|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#2 |
Passiv
|
![]() Sv: Bør lærere tåle å bli spyttet på?
En lang og en kort versjon av det jeg mener. |
![]() |
![]() |
#3 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bør lærere tåle å bli spyttet på?Instiktivt mener jeg at selvsagt skal ikke lærere tåle slikt, men hva skal en gjøre med disse "utagerende" ungende. Utvise dem? Sende dem på spesialskole? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Pauset
|
![]() Sv: Bør lærere tåle å bli spyttet på?En skal alltid tenke over hvorfor en person handler som den gjør. Å bruke ordet "hore" kan være som han sier at de egentlig vil provosere fram en reaksjon eller å få en oppmerksomhet. Uansett så kan vi ikke akseptere å bli spyttet på eller skjelt ut... men når ting roer seg kan vi gå i dialog og lytte. Slike tøffinger har gjerne sine øyeblikk da det er lettere å nå inn, men da må man ha de på tomannshånd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Bør lærere tåle å bli spyttet på?Man må tåle, som å ikke bukke under når slikt skjer, men klare å håndtere det.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Bør lærere tåle å bli spyttet på?Brutus: Nå skjønte jeg hvor du vil hen, og jeg kan forsikre deg om at du tar feil: Innvandrerungdom er verken bedre eller verre enn andre undommer når det gjelder oppførsel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
L.F.C. supporter
|
![]() Sv: Bør lærere tåle å bli spyttet på?Ja, rine, jeg er nok helt enig med deg. Der det ikke foreligger noen diagnose, så er det nok veldig ofte at det foreligger ting hjemme som gjør ungdommen utaggerende.
![]() |
#9 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Akkurat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Har ikke tittel
Medlem siden: Nov 2006
![]() Sv: Bør lærere tåle å bli spyttet på?Når man jobber med mennesker så må man faktisk tåle veldig mye, å bli spyttet på også. Om man ikke takler det, så bør man kanskje ikke jobbe med mennesker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
litt gøy på håret
Medlem siden: Jun 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bør lærere tåle å bli spyttet på?Jeg leste en debatt om dette i går, og der var det en del som mente at dersom lærer ble spyttet på, så var det noe feil med læreren. Altså: Om en elev spytter på en lærer, eller kaller denne for hore/soper/annet fornærmende uttrykk så var det fordi noen lærere er ufyslige og dermed fremprovoserer situasjonen.
![]() |
#13 |
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bør lærere tåle å bli spyttet på?Tåle/takle ja. Det må man nok. Aksepterere nei. Nå jobber jeg med mindre barn, hvis språkbruk heller ikke er av det peneste til alle tider. En av de søte små hadde en tendens til å kalle meg jævla idiot og forbanna hore en periode. Han var vel da tja...4,5 år kanskje. Hadde eldre søsken. Forskjellig ble forsøkt, irrettesetting,ignorering. Til jeg en dag forlangte å få en forklaring på språkbruket. "Hva betyr de ordene du bruker om meg?" Nei, det ante han ikke. "Neivel, men inntil du kan forklare meg hva de ordene betyr får du heller ikke kalle meg det. " Det har han merkelig nok heller ikke gjort. Derimot er vi blitt veldig gode venner vi to, og jeg er oppriktig glad i den vesle rakkeren. Som ikke engang går på min avdeling. Vi bare møtes i korridoren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
En skrue løs
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
![]() Sv: Bør lærere tåle å bli spyttet på?Jeg tror jeg skjønner hva Forsberg forsøker å si. Jeg er enig med mye av det, men jeg mener ikke dermed at lærere skal finne seg i å bli spyttet på. Mange barn og unge har ikke lært kommunikasjon og får ikke formidlet hva de egentlig vil. Dette mener jeg lærere i stor grad bør være bevisst på. Mange blir pøbel av å bli kalt pøbel, selv om de kanskje ikke var det i utgangspunktet.
![]() |
#15 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bør lærere tåle å bli spyttet på?Det er jo litt klassisk grenseutprøving over slik adferd da. Dersom man har vokst opp i et hjem der fysisk avstraffelse er vanlig sanksjonsmiddel og møter den annet kinn og en kosesamtale i skolesammenheng, så innbiller jeg meg at man muligens har et stykke å gå. Å se en voksen person akseptere å bli spyttet på vil nok bli oppfattet som en bekreftelse på etablerte grumsete fordommer snarere enn en aha-opplevelse som leder til selvransakelse og refleksjon. Kvinnelige lærere er i seg selv en utfording, men menn som ikke viser reelt sinne ved fornærmelser av det slaget tror jeg er meget uvanlig i de fleste migrasjonsmiljøer. Det vil tolkes som svakhet og diskrediteres.
![]() |
#16 |
Passiv
|
Det er for tidlig på morgenen. Jeg orker ikke rødkjefte. |
![]() |
![]() |
#17 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Vi snakker ikke om "de der" (artig at man stadig vekk skal dra den der hver gang), men om et eskalerende utvikling. Det gjelder forøvrig også den stadig mer utberedte skikken med å kalle jevnaldrende jenter for horer. Terskelen blir lavere for alle når en gruppe tilsynelatende har hore som skjellsord nummer en ved minste motstands vei. Skikkelige kvinner er jo tildekket.
![]() |
#18 |
By the Sea
|
Jeg tenker heller ikke at man automatisk skal skylde på et "dårlig hjem" om det er noe som ikke fungerer. Men det er alltid en grunn til at barn/ungdom viser negativ atferd over tid. Ingen som trives i egen hverdag har behov for å aktivt nedvurdere/plage andre. Å hevde at sansynligheten for at det kan skyldes vansker hjemme er like stor/liten som andre banaliteter som mødre fra Bergen og stjernetegn, synes jeg er kunnskapsløst.
![]() |
#19 |
seru
|
![]() Sv: Bør lærere tåle å bli spyttet på?Jeg har blitt spyttet på av gamle (etnisk norske) kjerringer og tro meg, det er det mest provoserende og nedverdigende jeg har opplevd i jobbsammenheng.
![]() |
![]() |
#20 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Bør lærere tåle å bli spyttet på?Heh, jeg kan love deg at hore var et veletablert skjellsord da jeg gikk på ungdomskolen, for 20 år siden. I helt norske miljøer. Fittstim og råtekst kom ut for 11 år siden, og der fortalte jenter + - min alder om liknende opplevelser fra sin barndom og ungdom. Eller hva med det klassiske madrass? Skjellsord basert på kvinners dydighet til all tid.
![]() |
|
|