalle meg jævla idiot og forbanna hore en periode. Han var vel da tja...4,5 år kanskje. Hadde eldre søsken. Forskjellig ble forsøkt, irrettesetting,ignorering. Til jeg en dag forlangte å få en forklaring på språkbruket. "Hva betyr de ordene du bruker om meg?" Nei, det ante han ikke. "Neivel, men inntil du kan forklare meg hva de ordene betyr får du heller ikke kalle meg det. " Det har han merkelig nok heller ikke gjort. Derimot er vi blitt veldig gode venner vi to, og jeg er oppriktig glad i den vesle rakkeren. Som ikke engang går på min avdeling. Vi bare møtes i korridoren.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-10, 21:58   #14
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg tror jeg skjønner hva Forsberg forsøker å si. Jeg er enig med mye av det, men jeg mener ikke dermed at lærere skal finne seg i å bli spyttet på. Mange barn og unge har ikke lært kommunikasjon og får ikke formidlet hva de egentlig vil. Dette mener jeg lærere i stor grad bør være bevisst på. Mange blir pøbel av å bli kalt pøbel, selv om de kanskje ikke var det i utgangspunktet.

Gammel 07-02-10, 02:16   #15
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Det er jo litt klassisk grenseutprøving over slik adferd da. Dersom man har vokst opp i et hjem der fysisk avstraffelse er vanlig sanksjonsmiddel og møter den annet kinn og en kosesamtale i skolesammenheng, så innbiller jeg meg at man muligens har et stykke å gå. Å se en voksen person akseptere å bli spyttet på vil nok bli oppfattet som en bekreftelse på etablerte grumsete fordommer snarere enn en aha-opplevelse som leder til selvransakelse og refleksjon. Kvinnelige lærere er i seg selv en utfording, men menn som ikke viser reelt sinne ved fornærmelser av det slaget tror jeg er meget uvanlig i de fleste migrasjonsmiljøer. Det vil tolkes som svakhet og diskrediteres.

Gammel 07-02-10, 06:58   #16
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Kvinnesyn i hjemmene. Stort skille mellom synet på vestlige, yrkesaktive kvinner og stadig flere av mødrene til eleven i Oslo-skolen. Handler veldig mye om hva hjemmet respekterer og ikke. Hore var ikke et vanlig skjellsord for 20 år siden. Til tross for at samfunnet var mer tradisjonelt kjønnsdelt enn i dag, for den etnisk norske befolkningen.

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Det er jo litt klassisk grenseutprøving over slik adferd da. Dersom man har vokst opp i et hjem der fysisk avstraffelse er vanlig sanksjonsmiddel og møter den annet kinn og en kosesamtale i skolesammenheng, så innbiller jeg meg at man muligens har et stykke å gå. Å se en voksen person akseptere å bli spyttet på vil nok bli oppfattet som en bekreftelse på etablerte grumsete fordommer snarere enn en aha-opplevelse som leder til selvransakelse og refleksjon. Kvinnelige lærere er i seg selv en utfording, men menn som ikke viser reelt sinne ved fornærmelser av det slaget tror jeg er meget uvanlig i de fleste migrasjonsmiljøer. Det vil tolkes som svakhet og diskrediteres.

Det er for tidlig på morgenen. Jeg orker ikke rødkjefte.

Men det er ikke sånn at det er "de der" som kaller lærerne stygge skjellsord og at alt var mye bedre før innvandrerne kom, Brutus. Dette er ikke et innvandringsfenomen.

Du får finne en annen tråd å rasistere i.

Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 22:50   #17
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Det er for tidlig på morgenen. Jeg orker ikke rødkjefte.

Men det er ikke sånn at det er "de der" som kaller lærerne stygge skjellsord og at alt var mye bedre før innvandrerne kom, Brutus. Dette er ikke et innvandringsfenomen.

Du får finne en annen tråd å rasistere i.

Vi snakker ikke om "de der" (artig at man stadig vekk skal dra den der hver gang), men om et eskalerende utvikling. Det gjelder forøvrig også den stadig mer utberedte skikken med å kalle jevnaldrende jenter for horer. Terskelen blir lavere for alle når en gruppe tilsynelatende har hore som skjellsord nummer en ved minste motstands vei. Skikkelige kvinner er jo tildekket.

Gammel 07-02-10, 22:58   #18
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Rine: min erfaring er at alt kan forklares ut fra hjemmet, hvis det er det man ønsker. På den andre siden kan man også forklare alt ut fra stjernenes posisjon hvis man går inn for det.

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Det tror jeg også.

...

Å spekulere og konkludere (for deretter presentere det videre som fakta) rundt årsaker til barns atferdsvansker synes jeg virker lite gjennomtenkt.

Jeg tenker heller ikke at man automatisk skal skylde på et "dårlig hjem" om det er noe som ikke fungerer. Men det er alltid en grunn til at barn/ungdom viser negativ atferd over tid. Ingen som trives i egen hverdag har behov for å aktivt nedvurdere/plage andre. Å hevde at sansynligheten for at det kan skyldes vansker hjemme er like stor/liten som andre banaliteter som mødre fra Bergen og stjernetegn, synes jeg er kunnskapsløst.

Tenker dere at Forsberg er helt på jordet når han sier dette:

"Når en elev kaller en lærerinne «hore», mener eleven å si «kom og hør på meg». Det er språket de har lært hjemme, og slik de har lært å uttrykke seg. Det er elevens morsmål"

Gammel 07-02-10, 09:14   #19
Siri
seru

Siri sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: uren luren
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har blitt spyttet på av gamle (etnisk norske) kjerringer og tro meg, det er det mest provoserende og nedverdigende jeg har opplevd i jobbsammenheng.

Gammel 07-02-10, 10:43   #20
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Heh, jeg kan love deg at hore var et veletablert skjellsord da jeg gikk på ungdomskolen, for 20 år siden. I helt norske miljøer. Fittstim og råtekst kom ut for 11 år siden, og der fortalte jenter + - min alder om liknende opplevelser fra sin barndom og ungdom. Eller hva med det klassiske madrass? Skjellsord basert på kvinners dydighet til all tid.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:32.